متخلفان پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، با متخلفان از ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی برخورد می‌شود که آخرین برخورد معرفی افراد خاطی به دستگاه قضایی است.

 محمدصادق معتمدیان در جلسه ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی اظهار داشت: کسانی که با نزدن ماسک و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی برای مردم مشکل ایجاد می‌کنند، باید منتظر برخوردهای قانونی باشند.

استاندار خراسان جنوبی ضمن تبریک روز خبرنگار و تشکر از فعالان رسانه‌ای استان که نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و انتقال اطلاعات به جامعه دارند افزود: بنا بر اطلاعات و نظرات دستگاه‌های اجرایی عضو کمیته امنیتی اجتماعی ستاد کرونا، مواردی در خصوص شیوه برخورد با متخلفان ضوابط بهداشتی مطرح شد و مقرر گشت این موارد در قالب دستورالعمل‌های لازم تدوین شده جهت اجرا ابلاغ شود.

وی با تاکید براینکه در اغلب کشورها که جهت رعایت ضوابط بهداشتی قوانین سخت‌گیرانه‌ای اعمال کرده‌اند، نتایج مطلوبی حاصل شده است گفت: در جلسه ستاد ملی مقرر شد، موارد مدنظر و قوانین لازم در سه سطح عمومی، ادارات و  اصناف تدوین و اجرایی شوند.

معتمدیان گفت: از جمله ضوابطی که در این زمینه برای اجرا در سطح ادارات پیشنهاد شده، تذکر کتبی، درج در پرونده، کسر از حقوق و انفصال از خدمت است که بعد از نهایی شدن، اجرایی خواهند شد.

وی به تغییرات محسوس آمار مبتلایان به کرونا و کاهش شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: براساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی، خراسان‌ جنوبی، در ردیف پنج استانی قرار دارد که از وضعیت قرمز و هشدار خارج شده است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث ابتلای به کرونا، آمار کشوری ۱۰.۹ درصد است در حالی که این رقم در استان ما ۹.۳ درصد است.

وی اظهار داشت: روند کاهشی در آمار مبتلایان به بیماری کرونا که در یکی ۲ هفته اخیر شاهد بودیم، حاصل زحمات کادر درمانی، نتیجه رعایت کردن ضوابط بهداشتی توسط مردم و پیامد برنامه‌ریزی‌های درست ستاد کرونا است.

معتمدیان ادامه داد: با ادامه این روند، به زودی شاهد اتفاقات بهتری نیز در این زمینه خواهیم بود.

وی به ضوابط و دستور العمل‌های مربوط به ماه محرم و صفر اشاره کرد و گفت: در این ضوابط ۲ اصل سلامت مردم و نحوه برگزاری مراسم عزاداری در کنار هم قرار می‌گیرند که با رعایت آنها، نگرانی‌های جامعه پزشکی به حداقل می‌رسد.

وی هدف از تدوین دستورالعمل‌ها را تعادل‌بخشی بین سلامت شهروندان و برگزاری مراسم عنوان کرد و گفت: در همین راستا، کارگروهی با ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور ۱۴ دستگاه شکل گرفته که مسوولیت پیگیری و نظارت بر روند اجرای دستورالعمل‌های مرتبط را به عهده دارد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به این که اولین سال است که مراسم عزاداری با محدودیت برگزار می‌شود، لذا لازم است ضوابط و پروتکل‌ها با هدف هماهنگی و اقناع و با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و مطبوعات ، قبل از ماه محرم به اطلاع عموم مردم برسد.

معتمدیان گفت: در زمان برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم، وظیفه اصلی سازمان تبلیغات، نظارت دقیق بر روند اجرای پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی است.

وی در ادامه به برخی از ضوابط تعیین شده اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم در بازه زمانی ۲ ساعت، ممنوعیت جابه جایی هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری، استفاده مستمر از ماسک و برگزاری مراسم در فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی از جمله این دستورالعمل‌هاست.

معتمدیان افزود: براساس ضوابط تعیین شده، برگزاری مراسم در امامزاده‌ها و اماکن مقدس و انجام پذیرایی در مراسم ممنوع است و پخش نذورات هم در قالب بسته‌بندی باید صورت گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان تبلیغات در اعمال وظیفه نظارتی خود در صورت مشاهده هرگونه تخلف در روند اجرای دستورالعمل‌ها در مراسم عزاداری، در مرحله اول تذکر کتبی به هیئت امنا، در مرحله دوم قطع خدمات عمومی و در مرحله سوم لغو مجوز به مدت ۶ ماه را اعمال خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: وظایف تمامی دستگاه‌ها در این زمینه نیز توسط سازمان تبلیغات به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*