آخرین خبر :

بی سوادی ،معلول آسیب فرهنگی،اجتماعی واقتصادی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دو پدیده ی بی سوادی و بازماندگی از تحصیل معلول عوامل متعددی چون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

محمد علی واقعی صبح امروز با بیان این خبر اظهار کرد: برای حل این دو معضل ابتدا باید عوامل را به خوبی شناسایی کرده و سپس با همکاری و مساعدت همه ی نهاد ها نسبت به رفع این نقیصه اقدام نماییم .

وی با بیان این که رشد و کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی با میزان افراد بی سواد و بازمانده از تحصیل ارتباط مستقیم دارد؛ عنوان کرد:  فرد بی سواد، هم آسیب رسان و هم آسیب پذیر است. بررسی ها نشان می دهد اکثر افرادبزهکار یا بی سوادو یا کم سواد بوده و توسط دیگران اغفال شده اند و در دام آسیب هایی همچون  اعتیاد، یا ناهنجاری ها ی دیگر افتاده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، تزلزل و از هم گسیختگی فکر، اندیشه، رفتار و منش را ویژگی بارز زندگی فردی و اجتماعی این گونه افراد در جامعه دانست و تصریح کرد: هزینه های پیشگیری، به مراتب کمتر از درمان است.بنا براین باید تلاش شود تا اساسا بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل ایجاد نشود و معضل بازماندگی از تحصیل به وجود نیاید .

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سواد آموزی را مکمل حوزه ی آموزش ابتدایی دانست و یاد آور شد:  با حل ۲چالش باز مانده گی و ترک تحصیل، معضل بی سوادی هم در خراسان جنوبی ریشه کن خواهد شد .

وی، بر برگزاری و استمرار این جلسات با هدف  کمک مؤثر به بهبود اوضاع در همه ابعاد تأکید کرد و ابراز داشت: امیدوارم نتایج ارزشمند این جلسات زمینه ساز  کاهش شاخص بی سوادی و ارتقای میانگین باسوادی استان، در سرشماری سال ۱۴۰۰ باشد.

دبیر شورای پشتیبانی سواد آموزی خراسان جنوبی، با بیان این که پدیده بازماندگی از تحصیل، موضوع بسیار مهمی است که باید همه دستگاه های فرهنگی ، اجرایی ، نهاد ها و سازمان ها به صورت جدی ورود پیدا کنند، ادامه داد: ضرورت دارد قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در بحث ممانعت از تحصیل ،توسط قوه قضائیه هر چه زودتر اجرایی شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی؛ بازماندگان از تحصیل را در دو گروه کودکانی که از ابتدا به مدرسه ورود پیدا نکرده اند؛ و گروهی که در مدرسه ثبت نام کرده اما پس از مدتی بنا به دلایلی از قبیل بد سرپرستی یا بی سرپرستی ، فشار والدین،طلاق یا اعتیاد والدین، مشکلات اقتصادی  و تعصبات قومی و قبیله ای ترک تحصیل نموده اند تقسیم کرد.

واقعی آمار دختران بازمانده از تحصیل را  بیش از پسران ارزیابی کرد و بیان داشت:  دختری که قرار است فرزندان نسل آینده جامعه را در دامان خود پرورش دهد اگر سواد و آگاهی لازم را نداشته باشد ، نخواهد توانست مادر موفقی باشد.

وی با اشاره به نقش ویروس کرونا در احتمال افزایش  پدیده ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل؛ تأکید کرد: زنجیره این ویروس باید قطع شود زیرا این پدیده خود معلول آسیب های اجتماعی است و در صورتی که قطع نشود می تواند عامل بسیاری از آسیب های دیگر در جامعه باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*