اگر سپاه نبود… + تصاویر

سپاه پاسداران که در سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد، توانست ضامنی برای استمرار نهضت باشد.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از بازو‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران در کنار ارتش برای حراست از انقلاب و دفاع از منافع کشور با قدرت روز به روز در حال پیشرفت است. این نیرو در بازه‌های زمانی مختلف و در مقاطع حساس چه برای ایستادگی در برابر دشمنی که بیش از ۴۰ سال تلاش کرده تا انقلاب ملت ایران را نابود کند و چه در زمانی که بلایای طبیعی به وجود آمده در میدان حضور دارد تا در هر لحظه ثابت کند اقتدار ایران اسلامی بازیچه نیست.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

قانون اساسی کشورمان در خصوص سپاه پاسداران تصریح کرده است: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامهٔ نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسئولیت سپاه پاسدارن در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آن‌ها به وسیله قانون تعیین می‌شود.”

این نیرو که نزدیک به ۴۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد،در این مدت چنان قدرتی از خود نشان داده که توانسته نه فقط در قلوب ملت ایران بلکه پایگاه مردمی در میان مردم منطقه ایجاد کند تا در هر لحظه و هر محلی پاسخ محکم به توطئه‌های دشمنان دهد، موضوعی که مثال برای آن بسیار است.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

سپاه پاسداران مولود خلف انقلاب

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی (ره) برای مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب تشکیل شد و توانست در آن مقطع زمانی با کمک ارتش در غائله‌هایی که ضد انقلاب در نقاط محتلف کشور مانند پاوه و کردستان ایجاد کرده بود پیروز باشد.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

نیرو‌های سپاه که پیش از انقلاب در قالب گروه‌های مبارزان انقلابی و جوان در سراسر کشور علیه رژیم پهلوی اقدام می‌کردند، برای حراست از انقلاب در سال ۱۳۵۷ دور هم گرد آمدند و این واحد را تشکیل دادند که نقش بسیار موثری هم در آن برهه حساس زمانی داشت.

همزمان با تشکیل سپاه پاسداران، گروه‌های مسلح موازی دیگر نیز بطور خودجوش برای حفظ انقلاب تشکیل شده بودند 
گارد انقلاب در پادگان جمشیدیه به سرپرستی عباس آقازمانی و مورد حمایت آیت‌الله موسوی اردبیلی.
گارد دانشگاه‌ها یا پاسا مورد حمایت دکتر سید محمد بهشتی. این گروه عمدتاً عده‌ای از عناصر مبارز را که در لبنان آموزش چریکی دیده و به کشور برگشته بودند، دربر می‌گرفت. محسن آرمین از جمله اعضا گارد دانشگاه بود.
نیروهای مسلح سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به سرپرستی محمد بروجردی و مورد حمایت مرتضی مطهری.
اگر سپاه نبود... + تصاویر

سپاه پاسداران در آینه کلام امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی (ره) در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌فرمایند «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد، اگر سپاه نبود، کشور هم نبود؛ من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم، چشم من به شماست، شما هیچ سابقه‌ای جز سابقه اسلامی ندارید».

ایشان همچنین درباره نقش سپاه در پشتیبانی از جمهوری اسلامی فرموده اند «سپاه پاسداران که رُکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان ـ علیه الصلوه والسلام ـ نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب‌های تاریک و ظلمانی ستمشاهی بود و در پاسداری از انقلاب و هدف‌های آن، عاملی مؤثر و رُکنی رکین بوده و هست».

در سایه سار کلام رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه خامنه‌ای نیز درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌فرمایند «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم نظیر و شاید بی نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون‌های انقلاب بود».

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

از دل این نهاد انقلابی در همان سال‌های نخستِ تشکیل فرماندهانی، چون احمد متوسلیان، شهید مهدی باکری و شهید ابراهیم همت متولد شدند که علاوه بر غائله‌های پیش از انقلاب، در دوران جنگ تحمیلی هم نقش ویژه‌ای را ایفا کردند و باعث شدند تا تصور واهی دشمن برای فتح یک هفته‌ای ایران به کابوسی ۸ ساله تبدیل شود.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

سپاه پاسداران در شروع جنگ تحمیلی نیرو‌های خود را برای مقابله با دشمن متجاوز راهی جبهه‌ها کرد و در آن زمان با تشکیل یگان‌های زمینی و دریایی در کنار یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران پیروزی‌های مهمی را کسب کرد، نمونه آن را می‌توان در عملیات‌هایی، چون بیت‌المقدس و طریق القدس دید.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

نیروی زمینی سپاه پاسداران در زمان جنگ با وجود تحریم‌های که کشور‌های غربی علیه ایران و برای شکست انقلاب وضع کرده بودند با جوانان غیور خود دست به کار شد و با طراحی و تولید تجهیزات نظامی بخشی از نیاز‌های یگان‌های رزمی ایران را تامین کرد، اما این پایان فعالیت‌های سپاه نبود؛ در زمان جنگ تحمیلی واحد نیروی‌دریایی سپاه نیز برای مقابله با حملات دریایی دشمن و کمک به نیروی‌دریایی ارتش تشکیل شد و به مقابله با دشمن پرداختند.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

این نیرو در همین زمان حتی گام‌های بلند‌تری را برداشت و توانست واحد راکتی و سپس واحد موشکی را به همت سردار شهید حسن طهرانی مقدم تشکیل دهد، در مقطعی که ارتش رژیم بعث به خاطر شکست در جبهه‌ها روی به سمت موشک‌باران شهر‌ها آورده بود توانست با ساخت موشک‌های بومی جواب کوبنده‌ای به دشمن دهد.

واحد هوافضای سپاه پاسداران از زمان آغاز جنگ تحمیلی تاکنون علاوه بر به روزآوری موشک‌ها توانسته انواع موشک‌های با برد کوتاه، متوسط و بلند را ساخته و به تولید انبوه برساند که از نمونه‌های کوتاه‎برد آن می‌توان به موشک شهاب ۱ و ۲، فاتح ۱۱۰ و موشک‌های زلزال و از نمونه‌های میان‌برد آن می‌توان به شهاب ۳، فجر ۳، قدر ۱۱۰ و سجیل ۱ و ۲ و عماد اشاره کرد.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

تمامی اقدامات نظامی سپاه پاسداران جهت کمک نیرو‌های مسلح و ارتش در زمینه حفاظت از امنیت کشور تا امروز همچنان با قدرت ادامه دارد، اما در زمینه کمک به مردم هنگام بلایای طبیعی نیرو‌های سپاه پاسداران همواره حضور داشتند و در قالب قرارگاه‌های محرومیت زدایی تاکنون فعالیت‌های زیادی را انجام دادند.

سپاه پاسداران همراه همیشگی مردم

کشور ما همیشه به دلیل شرایط جغرافیایی، درگیر بلایای طبیعی چون سیل و زلزله بود که در همه آن‌ها نیرو‌های سپاه پاسداران حضور فعال داشتند و از لحظه اول توانستند مرهمی بر مردم رنج‌کشیده باشند، در این زمینه اقدامات این نیرو در سیل‌های اخیر به خصوص سیل‌های سال گذشته وجود دارد.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

در این مقاطع حساس نیرو‌های سپاه علاوه بر انجام ماموریت ذاتی خود مبنی بر حراست از امنیت و استقلال کشور در قالب گروه‌های جهادی و یا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وارد میدان نبرد شدند و در کم ترین زمان ممکن نیاز‌های اولیه و ضروری مردم را حل کردند.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

حمایت از مردم توسط سپاه پاسداران را می‌توان در اتفاق اخیر کشور دید، از حدود اسفند ماه سال گذشته که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد نیرو‌های واحد بهداشت و درمان سپاه وارد میدان شدند و اقداماتی، چون ضدعفونی کردن معابر را انجام دادند، اما در یک اقدام بزرگ با احداث بیمارستان صحرایی گامی بزرگ در جهت کاهش ویروس کرونا برداشتند.

اگر سپاه نبود…

سپاه پاسداران یکی از شاهرگ‌های حیاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. با فشار آوردن روی این شاهرگ و تضعیف آن، بخش بزرگ و تعیین‌کننده‌ای از نظام با چالش مواجه خواهد شد. سپاه را نمی‌توان و نباید یک ارگان صرفاً نظامی دانست، در حقیقت سپاه یک نهاد چندبعدی نظامی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که در دو حیطه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فعالیت تعیین‌کننده‌ای دارد. جبهه امپریالیسم با هدف گرفتن سپاه درصدد است تا منافع متعددی را در هر یک از میدان‌های فوق نصیب خود کند.

اگر سپاه نبود، از امنیت در هیچ حوزه‌ای خبری نبود، اگر سپاه نبود خراب‌کاری‌ها علیه نظام اسلامی که با هدف بی‌ثبات‌سازی انجام می‌گرفت، می‌توانست ضربه کاری مهمی به کشور وارد نماید. اگر سپاه نبود با توجه به دشمنی و اقدامات رژیم صهیونیستی آسمان کشورمان هیچ گاه امن نبود، اگر سپاه نبود از بازدارندگی نظامی خبری نبود.

سپاه پاسداران فرزند خلفِ انقلاب اسلامی + تصاویر

اگر سپاه نبود چه بسا اقدامات تروریستی اشرار و گروهک‌هایی همچون جندالشیطان و پژاک همچنان همانند حوادث خونین تاسوکی و … ادامه داشت و زندگی را بر کام مردم مناطق مختلف تلخ بود.

اگر سپاه نبود و شهدایی را برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، کالا، ارز و سوخت تقدیم نمی‌کرد، اوضاع مردم در این حوزه‌ها بسیار اسفناک می‌شد، اگر سپاه نبود از محرومیت‌زدایی اجتماعی و جهاد سازندگی بسیجیان در روستاها و شهرهای دور افتاده خبری نبود.

اگر سپاه نبود از امنیت و رونق اقتصادی خبری نبود؛ تا قبل از برجام تحریم‌ها اگر به مدد سپاه و ایثار پاسداران خنثی نمی‌شد و به نوعی دور زده نمی‌شد، به دلیل ممنوعیت سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های کلان نفت و گاز، از راه‌اندازی فازهای ۱۵و ۱۶ پارس جنوبی به دست مهندسان سبزپوش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) خبری نبود، زیرا برای پر کردن خلا شرکت‌های خارجی در ایران که به واسطه تحریم ها از ایران خارج شده بودند، با مشکل اساسی مواجه بودیم و شرکت داخلی نیز نه تخصص و نه ابزار و نه توان برقرار ی امنیت کارگاه‌ها برخوردار نبوده و توان رقابت با بیرون و هدایت پروژه‌های کلان را نداشتند. در حوزه سدسازی، راه سازی و از طرح توسعه حمل ونقل ریلی از مرز ترکمنستان تا خلیج فارس نیز اگر سپاه وارد نمی‌شد، در توسعه و بهره‌برداری به این سرعت خبری نبود.

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

سپاه پاسداران فرزندی خلف برای حفظ انقلاب اسلامی + تصاویر

ملت ایران بارها نشان داده که تا پای جان از اعتقادات خود دفاع می‌کند. جمله تاریخی امام خمینی (ره) گواه این حقیقت است که فرمودند: اگر سپاه نبود،کشور هم نبود. مردم و تمام مسئولان کشور به خوبی نشان دادند که این جمله نصب‌العین آنها است. اگر نگاهی به وضعیت عراق، سوریه، لیبی و یمن بیندازیم، می‌بینیم که سپاه پاسداران نعمتی است که هر کشوری آن را ندارد.

تولد سپاه پاسداران در سال‌های نخست انقلاب گواه این موضوع بود که قطعا در سال‌های بعد یک نهاد انقلابی پرقدرت شکل خواهد گرفت و این گونه هم شد، به نحوی که امروز تمامی دشمنان انقلاب به خاطر وجود سپاه پاسداران در کنار سایر بازو‌های اقتدار کشور حساب ویژه‌ای روی ایران اسلامی باز می‌کنند.

اگر سپاه نبود... + تصاویر

به هر حال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مردانه پای رهبر و ایدئولوژی خود ایستاده است و به راه خود ادامه می‌دهد. سپاه به عنوان رکن اصلی محور مقاومت در مقابل همه محور‌های شرارت ایستادگی می‌کند. نیرویی که از امتحانات بزرگی، چون ۸ سال دفاع مقدس سربلند بیرون آمده و خود را اثبات کرده است. هم اکنون سپاه به الگویی جهانی برای تمام عدالت‌خواهان تبدیل شده است، عدالت‌خواهانی که سپاه پاسداران را اصلی‌ترین رکن محور مقاومت می‌دانند؛ محوری که خواب را بر چشمان امپریالیسم غربی – صهیونیستی و جیره خوارانش هم، چون داعش حرام کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*