اخبار کوتاه سیاسی و اجتماعی / دایی نه به قول خودش عمل کرد نه به درخواست خاتمی!/گوهر خیراندیش: مهم نیست که من ممنوع‌الکار شوم یا نشوم / نامه سرگشاده اردشیر زاهدی به دولت ترامپ / بازگشت احمدی‌نژاد؟!

 

صفحه تتلو در اینستاگرام حذف شد

صفحه اینستاگرام امیرحسین مقصودلو، معروف به تتلو، خواننده ایرانی ساکن ترکیه بسته شد. او و برخی هوادارانش با فراخوانی اینستاگرامی دنبال جذب “دختر‌های ۱۵ تا ۲۰ ساله ساکن ترکیه” بودند تا به “حرم‌سرای” تتلو وارد شوند. جمعی از خبرنگاران، حقوق‌دانان و فعالان حقوق کودکان با اطلاع‌رسانی در این‌باره از اینستاگرام خواستند صفحه تتلو را ببندد.

مشکلات «شاد» حاجی میرزایی را به مجلس کشاند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از حضور وزیر آموزش و پرورش در این کمیسیون برای بررسی مشکلات سامانه “شاد” خبر داد و گفت: قرار است آقای حاجی‌میرزایی در جلسه هفته آینده کمیسیون آموزش حضور یابد. جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم با اشاره به مشکلات موجود در سامانه “شاد” (شبکه مجازی دانش‌آموزان)، گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که سامانه “شاد” که وزارت آموزش و پرورش برای آموزش دانش‌آموزان در ایام بحران کرونا طراحی کرده دارای مشکلات اساسی است که باید برطرف شود. وی با بیان اینکه سامانه “شاد” در این مدت کوتاه نتوانسته نیاز‌ها و دغدغه‌های دانش‌آموزان، معلمان و اولیاء دانش‌آموزان را برطرف کند، اظهار داشت: قرار بود این سامانه به بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموزان در شرایط بحران کرونا کمک کند تا در این شرایط از تحصیل عقب نمانند، اما خودش به معضل تبدیل شده است. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: در اغلب شهر و روستا‌های دورافتاده کشور با مشکل نبود زیرساخت‌های مطلوب اینترنت روبه‌رو هستیم که باید برای آن در جهت بهره‌گیری سامانه “شاد” چاره‌ای اندیشیده شود.

بازگشت احمدی‌نژاد؟!

احتمال بازگشت احمدی‌نژاد و یارانش در دو قوه مقننه و مجریه در حالی تقویت شده است که هنوز هم برخی از سیاسیون اصولگرا مایل به جدی گرفتن این گمانه نیستند. امیررضا واعظ آشتیانی یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «مردم به واسطه مشکلات اقتصادی، به اندازه کافی در دولت یازدهم و دوازدهم و مجلس دهم سختی را تحمل کرده‌اند پس اگر این دوره مردم به گروهی تحت عنوان انقلابیون، اصولگرایان یا هر نامی که بر آن بگذارند؛ رای دادند به خاطر این است که می‌خواهند مجلس از هیاهو‌های سیاسی و رجزخوانی پرهیز کند و وارد یک فضای کارآمدی شود. مرد انتظار دارند که ببینند مجلس مشغول کار است و ازجایگاه نظارتی خود به گونه‌ای استفاده می‌کند که دولت از ریل خود خارج نشود. مردم فارغ از اینکه در خانواده اصولگرایی چه نگاه‌ها و گرایش‌هایی وجود دارد از مجلس انتظار خدمت دارند و بازی‌های سیاسی خسته شده‌اند.»وی تاکید کرد: «مجلس باید به جای سیاست بازی باید به سیاست ورزی بپردازد. یعنی اینکه چه کسی رئیس مجلس باشد، چه کسانی هیات رئیسه و روسای کمیسیون باشند، فرقی ندارد. مردم فقط می‌خواهند کسانی که دغدغه مردم دارند انتخاب شوند و کار‌های روی زمین مانده مجلس را عملی کنند. اینکه یک گروه بگوید ما می‌خواهیم فراکسیون تشکیل دهیم و یک دیگر حرف دیگری بزند باز همان راه ادامه پیدا می‌کند. اینکه عده‌ای بگویند ما طرفدار فلان فرد هستیم و … دردی را دوا نمی‌کند».واعظ آشتیانی در پاسخ به این پرسش که نتیجه سیاست بازی و ادامه همین رویه در مجلس آتی چه خواهد بود؟ گفت: مردم قطعا به عملکرد نگاه می‌کنند. وقتی مردم در مجلس دهم به عملکرد نگاه کرده و حدود هشتاد درصد نمایندگان مجلس را تغییر دادند یعنی که مردم به عملکرد‌ها توجه دارند. پس اگر بنا باشد این‌ها هم همان راه روند قطعا بعد از چهار سال هم مجلس بازدنده خدمت می‌شود و هم دولت وقت. مردم هم به جریانات دیگری روی خواهند آورد و متاسفانه هیچ گروه سیاسی از عملکرد خود عبرت نمی‌گیرد.این فعال سیاسی درباره اینکه در این چهار سال چه اتفاقاتی خواهد افتاد و چه تغییراتی حاصل می‌شود؟ گفت: «فعلا که هنوز کار شروع نشده و تغییری در کار نیست، اما من باورم این است که گرو‌ها در مجموعه اصولگرایی باید به جای دنبال فراکسیون سازی باشند، دنبال کار‌های خود باشند. هیچ گروه سیاسی را در این چند دوره مجلس ندیده‌ایم که به عنوان یک فراکسیون به هدف خود رسیده باشد. همه هم دیگر راخنثی می‌کنند و انرژی که صرف این کار می‌شود باید صرف خدمت به مردم شود.

نامه سرگشاده اردشیر زاهدی به دولت ترامپ

نامه آخرین سفیر شاه در آمریکا، دیروز (جمعه) در ستون آگهی‌ها در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد.اردشیر زاهدی که عناوینی، چون وزیر خارجه دولت پهلوی را نیز یدک می‌کشد، مطلبش را با عنوان «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه» آغاز و توصیه کرده آمریکا به ایران حمله نظامی نداشته باشد.این نخستین بار نیست که فرزند تیمسار زاهدی، نخست وزیر محمدرضا پهلوی، از سیاست خارجی ایران حمایت می‌کند. این نامه که شش روز بعد از نوشته شدن منتشر شده، حضور ایران در سوریه را به دعوت دولت این کشور دانسته و همزمان از عربستان (متحد بسیار نزدیک آمریکا) به دلیل بمباران یک مراسم عروسی در یمن انتقاد کرده است.آخرین سفیر ایران در آمریکا، در این یادداشت حمله به عراق را یادآوری کرده و پرسیده: آیا مغز‌های وزارت خارجه و سیا از دود شدن ۷ هزار میلیارد دلار بی خبرند؟چاپ آگهی در نیویورک تایمز هزینه بسیار بالایی داشته و با توجه به تقابل نیرو‌های اپوزیسیون با اردشیر زاهدی به دلیل مواضعش، به نظر می‌رسد هزینه این آگهی توسط خود او تقبل شده است.

احتمال ادامه طرح فاصله گذاری تا ۲۰۲۲

دکتر پیام طبرسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه برای زندگی عادی باید تمامی این اصول رعایت شود، گفت: البته الان در کل دنیا و بخصوص امریکا و اروپا پیش‌بینی شده که طرح فاصله گذاری اجتماعی حداقل تا سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا خواهد کرد. به عبارت دیگر تجمعات، کنفرانس‌ها، گردهمایی‌ها و سایر تجمعات ممنوع خواهد بود و باید به این نوع زندگی عادت کنیم. در این مساله رعایت اصول بهداشتی بسیار مهم است. این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه آرزوی همه ما این است که این ویروس مانند سارس خودبخود از بین برود، گفت: با این حال باید سناریوهای بدبینانه را هم در نظر داشته باشیم، چراکه ممکن است سال آینده با موج جدیدی از بیماری روبرو شویم.

کیم جونگ اون احتمالا پیونگ یانگ را ترک کرده است

برخی منابع خبری مدعی شدند که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی احتمالا پایتخت را به مقصد نامعلومی در شرق کشور ترک کرده است. بنا بر این گزارش‌ها، ممکن است که رهبر کره شمالی هفته جاری دوباره در انظار عمومی ظاهر شود./ ایرنا

علی خطیر: وکیلم پیگیر شکایت از دورهمی است

علی خطیر که از صحبت های علیرضا حقیقی درباره درگیری این دو در برنامه دورهمی از این موضوع ناراحت شده بود قصد دارد تا بار دیگر و این بار نه فقط درباره حقیقی که علیه برنامه دورهمی نیز شکایت کند. او در این رابطه به “ورزش سه” گفت:” راستش وکیلم پیگیر طرح شکایت از برنامه دورهمی است و شاید شکایتی هم درمورد حقیقی تنظیم کند.” علیرضا حقیقی و علی خطیر در اسفند ماه سال ۹۷ در مجموعه ورزشی انقلاب باهم درگیری پیدا کردند که در نهایت دادگاه دروازه بان سابق پرسپولیس را به پرداخت دیه محکوم کرد هرچند این حکم با اعتراض حقیقی به دادگاه تجدید نظر رفت. حقیقی که در برنامه هفته گذشته دورهمی میهمان دورهمی بود در پاسخ به حرف های مهران مدیری درباره این درگیری حرف هایی زد که دوباره این پرونده قدیمی بازشد.

ما احمدی‌نژادی‌ها در مجلس یازدهم ۵۰ نفریم و فراکسیون تشکیل می‌دهیم

شمس الدین حسینی، نماینده تنکابن در مجلس یازدهم و وزیر اقتصاد دولت دهم گفت: اغلب مدیران شاخص دولت نهم و دهم که نامزد انتخابات مجلس شدند رای آوردند. در همین مجلس ۸ عضو کابینه دولت نهم و دهم، ۹ استاندار، تعداد قابل‌توجهی از معاونان وزرا، فرمانداران و مدیران دوره احمدی‌نژاد رای آوردند و از منتخبان مجلس یازدهم هستند. می‌توانم بگویم که بالغ بر ۵۰ نفر هستند. تعداد زیادی از نمایندگان ادوار که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند هم ازجمله مدافعان دولت نهم و دهم هستند. در باره تشکیل فراکسیون توسط نمایندگان طیف خود گفته است:ما جلسات متعددی داشتیم و گفت‌وگو کردیم و این امر دور از ذهن نیست که تلاش کنیم این سازماندهی را انجام دهیم./دنیای اقتصاد

دایی نه به قول خودش عمل کرد نه به درخواست خاتمی!

روزنامه شرق گزارشی از روابط علی دایی و روسای حمهور ایران منتشر کرد که در بخشی از آن می‌خوانیم: دایی و خاتمی درست در روزهایی به هم نزدیک شدند که سرنوشت کاری‌شان تغییر زیادی کرد؛ یک سال بعد از آنکه دایی نشان لیاقت گرفت، سیدمحمد خاتمی دیگر رئیس‌جمهور نبود؛ نه او و نه حزب موردعلاقه‌اش کاری در عرصه سیاسی نداشتند. سرنوشت برایش به‌گونه‌ای رقم خورد که سال‌ها بعد از ریاست‌جمهوری هم در تنگنا قرار گرفت و محدودیت‌های زیادی برایش تعریف شد. علی دایی هم دو سال بعد از گرفتن نشان لیاقت از دستان محمد خاتمی، از فوتبال ملی خداحافظی کرد؛ امری که موجب شد تا نه به درخواست خاتمی جامه عمل بپوشاند و نه به قولی که خودش داده بود. ماجرا به همان مراسم اعطای نشان برمی‌گردد؛ جایی که خاتمی در گفت‌وگوی کوتاهی به دایی می‌گوید: «شما بازیکن بزرگی هستید و بزرگ هم خواهید ماند. مردم ایران قدردان زحمات و فداکاری‌های شما هستند و من هم منتظر زدن صدوپنجاهمین گل ملی شما هستم». دایی اما در پاسخ به خاتمی می‌گوید ۱۵۰ گل ملی زیاد است و نباید منتظرش باشد، ولی می‌تواند منتظر صدوبیستمین گل ملی‌اش باشد. آن زمان که این صحبت‌ها ردوبدل شد، دایی ۹۷ گل ملی داشت؛ آخرین گلی که وارد دروازه بحرین کرده بود برایش نودوهفتمین گل را به ارمغان آورد. او تلاش زیادی کرد به وعده‌ای که داده عمل کند، ولی دو سال بعد درحالی‌که ۱۰۹ گل در کارنامه داشت، از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

اگر قالیباف، میرسلیم را شکست بدهد بورژوازی سنتی کنار می رود

روزنامه شرق نوشت: بعید است مصطفی میرسلیم اقبال چندانی در انتخابات ریاست مجلس یازدهم داشته باشد؛ نه به این دلیل که محمدباقر قالیباف رقیب قدرتمندی است که هست، بیشتر به دلیل اینکه بورژوازی سنتی که نماینده‌اش میرسلیم است، سال‌ها از گود سیاست به دور بوده و شبکه ارتباطی وسیعی با طیف‌ها و جریان‌های سیاسی تازه سربرآورده ندارد.

گوهر خیراندیش: مهم نیست که من ممنوع‌الکار شوم یا نشوم

حواشی فراوانی که درباره پخش شدن یا نشدن سریال «زیرخاکی» پیش آمد، گوهر خیراندیش را به واکنش واداشت. گوهر خیراندیش در اینستاگرام نوشت: سلام عزیزانم …خوشحالم که مسئولان ذیربط با درایت و هوشمندی به حاشیه ها اهمیت ندادند و سریال «زیر خاکی» پس از ماه‌ها تلاش باحضور ١۵٠ نفر عوامل زحمت کش و هنرمند در این شبها بروی انتن می‌رود. بیاییم همگی همت و توان خود را صرف برداشتن باری از دوش و جان و روان مردمی کنیم که در این روزهای بحرانی و پرمشکل نیاز به کمک و همدلی و تقویت روحیه دارند. امیدوارم این سریال بتواند در چنین روزهای متلاطمی در مردم اندکی شوق ، شادی و امید ایجاد کند و من هم سهمی در ایجاد این احساسات مثبت داشته باشم. به جای حاشیه‌سازی بیاییم همه همین را برای جامعه نیازمندمان آرزو کنیم. مهم نیست که من ممنوع‌الکار شوم یا نشوم. و چه خوب است که نسبت به کسانی که با ناآگاهی و بدون عاقبت اندیشی با انتشار عکس و فیلم به حریم خصوصی دیگران تجاوز می‌کنند واکنش نشان داده و آنها را محکوم کنیم.

توصیه واعظی به سیاسیون

واعظی گفت: رمضان فرصتی مغتنم برای همبستگی امت اسلامی و توسعه همکاری‌ها برای غلبه بر دشمن مشترک این روز‌های بشریت، یعنی ویروس کروناست. محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور در توییتی نوشت: رمضان الکریم فرصتی مغتنم برای همبستگی امت اسلامی و توسعه همکاری‌ها برای غلبه بر دشمن مشترک این روز‌های بشریت، یعنی ویروس کروناست. آغاز این ماه مبارک را به همه مسلمین جهان، بویژه هموطنان عزیزم تبریک عرض می‌کنم. واعظی همچنیت در توییت دیگری نوشت: شکست کرونا پیروزی همه است. این روز‌ها مردم می‌پرسند، دیگر چه بحرانی باید رخ دهد تا جناح‌ها اختلافات و رقابت‌های بی‌ثمر را کنار بگذارند، بحرانی بزرگتر از همزمانی نامیمون کرونا و تحریم؟ در شرایط دشوار این روزها، ملت انشقاق و چنددستگی را از مسئولان و جناح‌های سیاسی نمی‌پذیرد.

 

آیا کرونا از دود سیگار افراد مبتلا به سایرین منتقل می‌شود؟

موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هنگام مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان، تعداد زیادی ذرات معلق در هوا تولید می شود که ممکن است در صورت مبتلا بودن فرد مصرف کننده به کرونا، این ویروس در هوا منتشر و بیماری به اطرافیان منتقل شود. گفته می شود که ویروس کرونا از طریق این قطرات ریز در هوا حدود سه ساعت حالت عفونی خود را حفظ می کند./ ایرنا

نه مجلس یازدهم کار مهمی خواهد کرد، نه رئیسش تاثیری خواهد داشت

مصطفی هاشمی‌طبا در روزنامه اعتماد نوشت: برآیند انتخابات اخیر و مجلس آتی که از خرداد ماه شکل می‌گیرد، نشان می‌دهد که اگرچه مجلس شورای اسلامی جایگاه مهمی در مناسبات کشور دارد اما از این مجلس نباید انتظار اقداماتی ویژه و منحصر به فرد داشت. همین تحلیل از اقدامات آتی مجلس یازدهم باعث می‌شود که جایگاه ریاست آن نیز چندان که باید و شاید همچون دوره‌های پیشین از اهمیت بسزایی برخوردار نباشد.

موسوی لاری استعفا داد

سید عبدالواحد موسوی‌لاری، نایب‌رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نامه‌ای خطاب به محمدرضا عارف، رئیس این شورا استعفای خود را اعلام کرد.در متن نامه موسوی‌لاری دلیل این استعفا را بیماری و مشکلات جسمانی بیان کرده است.او البته در ادامه با اصرار بر مشکلات جسمانی به عنوان دلیل اصلی استفعای خود تاکید کرده خوش‌بین است با استعفای او تغییرات اساسی در ساختار و سازوکار شورای عالی سیاستگذاری ایجاد شود و نقش احزاب پررنگ‌تر شود.

کنایه شمخانی به اروپا و انتقاد تُند و تیز از امریکا

دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به مخالفت آمریکا با درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد: دولت‌های ثالث دو تعهد دارند، قطع همکاری با دولت ناقض و اقدام برای رفع وضعیت غیرقانونی. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (شنبه) در توئیتی با اشاره به مخالفت آمریکا با درخواست اعطای وام ایران از صندوق بین‌المللی پول نوشت: «مخالفت آمریکا با درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول نقض «قاعده آمره حق بر سلامتی» است. دولت‌های ثالث دو تعهد دارند، قطع همکاری با دولت ناقض و اقدام برای رفع وضعیت غیرقانونی.»وی افزود: «اروپا، چون همیشه ابراز تاسف کرد.» علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۷ فروردین ماه نیز در صفحه توئیترش نوشت: «تحریم اقلام بهداشتی٬ اقدامی غیرقانونی و ضد حقوق بشری و نماد دشمنی آشکار ترامپ با ملت ایران است.» وی افزود: «مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا٬ مصداق واقعی جنایت علیه بشریت است.» شمخانی همچنین هشتگ «ترامپ خطرناک‌تر از کروناست» را نیز در این توئیت استفاده کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*