اخبار علمی/ظروف تفلون احتمال بروز بیماری سلیاک را افزایش می‌دهد

ظروف تفلون احتمال بروز بیماری سلیاک را افزایش می‌دهد

ظروف تفلون احتمال بروز بیماری سلیاک را افزایش می‌دهد

 مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد افزایش سطح مواد شیمیایی ناشی از آفت‌کش‌ها، ظروف تفلون و مواد ضد حریق در خون، احتمال بروز بیماری سلیاک را به ویژه در جوانان افزایش می‌دهد.

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی ژنتیکی است که سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف یک پروتئین به نام گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب مواد غذایی شود.
در بیماری سلیاک بر اثر آسیب به پرزهای جذب کننده مواد غذایی، مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز از جمله آهن، فولات، کلسیم، ویتامین D، پروتئین و چربی در اختیار بدن قرار نمی‌گیرد و بیمار به سوء تغذیه دچار می‌شود. گندم و جو حاوی پروتئین گلوتن هستند. کم خونی، خستگی و اختلالات گوارشی از جمله نفخ و اسهال مهمترین علائم این عارضه است.

محققان فرانسوی عنوان می کنند؛

ترکیب سیب زمینی و سوسیس برای مغز مضر است

ترکیب سیب زمینی و سوسیس برای مغز مضر است

مطالعه جدید نشان می دهد اگر رژیم غذایی مملو از گوشت های فراوری شده، نشاسته و میان وعده های شیرین باشد، احتمال ابتلا به زوال عقل بسیار بالا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، «سیسیلیا سمیری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوردکس فرانسه، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما نشان می هد که ترکیب مواد غذایی مصرفی در پیشگیری از زوال عقل بسیار مهم است.»

زوال عقل بسیار در بین افرادی که عمدتاً گوشت‌های فراوری شده نظیر همبرگر و سوسیس، نشاسته نظیر سیب زمینی، و میان وعده‌های همچون کیک و کلوچه مصرف می‌کنند، شایع‌تر است.

یافته‌ها نشان می‌دهد معمولاً در افراد فاقد زوال عقل رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غذاهای دریایی و مرغ است.

به گفته محققان، زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر می‌تواند از دهه‌ها قبل از ظهور علائم آغاز شود و رژیم غذایی طولانی مدت نقش مهمی در این زمینه دارند.

سمیری در ادامه می‌افزاید: «عادتهای بد غذا خوردن به سمت گوشت‌های پخته سرد و میان وعده‌ها سال‌ها قبل از تشخیص زوال عقل در گروه ما مشهود بود. در مقابل، رژیم‌های غذایی متنوع و سالم خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش می‌دهد.»

مطالعات نشان می دهد؛

ارتباط از دست دادن شنوایی و آلزایمر

ارتباط از دست دادن شنوایی و آلزایمر

صوت دارای قدرت تحریک مغز است، به همین دلیل است که ناشنوایی احتمالا تاثیر شدیدی بر سلامت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر «کوستانتینو آیدکولا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی ویل کورنل نیویورک، در این باره می‌گوید: «از دست دادن شنوایی با زوال شناختی مرتبط است اگرچه انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه برای تعیین میزان این رابطه نیاز است.»

در مطالعه سال ۲۰۱۱ مشخص شد افراد مبتلا به ناشنوایی خفیف تقریباً دو برابر با ریسک ابتلاء به زوال عقل در مقایسه با افراد دارای شنوایی عادی روبرو بودند. افراد مبتلا به ناشنوایی با شدت متوسط سه برابر با ریسک زوال شناختی و افراد مبتلا به ناشنوایی شدید پنج برابر با این ریسک مواجه بودند.

تولید پوست محافظ با استفاده از فناوری نانو

تولید پوست محافظ با استفاده از فناوری نانو

 محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی و نوعی پلیمر، پوست محافظی ساختند که می‌تواند بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کند.

به گزارش روز سه شنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، برخی حوادث نظیر شیوع بیماری کرونا یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیاز برای پوست دوم به‌منظور محافظت از انسان‌ها را نشان می‌دهد. در حال حاضر، ادوات و تجهیزات مراقبت شخصی در دسترس همگان نیست و از مشکلاتی نظیر تنفس‌پذیری برخوردار است.

برای حل این مشکل، محققان یک تیم تحقیقاتی از چند موسسه و دانشگاه مختلف به رهبری آزمایشگاه ملی لورنس موفق به ارائه پوست دوم برای مراقبت از بدن در برابر سلاح‌های میکروبی و عوامل شیمیایی شدند. از این فناوری می‌توان در بخش درمان و پزشکی نیز استفاده کرد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در Advanced Functional Materials به چاپ رسیده است. این نتایج نشان می‌دهد که فاز اول پروژه ساخت این محصول با موفقیت به پایان رسیده است.

فرانچسکو فورناسریو، از محققان این پروژه گفت: ما ماده هوشمندی ساختیم که تنفس‌پذیر است و می‌تواند محافظت از بدن را نیز انجام دهد. در واقع دو کار کلیدی را با هم ترکیب کردیم،

یافته محققان دانمارکی؛

تاثیر داروی کاهنده کلسترول بر بهبود ترکیب باکتری های روده چاق ها

تاثیر داروی کاهنده کلسترول بر بهبود ترکیب باکتری های روده چاق ها

افراد چاق تحت درمان با داروهای کاهش دهنده کلسترول، نه تنها دارای کلسترول بد LDL کمتری هستند، بلکه الگوی باکتری های روده ای سالمی هم دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، میکروبیوم های روده انسان متشکل از هزاران میلیارد باکتری، قارچ و ویروس است که چندین نوع ترکیب میکروبی تأثیرگذار بر سیستم ایمنی، نوروبیولوژی و متابولیسم انسان را بر عهده دارند.

از سال‌ها قبل مشخص شده است که عدم توازن در ترکیب میکروب‌های روده با بروز انواع اختلال‌های مزمن انسانی نظیر چاقی، دیابت، التهاب روده، افسردگی، شیزوفرنی، اوتیسم و پارکینسون مرتبط است.

همچنین رژیم غذایی ناسالم و مصرف برخی داروها، مثل خنثی کننده‌های اسید معده، با اختلال بیشتر جوامع میکروبی روده مرتبط است.

در این مطالعه، پژوهشگران باکتری‌های روده حدود ۹۰۰ نفر را در دانمارک، فرانسه و آلمان بررسی کردند.

قبلاً مشخص شده بود که باکتری‌های روده افراد چاق متفاوت از افراد لاغر است.

محققان دریافتند مجموعه باکتری‌های موسوم به Bact2 enterotype در ۴ درصد افراد لاغر و دارای اضافه وزن وجود دارد، اما در ۱۸ درصد افراد چاقی که داروهای استاتین کاهش دهنده کلسترول مصرف نمی‌کنند یافت می‌شود.

با این حال مشخص شد در افراد چاق مصرف کننده استاتین ها، وجود Bact2 enterotype ناسالم به مراتب کمتر و حدود ۶ درصد است.

استاتین ها معمولاً برای کاهش ریسک ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی نظیر انفارکتوس میوکارد و سکته تجویز می‌شوند. برآورد می‌شود برای بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در جهان داروهای استاتین تجویز می‌شود.

استاتین ها علاوه بر کاهش کلسترول، میزان التهاب سیستماتیک بیمار را نیز تسکین می‌دهند که تا حدودی با اختلال در میکروب‌های روده مرتبط است.

نتایج نشان می‌دهد که استاتین ها می‌توانند اختلال در میکروب‌های روده و التهاب موجود در افراد چاق را تعدیل کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*