اخبار علمی / شناسایی داروی ترکیبی مؤثر در درمان بیماران مبتلا به کرونا

شناسایی داروی ترکیبی مؤثر در درمان بیماران مبتلا به کرونا

پزشکان بنگلادشی توانستند با ترکیب ۲ دارو به نتایج مثبتی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا دست یابند.

یک تیم پزشکی بنگلادشی به سرپرستی یک پزشک ارشد ادعا کرده است که تحقیقات آنها در مورد ترکیب دو داروی پرکاربرد، نتایج حیرت انگیزی در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به همراه داشته است.

پروفسور تارک آلام، (Tarek Alam)، رئیس بخش پزشکی بیمارستان خصوصی دانشگاه علوم پزشکی بنگلادش (BMCH)، گفت: طبق تحقیقات بر روی ۶۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، همه این بیماران با استفاده از ترکیب این دو دارو، بهبود یافتند.

آلام درباره تاثیر این دارو بر روی بیماران کووید ۱۹، گفت: ترکیب یک داروی ضد انگلی با نام ایورمکتین در یک واحد داکسی سایکلین (نوعی آنتی بیوتیک) نتیجه معجزه آسایی در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ داشته است.

او افزود: این پزشکان این داروی ترکیبی را فقط برای بیماران مبتلا به کرونایی که در ابتدا با مشکلات تنفسی همراه بودند، تجویز می‌کردند.

داروی موثر در درمان کرونا

بیماران کرونایی با مصرف داروی ترکیبی درمان یافتند

رئیس بخش پزشکی بیمارستان خصوصی دانشگاه علوم پزشکی بنگلادش ادامه داد: اثر دارویی این ترکیب به حدی بر روی بیماران مبتلا به کرونا مؤثر بود که در طی ۴ روز کاملاً بهبود یافتند. مصرف این داروی ترکیبی هیچ عارضه جانبی در این بیماران نداشته است.

آلام تصریح کرد: ما صد در صد از اثربخشی این ترکیب بر روی بیماران کووید ۱۹ اطمینان داریم، در حال حاضر برای تصدیق این دارو برای درمان کووید ۱۹ با مقامات دولتی تماس گرفته‌ایم و آماده هستند تا فرایند‌های بین المللی این دارو انجام شود.

دکتر ربیول مرشد، یکی از پزشکان این بیمارستان، گفت: همه بیماران کووید ۱۹ این بیمارستان در طی ۴ روز با مصرف این دارو بهبود یافتند.

تا کنون بیش از ۲۰ هزار نفر در بنگلادش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۳۱۰ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

به گفته دانشگاه جان هاپکینز، ویروس کرونا در ابتدا از چین ظهور کرد و هم‌اکنون نزدیک به ۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیز جان خود را بر اثر این ویروس از دست داده اند.

کاهش سرعت شیوع کرونا با استفاده همگانی از ماسک

نتایج یک مطالعه در فنلاند نشان داد که ماسک‌ها روند شیوع کروناویروس را کند کرده و در صورت استفاده صحیح و همراه با سایر اقدامات احتیاطی مفیدند، اما نمی‌توانند به طور کامل شیوع آن را از بین ببرند.

مرکز تحقیقات فنلاند (VTT) نتیجه گرفته است که ماسک‌های پارچه‌ای تنها از فرد محافظت نمی‌کند بلکه  می‌تواند از افراد دیگر در تماس با او محافظت کند.

محققان همچنین دریافتند که در زمینه جلوگیری از ویروس، ماسک پارچه‌ای چندین برابر نسبت به تجهیزات محافظتی حرفه‌ای نامرغوب‌تر عمل می‌کند.

مرکز تحقیقات فنلاند با آزمایش ماسک‌های پلی استری و نخی نتیجه‌گیری کرد که ماسک‌های پلی‌استری به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آب و میزان تصفیه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی در مقایسه با ۲۰ تا ۳۰ درصدی ماسک‌های نخی، گزینه بهتری محسوب می‌شوند. هنوز هیچ مقایسه‌ای نسبت به تجهیزات حرفه‌ای صورت نگرفته است.

به گفته محققان فنلاندی، در حالی که ماسک‌های پلی استری را باید هر هشت ساعت یک بار تعویض کرد، این زمان برای ماسک‌های پارچه‌ای به ۱۰ دقیقه می‌رسد.

با این حال اگرچه پوشیدن روزانه ماسک به طور کامل خطر ابتلا به کرونا را از بین نمی‌برد، اما هنوز هم شمار کلی مبتلایان را کاهش می‌دهد.

محققان تاکید کردند که استفاده همگانی از ماسک می‌تواند کمکی برای بازگشایی زودتر جوامع باشد، اما بدون اقدامات احتیاطی دیگر مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت دست‌ها، احتیاط کلی و آگاهی نسبت به این موارد نمی‌تواند مفید واقع شود.

طبق گفته‌های این محققان، ماسک‌ها می‌توانند در فضاهای عمومی شلوغ و پرازدحام مانند حمل و نقل عمومی، صف خرید و سالن‌های انتظار به ابزاری مفید تبدیل شوند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، یافته‌ها حاکی از آن است که به هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن قطرات زیادی از دهان افراد خارج می‌شود، استفاده ماسک‌ می‌تواند مانع از انتقال ویروس به دیگر افراد شود. مورد مهم دیگر انتخاب ماسکی است که تنفس را مختل نکند.

اولین درمان سلول بنیادی برای بیماری قلبی انجام شد

یک جراح چینی برای اولین بار در دنیا از روش درمانی سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری قلبی استفاده کرد.

به گزارش  آی‌ای، طبق گزارش مجله نیچر، یک جراح قلب در چین، برای نخستین بار از دو درمان تجربی برای بیماری قلبی بر اساس سلول‌های بنیادی مهندسی‌شده استفاده کرده است. این جراح به نام “وانگ دونگجین” از بیمارستان نانجینگ درام گزارش داد که بیمارانی که تحت این درمان‌ها قرار گرفتند، پس از گذشت یک سال به بهبودی دست یافته‌اند.

این روش‌های درمانی جدید شامل تزریق سلول‌های عضلانی قلب گرفته شده از سلول‌های بنیادی پرتوان(iPS) به مردان بود.

“هان دایونگ” یکی از بیماران، یک برقکار ۵۵ ساله است و می‌گوید: در نتیجه اعمال این درمان اکنون از اینکه می‌تواند پیاده‌روی کند، از پله‌ها بالا برود و شب‌ها راحت بخوابد، بسیار خوشحال است.

استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های قلبی تلاش جدیدی نیست. محققان سال‌ها است که سعی در انجام آن دارند و امیدوار هستند سلول‌های بنیادی بزرگسالان پس از وارد شدن به قلب، وارد سلول‌های عضلانی شوند.

اما این تلاش‌ها متأسفانه ناکام ماند و موجب شد محققان به سلول‌های iPS روی آورند. این سلول‌ها حاصل تحریک سلول‌های بالغ برای بازگشت به حالت شبه جنینی است.

تاکنون مطالعات انجام شده بر روی جوندگان و میمون‌ها نشان داده است که تزریق مستقیم سلول‌های iPS به قلب باعث بازسازی بافت ماهیچه‌ها می‌شود. اکنون نیز این دو کارآزمایی انسانی می‌تواند اثبات کند که این درمان بر روی انسان‌ها نیز مؤثر است.

با این حال از آنجا که هنوز هیچ مطالعه‌ای از این کار منتشر نشده است، نمی‌توان به شکل علمی به این ادعا صحه گذاشت.

“وانگ جیاشیان”، رئیس یک شرکت بیوتکنولوژی که سلول‌های بنیادی ماهیچه‌ای قلب مورد استفاده در این مطالعه را تهیه می‌کند، به مجله نیچر(Nature) گفته است که این گروه قصد دارد نتایج خود را اواخر سال جاری منتشر کند و این مطالعه شامل ۲۰ بیمار دیگر نیز هست.

این درمان نه تنها در چین در حال انجام است، بلکه به صورت آزمایشی در ژاپن نیز انجام می‌شود و محققان دیگر کشورها نظیر فرانسه، ایالات متحده و آلمان نیز برای آزمایش آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

دستگاه جدیدی که حروف را به نابینایان نشان می‌دهد!

یک دستگاه الکتریکی جدید با ارسال جرقه‌های برقی کوتاه به شکل حروف به مغز، به افراد نابینا اجازه می‌دهد بتوانند حروف و کلمات را ببینند و بخوانند.

آی‌ای، چه می‌شود اگر ما بتوانیم مقداری از حس بینایی را به افراد نابینا بازگردانیم؟ اکنون یک دستگاه جدید ساخته شده است که پالس‌های الکتریکی را به بخشی از مغز که در پردازش بینایی درگیر است، ارسال می‌کند و این روند در واقع به افراد نابینا اجازه می‌دهد تا حروف را ببینند.

البته یک موضوع مهم وجود دارد. این دستگاه فقط روی افرادی جواب می‌دهد که قبل از نابینا شدن، بینایی داشته‌اند. زیرا این افراد معمولا دچار آسیب چشمی یا اعصاب نوری شده‌اند، اما با این حال، قشر بینایی آنها دست نخورده باقی مانده است.

در این موارد، استفاده از یک وسیله برای تحریک الکتریکی قسمت‌های مختلف قشر بینایی می‌تواند منجر به ایجاد تصویری قابل تشخیص برای مغز کاربر شود، اما مشکل این است که این تصویر اغلب بدون شکل است.

“دنیل یوشور” از دانشکده پزشکی “بیلور”(Baylor) در هیوستون تگزاس و گروهش برای ارسال این پالس‌ها روش جدیدی ارائه داده‌اند که تصاویر واضح‌تری ارسال می‌کند. این روش شبیه به دریافتن شکل یک شیء به وسیله لمس از طریق کف دست است.

این روش جدید باعث می‌شود پالس‌های کوتاهی به قشر بینایی مغز ارسال شود که شکل حروف را به شکل موفقیت آمیز تقلید می‌کند و به فرد نابینا یک تصویر از حروف ارائه می‌دهد.

این دستگاه روی افرادی که بینایی خود را از دست داده بودند، آزمایش شد و دو نفر از آنها موفق به شناسایی بیش از ۸۰ درصد از حروف ارسالی شدند.

محققان معتقدند که از همین روش می‌توان برای نشان دادن اشیاء نیز استفاده کرد و حس بینایی را به افرادی که نابینا شده‌اند، دوباره هدیه کرد.

مصرف بیش از اندازه قهوه برای سلامت مضر است

نتایج یک مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که مصرف بیش از حد زیاد قهوه به عنوان یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های دنیا، می تواند برای سلامت مضر باشد.

محققان دانشگاه ساوت استرالیا با استفاده از داده‌های بیش از ۳۰۰ هزار شرکت کننده از بیوبانک بریتانیا به بررسی رابطه بین مصرف قهوه و طیف وسیعی از بیماری‌ها پرداختند و دریافتند مصرف بیش از اندازه زیاد قهوه می‌تواند ریسک آرتروز، پوکی استخوان و چاقی را افزیاش دهد.

در تحقیق اولیه این محققان، نوشیدن شش فنجان قهوه در روز به عنوان حد آستانه مصرف ایمن قهوه در روز تلقی شد.

«الینا هایپونن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «روزانه حدود سه میلیارد فنجان قهوه در جهان مصرف می‌شود از اینرو ما درصدد بررسی فواید و مضرات آن بر روی سلامت برآمدیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در این مطالعه، ما از شیوه ژنتیکی موسوم به تحلیل MR-PheWAS برای تعیین تأثیرات واقعی مصرف قهوه در مقابل ۱۱۱۷ مشکل بالینی استفاده کردیم.»

به گفته هایپونن، «نتایج ما نشان می‌دهد که مصرف متعادل قهوه عمدتاً ایمن است. اما مشخص شد عادت به مصرف قهوه ریسک سه بیماری را افزایش می‌دهد: آرتروز، پوکی استخوان و چاقی.»

وی تاکید می‌کند: «برای افراد دارای سابقه خانوادگی پوکی استخوان یا آرتروز یا برای افرادی که نگران ابتلاء به این بیماری‌ها هستند، این نتایج می‌تواند هشداردهنده باشد.»

مصرف زیاد نوشابه های گازدار به کلیه ها آسیب می رساند

نتایج دو مطالعه جدید نشان می دهد نوشیدن مقادیر زیاد نوشابه های گازدار قندی ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را افزایش می دهد.

محققان در مطالعه اول دریافتند مصرف ۵۰۰ میلی لیتر نوشابه‌های بدون گاز شیرین شده با شربت ذرت با میزان گلوکز بالا ریسک مقاومت عروقی در کلیه‌ها را در مدت ۳۰ دقیقه افزایش می‌دهد.

در مطالعه دوم، پژوهشگران دریافتند تغییرات جریان خون در کلیه‌ها ناشی از شربت ذرت است، نه کافئین موجود در آن.

مجموع شرکت کنندگان دو مطالعه، ۲۵ مرد و زن سالم با میانگین سنی ۲۲ تا ۲۴ سال بود.

«کریستوفر چپمن»، سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه بافالو نیویورک، در این باره می‌گوید: «مقاومت عروقی زمانی روی می‌دهد که رگ‌های خونی تنگ می‌شوند در نتیجه جریان خون به کلیه‌ها کاهش یافته و فشارخون افزایش می‌یابد و در عملکرد کلیه‌ها اختلال ایجاد می‌شود.»

طبق اعلام بنیاد ملی کلیه آمریکا، بیماری مزمن کلیوی بیش از سرطان سینه یا پروستات موجب مرگ افراد می‌شود.

دندان‌پزشکان می توانند فعالیت درمانی خود را آغاز کنند

دبیر کمیته مشورتی دندان‌پزشکی ستاد کرونا گفت: دندان‌پزشکان می‌توانند نسبت به خود اظهاری و مشاهده دستورالعمل‌های ابلاغی در سامانه salamat.gov.ir اقدام به ثبت نام کرده و ارائه خدمات دندان‌پزشکی را بدون محدودیت آغاز کنند.

دندان‌پزشکان می توانند فعالیت درمانی خود را آغاز کنند

بهزاد هوشمند، دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی اظهار داشت: پیرو ابلاغیه مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه همکاران دندان‌پزشک مراکز خصوصی و دولتی سراسر کشور با ورود به سامانه salamat.gov.ir نسبت به خود اظهاری و مشاهده دستورالعمل‌های ابلاغی اقدام به ثبت نام کرده و ارائه خدمات دندان‌پزشکی را بدون هیچ محدودیتی آغاز کنند.

دبیر کمیته مشورتی دندان‌پزشکی ستاد کرونا  یادآور شد: بدیهی است در مکان‌های خاص که توسط ستاد کرونا اعلام وضعیت قرمز شده صرفاً خدمات اورژانس و ضروری با رعایت دقیق پروتکل ابلاغی کماکان میسر خواهد بود.

«تست خانگی» کرونا اعتباری ندارد/«رستوران‌ها» از مکان‌های انتقال کرونا

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا گفت: بنده اصلا تست‌های کرونا در منزل را تأیید نمى‌کنم؛ چراکه هر تستى تفسیر مى‌خواهد و افراد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و این تست‌های خانگی اعتباری ندارد.

«تست خانگی» کرونا اعتباری ندارد/«رستوران‌ها» از مکان‌های انتقال کرونا

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مینو محرز متخصص بیمار‌‌‌‌‌ی‌های عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری کرونا  در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در خصوص ابتلای همزمان یک فرد به کرونا و آنفلوآنزا، بیان کرد: این امکان وجود دارد که متاسفانه فردی به هر دو بیماری همزمان مبتلا شود؛ چون دو ویروس جدا از هم است و طبق آزمایشات مولکولی متفاوت و آزمایش کووید ۱۹، مى‌توان هر دو را مجرا تشخیص داد.

وی در خصوص دقیق بودن تست‌های کرونا در منزل، گفت: من اصلا این تست ها را تایید نکرده و درک نمى‌کنم که چرا این تست‌ها مد شده است؛ چراکه هر تستى تفسیر مى‌خواهد و حتى تست‌هاى مولکولى که از بینى و حلق گرفته مى‌شود تا ٣٠ درصد منفى کاذب دارد و حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و این تست‌های خانگی اعتباری ندارد.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری کرونا درباره توئیت سخنگوى وزارت بهداشت مبنى بر موثر بودن داروی آزیترومایسین بر درمان بیماری کووید ١٩، عنوان کرد: بنده این موضوع را تأیید نمى‌کنم؛ حتى برخی پزشکان به طور اشتباه همزمان ۲ داروى هیدروکلروکین و آزیترومایسین را براى بیماران سرپایی تجویز مى‌کنند که چون هر همزمان بر روی قلب اثر منفی مى‌گذارند تجویزش صحیح نیست.

محرز بیان داشت: از طرفى هم آزیترومایسین  چون یک داروی آنتی بیوتیک است، مصرف آن باعث مقاومت مى‌شود و  بر روی قلب اثرگذار است و ما در گایدلاین کمیته کشورى به هیچ عنوان  این دارو را به تنهایى برای بیماران سرپایی تجویز و توصیه نکرده‌ایم اما برای بیمارانی که بستری هستند همراه با کلروکین تجویز کرده‌ایم؛ اما اینکه موثرترین داروى درمان کروناست در هیچ جای دنیا مورد تایید نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است سی تی اسکن ریه فردی مثبت باشد و تست pcr منفی باشد، بیان کرد: بله، ۳۰ درصد از تست‌هاى pcr منفی است و چون تست سی تی اسکن به درصد خیلی بالا در حدود ۸۰ درصد مى‌تواند اطمینان تشخیص تست کرونا را بدهد؛ بنابراین ما از آن استفاده مى‌کنیم؛ در صورتی که ممکن است تست تشخیصى کووید ١٩ منفی باشد‌.

این متخصص عفونی در رابطه با صحبت کردن از فاصله نزدیک و انتقال بیماری کووید ۱۹، خاطر نشان کرد: این احتمال وجود دارد؛ چراکه اگر کسی مبتلا به کووید ١٩ بوده و بدون ماسک باشد، مى‌تواند از طریق صحبت کردن این ویروس را به دیگران منتقل کند. یکی از بدترین مکان‌هایی که باعث انتقال بیماری مى‌شود رستوران‌هاست؛ چراکه حدود یک الی ۲ ساعت افراد بدون ماسک در کنار هم مى‌نشینند و صحبت مى‌کنند و با توجه به دستور رئیس‌جمهور مبنى بر بازگشایی رستوران‌ها، ما توصیه بر بازگشایى رستوران‌ها نداریم و بهتر است که آخرین مکان براى بازگشایى رستوران‌ها باشند.

ماسک‌، ویروس کرونا را از شما دور می‌کند

محققان هنگ کنگی از نتایج آزمایش همستر‌ها دریافتند که ماسک‌ باعث کاهش شیوع ویروس کرونا می‌شود.

یک تیم تحقیقاتی برجسته در هنگ کنگ روز یکشنبه اعلام کرد که آزمایش‌های انجام شده بر روی همستر نشان می‌دهد که استفاده گسترده از ماسک‌ها می‌تواند شیوع ویروس کرونا را کاهش دهد.

این محققان هنگ کنگی جزو اولین کسانی هستند که توانستند ثابت کنند که ماسک‌ها می‌توانند انتشار ویروس از طریق افراد بدون علامت و علامت‌دار مبتلا به کووید ۱۹ را متوقف کند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی پروفسور یوئن کوک یونگ (Yuen Kwok-yung)، یکی از بهترین متخصصان ویروس کرونا در جهان و میکروبیولوژیستی که ویروس سارس (SARS) را کشف کرد، گروهی از همستر‌هایی که از نظر مصنوعی به ویروس کرونا مبتلا شده بودند را در کنار حیوانات سالم قرار داد.

کاهش ۶۰ درصدی انتشار ویروس با استفاده از ماسک در همسترها

در این آزمایش ماسک‌های جراحی بین دو قفس همستر‌های سالم و آلوده قرار گرفت؛ محققان دریافتند باتوجه به اینکه این دو گروه هیچ تماسی با هم نداشتند، وجود ماسک، انتقال ویروس را تا ۶۰ درصد کاهش داده است.

این در حالی است که دو سوم همستر‌های سالم که از ماسک استفاده نکرده بودند، طی یک هفته به این ویروس آلوده شدند.

این محققان دریافتند هنگامی که ماسک‌های جراحی بر روی قفس حیوانات آلوده قرار گرفت، میزان انتقال آلودگی حدود ۱۵ درصد کاهش یافت. براین اساس تعداد ویروس در بدن افرادی که با ماسک به این ویروس مبتلا شدند نسبت به افرادی که بدون ماسک به این ویروس مبتلا شده بودند، کمتر بود.

یوئن اعلام کرد که استفاده از ماسک در انتقال ویروس از افراد علامت‌دار و بدون علامت به افراد سالم بسیار مهم است.

او در پاسخ به این سوال که چرا استفاده از ماسک مهم است، گفت: به دلیل اینکه تعداد زیادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا علامتی ندارند بنابراین ماسک نقش مهمی در جلوگیری از انتشار ویروس در بین افراد به خصوص افراد بدون علامت دارد.

مفید بودن استفاده از ماسک حتی در صورت نداشتن علائم کرونا

این پژوهشگران می‌گویند این آزمایش نشان می‌دهد که زدن ماسک حتی در صورت نبود علائم کرونا سودمند است.

چهار ماه پس از کشف اولین مورد کووید ۱۹، هنگ کنگ توانست تا حد زیادی شیوع این ویروس را با وجود هزار مورد ابتلا و ۴  مورد مرگ کنترل کند.

قدرت کشندگی کرونا کم شده است

یک اپیدمیولوژیست گفت: ویروس کرونا تاکنون ۳۵ مرتبه جهش پیدا کرده و از قدرت کشندگی آن کاسته شده است.

محمدرضا محبوب فر اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ویروس کرونا تاکنون ۳۵ مرتبه جهش پیدا کرده است. طی ۳۵ بار جهش بدون آن که قدرت انتشار ویروس تغییر کند از قدرت کشندگی آن کاسته شده است و می‌توان گفت کرونا ویروس در دنیا با ضعف‌های عمده‌ای همراه شده است.

تغییر علائم بالینی بیمار با جهش کروناویروس

او گفت: جهش کرونا همچنین باعث تغییر علائم بالینی بیماری شده است و علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس که با شیوع بیشتری در اسفند ماه دیده می‌شد به علائم گوارشی مانند اسهال شدید و مکرر، دل پیچه و دل درد، حالت تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، و سایر علائم مثل تب خفیف، اختلال در حس بویایی و چشایی، کهیر و تغییر رنگ پوست، سکته‌های قلبی و سکته مغزی تغییر کرده است.

محبوب فر بیان کرد: در حال حاضر در سنین مختلف و حتی کودکان نشانه ابتلا به کرونا مشاهده شده است. البته مردم توجه داشته باشند که علائم جدید می‌تواند با کرونا مرتبط باشد و اگر پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت درمان خانگی از طریق جبران مایعات از دست رفته بدن، اسهال و استفراغ ادامه پیدا کرد یا تشدید شد به بیمارستان مراجعه کنند. با توجه به علائم گوارشی کرونا انتقال فعال ویروس از طریق محیط‌هایی مانند: دستشویی و حمام ممکن است و رعایت نکات بهداشت فردی و محیط بر مردم واجب است.

این اپیدمیولوژیست عنوان کرد:  استفاده اجباری از ماسک و دستکش به همراه ضد عفونی و شستشوی مکرر دست‌ها می‌تواند تا ۹۰ درصد از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند و اکنون که موج دوم کرونا در کشور آغاز شده است، بسیاری از نمونه‌های مثبت کرونا مربوط به موارد حضور در تجمعات، رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی و نافرمانی از دستورات بهداشت فردی است.

کرونا یک بیماری بومی خواهد شد

او در پایان گفت: بیماری کرونا در آینده به یک بیماری فصلی و بومی در کانون‌های انتشار بیماری تبدیل خواهد شد ضمن اینکه احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا وجود ندارد و ویروس در جمعیت مبتلا ایمنی و مصونیت جمعی ایجاد خواهد کرد. تست مثبت و مجدد درمان شدگان کووید-۱۹ ناشی از بخش باقی مانده از ساختار ویروس است و به این دلیل نیست که فرد دوباره مبتلا شده است.

محلول آب و وایتکس پس از ۲۴ ساعت قابل استفاده نیست

یک متخصص عفونی گفت: به هیچ عنوان نباید محلول آب و وایتکسی که برای گندزدایی سطوح تهیه شده بیش از ۲۴ ساعت نگهداری شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، باتوجه به شیوع ویروس کرونا، مصرف انواع مواد‌ شوینده برای ضدعفونی کردن سطوح در این روز‌ها بیشتر شده، اما در هنگام استفاده از برخی مواد‌ ضدعفونی کننده باید نکاتی بهداشتی را رعایت کنیم تا با اقدامات نامناسب سلامتی خود و اطرافیانمان را به خطر نیندازیم.

معصومه بیانی متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره مواد ضدعفونی کننده‌های خانگی، گفت: دو ماده الکل و کلر (آب ژاول یا وایتکس) به صورت عادی خاصیت گندزدایی دارند و برای ضدعفونی کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این متخصص عفونی درباره استفاده از وایتکس، اظهار کرد: بهترین روش ضدعفونی برای افراد استفاده از آ‌ب و وایتکس است، زیرا مقرون به صرفه بوده و تهیه آن آسان است.

بیانی افزود: در شرایط مختلف نسبت‌های خاصی از محلول آب و وایتکس را برای ضدعفونی کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌دهیم.

بالاترین نسبت محلول آب وایتکس در چه زمانی باید استفاده شود؟

او درباره روش تهیه محلول آب و وایتکس، تاکید کرد: افرادی که از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند باید برای ضدعفونی کردن سطوح با وایتکس نسبت یک به ۱۹، یا ۴ قاشق غذاخوری وایتکس به علاوه یک لیتر آب را تهیه کنند و اطراف تخت و میزی که بیمار استفاده می‌کند را با این محلول ضدعفونی کنند.

این متخصص عفونی ادامه داد: افرادی که در شرایط عادی از محلول آب و وایتکس استفاده می‌کنند و مراقبت از بیمار کرونایی ندارند، برای تهیه محلول باید از نسبت یک به ۴۹ (یک واحد وایتکس و ۴۹ واحد آب) استفاده کنند.

محلول ضد عفونی کننده سطوح

از آب گرم برای محلول آب و وایتکس استفاده نکنید

بیانی درباره سه نکته‌ای که در استفاده از محلول آب و وایتکس باید به آن توجه شود، گفت: باز کردن در و پنجه‌ها هنگام استفاده از محلول، استفاده از آب جوشیده سرد شده برای محلول و نگه نداشتن بیش از ۲۴ ساعت محلول آب وایتکس از جمله نکاتی است که حتما باید هنگام استفاده از این محلول رعایت شود.

او افزود: محلول آب و وایتسکی که خودمان برای ضدعفونی تهیه می‌کنیم، بیشتر از ۲۴ ساعت قابلیت نگهداری در منزل را ندارد، حتما باید دور از نور آفتاب قرار داده شود و پس از ۲۴ ساعت غیر قابل استفاده است.

این متخصص عفونی ادامه داد: حتما هنگام استفاده از مواد کلردار در و پنجره اتاق باز شود و اگر تهویه‌ای وجود دارد، تهویه روشن شود؛ زیرا خود کلر باعث آسیب رسانی به ریه می‌شود و این امر نگران کننده است.

نسبت بالاتر آب و وایتکس موجب گندزدایی بیشتر نمی‌شود

بیانی تصریح کرد: ‌بسیاری از خانم‌های خانه‌دار که وسواسی هستند تصور می‌کنند اگر نسبت‌ محلول آب و وایتکس بالاتر باشد، گندزدایی بیشتری اتفاق می‌افتد، اما اینگونه نیست و فقط کلر باعث آسیب به ریه فرد می‌شود.

او ادامه داد: هنگام ضدعفونی کردن سطوح با محلول آب و وایتکس فرد حتما باید از ماسک استفاده کند. همچنین اسپری کردن این محلول حتما باید از عینک هم استفاده کرد؛ زیرا بخار کلر می‌تواند باعث آسیب جدی به ریه و مخاط بدن ‌شود.

نکاتی ضروری هنگام استفاده از محلول آب و الکل

این متخصص عفونی افزود: الکل موجود در داروخانه‌ها الکل ۹۶ درصد است در صورتی که الکلی که برای ضدعفونی نیاز داریم الکل اتانول یا اتیلیک ۷۰ درجه است.

الکل ضدعفونی کننده سطوح

بیانی ادامه داد: برای به دست آوردن اتانول ۷۰ درصد ۳ لیوان الکل به علاوه یک لیوان آب را باید مخلوط کرد. برای تهیه این محلول حتما باید از آب جوشیده سرد شده استفاده شود.