اخبار علمی/افزایش سطح کلسیم موجب پیشرفت آلزایمر می‌شود

با تلاش پژوهشگران آمریکایی مشخص شد

افزایش سطح کلسیم موجب پیشرفت آلزایمر می‌شود

افزایش سطح کلسیم موجب پیشرفت آلزایمر می‌شود

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند برای نخستین بار، ارتباط میان افزایش سطح کلسیم و پیشرفت آلزایمر را نشان دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینمگ، دانشمندان برای نخستین بار با استفاده از موش‌های مبتلا به آلزایمر توانستند ‌ارتباط میان افزایش سطح میتوکندری را با مرگ عصبی مغز زنده نشان دهند. این پدیده پیش از این نیز در سلول‌های کشت‌شده ثبت شده است، اما دیدن آن در موش‌های زنده، احتمال وقوع این پدیده را در انسان تقویت می‌کند و می‌تواند کمکی برای پژوهش در مورد آلزایمر باشد.

دکتر “ماریا کالوو رودریگز” (Maria Calvo-Rodriguez)، پژوهشگر “بیمارستان عمومی ماساچوست” (MGH) و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما در این بررسی توانستیم اختلال در تنظیم کلسیم میتوکندری را در موش زنده مبتلا به آلزایمر نشان دهیم.

 

بررسی‌ها نشان داد که افزایش سطح یون کلسیم میتوکندری، با مرگ عصبی موش‌ها مرتبط است و سطح نامعمول یون کلسیم در میتوکندری، نقش مهمی در مرگ سلول‌های عصبی و بروز آلزایمر دارد.

“رودریگز” ادامه داد: افزایش سطح کلسیم در میتوکندری، موجب استرس اکسیداتیو و نوعی مرگ سلولی موسوم به “آپوپتوز” (Apoptosis) می‌شود.

وی افزود: نظر ما این است که می‌توان با مسدود کردن یک طرفه کلسیم در میتوکندری، از مرگ سلول و پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

تشخیص سرطان پنهان گلو با تست بزاق

تشخیص سرطان پنهان گلو با تست بزاق

محققان دانشگاه کویینزلند برای اولین بار در جهان با استفاده از نمونه بزاق موفق به تشخیص سرطان پنهان گلو در مراحل اولیه شدند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تست غیر تهاجمی، بزاق از نظر HPV-DNA مورد بررسی قرار می‌گیرد. عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) عامل اصلی بروز سرطان گلو (لوزه و زبان) است.
معمولا تشخیص سرطان دهان و حنجره با نمونه برداری صورت می‌گیرد که روشی تهاجمی است و می‌تواند منجر به بروز عفونت شود.

مطالعات نشان می دهد؛

فواید حفاظتی مصرف توت و سیب و چای در برابر آلزایمر

فواید حفاظتی مصرف توت و سیب و چای در برابر آلزایمر

مطالعه نشان می دهد مصرف کم مواد خوراکی سرشار از فلاوونوئیدها با افزایش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر در طول ۲۰ سال بعد مرتبط است.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه تافتس آمریکا عنوان می‌کنند سالمندانی که مقادیر کم مواد خوراکی سرشار از فلاوونوئیدها نظیر انواع توت‌ها، سیب و چای مصرف می‌کنند، دو تا چهار برابر افراد با مصرف بالاتر این مواد خوراکی، با احتمال ابتلاء به بیماری آلزایمر و زوال عقل‌های دیگر در طول ۲۰ سال مواجه هستند.

فلاوونوئیدها مواد طبیعی موجود در میوه و سبزیجاتی نظیر گلابی، سیب، توت‌ها، پیاز و نوشیدنی‌های گیاهی نظیر چای هستند. فلاوونوئیدها فواید مختلفی برای سلامت از جمله کاهش التهاب دارند. شکلات تلخ منبع دیگر فلاوونوئیدها است.

تیم تحقیق به سرپرستی «جین مایر» دریافت مصرف کم سه نوع فلاوونوئید در مقایسه با مصرف بالا آن، با ریسک بالاتر ابتلاء به زوال عقل مرتبط است:

-مصرف کم فلاوونول ها (سیب، گلابی و چای) با ریسک دو برابری ابتلاء به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل مرتبط است.

– مصرف کم آنتوسیانین ها (بلوبری و توت فرنگی) ریسک ابتلاء به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را چهار برابر افزایش می‌دهد.

– مصرف کم پلیمرهای فلاوونوئید (سیب، گلابی و چای) با افزایش دو برابری ابتلاء به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل مرتبط است.

زوال مغز، مغز، پیری مغز، ورزش، کلاه ایمنی، کم خوابی، ارتباط با دوستان، ارتباط با اقوام، یاد گرفتن، سلامت شنوایی، سلامت ذهنی، یادداشت روزانه،

ورزشی که قلب را ۴ سال جوان تر می کند

محققان کالج دانشگاهی لندن و سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا می گویند دو ماراتن حتی در افراد مبتدی و مسن، می تواند قلب را ۴ سال جوان تر کند.

دو ماراتن، سفتی شریان ها را به تاخیر می اندازد و منجر به کاهش فشار خون می شود.

پروفسور شارلوت مانیستی، محقق ارشد این مطالعه می گوید: سفتی شریان ها اتفاقی طبیعی ناشی از افزایش سن است، اما دو ماراتن باعث می شود قلب خون بیشتری را از طریق عروق باریک پمپاژ کند و جریان خون در رگ ها بهبود یابد.

به گفته او، تعیین هدفی مانند دو ماراتن می تواند به افزایش سایر عادات سالم در زندگی مانند اصلاح مدل غذا خوردن و بهبود کیفیت خواب نیز کمک کند و منجر به بهبود فشار خون، کاهش کلسترول، تثبیت قند خون و کاهش ۵۰ درصدی خطر حمله قلبی شود.

پروفسور مانیستی البته معتقد است که سایر ورزش های استقامتی از جمله شنا و دوچرخه سواری می توانند اثراتی مشابه دو ماراتن داشته باشند و باعث بهبود توانایی شریان آئورت قلب شوند.

وی به دوندگان مبتدی توصیه می کند: «تمرینات ماراتن را به آهستگی شروع کنید و سطح فعالیت خود را به تدریج افزایش دهید. به درد در مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها توجه کنید، چون می تواند نشانه ای از آسیب بیش از حد باشد. به بدن خود گوش دهید. در صورت احساس مشکل یا خستگی زیاد، ورزش نکنید. برای ورزش در فضای باز، بر اساس نوع آب و هوا لباس مناسب بپوشید و حتما آب زیادی بنوشید.»