اخبار علمی / آسپرین در کاهش خطر سرطان دستگاه گوارش نقش دارد

آسپرین در کاهش خطر سرطان دستگاه گوارش نقش دارد

آسپرین در کاهش خطر سرطان دستگاه گوارش نقش دارد

 محققان ایتالیایی دریافتند استفاده مستمر از آسپرین می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ دستگاه گوارش از جمله سرطان روده بزرگ شود.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات که به صورت یک مطالعه سیستماتیک و تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مطالعات شهودی انجام شد، ارتباط بین آسپرین و سرطان‌های سیستم گوارشی مورد بررسی قرار گرفت.
در نتیجه این تحقیقات مشخص شد استفاده مستمر از آسپرین موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان مری،‌ ادنوکارسیوم و سرطان معده، سرطان دستگاه صفراوی و سرطان پانکراس می‌شود.

با وجود این آسپرین هیچ ارتباطی با سرطان سر و گردن ندارد. نتایج به دست آمده از این تحقیقات در مردان و زنان، مناطق جغرافیایی مختلف و با در نظر گرفتن سایر ویژگی‌های شخصی و گروهی، یکسان است.
بر اساس این تحقیقات مصرف روزانه ۷۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم آسپرین موجب کاهش ۱۰ درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود، در حالی که با افزایش مصرف آسپیرین تا روزانه ۳۲۵ میلی‌گرم، این خطر تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد. به گفته محققان بین مدت زمان مصرف آسپرین و کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارشی رابطه معکوسی برقرار است.

 

تشخیص سرطان پنهان گلو با تست بزاق

محققان دانشگاه کویینزلند برای اولین بار در جهان با استفاده از نمونه بزاق موفق به تشخیص سرطان پنهان گلو در مراحل اولیه شدند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تست غیر تهاجمی، بزاق از نظر HPV-DNA مورد بررسی قرار می‌گیرد. عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) عامل اصلی بروز سرطان گلو (لوزه و زبان) است.
معمولا تشخیص سرطان دهان و حنجره با نمونه برداری صورت می‌گیرد که روشی تهاجمی است و می‌تواند منجر به بروز عفونت شود.
بر اساس آمار انجمن تحقیقات سرطان آمریکا  در سال ۲۰۱۸ میلادی (که جدیدترین آمار مربوط به سرطان است) حدود ۱۸ میلیون مورد سرطان در سراسر جهان وجود داشت که ۹.۵ میلیون مورد در مردان و ۸.۵ میلیون مورد در زنان شیوع داشت.
سرطان‌های ریه و سینه شایع‌ترین سرطان‌های جهان هستند که هریک ۱۲.۳ درصد از کل آمار را به خود اختصاص می‌دهند.
سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع با ۱.۸ میلیون مورد در سال ۲۰۱۸ گزارش شده است.

 

 

 

احتمال انتقال ویروس کرونا  از رحم مادر به نوزاد

 پزشکان متخص یک نوزاد کانادایی را شناسایی کردند که احتمال می‌رود در رحم مادر به ویروس کرونا آلوده شده باشد.

به گزارش شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، با وجود این که در تحقیقات پیشین، موارد دیگری از تولد نوزادان با احتمال آلودگی به ویروس کرونا در رحم مادر گزارش شده است، ‌ در این مورد خاص، فعال بودن پرونده ابتلای مادر به کووید-۱۹ در کنار این واقعیت که نوزاد پسر از طریق عمل جراحی سزارین متولد شده است، متخصصان را به این نتیجه رسانده که به احتمال زیاد ویروس کرونا از رحم مادر به جنین منتقل شده است.
زمانی که مادر ۴۰ ساله این نوزاد وارد بیمارستان شد، از کووید- ۱۹ رنج می‌برد و دچار درد بدن، کاهش اشتها، خستگی، سرفه خشک و تب ۳۸.۹ درجه بود. خوشبختانه او نیازی به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نداشت، اما پزشکان تصمیم گرفتند به صورت اضطراری و با استفاده از عمل سزارین، کودک را از رحم وی خارج کنند.
این نوزاد پس از تولد نیازی به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نداشت اما آزمایش مخاط بینی او در روز پس از زایمان و هفته بعد از آن نشان‌دهنده آلودگی به ویروس کرونا بود. علاوه بر این در جفت نوزاد نیز التهاب مشاهده شد که نشان دهنده آلودگی ویروسی زودهنگام است.
با وجود این که مادر دچار ضعف سیستم ایمنی بوده است، به اعتقاد متخصصان نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا این آلودگی ویروسی ناشی از انتقال ویروس از طریق رحم مادر بوده یا در اثر آلودگی خارج از رحم ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در  حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

 

 

 

چاقی می تواند زمینه ساز خطر ابتلا به کرونا باشد

چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هایی است که فرد را در معرض خطر بیشتر ابتلا به عوارض ناشی از کرونا قرار می‌دهد.

 در حالی که دنیا درگیر شیوع همگانی بیماری کووید ۱۹ است و حتی دیدارها و مراودات روزمره جوامع هم تحت‌تاثیر این ماجرا محدود شده است، مجموعه نوو نوردیسک نگران تماس بیماران خود از جمله افراد مبتلا به چاقی و سایر بیماری‌های مزمن شدید بوده است و به شدت دغدغه افرادی را دارد که خود و یا اعضای خانواده آنها تحت‌تاثیر این بیماری ها قرار دارند.

بر همین اساس، این مجموعه در راستای مسئولیت اجتماعی خود، متعهد است تا اطمینان یابد تمامی داروها و محصولات پزشکی بدون وقفه در دسترس بیماران قرار می‌گیرد و لذا تمام تلاش خود را انجام‌می‌دهد تا با پشتیبانی از دولت‌، مراجع بهداشت و سلامت و انجمن‌های مربوطه به عرضه تجهیزات درمانی، ارائه مهارت‌ها و امکانات تحقیقی یاری رسانده و به رفع نگرانی‌ها درباره سطح دسترسی به داروها کمک کند.

افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، اختلالات ریوی و بیماران مبتلا به چاقی با بیماری‌های مرتبط با آن همواره بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌ها قرار دارند و در مورد کرونا هم همین‌طور است.

چاقی که خود زمینه‌ساز بسیاری از این بیماری‌ها است می‌تواند از ریسک فاکتورهای نتایج وخیم‌تر در افراد مبتلا به کووید ۱۹ باشد.

 

 

 

 

 

 

 

حس بویایی روز سوم ابتلا به کووید ۱۹ از بین می رود

مطالعه جدید نشان می دهد حس بویایی اکثر اوقات تا روز سوم ابتلا به کروناویروس جدید از بین می رود و همزمان بسیاری از بیماران، حس چشایی را هم از دست می دهند.

 دکتر احمد صداقت سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سینسیناتی آمریکا، در این باره می گوید: رابطه بین کاهش حس بویایی با بیماری کووید ۱۹ از قبل مشخص شده است. اگر فردی دچار از دست دادن حس بویایی به خاطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شود، ما درمی یابیم که فرد در اولین هفته دوره بیماری قرار دارد و همچنان یک یا دو هفته دیگر باید منتظر بیماری باشد.

تیم تحقیق خصوصیات و علائم ۱۰۳ بیمار را در سوئیس که در طول ۶ هفته مبتلا به کووید ۱۹ شده بودند را بررسی کردند.

از بیماران در مورد طول مدت علائم کووید ۱۹ و همچنین در مورد زمان بندی و شدت از بین رفتن حس بویایی یا کاهش آن، در کنار سایر علائم بیماری، سوال پرسیده شد.

طبق نتایج حاصله، حداقل ۶۱ درصد بیماران حس بویایی شان را از دست داده یا کاهش یافته بود. میانگین مدت زمان شروع این علامت هم ۳.۴ روز بود.

مشکلات مربوط به حس بویایی معمولاً در بیماران جوان تر و زنان اتفاق افتاده بود.

به گفته صداقت، ما همچنین دریافتیم شدت از دست رفتن بویایی با میزان وخیم بودن سایر علائم بیماری کووید ۱۹ مرتبط است.

وی در ادامه می افزاید: اگر از دست دادن حس بویایی شدید باشد، تنگی نفس و تب و سرفه در بیماران شدیدتر خواهد بود.

 

 

عادت‌های بدی که به سلامت پشت‌میزنشین‌ها آسیب می‌زند

ساعت‌های طولانی یکجا نشستن می‌تواند به سلامتی آسیب بزند، جوری که دانشمندان نام این عارضه را «بیماری نشستن» گذاشته‌اند.

عادت‌های بدی که به سلامت پشت‌میزنشین‌ها آسیب می‌زندکمردرد مشکلی بسیار شایع است، زیرا وضعیت ثابت بدن در حالت نشسته، فشار زیادی به کمر، شانه‌ها، بازو‌ها و پا‌ها وارد می‌کند. به همین دلیل مهم است که دچار اشتباهاتی در نشستن نشویم و طبق توصیه‌ی کارشناس‌ها عمل کنیم.

همتراز نبودن مانیتور کامپیوتر با چشم‌ها
چشم‌های شما باید حدود ۵ تا ۷ سانتیمتر پایین‌تر از لبه‌ی بالایی مانیتور کامپیوترتان باشد. اگر مانیتور را در چنین وضعیتی قرار دهید، مجبور نیستید سرتان را خم کنید و راستای نگاهتان در حالتی درست خواهد بود. وقتی اسکرین را در وضعیتی درست قرار می‌دهید، زاویه دید مناسبی دارید و ضمناً گردن و کمرتان درد نمی‌گیرد.

شانه‌هایتان را عقب نگه نمی‌دارید یا پشتتان را کاملاً روی صندلی نمی‌گذارید
کارشناسان توصیه می‌کنند که پشت و کمر شما باید با پشتی صندلی‌تان تراز باشد. شما نباید به جلو خم شوید، خصوصاً وقتی که بعد از چند ساعت یک جا نشستن خسته شده‌اید.

بعد از اینکه مدتی با وضعیت درست بدن نشستید، این احتمال زیاد است که به دلیل خستگی دوباره در وضعیتی قرار بگیرید که برای کمر و گردنتان مضر است؛ بنابراین باید هر نیم ساعت از جایتان بلند شوید

کف پاهایتان را صاف روی زمین نمی‌گذارید
وقتی پشت میز می‌نشینید بهتر است زانوهایتان را با زاویه‌ای خم کنید که کف پاهایتان صاف روی زمین قرار بگیرد. کارشناسان توصیه می‌کنند خوب است کفش‌هایتان را درآورید، مخصوصاً زمانی که کفش‌های پاشنه‌دار به پا دارید. اگر نمی‌توانید ارتفاع صندلی‌تان را جوری تنظیم کنید که کف پاهایتان روی زمین قرار بگیرد، از فوت رست استفاده کنید.

پاهایتان را ضربدری می‌گذارید یا پا روی پا می‌اندازید
مطالعات زیادی نشان داده‌اند ضربدری قرار دادن پا‌ها یا پا روی پا انداختن هنگام کار کردن پشت میز، مضر است. پزشکان می‌گویند این وضعیت پا‌ها هنگام نشستن می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود. در عوض می‌توانید هر بار که احساس کردید دوست دارید پاهایتان را ضربدری کنید، چند حرکت ورزشی و کششی با پاهایتان انجام دهید.

از ابزار ارگونومیک برای حفظ وضعیت درست بدنتان استفاده نمی‌کنید
بله حفظ وضعیت درست بدنی هنگامی که پشت میز مشغول کار هستید، سخت است، اما می‌توانید برای حمایت از ستون فقرات و گردنتان از ابزار‌های ارگونومیک که برای همین منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید. با استفاده‌ی مداوم از این وسیله‌ها، کم‌کم متوجه می‌شوید که بدنتان به این وضعیت درست عادت می‌کند.

صندلی‌تان را متناسب با بدنتان تنظیم نمی‌کنید
ممکن است ارتفاع صندلی‌تان را مکرراً تنظیم کنید، اما تغییرات زیاد دیگری هم وجود دارند که می‌توانید روی صندلی‌تان اعمال کنید. صندلی‌های جدید تنظیماتی دارند که باید آن‌قدر آن‌ها را تغییر دهید تا راحت‌ترین حالت را برای خودتان انتخاب کنید. کلاً بهتر است از صندلی‌های معمولی استفاده نکنید، چون قابلیت این تنظیمات را ندارند.

هر ۳۰ دقیقه از جایتان بلند نمی‌شوید
ساعت‌های طولانی نشستن می‌تواند موجب خستگی عضلات شود. بعد از اینکه مدتی با وضعیت درست بدن نشستید، این احتمال زیاد است که به دلیل خستگی دوباره در وضعیتی قرار بگیرید که برای کمر و گردنتان مضر است؛ بنابراین باید هر نیم ساعت از جایتان بلند شوید و کمی حرکت کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند علاوه بر اینکه هر نیم ساعت از جایتان بلند می‌شوید، هر یک ساعت چند حرکت ورزشی انجام دهید.

صندلی‌تان را جوری تنظیم نمی‌کنید که باسن‌تان کمی بالاتر از زانوهایتان باشد
توصیه شده است که ارتفاع صندلی کارتان جوری باشد که باسن‌تان کمی بالاتر از زانوهایتان قرار بگیرد. اساساً پاهایتان باید با زاویه‌ی ۹۰ درجه از زانو خم شود. شاید در ابتدا سخت باشد، اما سعی کنید تا جایی که ممکن است این وضعیت را حفظ کنید.

وضعیت دست‌هایتان را تنظیم نمی‌کنید
وقتی پشت میز کارتان می‌نشینید احتمالاً فراموش می‌کنید بازوهایتان نیز باید وضعیت درستی داشته باشند. بازوهایتان باید چیزی بین ۷۵ تا ۹۰ درجه از آرنج خم شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند این وضعیت دست‌ها نه تنها از کمردرد پیشگیری می‌کند بلکه آن را تقویت نیز می‌نماید.

هنگام حرف زدن با موبایل، آن را بین گوش و شانه‌تان نگه می‌دارید
گاهی هنگام کار مجبور هستید جواب تماس‌های تلفنی را هم بدهید. کارشناسان سلامتی خیلی هم موافق استفاده از هدفون نیستند؛ اما زمانی که نمی‌توانید از دست‌هایتان برای نگه داشتن گوشی استفاده کنید، باید از هدفون کمک بگیرید، نه اینکه سعی کنید گوشی را با شانه‌تان نگه دارید و کمردرد و گردن درد بگیرید.

 

 

 

افراد مبتلا به بیماری آسم برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در روز‌های کرونایی باید برخی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

افراد مبتلا به آسم کمتر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟ / شباهت علائم آسم با کرونا، افراد را دچار اشتباه می‌کند/ توصیه‌های کرونایی برای افراد مبتلا به آسمحمید براهیمی متخصص بیماری‌های داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آسم یک عارضه بهداشتی است که از عوامل خطر ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار از علائم آسم هستند و افراد مبتلا به این بیماری، بر اساس شدت علائم به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: آسم کنترل شده با معیار‌هایی مانند: علائم بیماری در طول هفته دو بار یا کمتر بروز پیدا می‌کند، فرد دچار محدودیت در فعالیت نمی‌شود و علایم شبانه ندارد، در طول هفته دو بار یا کمتر نیاز به استفاده از اسپری آبی (سالبوتامول) وجود دارد و وجود تنفس طبیعی در فرد شناخته می‌شود. اگر هر کدام از معیار‌های ذکر شده مشاهده نشد بیمار مبتلا به آسم متوسط یا شدید است و نیاز به مداخله پزشکی دارد.

شباهت علائم کرونا و آسم

او افزود: علائم اصلی کرونا شامل تب بالا و یک سرفه مداوم جدید است. شباهت علائم تشدید یافته بیماری آسم با کرونا، ممکن است فرد را به اشتباه بیندازد؛ بنابراین اگر بیمار مبتلا به آسم دچار علائم کرونا شد باید در خانه مانده و با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرد. همچنین تشدید علائم آسم در فرد نیز از مواردی است که باید فرد مبتلا به آن توجه کرده و با مراکز اطلاع رسانی درباره بیماری کرونا مانند ۴۰۳۰ و یا پزشک شخصی خود تماس بگیرد.

این متخصص بیماری‌های داخلی اظهار کرد: دقت داشته باشید که تنگی نفس، سرفه و سنگینی قفسه سینه ناشی از آسم، با اسپری آبی بهبود می‌یابد و در صورتی که برطرف نشود، می‌تواند از علائم ابتلا به کرونا باشد. اگر با مراقبت‌های معمول علائم بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به ویروس کرونا، رعایت ۱۴ روز قرنطینه خانگی برای فرد الزامی است.

 

 

 

در روزهای کرونایی برای جلوگیری از انتقال کرونا ویروس در مطب های دندانپزشکی برخی موارد بهداشتی را باید رعایت کرد.

باید و نباید‌های رفتن به دندانپزشکی در دوران کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از شیوع کرونا ویروس در جهان افرادی که به دندان‌درد‌های شدید و عفونت لثه‌ای مبتلا هستند و حتی آن دسته از بیمارانی که روند درمانشان نیمه‌کاره باقی مانده به علت ترس از ابتلا به کرونا از مراجعه به دندانپزشکی پرهیز می‌کنند که طبق مطالعات علمی انجام شده اینگونه هراس باعث پیدایش مشکلات جدی برای بعضی از افراد شده است.

همه ما می‌دانیم که بهداشت دهان و دندان با سلامت افراد رابطه مستقیمی دارد و بعضی بیماران با وجود نیاز به درمان اورژانسی همچنان از مراجعه به پزشک پرهیز می‌کنند و همین عامل نشان دهنده مصداق «خودکشی از ترس مرگ» است.

به عقیده متخصصان علم پزشکی در سراسر جهان، دندانپزشکی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است و با این وجود درمانگران بیش از سایر بیماران به موضوعات بهداشتی توجه می‌کنند. نباید هیجانات جامعه را بی‌جهت بالا ببریم و باید بدانیم که ویروس کرونا در مقایسه با سارس و دیگر بیماری ها، آنقدر کشنده و خطرناک نیست.

درمان‌های غیر اورژانسی دندانپزشکی در دوران کرونا

کشیدن دندان، روکش و بریج، ترمیم دندان شکسته یا خرد شده، جرم گیری، هالیتوز «بوی بدن دهان»، مشکلات مفصل فک «صدای فک یا سایش فک»، دندان‌های لق بدون خطر بلعیده شدن و خفگی از درمان‌های غیر اورژانسی دندانپزشکی در بحران کرونا هستند که باید از آن ها اجتناب کرد.

باید و نباید‌های رفتن به دندانپزشکی در دوران کرونا

درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی در روزهای کرونایی

کشیدن دندان و درمان ریشه در صورت درد شدید، علائم تورم، مراقبت‌های بعد از عمل جراحی، خونریزی مداوم، زخم شدن و سایر مشکلات لثه از درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی هستند.

پروتکل‌های بهداشتی در شرایط اورژانسی

مواردی از قبیل عدم پذیرش بیماران خاص، امحا پسماند‌ها در کیسه زباله، استریل کردن مداوم دستگاه ها، استفاده از وسایل یک بار مصرف، عدم تجویز دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، مجهز بودن دندانپزشک به ماسک ۹۵ N، دستکش و شیلد یا عینک محافظ از پروتکل‌های بهداشتی در شرایط اورژانسی مراجعه به دندانپزشکی هستند.

متخصصان مدعی هستند که با ایجاد ترس و استرس تنها سیستم ایمنی بدن ضعیف خواهد شد که در این صورت حتی اگر یک ویروس ضعیف وارد بدن شود برای فرد به شدت خطرناک است و بیماری پیشرفت خواهد کرد؛ چرا که دفاع سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا کاهش می‌یاید.

باید و نباید‌های رفتن به دندانپزشکی در دوران کرونا

ایجاد آرامش و ذهنی آرام در کنار توجه به مسائل پزشکی و رعایت کنترل عفونت از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس یا عفونت خواهد بود.

دندانپزشکان برای جلوگیری از شیوع کرونا چه تدبیراتی اندیشیده اند؟

تقریبا تمامی متخصصان دندانپزشکی مدعی این موضوع هستند که براساس پروتکل‌های بهداشتی، تمامی سطوح دندانپزشکی‌ها قبل و بعد ورود و خروج هر بیمار کاملا ضدعفونی می‌شود. در ضمن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا وقت دهی به بیماران طوری تنظیم می‌شود که پس از خروج هر بیمار، بیمار بعدی حاضر شود تا به این صورت در اتاق انتظار تجمعی نباشد.

از آن جایی که متخصصان دندانپزشکی با ناحیه آناتومیک سر و گردن بیمار و مستقیم با دهان بیمار یا سیستم تنفسی فوقانی که درست در منطقه آلوده است در ارتباط هستند؛ باید با رعایت تدابیری که اندیشیده اند از بروز بیماری‌های گوناگون به خصوص کرونا جلوگیری کنند.

باید و نباید‌های رفتن به دندانپزشکی در دوران کرونا

سعی کنید در این روز‌هایی که کرونا گریبانگیر تمامی افراد جامعه در سطح جهانی شده است از منزل خارج نشوید و در صورت لزوم حتما از ماسک و دستکش استفاده کرده و فاصله یک و نیم تا دو متری با دیگران را رعایت کنید. اگر دچار بیماری خاصی شدید با روش‌های درمانی خانگی آن‌ها را کنترل کنید یا با پزشک خود به صورت تلفنی در ارتباط باشید و اگر بهبود نیافتید با رعایت تمامی اصول و نکات بهداشتی، برای رفتن به مراکز درمانی آماده شوید.

 

 

 

 

با شروع فصل گرما در دوران اپیدمی کرونا اینکه استفاده از کولر موجب شیوع بیشتر این ویروس می‌شود یا خیر ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هوا در حال گرم شدن است و بیشترین سوالی که در این روز‌های گرم ذهن افراد را درگیر خود کرده مربوط به استفاده از کولر است، آیا هم زمان با گرم شدن هوا روشن کردن کولر مشکل ایجاد می‌کند؟ آیا استفاده از دستگاه‌های تهویه مرکزی ادارات و فروشگاه‌ها خطر سرایت و شیوع بیماری را افزایش می‌دهد؟

با گرم شدن هوا در طی ماه‌های آینده، استفاده افراد از کولر‌ها و سیستم‌های تهویه هوا بیشتر خواهد شد، اما گردش هوا می‌تواند راهی برای زندگی میکروب‌ها و باکتری‌ها در خانه باشد.

در یک مطالعه، به استناد مراکز مدیریت و پیشگیری از بیماری در آمریکا (CDC)، در یکی از رستوران‌های آمریکا ۱۰ فرد از ۸۳ مشتری از طریق گردش هوای داخل سیستم تهویه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

باتوجه به گفته مراکز مدیریت و پیشگیری از بیماری در آمریکا ویروس کرونا عمدتاً از طریق قطراتی که می‌توانند به داخل دهان و بینی افراد راه پیدا کنند، فرد را مبتلا می‌کنند.

جلوگیری از انتشار کرونا با تهویه مناسب

تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز نشان داده که پس از فاصله گذاری اجتماعی مهم‌ترین گام برای پیشگیری از انتقال کرونا ویروس تهویه مناسب هوا است؛ زیرا تهویه هوا، هوای آلوده اتاق را خارج کرده و در عوض هوای پاک را به داخل اتاق می‌آورد. این موضوع توسط انجمن گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع آمریکا تأیید شده است، بر اساس یافته این انجمن تهویه مناسب سیستم‌های گرمایشی می‌تواند غلظت ویروس کرونا در هوا را کاهش دهد.

همچنین پروفسور جان شی از دانشگاه تونگجی چین، گفت: کولرهایی که در خانه استفاده می شود یک دستگاه خانگی است و درصورتی که در خانه ویروسی نباشد و هوا به گردش بیاید، مشکلی ایجاد نمی‌کند. در زمان استفاده از کولر به این دلیل که فشار هوای بیرون با داخل منزل یکسان نیست و هوای بیرون وارد خانه می‌شود (در صورتی که نزدیک بیمارستان نباشیم) هوای بیرون پاک‌تر است.

او افزود: از سوی دیگر قبل از استفاده از کولر‌های سقفی و ایستاده باید ورودی هوا را چک کرده و از تمیز بودن آن مطمئن شویم، پس از ضدعفونی کردن فیلتر پروانه و پرده‌های کولر می‌توانیم با آسودگی از کولر استفاده کنیم.

آیا از تهویه مرکزی می‌توان استفاده کرد؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که امکان انتقال ویروس از طریق تهویه مرکزی بسیار کم است.

پروفسور جان شی گفت: تا کنون گزارشی از انتقال ویروس از طریق سامانه تهویه هوا گزارشی نشده است، اما پیشنهاد می‌شود هنگام استفاده از تهویه مرکزی تا حد امکان پنجره‌ای باز گذاشته شود تا هوا در فضای داخل جریان پیدا کند.

این پروفسور دانشگاه تونگجی افزود: در عین حال باید هنگام تنظیم سامانه تهویه مرکزی درجه میزان ورودی هوا را بالا برد که با این دو روش میزان وزش و جابجایی هوای تازه افزایش می‌یابد.

استفاده از کولر باعث پخش ویروس کرونا می‌شود؟

در مدارس از سیستم تهویه مرکزی استفاده نشود

یکی از پزشکان بیمارستان هوشان شانگ‌های پیشنهاد می‌کند با آنکه ابتلا به ویروس کرونا بر اثر استفاده از سامانه تهویه هوا پایین است نباید ویژگی تهویه مرکزی یعنی فضای محدود را فراموش کنیم.

او افزود: اگر افرادی در این فضای محدود به بیماری مبتلا باشند خطر ابتلای دیگران بیشتر می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌‌شود در مدارس از تهویه مرکزی استفاده نشود.

در حال حاضر بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر در کل دنیا بر اثر این ویروس جان باخته‌اند.

 

 

 

موفقیت ترکیب “شبه روزه” با ویتامین ث در مبارزه با سرطان

موفقیت ترکیب "شبه روزه" با ویتامین ث در مبارزه با سرطان

محققان دریافته‌اند که یک رژیم غذایی شبیه به روزه داری یا ناشتایی با ترکیب با ویتامین ث می‌تواند در درمان برخی از انواع سرطان‌ها مؤثر باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان دانشگاه ساوث کالیفرنیا(USC) و موسسه سرطان “IFOM” در میلان دریافته‌اند که یک رژیم غذایی شبیه به روزه در هنگام ترکیب با ویتامین ث می‌تواند در درمان برخی از انواع سرطان مؤثر باشد.

محققان در مطالعات روی موش‌ها دریافتند که این ترکیب، پیشرفت تومور را در چندین مدل موش مبتلا به سرطان روده بزرگ به تأخیر می‌اندازد و در بعضی از موش‌ها نیز موجب پسرفت بیماری شد.

“والتر لونگو” نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما برای اولین بار نشان داده‌ایم که چگونه یک مداخله کاملاً غیر سمی می‌تواند یک سرطان تهاجمی را درمان کند. ما از دو روش درمانی بهره برده‌ایم که به عنوان مداخلات برای به تأخیر انداختن پیری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و شامل یک رژیم غذایی شبیه به روزه داری در ترکیب با ویتامین ث است که آنها را به عنوان یک درمان قدرتمند برای مبارزه با سرطان ترکیب کرده‌ایم.

محققان می‌گویند اگرچه روزه داری برای بیماران سرطانی گزینه‌ای چالش برانگیز است، اما یک گزینه ایمن‌تر و عملی‌تر برای آنان، بهره گیری از یک رژیم غذایی کم کالری و گیاهی است که باعث می‌شود سلول‌ها مانند حالت روزه داری واکنش نشان دهند.

یافته‌های محققان حاکی از آن است که یک درمان دارای مسمومیت کم شامل رژیم غذایی شبیه به روزه به همراه ویتامین ث می‌تواند جایگزینی برای درمان‌های سمی و خطرناک سرطان بیشتر باشد.

نتایج تحقیقات قبلی روی پتانسیل مقابله با سرطان ویتامین ث در این مطالعه نیز در نظر گرفته شده است و مطالعات اخیر حاکی از اثربخشی آن به ویژه در ترکیب با شیمی درمانی بوده است.

در این مطالعه جدید، محققان می‌خواستند با ایجاد محیطی که برای سلول‌های سرطانی ناپایدار باشد، اما هنوز هم برای سلول‌های عادی بی‌خطر باشد، بدانند که آیا رژیم غذایی شبه روزه باعث افزایش فعالیت ویتامین ث با دوز بالا بر ضد سرطان می‌شود؟

“لونگو” گفت: اولین آزمایش آزمایشگاهی ما اثرات قابل توجهی را نشان داد و دریافتیم هنگامی که هر یک از این‌ها یعنی رژیم غذایی شبه روزه یا ویتامین ث به تنهایی استفاده شود، رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش جزئی مرگ و میر سلول‌های سرطانی می‌شود.

وی و همکارانش این تأثیر نیرومند را در سلول‌های سرطانی که دارای جهش هستند، تشخیص دادند که یکی از مهم‌ترین اهداف در تحقیقات سرطان محسوب می‌شوند. این جهش‌ها در ژن “KRAS” موجب می‌شود بدن در مقابل بسیاری از درمان‌های مبارزه با سرطان مقاومت کند و میزان بقای یک بیمار را کاهش می‌دهد. جهش‌های “KRAS” تقریباً در یک چهارم کلیه سرطان‌های انسانی رخ می‌دهد و تخمین زده می‌شود که تقریباً در نیمی از سرطان‌های روده بزرگ وجود داشته باشد.

این مطالعه همچنین به سرنخ‌هایی در مورد اینکه چرا مطالعات قبلی روی ویتامین ث به عنوان یک ضد سرطان احتمالی، اثربخشی محدودی را نشان داده است، دست یافتند. به نظر می‌رسد که یک درمان ویتامین ث به خودی خود سلول‌های جهش یافته KRAS را برای محافظت از سلول‌های سرطانی با افزایش سطح “فریتین” که یک پروتئین متصل به آهن است، تحریک می‌کند. اما دانشمندان با کاهش سطح “فریتین” موفق به افزایش سمیت ویتامین ث برای سلول‌های سرطانی شدند.

در این میان دانشمندان همچنین دریافتند که بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ که دارای مقادیر زیادی از این پروتئین متصل به آهن هستند، احتمال بقای کمتری دارند.

“مایرا دی تانو” یکی از محققان این پژوهش گفت: در این مطالعه مشاهده کردیم که چگونه چرخه‌های رژیم غذایی با تقلید روزه داری می‌توانند تأثیر دوزهای دارویی ویتامین ث را در برابر سرطان‌های جهش یافته افزایش دهند. این امر از طریق تنظیم سطح آهن و مکانیسم‌های مولکولی درگیر در استرس اکسیداتیو انجام می‌شود.

مطالعات قبلی محققان نشان داده بود که روزه داری و رژیم غذایی شبه روزه باعث کاهش پیشرفت سرطان و بهبود اثر شیمی درمانی می‌شود و در عین حال از سلول‌های سالم در برابر عوارض جانبی مرتبط با شیمی درمانی محافظت می‌کند.

اکنون مشاهده شد که ترکیب رژیم غذایی شبه روزه با ویتامین ث منجر به تقویت واکنش ضد توموری سیستم ایمنی بدن در موش‌های مبتلا به سرطان پستان و ملانوما می‌شود.

دانشمندان بر این باورند که سرانجام سرطان با داروهای با سمیت کم به شیوه‌ای مشابه با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌هایی که باعث از بین رفتن باکتری‌های خاص می‌شوند، درمان خواهد شد.

آنها می‌گویند برای پیشبرد این هدف ابتدا باید دو فرضیه را آزمایش کنند. اول اینکه مداخلات ترکیبی غیر سمی آنها در موش‌ها کار کند و دوم اینکه آزمایشات انسانی این درمان امیدوار کننده باشد. آنها می‌گویند این مطالعه جدید هر دو مورد را نشان داده است.

حداقل پنج آزمایش بالینی از جمله یکی در دانشگاه ساوث کالیفرنیا بر روی بیماران مبتلا به سرطان پستان و سرطان پروستات در حال انجام است که محققان در آن به دنبال اثرات رژیم غذایی شبه روزه در ترکیب با داروهای مختلف ضد سرطان هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*