آخرین خبر :

تریت بدنی / تمرینات ورزش اصولی در خانه برای پیشگیری از کرونا

تمرینات ورزشی اصولی و صحیح در خانه باعث تقویت عضلات برای مقابله با ویروس کرونا می‌شود.

برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، انجام تمرینات ورزشی در خانه باعث می‌شود تا میزان فعال‌سازی عضلات برای مقابله با این ویروس خطرناک افزایش قابل توجهی پیدا کند و انجام تمرینات ایزومتریک بهترین روش برای از بین بردن ویروس ناخوانده کرونا است.

ورزش کردن در خانه به نوعی حرکت بر روی لبه دو تیغ است که اگر درست ورزش نکنیم و اصول اساسی آن رعایت نشود، نه‌تنها مزیتی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث آسیب‌دیدگی هم می‌شود. پس بهتر است تمرینات با شکل و شیوه‌ای اصولی انجام شود تا منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود. تمرینات ایزومتریک بهترین و آسان‌ترین ورزش محسوب می‌شود که برای سلامتی عضلات بدن بسیار مؤثر است. افرادی که به ورزش‌های وزنه‌برداری یا بدن‌سازی روی می‌آورند بیشتر تمرینات ایزومتریک انجام می‌دهند. با توجه به اینکه این قبیل تمرینات نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، باعث می‌شود در دوران سخت اقتصادی، بسیاری با انجام چنین ورزش‌هایی صرفه‌جویی اقتصادی مناسبی کنند. ضمن اینکه باید بگوییم انجام تمرینات ایزومتریک، وقت خاصی نمی‌گیرد و حتی  می‌توان در حین مطالعه یا تماشای تلویزیون آن را انجام داد.

در تمرینات ایزومتریک بدون آنکه عضوی از بدن را حرکت دهیم، عضله‌های آن عضو را تا حد امکان منقبض خواهیم کرد و به عنوان مثال می‌توان عضلات پا را در حالت خاص مانند یک اسکوات عمل کرد که فشار آوردن به سمت دیوار شکلی از این تمرین است. با توجه به اینکه با افزایش سن، عضلات بدن تحلیل می‌رود و با رسیدن به ۴۰ سالگی و کاهش عضلات، تحریک و انعطاف‌پذیری تا حدود زیادی از بین می‌رود که این موضوع باعث سخت شدن فعالیت بدنی می‌شود و بهتر است با انجام تمرینات ایزومتریک، قدرت و استقامت عضلات را تقویت کرد تا بتوان سلامتی را در مقابله با ویروس کرونا که ضعف در سیستم ایمنی بدن باعث غلبه این ویروس بر بدن می‌شود از میان برود.

از بزرگ‌ترین مزیت‌های انجام تمرینات ایزومتریک این است که فعال‌سازی عضله به معنی به‌کارگیری واحدهای حرکتی بیشتر در عضله است و باعث می‌شود این واحدهای حرکتی بیشتر در عضله درگیر شوند. در واقع تمرینات شدید ایزومتریک باعث خواهد شد تا حدود ۹۵ درصد از عضله‌های بدن درگیر این موضوع شوند. یکی از بهترین روش‌ها در انجام تمرینات ایزومتریک آن است که در هنگام انجام این ورزش‌ها، عضلات منقبض می‌شوند و برای مدت طولانی تحت تنش باقی می‌مانند که این موضوع باعث می‌شود مواد شیمیایی و ترکیبات مختلفی که در عضلات وجود دارد، به رشد و تقویت آن عضله کمک کند. در واقع باید بپذیریم که جریان خون در عضلات با انجام تمرینات ایزومتریک بهتر می‌شود و باعث خواهد شد تا قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار بالا برود.

از دیگر مزایای انجام تمرینات ایزومتریک، انجام‌پذیر بودن آن در هر مکانی است. یعنی شما در خانه، پارک، محل کار، سالن بدن‌سازی و دیگر اماکن می‌توانید این حرکات را انجام دهید. به عنوان مثال زمانی که روی صندلی نشسته‌اید، شکم خود را منقبض کنید که این حرکت یکی از تمرینات ایزومتریک است. یا به عنوان مثال می‌توانید با گرفتن جسمی ثابت توسط دست‌ها خود، عضلات را منقبض کنید و به انجام تمرین ایزومتریک بپردازید.

از دیگر تمرینات ایزومتریک می‌توان به دراز و نشست، دوچرخه زدن بدون نیاز به دوچرخه و انجام نمایشی آن حرکت، راه رفتن به صورت متوالی، انجام حرکات کششی با کمک دست‌ها و پاها اشاره کرد. همچنین چند روش وجود دارد که با انجام آن می‌توانید تمرینات ایزومتریک را در منزل انجام دهید:

مورد اول این است که پنجه پا را روی زمین و پاشنه پا را از زمین جدا کنید. در چنین حالتی عضلات پشت ساق پا را کاملاً منقبض کنید و برای پنج ثانیه نگه داشته، بعد رها کنید. در ادامه که مرحله دوم است، عضلات بالای زانو را منقبض کرده و به مدت پنج ثانیه نگه داشته و رها کنید. در حالت سوم سعی کنید عضلات باسن را منقبض کرده و برای پنج ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید. در مورد چهارم برای آنکه عضلات شکم را تقویت کنید، به مدت پنج ثانیه آن را منقبض و سپس رها کنید. مورد پنجم برای تقویت عضلات سینه، سرشانه، بازوها و دست‌ها، آنها را منقبض و پس از پنج ثانیه نگه‌داشتن، رها کنید. مرحله ششم هم برای تقویت عضلات گردن، دست راست را روی شقیقه سمت راست سر قرار دهید، با کف دست به سر و با سر به سمت دست فشار وارد کنید و همین کار را با دست چپ نیز انجام دهید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*