اخبار خراسان جنوبی / تصادف در محور نهبندان – زاهدان پنج کشته برجا گذاشت

تصادف در محور نهبندان – زاهدان پنج کشته برجا گذاشت

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: برخورد خودرو سواری با کامیون در محور نهبندان – زاهدان، پنج کشته و یک مجروح برجا گذاشت.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: ساعتی پیش با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف در محور نهبندان – زاهدان محدوده «گدار زرد» بلافاصله کارشناسان پلیس راه و گروه امداد به محل حادثه اعزام شدند.

وی اظهار داشت: کارشناسان با بررسی صحنه دریافتند یک دستگاه سواری پژو پارس که از «زاهدان» عازم نهبندان بود با کامیون فوتون تصادف کرد که در اثر این سانحه راننده خودروی پارس به همراه چهار سرنشین دیگر در دم کشته و راننده کامیون فوتون نیز به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه کامیون فوتون به علت شدت برخورد دچار آتش‌سوزی و توسط تیم‌های امدادی خاموش شد تصریح کرد: کارشناس پلیس راه علت این حادثه را بی‌احتیاطی و انحراف به چپ از سوی راننده سواری پارس به علت خستگی و خواب آلودگی اعلام کرد.

وی به رانندگان توصیه کرد؛ قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا شاهد چنین حوادث تلخ و مرگبار نباشیم.

طرح‌های گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی در بانک‌ها متوقف مانده است

گلخانه‌داران خراسان جنوبی در انتظار بسته حمایتی / عدم ابلاغ یارانه و توقف طرح‌های گلخانه‌ای‌/۲-۳

نهضت گلخانه‌ای ‌که از سال گذشته در ‌خراسان جنوبی رقم خورده، ۷۲ طرح ‌با اعتبار ۲۸۴ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اما متاسفانه به دلیل عدم ابلاغ یارانه تسهیلات طرح‌های گلخانه‌ای متوقف شده است.

گلخانه‌داران خراسان جنوبی در انتظار بسته حمایتی / عدم ابلاغ یارانه و توقف طرح‌های گلخانه‌ای‌

نهضت گلخانه‌ای طرحی است که از سال گذشته در استان خراسان جنوبی استارت خورده و امسال نیز در راستای شعار سال تلاش می‌شود به طور جدی‌تر پیگیری شود تا شاهد جهش تولید محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبی باشیم.

بخش قابل توجهی از درآمد مردم استان مرزی و کویری خراسان جنوبی از بخش کشاورزی حاصل می‌شود و به عبارتی عمده‌ترین اتکای اقتصاد مردم استان متکی به بخش کشاورزی و دامداری است.

بیش از ۸۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی در خراسان جنوبی فعالیت دارند که ۳۵ درصد جمعیت شاغلان استان را در برمی‌گیرند و این امر نشان دهنده اهمیت بخش کشاورزی در توسعه پایدار استان است.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی که استانی کم آب‌بر است و خشکسالی‌های ۲۰ ساله را پشت سر گذاشته اهمیت زیادی دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره اظهار داشت: در کنار توسعه نهضت گلخانه‌ای ارتقای سطح تکنولوژی گلخانه‌ای باید محقق و نواقص برطرف شود.

مهدی سورگی با بیان اینکه توسعه گلخانه کوچک مقیاس در کنار گلخانه تجاری در خراسان جنوبی در دستور کار است افزود: در بحث واگذاری و جذب سرمایه‌گذار برای فعالیت‌های گلخانه‌ای در استان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضرر گلخانه‌ها ۵۰ درصد پیشرفت دارد و تاکنون برای ۲۵۶ هکتار گلخانه، ۴ هکتار مجتمع دامی و ۱۸ هتکار بارگاه زرشک مجوز داده شده است.

معاون توسعه مدیریت ومنابع سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۱۳۰۰ هکتار اراضی مستعد برای گلخانه‌ها در استان شناسایی شده افزود: از این میزان ۹۵۰ هکتار مربوط به مجتمع‌های گلخانه‌ای، ۱۳۰ هکتار شاخص مجتمع‌های دامی و ۳۰۰ هکتار احداث بارگاه‌های زرشک است.

سورگی اظهار داشت: با توجه به مشکلات به وجود آمده ناشی از کرونا برای گلخانه‌داران، لیست تمامی گلخانه داران به استانداری و وزارتخانه ارسال شده و امیدواریم بسته حمایتی شامل حال گلخانه‌داران شود البته میزان ارائه تسهیلات به متقاضیان باتوجه به طرح‌های توجیهی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای احداث بارگاه‌های زرشک نیز به دنبال این هستیم که اطلاعات متقاضیان و مکان در سامانه بارگذاری شود و مطالعات نهایی برای ۲۵۰ هکتار انجام شده و به زودی بحث اجرا و آماده سازی زیرساخت در شرکت شهرک‌ها آغاز خواهد شد و شاهد سرمایه گذاری‌های خوبی در استان خواهیم بود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبی برداشت شد اظهار داشت: برای امسال پیش بینی می‌شود حدود ۶۰ هکتار زمین برای کشت گلخانه‌ای در استان داشته باشیم.

رضایی افزود: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در استان ۷۲٫۳ هکتار است و گلخانه کوچک مقیاس کمتر از ۳۰۰ متر است و متقاضی می‌تواند با مراجعه با سامانه پنجره خرید برای دریافت صدور پروانه اقدام کند.

وی در زمینه ارائه تسهیلات و معرفی به بانک برای فعالیت‌های گلخانه‌ای عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل نداشتن یارانه و تسهیلات معرفی به بانک انجام نمی‌شود.

 

 

 

پنج کاروان سلامت به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام شدند/۲

پنج کاروان سلامت به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام شدند

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای هفته هلال احمر تاکنون پنج کاروان سلامت این جمعیت به مناطق روستایی و محروم استان اعزام شدند.

محمدرضا رضایی روز دوشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هفته هلال احمر (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت) افزود: این کاروان‌ها به مناطق کم‌برخوردار شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه، سربیشه و سرایان اعزام شدند که حدود ۳۰۰ نفر ویزیت و دارو به صورت رایگان در اختیارشان قرار داده شده است.

وی گفت: در این کاروان‌ها ۲۵ پزشک، داوطلب و پرسنل اقدام به امر خداپسندانه ویزیت نیازمندان کردند.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: اعزام کاروان‌های سلامت از اوایل هفته هلال احمر آغاز شده و قرار است در دیگر شهرستان‌های استان این کاروان‌ها به مناطق مورد نظر اعزام شوند که در برخی از شهرستان‌ها مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر مد نظر بوده است.

وی با بیان اینکه از توان نیروهای بومی هر شهرستان در این کاروان‌ها استفاده شده است گفت: این روند در آینده کمک به نیازمندان را تسهیل خواهد کرد.

رضایی افزود: این کاروان‌ها علاوه بر خدمات مورد نظر اقدام به گندزدایی و آموزش‌های مربوط به پیشگیری از ویروس کرونا در مناطق روستانشین کردند.

سال گذشته در قالب ۲۱ کاروان سلامت با مشارکت ۱۹۵ نفر به ۴ هزار و ۵۴۶ نفر در استان خدمات درمانی ارایه شده است.

 

 

 

 

 

 

شهیدی که با دعای مادر راهی مأموریت می‌شد/ قهرمان غواصی جهان در عمق دریا به اوج رسید۵-۷

در میان اسامی شهدا نام یکی از جوانان خطه خراسان‌جنوبی به چشم می‌خورد، جوانی که در مسابقات قهرمانی غواصی عمق جهان در سال ۲۰۱۹ عنوان قهرمانی جهان را کسب کرده بود.

شهیدی که با دعای مادر راهی مأموریت می‌شد/ قهرمان غواصی جهان در عمق دریا به اوج رسید

 پیر جماران (ره) چه زیبا گفت: «ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی‌رویم».

شهادت مردن نیست، بلکه یک انتخاب است؛ «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ. بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَٰکِنْ لَا تَشْعُرُونَ»؛ این سرزمین در دامان خود همواره مردان و زنانی را پرورش داده که تا انتهای زمان، چراغ راه‌اند برای آن‌ها که در دل تاریکی‌ها آواره شده‌اند.

مبارزانی که قد می‌کشند برای نگهبانی، برای پاسداری، برای مجاهدت، برای خون‌فشانی تا حقیقت زیر سایه ظلمت پنهان نشود. و در این عرصه مردان شیردل و عشقی آتشین نیاز است تا دل به امواج دریاها بزنند.

به گزارش فارس عصر روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه بود که خبر حادثه شناور نیروی دریایی ارتش در آب‌های چابهار و شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش منتشر شد.

در میان اسامی شهدا نام یکی از جوانان خطه خراسان‌جنوبی به چشم می‌خورد، جوانی که در مسابقات قهرمانی غواصی عمق جهان در سال ۲۰۱۹ عنوان قهرمانی جهان را کسب کرده بود.

شهیدی که در عمق دریا به اوج رسید

شهید «محمد اردنی» ناوبان دوم عرشه متولد سال ۱۳۷۵ در شهرستان نهبندان است که حدود پنج سال پیش وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.

به سراغ خانواده این شهید رفتم تا از زبان خانواده این شهید سرافراز را بشناسم. پس از پرس‌وجو بالاخره توانستم با مادر این شهید هم صحبت شوم، مادری که حدود یک هفته از داغ دارشدنش و شهادت تنها پسرش می‌گذرد.

توان صحبت ندارد و قرار شد خیلی کوتاه در مورد آقا محمد سخن بگوید. خانم نوری که یک فرهنگی نیز هست در اولین جمله پسرش را یک جوان نمونه و با اخلاق عالی معرفی کرد.

وی بیان داشت: از همان ابتدای تحصیلش در تمامی کلاس‌ها و دوره‌هایی که در مدرسه برگزار می‌شد شرکت می‌کرد و در کلاس‌های ورزشی و مسابقات دو میدانی حضور و حائز مقام می‌شد.

مادر شهید اردنی با اشاره به حضور فرزندش در برنامه‌های مسجد محله، گفت: همه دوره‌های بسیج را با موفقیت گذراند و در بسیج حضوری فعال داشت.

شهادت قهرمان غواصی در ناوچه کنارک

نوری همچنین به حضور فرزند شهیدش در مسابقات غواصی اشاره و بیان داشت: در مسابقات قهرمانی غواصی جهان در بین ۲۸ کشور مقام برتر را به‌دست آورد.

وی با بیان اینکه محمد علاقه خاصی به نظام داشت، عنوان کرد: در رشته مهندسی برق قبول شد اما پس از ثبت‌نام گفت می‌خواهم وارد نظام شوم، به خاطر اینکه تنها پسرم بود و دوری از او برایمان سخت بود ابتدا مخالفت کردیم اما در نهایت با اصرار خودش وارد نیروی دریایی شد و خوشحال بود و می‌گفت می‌خواهم به جامعه خدمت کنم.

نام فرزندش را محمد مهدی گذاشت و گفت می‌خواهم نام من روی اسمش  یادگار بماند

مادر شهید اردنی ادامه داد: سال ۹۴ بود که ازدواج کرد و صاحب پسری شد که اکنون یک ساله است، نام فرزندش را محمد مهدی گذاشت و می‌گفت می‌خواهم نام من روی اسمش برای شما یادگاری بماند.

شهیدی که با دعای مادر راهی مأموریت می‌شد

خانم نوری اظهار داشت: زمانی که می‌خواست به مسابقات یا مأموریت برود به من زنگ می‌زد و می‌گفت برایم دعا کنید.

فرزندم خیلی از کارش پیش من حرف نمیزد نمی‌خواست باعث نگرانی‌ام شود

وی ادامه داد: خیلی از کارش پیش من تعریف نمی‌کرد زیرا به خاطر عمل(تومور مغزی) که داشته‌ام فرزندم هیچ وقت نمی‌خواست باعث نگرانی‌ام شود.

مادر شهید اردنی بیان داشت: محمد خوش اخلاق بود و اخلاق و رفتارش در اجتماع و در بین دوستان زبانزد بود و شجاعت زیاد و نترس بودن، صبوری و راز نگه‌داری در رفتارش وجود داشت.

اخلاق و رفتارش در اجتماع و در بین دوستان زبانزد بود

خانم نوری بیان داشت: پسرم در راه خدمت به جامعه تلاش کرد و در نهایت به عالی‌ترین درجه یعنی همان شهادت دست یافت.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی

 

 

 

 

 

 

موزه شهر بیرجند تا شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد/۲

شهردار بیرجند از هزینه‌کرد یک میلیارد تومانی برای بهسازی ساختمان موزه شهر و مرکز بیرجند شناسی خبر داد و گفت: موزه شهر بیرجند تا قبل از شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

موزه شهر بیرجند تا شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد

 محمدعلی جاوید ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن روزجهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، اظهار داشت: موزه‌ها مکانی برای گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی کردن و به نمایش گذاشتن نعمت‌های فرهنگی یا طبیعی هستند.

وی موزه‌ها را ابزاری مهم برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگی و ایجاد درک متقابل، همکاری و صلح میان مردمان دانست و بیان داشت: همچنین بافت‌های تاریخی یکی از ارکان ارزشمند و هویت‌بخش در شهرها می‌باشند که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند به نابودی فرهنگ و هویت یک جامعه منجر شود.

شهردار بیرجند با اشاره به آخرین وضعیت موزه شهر و مرکز بیرجند شناسی، مطرح کرد: این ساختمان دارای یک هزار و شش مترمربع اعیان و سه هزار و ۲۹۴ مترمربع عرصه می‌باشد که از سال گذشته عملیات مرمت آن توسط شهرداری آغاز شده است.

جاوید مطرح کرد: این ساختمان به لحاظ معماری یکی از زیباترین ساختمان‌های شهر بیرجند است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد و قرار است در این مرکز، اسناد و آثار تاریخی مربوط به شهر بیرجند و منطقه و همچنین مفاخر شهر بیرجند جهت استفاده عمومی قرار داده شود.

وی از هزینه‌کرد یک میلیارد تومانی برای بهسازی ساختمان موزه شهر و مرکز بیرجند شناسی خبر داد و مطرح کرد: موزه شهر بیرجند تا قبل از شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

 

 

احتمال بارش پراکنده باران در خراسان جنوبی۲

هواشناسی استان برای سه شنبه و چهار شنبه احتمال بارش پراکنده باران را در استان پیش بینی کرد.

کارشناس هواشناسی استان گفت: با توجه به خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی، برای استان آسمانی کم و بیش صاف و آفتابی و گاهی وزش باد پیش بینی می‌شود.
زارعی افزود: روز‌های سه شنبه و چهارشنبه گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک را در منطقه خواهیم داشت و افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده نیز در این مدت قابل پیش بینی است.
وی گفت: از روز پنج شنبه تا اوایل هفته آینده هم روند تغییرات دما افزایشی خواهد بود و هوا گرمتر می‌شود.

 

 

 

نگهداری ۲۰۰ شیء تاریخی در موزه‌های خراسان جنوبی۲-۷

۲۰۰ شیء تاریخی در موزه‌های خراسان جنوبی در معرض نمایش قرار دارد.

مسئول موزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بیشترین آثار موجود در موزه‌های استان سفال‌های تاریخی کشف شده از کاووش‌های باستان شناسی هستند.
شعیبی تعداد اشیاء تاریخی موجود در استان را ۳ هزار شیء اعلام کرد و افزود: با توجه به گنجایش موزه‌های استان هم اکنون ۲۰۰ شیء در موزه‌های استان در معرض نمایش گرفته است.
وی گفت: اشیاء تاریخی موجود در موزه‌های استان از هزاره سوم قبل از میلاد به بعد است.
شعیبی با بیان اینکه هنوز در شهرستان‌های خوسف، درمیان و زیرکوه موزه راه اندازی نشده است، افزود: ۱۹ موزه در خراسان جنوبی فعال است.
وی گفت: این موزه‌ها شامل موزه آثار باستانی و اشیاء تاریخی، مشاهیر و مفاخر، مردم شناسی، آب، صنایع دستی، میراث پهلوانی و زورخانه ای، عروسک و تاریخی طبیعی است.
هرساله با تخصیص اعتبار تعدادی از اشیاء کشف شده در کاوش‌های باستان شناسی در آزمایشگاه تخصیص اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرمت می‌شود و در موزه‌ها در معرض نمایش قرار می‌گیرد.
امروز روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی است.

 

 

 

 

جهش ۴ برابری تولید در معدن روی ملوند۲-۵

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی از افزایش حدود ۴ برابری تولید در معدن روی ملوند بشرویه نسبت به ظرفیت اسمی خبر داد.

علیرضا جلالیان گفت: طی فروردین امسال ، ۳ هزار تن روی در این معدن تولید شد که ظرفیت استخراج اسمی این معدن در پروانه بهره برداری ، ۸۳۰ تن است.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: در راستای تحقق این شعار ، برنامه ریزی لازم برای افزایش تولید تا سقف ۲۵ هزار تن در معدن روی ملوند طی سال ۹۹ در دستور کاری قرار گرفته است.
مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی ذخیره این معدن را ۱۷۰ هزار تن اعلام و پیش بینی کرد با ادامه فعالیت‌های اکتشافی احتمالا این ذخیره افزایش یابد.
علیرضا جلالیان با بیان اینکه این معدن براساس قرارداد ابلاغ شده به سرمایه‌گذار برای تجهیز، بهره برداری و تولید ماده معدنی از ابتدای آذر ۹۸ فعال شد گفت: به علت نبود واحد فرآوری ماده معدنی استخراج شده به سایر استان‌ها برای فرآوری ارسال می‌شود.

 

 

 

 

ویزیت رایگان ۳۰ بیمار  در روستای کلاته باغ خوسف از سوی هلال احمر/۵

۳۰ بیمار نیازمند در روستای کلاته باغ شهرستان خوسف توسط جمعی از داوطلبان و نیروهای جمعیت هلال احمر رایگان ویزیت شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان خوسف از اعزام کاروان سلامت به مناسبویزیت رایگان ۳۰ بیمار نیازمند در روستای کلاته باغ خوسفت هفته هلال احمر به مناطق محروم شهرستان خبرداد و گفت: این روستا به علت مشکلات درمانی و بهداشتی و نبود پزشک به عنوان منطقه هدف انتخاب شد.
ولی زاده ویزیت و داروی رایگان بیماران ، سنجش فشارخون و تب سنجی را از جمله فعالیت‌های کاروان عنوان کرد و افزود: این تیم متشکل از یک پزشک داوطلب ، دو داوطلب و یک پرسنل بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

احیای آسیاب روستای شواکند با اهدای دو سنگ آسباد/۲

آسیاب روستای شواکند با اهدای دو سنگ آسباد از سوی یکی از اهالی شهرستان سربیشه شروع به کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، یکی از اهالی شهر سربیشه در اقدامی فرهنگی دو سنگ آسباد که از پدرش به یادگاراحیای آسیاب روستای شواکند با اهدای دو سنگ آسباد مانده بود به نمایندگی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهدا کرد.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سربیشه گفت: با توجه به مرمت و راه اندازی یک آسیاب در روستای شواکند در بخش مود این سنگ‌ها برای استفاده در آسیاب به این روستا ارسال شد.
هادی حق پناه افزود: بعد از تحویل این دو سنگ آسباد با بیان مطالبی از سوی شخص اهدا کننده متوجه شدیم شهر سربیشه هم جز مکان‌های اندکی در خراسان جنوبی است که دارای آسباد بود و متأسفانه به علت  قرار گرفتن مکان آسباد در مرکز شهر دیگر هیچ گونه اثری از بنای آن نمانده است.
آسیاب روستای شواکند که پارسال به صورت کامل مرمت شده بود و فقط به علت نبود سنگ ، راه اندازی نشد با این اهدای فرهنگی در آینده نزدیک راه اندازی و آغاز به کار می‌کند.

کمک ۵ میلیارد تومانی خیران خراسان جنوبی در ماه رمضان/۳

کمک ۵ میلیارد تومانی خیران به نیازمندان خراسان‌جنوبی در ماه رمضان

بیرجند- مدیر کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: مجموع کمک‌های جمع‌آوری شده از نیکوکاران در ماه مبارک رمضان تاکنون ۵ میلیارد و ۸۱۶ میلیون تومان بوده است.

رضا سلم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به هدف‌گذاری جذب ۲۰ هزار حامی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از ابتدای طرح جذب ۲۰ هزار حامی تا پایان دهه اول ماه مبارک رمضان برای تعداد ۱۳ هزار و ۵۰۷ فرزند یتیم و محسنین خراسان‌جنوبی حامی جذب شد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این آمار تحقق ۵۲ درصدی برنامه را نشان می‌دهد، بیان‌کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون هزار و ۱۱۳ نفر حامی به منظور حمایت از هزار و ۲۱۶ فرزند یتیم و محسنین جذب شدند.

سلم‌آبادی با تأکید بر اینکه در مجموع تعداد حامیان استان ۲۸ هزار و ۹۴۴ نفر است، افزود: علاقمندان برای شرکت در طرح اکرام ایتام و حمایت از فرزندان محسنین می‌توانند پیامک عدد یک را به سر شماره ۳۰۰۰۳۳۳۳۵۶ ارسال و یا به سایت اکرام مراجعه کنند.

سلم‌آبادی با اشاره به طرح اطعام مهدوی ادامه‌داد: این طرح با ایجاد آشپزخانه مهدوی در ۲۷ مرکز نیکوکاری منتخب استان تا پایان ماه مبارک ادامه خواهد داشت.

وی گفت: کل کمک‌های جمع‌آوری شده از نیکوکاران در ماه مبارک نیز ۵ میلیارد و ۸۱۶ میلیون تومان بوده است که از این تعداد دو میلیارد و ۷۰۳ میلیون تومان توسط مراکز نیکوکار جمع‌آوری شده که رشد ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کل سبد غذایی توزیع شده در ماه مبارک رمضان بین نیازمندان و محرومان نیز ۲۲ هزار و ۴۱۳ سبد به ارزش ۴ میلیارد و ۲۹۴ میلیون تومان بوده است.

سلم‌آبادی با اشاره به اینکه سرانه هر سبد غذایی ۱۹۰ هزار تومان بوده است، بیان‌کرد: از این میزان سبد غذایی توزیعی نیز ۹ هزار و ۸۱۹ سبد به ارزش ۲ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان توسط مراکز نیکوکاری استان توزیع شده است که رشد ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه‌داد: همچنین از ابتدای ماه مبارک رمضان ۱۳۸ هزار و ۹۴۸ پرس غذای گرم به ارزش یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون تومان توزیع شده که سرانه هر پرس غذا در حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی گفت: از این تعداد ۵۶ هزار و ۴۶۷ پرس غذا توسط مراکز نیکوکاری خراسان‌جنوبی بین نیازمندان و محرومان توزیع شده است.

 

 

 

 

از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون؛
یک تن فرآورده خام دامی در خراسان جنوبی معدوم شد/۴
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه یک تن فرآورده خام دامی از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون در استان معدوم شد، گفت: طی ۷۵۴ مورد بازرسی در ماه مبارک رمضان ۲ تن و ۳۲۸ کیلوگرم فرآورده های خام دامی توقیف شد.

«محمد اصغرزاده»

اظهار داشت: دامپزشکی یکی از نهادهایی مهمی است که هر سال در ماه مبارک رمضان وظایفی را بر عهده دارد و نسبت به اجرای آن باید به میدان بیاید.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه خداوند متعال است، گفت: مردم در این ماه مبارک از مواد غذایی پروتئینی استفاده می کنند و در این راستا دامپزشکی وظیفه دارد تا بیش از گذشته نظارت بر روی بازار داشته باشد و سازمان دامپزشکی هر سال در ماه مبارک رمضان طرح تشدید نظارتی را اعمال می کند.

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان ۳۵ تیم در سطح استان در دو شیفت بحث نظارت را بر عهده داشتند، ادامه داد: این تیم ها به بحث نظارت و بازرسی از مرغ فروشی، قصابی ها، رستوران ها و غیره پرداختند و پروتکل های بهداشتی تعیین شده در زمینه مقابله با کرونا ویروس در این اماکن بررسی شد.

اصغرزاده در ادامه گفت: یکی از این پروتکل ها ممنوع شدن قطعه قطعه کردن مرغ و ماهی در اماکن فروش آنان است و حکم پلمپ این دستگاه ها را دریافت کردیم و با برخی از این فروشگاه ها برخورد شد چرا که پای سلامت مردم در میان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مراکز فروش فرآورده های دامی شرایط بهداشتی را باید رعایت کنند تا سلامت مردم به خطر نیفتد، افزود: امسال نظارت ها با حساسیت بیشتری به خاطر شیوع ویروس کرونا اجرا می شود تا مانع از شیوع احتمالی این بیماری در استان شویم.

وی با بیان اینکه سلامت مردم و بهداشت عمومی خط قرمز دامپزشکی است، ادامه داد: در ماه رمضان با کشتارهای غیر مجاز برخورد داشته ایم و با هیچ کس مدارا نخواهیم کرد.

اصغرزاده در پایان با اشاره به اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۷۵۴ مورد بازرسی از مراکز فروش فرآورده های خام دامی در استان داشتیم، ادامه داد: طی این بازرسی ها ۲ تن و ۳۲۸ کیلوگرم فرآورده های خام دامی توقیف و یک تن و ۶۷۶ کیلوگرم نیز معدوم شده است و پنج مورد از بازرسی ها را به مراجع قضایی ارجاع دادیم.

 

 

 

 

اشتغال بانوان خراسان جنوبی در تعاونی‌ها ۱۳۷ درصد افزایش یافت /۵-۷

اشتغال بانوان خراسان جنوبی در تعاونی‌ها ۱۳۷ درصد افزایش یافت

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته تعداد مجوز تشکیل تعاونی بانوان در استان ۱۹ درصد و ایجاد اشتغال در تعاونی‌ها نیز ۱۳۷ درصد افزایش یافت.

نفیسه نخعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۱۲۵ تعاونی‌ در حوزه بانوان در استان فعال است که در گرایش‌های صنایع دستی، پوشاک، کشاورزی، توسعه روستایی و از این قبیل فعالیت دارند.

وی با اشاره به صدور ۱۶ مجوز تشکیل تعاونی در حوزه بانوان بیان کرد: بیشترین تعاونی‌های تشکیل شده در سال ۹۸ با ۹ تعاونی مربوط به حوزه صنایع دستی بوده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: تعاونی‌های بانوان با عضویت حداقل ۷۰ درصد بانوان تشکیل می‌شود که امسال ۶ تعاونی در راستای اشتغالزایی بانوان در روستاها تشکیل شده است.

وی با اشاره به عضویت ۲۲۱ هزار و ۲۴۸ نفر از بانوان استان در تعاونی‌ها عنوان کرد: پارسال یک میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال کمک بلاعوض به تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار استان پرداخت شد.

نخعی یادآور شد: در این مدت کمیته امداد امام خمینی(ره) در خصوص اشتغال مجریان زن استان یکهزار و ۲۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۷۲ میلیارد و ۹۶۶ میلیون ریال پرداخت کرد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۳۶۹ فقره در زمینه دامداری، ۵۲ فقره کشاورزی، ۱۳۵ فقره صنایع دستی، ۳۲۳ فقره خدمات و ۱۴۸ فقره صنایع دستی بوده است که بیشترین میزان تسهیلات با ۳۶ درصد مربوط به حوزه دامداری بوده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: سال گذشته ۶۴۸ نفر از بانوان استان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی بیان کرد: سال گذشته اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ۹۱۷ مجوز مشاغل خانگی مستقل و ۲۶ مجوز اشتغالزایی پشتیبان برای بانوان صادر کرد که در مجموع  ۶۵۰ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

نخعی تصریح کرد: اتحادیه تعاون روستایی زنان کارآفرین خراسان جنوبی به عنوان نخستین اتحادیه روستایی زنان کشور در استان فعال است که ۱۵ شرکت تعاونی روستایی زنان تحت پوشش این اتحادیه قرار دارند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۶ تیم ورزشی بانوان با حضور ۲۰ نفر شرکت کننده به مسابقات کشوری اعزام شد که موفق به کسب سه مقام کشوری در رشته‌های آمادگی جسمانی و دومیدانی شدند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶۱ نفر از بانوان استان جزو هیات مدیره تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هستند عنوان کرد: سال گذشته برای ۲۰۶ نفر از بانوان کارگر استان بیمه بیکاری انجام شد و به ۳۳ درخواست متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور بانوان نیز رسیدگی شد.

 

 

 

 

 

اعزام تیم سلامت هلال احمر به ۵ منطقه خراسان‌جنوبی/۴-۷

اعزام تیم سلامت هلال احمر به ۵ منطقه خراسان‌جنوبی

بیرجند- سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی گفت: پنج کاروان سلامت طی هفته هلال احمر به مناطق محروم استان اعزام شده و خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به مردم ارائه کرده اند.

محمد رضا رضایی  با اشاره به فعالیت‌های متعدد جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این جمعیت، نهادی غیر دولتی بوده که با کمک خیرین و داوطلبان در راستای کاهش آلام بشری در مواقع نیاز اقداماتی انجام می‌دهد.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر علاوه بر فعالیت‌های امدادرسانی با آموزش امداد و کمک‌های اولیه و آشنا کردن مردم با حوادث، آن‌ها را برای ایمنی در مقابل حوادث آماده کرده و تلاش دارد بحث خود امدادی را نهادینه کند.

رضایی با اشاره به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: خشکسالی‌های چندین ساله محرومیت‌های زیادی را در مناطق مختلف استان به روستاییان تحمیل کرده که نیازمند حمایت هستند.

وی توزیع اقلام بهداشتی و بسته‌های غذایی بین روستاییان به ویژه مناطق محروم را از جمله حمایت‌های هلال احمر از این اقشار دانست و افزود: توجه جمعیت به بُعد بهداشتی روستاییان از دیگر گام‌هایی بوده که در راستای ارتقا سلامت در این نقاط برداشته شده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به محرومیت اهالی مناطق روستایی و عشایر استان از خدمات پزشکی و بهداشتی، طی هفته هلال احمر پنج کاروان سلامت به شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه، سربیشه و سرایان اعزام شدند.

رضایی از فعالیت ۲۵ پزشک، داوطلب و پرسنل در این کاروان‌ها خبر داد و گفت: ۳۰۰ نفر از روستاییان از خدمات مختلف کاروان اعم از ویزیت و دریافت داروی رایگان بهره‌مند شدند.

وی ارزش ریالی این خدمات را ۳۰۰ میلیون ریال دانست و افزود: ارائه آموزش‌هایی در امر پیشگیری از بیماری‌ها و مقابله با حوادث طبیعی و غیر طبیعی از دیگر اقدامات این کاروان‌ها بوده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اعزام کاروان‌های سلامت به دیگر شهرستان‌ها به ویژه مناطق حاشیه‌نشین و آسیب پذیر ادامه دارد، گفت: طی سال گذشته هم ۲۱ کاروان سلامت به چهار هزار و ۵۴۶ نفر ارائه خدمات داشته‌اند.

 

 

 

 

 

ارزآوری یک محصول ناشناخته/ «چای ترش» ظرفیتی مغفول در خوسف/۲

مدیرجهاد کشاورزی خوسف از آغاز کشت گیاه چای ترش در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: چای ترش یا چای مکی یک محصول وارداتی است که بیشتر از کشور عربستان وارد ایران می‌شود که طی سال‌های اخیرا کشت آن در برخی نقاط کشور گسترش یافته است.

رضوی گفت: کشت این گیاه دارویی امسال برای سومین سال پیاپی آغاز شده و امسال سطح زیر کشت این محصول از نیم هکتار به ۳ هکتار در سال جاری افزایش یافت.
رضوی افزود: امسال ۱۵ هزار نشاء چای ترش بین زنان روستایی توزیع شده است.
وی آموزش و برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی در شهرستان، بازدید‌ از مزارعی که سال گذشته در آن‌ ها چای ترش کاشت شده  موجب ترغیب زنان روستایی در سال جاری به کاشت گیاه دارویی چای ترش شده است.
رضوی با بیان اینکه عملکرد چای ترش در هر هکتار ۷۰۰ کیلو گرم غنچه خشک چای ترش است، افزود: با توجه به درآمد نسبتا خوبی که دارد امیدواریم در توانمند سازی زنان روستایی نقش بسزایی داشته باشد .
رضوی کاهش فشار و کنترل کلسترول خون، رفع اختلالات کبدی و صفرا و کمک به پایین آوردن استرس از جمله فواید این محصول ذکر کرد و افزود: همچنین چای ترش سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، فلاونوئیدها و ویتامین c است و در رفع بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است.
وی عنوان کرد: چای ترش یا چای مکی یک محصول وارداتی است که بیشتر از کشور عربستان وارد ایران می‌شود که طی سال‌های اخیرا کشت آن در برخی نقاط کشور گسترش یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

آسفالت حفاظتی ۱۷۵ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی انجام شد

آسفالت حفاظتی ۱۷۵ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی انجام شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح جهش آسفالت با اولویت کریدورهای اصلی، آسفالت حفاظتی ۱۷۵ کیلومتر از محورهای استان از ابتدای فروردین‌ سال جاری تاکنون انجام شده است.

اسدالله جلال زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارندگی اواخر اسفند و نیمه اول فروردین ماه طرح اصلاح کیفی رویه آسفالت راه‌های کشور در فروردین‌ماه امسال ابلاغ شد که  با استفاده از ظرفیت پیمانکاران، نیروهای اداره‌کل و ادارات تابعه بلافاصله شروع شده است.

وی یادآور شد: برای اجرای این طرح اعتبارات خاصی در نظر گرفته نشده بلکه با استفاده از منابع در اختیار و توان ماشین‌آلات در راستای انجام کارهای امانی انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: طول راه های استان بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۳ کیلومتر است که از این میزان ۵۲۸ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۴۳۰ کیلومتر راه اصلی ۲ خطه، سه هزار و ۹۴۷ کیلومتر راه فرعی درجه یک و پنج هزار و ۵۶۳ کیلومتر راه فرعی درجه دوم روستایی است.

وی مجموع راه‌های آسفالته استان را ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر عنوان کرد که هر ساله باید رصد شود و افزود: اگر عمر مفید ۱۰ ساله در نظر بگیریم سالی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر به روکش نیاز دارد.

جلال زاده بیان کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۷۹۴ کیلومتر نیز راه شوسه خاکی و فرعی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت مستمر اکیپ‌های راهداری و پیمانکاران برای اصلاح رویه آسفالت راه‌های خراسان جنوبی از ابتدای فروردین‌ و به‌ویژه در شهرستان‌های فردوس، طبس و نهبندان بیان کرد: این اقدامات با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خراسان جنوبی که در مسیر ۲ کریدور اصلی جنوب به شمال، یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و کاهش حجم سفرها در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت: در این مدت پیمانکاران و همکاران ما به فعالیت خود برای روکش و لکه‌گیری آسفالت محورهای مواصلاتی استان ادامه دادند و این اقدامات همچنان نیز ادامه دارد.

وی، خراسان جنوبی را از استان‌های پیشرو در اجرای آسفالت‌های حفاظتی در کشور خواند و عنوان کرد: از ابتدای فروردین تاکنون ۴۰ کیلومتر اسلاری‌سیل، ۶۲ کیلومتر فوکسیل و  حدود۷۰ کیلومتر روکش آسفالت گرم و ماسه آسفالت در سطح استان انجام شد است.

جلال زاده همچنین از انجام چهار هزار و ۵۰۰ تن لکه‌گیری در این مدت خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا پیش از تعطیلات عید سعید فطر و افزایش میزان ترددها، اقدامات ایمنی لازم را برای تسهیل تردد کاربران جاده‌ای انجام دهیم و پس از این پیک سفرهای جاده‌ای، اقدامات ترمیمی را از سر بگیریم.

وی با اشاره به روزرسانی ایمنی جاده‌های استان یادآور شد: در برنامه ۲ ساله ایمنی تابلوها در کریدورهای اصلی به روزرسانی کامل انجام می‌شود که در شهرستان نهبندان ۹۰ درصد آن انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی افزود: به روزرسانی تابلوهای ایمنی جاده‌ها در شهرستان طبس بالای ۸۰ درصد بوده و در شهرستان‌های دیگر هم کار در دست انجام است.

وی عنوان کرد: سیل اواخر اسفند پارسال و فروردین ماه امسال خسارت زیادی به راه‌های استان وارد کرد که حدود ۵۰ میلیارد تومان برآورده شده است.

 

 

 

 

 

مراجعه دانش‌آموزان ابتدایی خراسان جنوبی بیشتر از متوسطه است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: گزارش ناظران استانی و شهرستانی نشان می‌دهد که مراجعه دانش‌آموزان ابتدایی به مدرسه بیشتر از دانش‌آموزان ۲ دوره متوسطه بوده از این رو محتوای آموزشی باید کاملا آموزش داده شود تا اعتبار سال تحصیلی مخدوش نشود.

محمدعلی واقعی روز دوشنبه در بازدید از هنرستان ام البنین (س) بیرجند افزود: برگزاری امتحانات پس از انتقال تمامی محتواهای آموزشی خواهد بود.

وی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که آزمون‌های سرنوشت ساز پایه نهم و دوازدهم حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصمیمی بدون در نظر گرفتن رعایت سلامت دانش‌آموزان اتخاذ نخواهد شد گفت: خانواده‌ها اطمینان داشته باشند که سلامت دانش‌آموزان یک اصل مهم است و آموزش و پرورش به رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت پایبند است و هیچ تصمیمی بدون در نظر گرفتن رعایت سلامت دانش‌آموزان اتخاذ نخواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی اضافه کرد: باید از ظرفیت‌های مختلف شبکه شاد برای غنی‌سازی اوغات فراغت دانش‌آموزان استفاده شود.

وی گفت: کمیته‌ای در آموزش و پرورش ماموریت دارد تا ظرفیت‌های لازم بر روی شبکه شاد برای غنی‌سازی اوقات فراغت انجام گیرد و پس از پایان امتحانات این ظرفیت‌ها فعال شده و خدمات را ارائه خواهد داد.

واقعی با اشاره به ضرورت استفاده از روش‌های مختلف برای توسعه عدالت آموزش و پوشش صد درصدی دانش‌آموزان در شبکه شاد تصریح کرد: با ورود مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان به فضای مجازی و شبکه شاد ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به ویژه آموزش‌های الکترونیک سرعت بیشتری یافته و استفاده از این ظرفیت در برقراری عدالت اجتماعی اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه همه باید برای کاهش خطرات استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی تلاش کنیم افزود: اقتضای نظام تعلیم و تربیت حرکت به سمت الکترونیکی شدن آموزش‌ها است لذا همه باید اعم از خانواده‌ها و جامعه برای کاهش مخاطرات روش‌های مجازی همکاری کنند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به پیوند خواهر خواندگی بین ۲ دبیرستان شاهد طوبی تاج ریزی و هنرستان ام البنین (س) بیرجند گفت: انجمن اولیا و مربیان دبیرستان شاهد طوبی تاج ریزی به منظور کمک به هنرجویان محروم و نیازمند هنرستان ام البنین (س) در پویش مهربانی ۳۵ بسته مواد غذایی به ارزش قریب ۷۰ میلیون ریال را تهیه کردند و در اختیار مدیر این هنرستان قرار دادند.

مدارس استان خراسان جنوبی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور از پنجم اسفند سال گذشته تعطیل شد اما آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی، شبکه شاد و تلویزیون ادامه داشته است.

براساس تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه جز مدارس استثنایی، مراکز پیش دبستانی و خوابگاه‌ها از روز شنبه ۲۷ اردیبهشت به مدت یک ماه بازگشایی شدند ولی حضور دانش‌آموزان الزامی نیست و فقط می‌توانند برای رفع اشکال و سوال از معلمان به مدارس مراجعه کنند.

آموزش غیرحضوری دانش آموزان از طریق شبکه شاد و تلویزیون همچنان ادامه دارد.

۱۷۸ هزار دانش آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۵۰ آموزشگاه و ۱۱ شهرستان استان تحصیل می‌کنند.

 

 

 

 

ممنوعیت فروش بلیت در پایانه‌های خراسان جنوبی از اول خرداد

بیرجند – ایرنا – معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از آغاز طرح ممنوعیت فروش بلیت در پایانه‌های مسافری استان از ابتدای خرداد امسال خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی مهدی گرجی افزود: با توجه به لزوم اجرای طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی، فروش بلیت‌های مسافرتی از روش‌های سنتی و به روش‌های قبلی مغایر با طرح فاصله گذاری اجتماعی بوده و تجمع مجدد مسافران در پایانه‌ها برای خرید بلیت‌های مسافرتی نیز اقدامی مغایر با اصول بهداشتی است.

وی گفت: با توجه به فراهم بودن بستر فروش بلیت اینترنتی برای شرکت‌های حمل و نقل مسافر اتوبوسی استان، توسعه فروش بلیت اینترنتی همچنین گسترش دفاتر فروش بلیت، دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر آژانس‌های مسافرتی در سطح شهرها، خرید غیرحضوری بلیت می‌تواند ضمن تامین سلامت بیشتر مسافران و کارکنان شرکت‌های حمل و نقل، سیاست‌های نظام حمل و نقل بین شهری مبنی بر تغییر کاربری پایانه‌ها به محلی برای سوار و پیاده شدن مسافران را تحقق بخشد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی افزود: این موضوع علاوه بر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، کاهش هزینه‌ها، کاهش ترافیک شهری و مخاطرات زیست محیطی و تسهیل در دریافت بلیت برای انجام سفرهای با برنامه را در پی خواهد داشت که مسافران می‌توانند بدون مراجعه به پایانه‌های مسافری از طریق وب سایت‌های اینترنتی www.payaneha.com و www.payaneh.ir نسبت به خرید و دریافت بلیت اقدام کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به فراهم بودن امکانات لازم برای تهیه فروش بلیت اینترنتی برای تمامی شرکت‌های حمل و نقل مسافر، از اول خرداد امسال فروش حضوری بلیت در پایانه‌های مسافربری استان ممنوع است و مسافران می‌توانند از مسیرهای یاد شده نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.

گرجی گفت: سامانه گویای ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۶۱۴۱ آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات و نظرات مسافران درخصوص نحوه ارائه خدمات سفرها در استان خراسان جنوبی خواهد بود.

موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی طی روزهای اخیر روند کاهشی داشته و این بیماری در مرحله کنترل است.

حفظ این وضعیت و تداوم کنترل بیماری کووید ۱۹ مستلزم رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف به ویژه فاصله گذاری هوشمند در فعالیت‌های روزمره است.

تاکنون ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۶۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.

 

 

 

 

 

جمع‌آوری زباله در بیرجند ساماندهی می‌شود

 شهردار بیرجند گفت: جمع‌آوری زباله در شهر بیرجند با هدف حفظ سلامت و بهداشت محیطی و رضایت شهروندان، ساماندهی می‌شود.

محمدعلی جاوید در نشست با مدیران شرکت بازیافت کویر اظهار داشت: پراکندگی زباله‌ها و رفت و آمد زباله‌گردها مشکلاتی را برای مردم، محیط زیست و سیمای شهری ایجاد کرده بود که ساماندهی آن در دستور جدی مدیریت شهری قرار گرفت.

وی گفت: در نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری بیرجند مکلف شد با جذب بخش خصوصی وضعیت نابسامان زباله‌ها در شهر را ساماندهی کند.

شهردار بیرجند تصریح کرد: براساس خواسته شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری در نظر دارد مطالبه عمومی شهروندان که همان جمع‌آوری زباله در مبدا است را فراهم کند که با ساماندهی و مشارکت بخش خصوصی و همچنین امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات شهرداری این اقدام را به صورت اصولی ادامه دهد.

وی افزود: شهرداری با انعقاد تفاهم‌نامه با بخش خصوصی و خرید تجهیزات، به کارگیری نیرو با لباس فرم، بغل نویسی خودروهای مدیریت پسماند و نظارت اداره محیط زیست و بهداشت محیط شهرستان کار تفکیک و جمع‌آوری زباله را اجرا می‌کند تا شاهد پراکندگی زباله در محیط شهری نباشیم.

جاوید با اشاره به اینکه شیوه صحیح مدیریت پسماندها و بازیافت استاندارد ضامن سلامت شهری و شهروندان است گفت: با ساماندهی و مدیریت صحیح پسماند و استفاده از بخش خصوصی در جمع‌آوری زباله‌های یک منطقه را بدون دریافت مطالبه در قالب تفاهم‌نامه و انتقال انبار ضایعات به خارج از محدوده خدماتی قطعا تغییر شگرفی در این زمینه مشهود خواهد بود.

وی اظهار داشت: استفاده از تجارب شهرهای موفق و مشابه، فراهم کردن زیرساخت‌ها و تبلیغات و فرهنگ‌سازی در این راستا از برنامه‌های مدیریت شهری است و شهرداری بیرجند در مدیریت پسماند به دنبال سود و درآمد نیست.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم گفت: روزانه ۱۰۰ تن زباله در شهر بیرجند تولید می‌شود.

محمد محمدزاه افزود: شهرداری با استفاده از بخش خصوصی سعی بر ساماندهی زباله‌گردها و زیباسازی سیمای شهری دارد.

بیرجند به عنوان شهر پاکیزه در ایران شهرت دارد و ساماندهی نحوه جمع‌آوری زباله از خواسته‌های مردم بوده است.

 

 

۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد

بیرجند- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی چهار مورد جدید ابتلاء به کرونا در خراسان جنوبی طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز مهدی زاده ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین اطلاعات و آمار کرونا در استان اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ نمونه‌گیری تشخیص کرونا در استان داشته‌ایم که از این تعداد ۵۷ مورد منفی و چهار مورد مثبت بوده است.

وی گفت: از چهار بیمار جدید مبتلا دو نفر در بیرجند، یک نفر درمیان و یک نفر در شهرستان طبس بوده است.

وی مهدی زاده با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا در استان نداشته‌ایم، عنوان کرد: بدین ترتیب آمار کل فوتی‌های این بیماری در استان ۴۵ نفر است.

وی تعداد مبتلایان به کرونا در استان را ۶۲۲ نفر اعلام کرد و افزود: سه بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال یک نفر وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: ۵۷۸ بیمار نیز با حال عمومی خوب ترخیص و یا بهبود یافته‌اند.

به گفته مهدی زاده همچنین تا امروز چهار هزار و ۵۹۷ نمونه آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شده است.

شب شعر شبهای تنهایی برگزارشد

 شب شعر شبهای تنهایی شامگاه روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه و بصورت مجازی برگزار شد. به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در این محفل شاعرانه، جمعی از دانشگاهیان در رثای مولی الموحدین، حضرت علی(ع)، به شعرخوانی پرداختند. گفتنی است این نشست به مناسبت شبهای قدر و از طریق صفحه اینستاگرامی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با حضور جمعی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی برگزار شد.

 

 

 

 

 

روزانه ۱۲ هزارحلقه تایرسواری رادیال در کویرتایر تولید می شود/تحقق ۱۰۳ درصدی تولیدتایر+ عکس

مدیرعامل شرکت کویرتایر از تحقق ۱۰۳٫۸ درصدی تولید انواع تایر در چهار ماه نخست سال مالی ۹۸ و ۹۹ در این کارخانه خبر داد وگفت: در حال حاضر روزانه ۱۲ هزار حلقه انواع تایر سواری رادیال در این کارخانه تولید می شود.

به گزارش ” پیام خاوران “سیدمحمدحسین زینلی صبح امروز در جمع مدیران این کارخانه اظهار داشت: در چهار ماه نخست سال مالی شرکت ( از دی ماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال) به لحاظ تعداد حلقه ۱۰۳٫۸ درصد و به لحاظ وزنی ۹۸٫۷ درصد برنامه بودجه مصوب تولید شرکت محقق شده است.

وی افزود: در این مدت یک میلیون و ۲۴۲ هزار و ۷۳۴ حلقه انواع تایر رادیال به وزن بالغ بر ۸ میلیون و ۹۳۴ هزار کیلوگرم تولید و روانه بازار مصرف شده است.

 

مدیرعامل شرکت کویرتایر بیان کرد: علیرغم بروز بیماری کرونا در این چند ماه، در سال جهش تولید و با تلاش مضاعف کارکنان ساعی و والاهمت، بهترین عملکرد در ۴ ماهه نخست سال مالی ۹۹-۹۸ در این کارخانه محقق شده است.

 

زینلی اظهارکرد: در حال حاضر روزانه ۱۲ هزار حلقه انواع تایر سواری رادیال از رینگ ۱۳ اینچ که برای خودروهای پراید مناسب است تا رینگ ۱۸ اینچ که مخصوص خودروهای شاسی بلند SUV می باشد در این کارخانه تولید می گردد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

حذف فرایند تامین اعتبار دفترچه های درمانی در خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از حذف فرآیند تأمین اعتبار دفترچه‌های درمانی بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان در به منظور تسهیل در ارائه خدمات خبر داد.

به گزارش خبرگزار، مهر، علیرضا محمدی اظهار کرد: فرآیند تأمین اعتبار دفترچه درمانی بیمه شدگان تأمین اجتماعی در راستای حذف تدریجی دفترچه درمانی و به منظور تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان در تمامی مراکز درمانی اعم از ملکی و غیر ملکی طرف قرارداد در استان حذف شده است.

وی عنوان کرد: این خدمت برای کاهش مراجعه مخاطبین به شعب و کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی و ایجاد رضایتمندی، در گام نخست درج اعتبار دفترچه‌های درمانی حذف و اخذ استحقاق درمان از طریق سامانه استحقاق درمان جایگزین آن شد.

وی افزود: از ابتدای خرداد ماه فرآیند تأمین اعتبار دفترچه درمانی حذف و نیازی به مراجعه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان به شعب و کارگزاری‌های رسمی سازمان جهت تمدید اعتبار دفترچه درمانی نیست.

محمدی بیان کرد: در این راستا بررسی و کنترل استحقاق درمان بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان ضمن رعایت اصول و قواعد بیمه‌ای در بخش سرپایی در تمامی مراکز درمانی اعم از: ملکی، غیر ملکی طرف قرارداد و پزشکان، با استفاده از یکی از روش‌های جایگزین شامل ؛USSD ، Mobile App ، SMS و نرم افزارهای تحت وب (medical.tamin.ir وdarman.tamin.ir) انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرویس استعلام استحقاق درمان به صورت خاص، جهت استفاده بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان از طریق روش‌های ذکر شده فراهم شده است، ادامه داد: بیمه شدگان با ورود کد ملی و شماره موبایل متقاضی در این سامانه ابتدا احراز هویت شده و در صورت تأیید، استحقاق درمان وی با یکی از دو وضعیت حمایت درمانی دارد یا حمایت درمانی ندارد به همراه تاریخ پایان اعتبار استحقاق درمان و کد رهگیری نمایش داده خواهد شد.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی خراسان جنوبی افزود: در صورتی که بیمه شده و مستمری‌بگیر به هر دلیل به وضعیت استحقاق درمان خود معترض باشد می‌تواند از طریق تماس با سامانه «۱۴۲۰»‎ تأمین‌اجتماعی نسبت به پیگیری موضوع اقدام کند.

وی عنوان کرد: در صورتی‌که فرزندان ذکور بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران (۱۹ سال تمام) به دلیل عدم ارائه گواهی تحصیلی معتبر دانشگاهی و همچنین فرزندان اناث آنان به جهت عدم ارائه اصل شناسنامه، در سرویس استحقاق درمان «فاقد حمایت درمانی» باشند، تا زمان برقراری تعامل الکترونیکی با پایگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارائه خدمات درمانی جهت این دسته از فرزندان مطابق ضوابط و روال جاری انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

پرواز مرغ در آسمان گرانی/ مسئولان افرایش قیمت را کشوری می‌دانند

گوشت به علت گرانی از سبد بخشی از اقشار جامعه حذف شده و مردم به سمت مرغ روی آورده‌اند حال در یکی دو روز اخیر قیمت مرغ از ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده و مسئولان علت افزایش را کشوری می‌دانند.

پرواز مرغ در آسمان گرانی/ مسئولان افرایش قیمت را کشوری می‌دانند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند مرغ یکی از محصولات پروتئینی پر مصرف در سبد خانوار است اما این روزها با افزایش قیمت و نوسانات مواجه شده که سبب نارضایتی مردم شده است.

مردم معتقدند هنگامی که قیمت کالای اساسی بالا می‌رود، در نبود نظارت،فروشنده‌ها قیمت را هرگونه که دوست دارند تغییرمی‌دهند و مسئولان باید نظارت را افزایش دهند.

گوشت به علت گرانی از سبد بخشی از قشر جامعه حذف شده و هستند خانواده‌هایی که ماه‌هاست از تهیه گوشت دست کشیده و سراغ خرید مرغ رفته‌اند، اما حال با این وضعیت باید سراغ تخم‌مرغ بروند، که آن هم بدون شکبا توجه به تقاضای بالا چند هفته دیگر هم از دسترس مردم خارج می‌شود.

در دو روز اخیر خبرها حاکی از افزایش قیمت مرغ در بیرجند است به سراغ بازار بیرجند می‌روم، هرچند این روزها مانند گذشته،رونق و شور زیادی را ندارد و به نظر می‌رسد افزایش قیمتها یکی از مهم ترین دلایل کمرنگ شدن جمعیت در بازار است.

از خیابان ابوذر بیرجند آغاز می‌کنم و به سمت خیابان طالقانی می‌روم، تا گفتگویی با مردم داشته باشم، چند قدمی بیشتر نرفتهام که پیر زنی که سبد در دست دارد، نظرم را به خود جلب می‌کند، او از افزایش قیمت مرغ گلایه دارد و می‌گوید: قیمت مرغ در چند روز گذشته ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما طی امروز و دیروز تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هر روز با قیمتی جدید سر سفره خانواده‌ها قرار می‌گیرد، کاهش قدرت خرید خانواده‌ها قابل لمس است چرا که با گرانی هر روز قیمت مرغ شاهد حضور کمتر مردم در واحدهای عرضه این قلم هستیم.

بانویی دیگر در حالی که زنبیل در دست برای تهیه مایحتاج زندگی روزانه وارد بازار می‌شود به هرمغازه که می‌رسد بعد از پرس وجوی قیمت اقلام راهش را به سمت مغازه دیگر کج می‌کند وقتی به ساعش نگاه می‌کند نصف روز را از دست داده است اما نتوانسته هیچ چیز از مایحتاج را برای خانه خریداری کند چون که قیمتها گران است و هزینه‌اش کفاف خریدهای روزانه را نمی‌کند.

یکی از بانوان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار تسنیم  گفت: در چند روز گذشته قیمت مرغ ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما امروز قیمت مرغ به ۱۴ هزار تومان رسیده است افزود: هر روز که ازخواب بیدار می‌شویم، شاهد افزایش قیمت یکی از اقلام و مایحتاج مردم هستیم.

وی با گلایه از اینکه چرا نظارتی بر قیمت اقلام در بازار نیست افزود: مسئولان بارها در صفحه تلویزیون حاضر شده و از نظارت‌ها می‌گویند اما کافی است چرخی در بازار و قیمت اقلام بزنی، قیمتها یک شبه تغییر می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم با گلایه از اینکه استان خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید مرغ است اما چرا قیمت مرغ در دو روز اخیر افزایش دارد افزود: نمی‌دانم فردا باید چقدر شاهد افزایش قیمت مرغ در استان باشیم.

وی ادامه داد: تنها قیمت مرغ نیست که افزایش داشته است، هفته گذشته قیمت گوشت قرمز هم ۱۰ هزار تومان افزایش یافت و جای خالی نظارت‌ها احساس می‌شود.

مردم از افزایش قیمت‌های پله کانی خسته شده و گلایه دارند و مسئولان عامل افزایش قیمت‌ها را کشوری می‌دانند.

یکی از فروشندگان مرغ وماهی در بیرجند گفت: کاهش قدرت خرید خانواده‌ها برای ما به راحتی قابل لمس است چرا که در یکی دو روز اخیر برخی از مردم تنها به گرفتن قیمت بسنده کرده و با خرید زیادی انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد:افرادی که قبل تر با هر بار مراجعه چندین مرغ تهیه می‌کردند، امروز فقط یک مرغ آن هم با وزن کم انتخاب می‌کنند و این برای من مغازه دار مفهوم مشخصی دارد آن هم این است که مردم توان خرید حتی مرغ را هم ندارند.

یکی از مشتریانی  که در مغازه حضور دارد، او می‌گوید: واقعا از مردم چه انتظاری دارید؟ با این درآمدهای پایین مردم فقط مجبور به حفظ وضعیت ظاهری خانواده خود هستند که حفظ آبرو کرده باشند و الا دیگر خرید برای رفع نیاز در بین مردم وجود ندارد.

افزایش ۱۰ هزارتومانی گوشت قرمز در بیرجند

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند در گفتگو با خبرنگار تسنیم از افزایش ۱۰ هزار تومانی گوشت قرمز از ۲۴ اردیبهشت ماه در بیرجند خبر داد و گفت: قیمت گوشت قرمز از ۲۴ اردیبهشت ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

زجاجی دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز را افزایش قیمت دام، قاچاق دام و خروج بدون مجوز دام از استان به کشورهای دیگر دانست و افزود: قیمت هر کیلو دام زنده ۳۸ هزار تومان بوده که هم اکنون این قیمت به ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: قیمت هر کیلو گوشت گوساله از ۶۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش یافت البته در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در خراسان جنوبی نسبت به استان‌های دیگر کمتر است.

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند با اشاره به رکود خرید و فروش دام زنده  گفت: متاسفانه بازار خرید و فروش گوشت قرمز و دام زنده در استان در وضعیت خوبی قرار ندارد چرا که مردم گوشت نمی‌خرند و این موضوع سبب رکود خرید و فروش دام زنده شده است.

قیمت مرغ در همه  نقاط کشور افزایش دارد

زجاجی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در بیرجند نیز گفت: از روز گذشته شاهد افزایش قیمت مرغ گرم در بازار بودیم به طوری که دیروز مرغ با قیمت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شد اما امروز قیمت مرغ با قیمت کشتارگاه به ۱۳ هزار و ۵۰ تومان رسید.

افزایش قیمت مرغ زنده

وی  ضمن تایید افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ گفت: نرخ مرغ براساس مرغ زنده حساب می‌شود و از آن جایی که مرغ زنده افزایش قیمت دارد از روز یکشنبه ۲۸ اردیبشت شاهد افزایش قیمت یک هزار تومانی مرغ گرم بودیم.

زجاجی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت دان احتمال افزایش پله کانی مرغ  در بیرجند وجود دارد و قیمت مرغ در حال حاضر در بیشتر نقاط کشور افزایش یافته است و قیمت تخم مرغ نیز امروز ۷ هزار و ۴۰۰تومان است.

انتهای پیام/۲۵۴/ش

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*