چند خبر از خراسان جنوبی

خراسان جنوبی میزبان روز روستا و عشایر

بیرجند – ایرنا – همایش ملی روز روستا و عشایر که پنج دوره آن در تهران برگزار شد، اکنون در ایستگاه ششم به خراسان جنوبی رسید که نشان از توجه دولت به مناطق کم برخوردار دارد.

بنا به درخواست مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، شورای فرهنگ عمومی شهریور ۹۲ با پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام روستاییان و عشایر موافقت کرد و قرار شد ۱۵ مهر در تقویم رسمی ایران روز روستا و عشایر شود.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نخستین همایش ملی روز روستا و عشایر را سال ۹۳ در  سالن اجلاس سران تهران برگزار کرد که رئیس جمهوری اسلامی ایران سخنران ویژه این همایش بود.

پس از آن هر سال همایش ملی روز روستا و عشایر با حضور مسئولان کشوری، فعالان این حوزه و دستگاه‌های مرتبط در تهران برگزار شد و بازتاب خوبی پیدا کرد.

معرفی چنین روزی و برگزاری همایش در سطح ملی تدبیر و امیدی بود که فرهنگ روستایی و عشایر در جهت رونق تولید ملی توسعه و ترویج یابد و هدف اصلی از این اقدام ارزشمند ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس بین روستاییان و عشایر است و از همه مهمتر این مناسبت می‌تواند روزی برای بزرگداشت شایسته مقام و منزلت جامعه روستایی و عشایری کشور باشد.

همایش ملی روز روستا و عشایر سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ با حضور رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد و سخنران چهارمین و پنجمین همایش نیز معاون اول رئیس جمهوری بود.

امسال بعد از گذشت پنج دوره از برگزاری همایش روز روستا و عشایر با تصمیم مسئولان اولین بار این همایش ملی قرار است خارج از پایتخت و در خراسان جنوبی برگزار شود. مسئولیت ستاد ملی روز روستا و عشایر با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری است و در کنار آن ۶ وزارتخانه، سه سازمان و سه نهاد انقلاب اسلامی از جمله مشارکت کنندگان این ستاد محسوب می‌شوند.

خراسان جنوبی؛ استان پایلوت

خراسان جنوبی که امسال چند اولین از جمله تصویب سند سازگاری با کم‌آبی را به نام خود ثبت کرد، روز دوشنبه ۱۵ مهر میزبان حدود یک هزار میهمان از سراسر کشور خواهد بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ۲۶ شهریور امسال در جلسه هماهنگی همایش روز ملی روستا و عشایر گفت: مقرر شد همایش این روز در یکی از استان‌های کم برخوردارتر برگزار شود که نهایتا استان خراسان جنوبی برای برگزاری این مراسم انتخاب شد.

محمد امید افزود: رئیس جمهوری پروژه‌های حوزه روستایی را تقسیم کردند و مقرر شد که پروژه‌های زیرساختی در هفته دولت امسال و سایر پروژه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مرتبط در ۱۵ مهر ماه همزمان با روز ملی روستاییان و عشایر معرفی و افتتاح شود.

وی اظهار داشت: فرصت دو هفته‌ای که برای برگزاری این روز داریم از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم پروژه‌های قابل افتتاح خود را برای این روز معرفی کنند و همچنین در برگزاری همایش روز ملی روستاییان و عشایر قطعا افتتاح پروژه، برگزاری نمایشگاه و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها انجام خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و رتبه ۲۸ جمعیت را دارد که با توجه به پهناور بودن استان کمترین تراکم انسانی را در کشور به خود اختصاص داده است.

محمدصادق معتمدیان افزود: یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه در استان خراسان جنوبی داریم که ۴۱ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص دادند و از این میان ۱۱ درصد جمعیت روستایی استان از عشایر هستند.

وی گفت: ما در این استان طولانی‌ترین مرز مشترک را با افغانستان را داریم و با ۶ استان کشورمان همسایه هستیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به معضل خشکسالی در این استان گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما چالش کم‌آبی است به شکلی که در تامین آب شرب روستاها با مشکلات زیادی مواجه هستیم و سال گذشته ۵۰۰ روستا را از طریق تانکر آبرسانی کردیم و شرایطی سختی را داشتیم.

همچنین شورای قیمت گذاری و ارزیابی فرش دستباف استان خراسان جنوبی اولین بار در کشور همزمان با سفر مرداد امسال معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به این استان تشکیل شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار داشت: در راستای امضای این تفاهم‌نامه تولیدات افرادی که نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی گفت: امروز نشست بسیار مبارکی است و برای اولین بار در کشور، خارج از حوزه کمیته امداد، شرکت صنعت آفرینان مجتمع اقتصادی امداد، محصولات را خریداری می‌کند.

امید با بیان اینکه این اقدام می‌تواند فتح بابی برای سایر نقاط کشور باشد افزود: در وهله نخست حدود یک میلیارد تومان برای ۹۶ تخته فرش‌ دستباف مددجویی و غیرمددجویان قیمت گذاری شده که خریداری می شود و قیمت‌ها نیز مناسب بود.

ششمین همایش با حضور معاون اول رئیس جمهوری

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم گفت: ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر روز دوشنبه ۱۵ مهر ماه با حضور معاون اول رئیس جمهوری، تعدادی از وزرا، مسئولان کشوری، استانداران و مسئولان و فعالان حوزه روستایی و عشایری در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار می‌شود.

عالیه خواجوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی نمایشگاه دستاوردهای دستگاه‌های اجرایی نیز برپا می‌شود.

وی گفت: همچنین نمایشگاه ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی در چهار حوزه کشاورزی، صنایع دستی، معدن و گردشگری در مجاورت سالن برگزاری همایش برپا می‌شود.

وی افتتاح همزمان تعدادی از پروژه‌های روستایی را از مهمترین بخش‌های همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان عنوان کرد و گفت: این پروژه‌ها همزمان با سایر استان‌ها با حضور معاون اول رئیس جمهوری در بیرجند افتتاح می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به حضور تعدادی از وزرا و معاونان آنان در این همایش اظهار داشت: برخی استانداران و مدیران کل دفاتر روستایی استانداری‌های سراسر کشور نیز در این همایش حضور خواهند داشت.

وی افزود: در این همایش کارآفرینان برتر، نخبگان روستایی، دهیاران منتخب و منتخبان روستایی و عشایری هم حضور دارند.

خواجوی با بیان اینکه تلاش می‌شود چند تفاهم‌نامه در این همایش به امضا برسد گفت: مهمترین تفاهم‌نامه با موضوع آب است که با وزارتخانه مربوط به امضا خواهد رسید.

وی اظهار داشت: هدف این است که در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف تا پایان دولت دوازدهم گام‌های موثری برای توسعه بخش‌های مختلف استان برداشته شود.

زرشک، زعفران و عناب از محصولات استراتژیک و مشهور خراسان جنوبی هستند و این استان مرزی و کویری داراری رتبه نخست زرشک و عناب، رتبه دوم زعفران، رتبه پنجم گل نرگس و ششم انار کشور را به خود اختصاص داده است.

سطح زیرکشت محصولات کشاورزی خراسان جنوبی بیش از ۱۴۹ هزار هکتار و تولیدات سالانه استان ۶۲۷ هزار تن است.

با وجود اینکه خراسان جنوبی ۲۰ سال درگیر خشکسالی است سال گذشته ۱۴ تولیدکننده و بهره‌بردار برتر بخش کشاورزی از این استان در سطح ملی به عنوان نمونه معرفی شدند.

بدون تردید یکی از علل انتخاب این میزبانی، تلاش‌ها و اقدامات هدفمند و موثری بوده که به ویژه در یک سال اخیر از سوی مدیریت عالی استان و با حمایت دولت و سایر ارکان حاکمیت در خراسان جنوبی برای توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی انجام شده و نمونه آن تفاهم‌های اخیر استانداری با سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، آستان قدس رضوی، بسیج سازندگی و… برای اجرای طرح‌های مختلف توسعه و آبادانی در روستاها و مناطق محروم است.

برگزاری مطلوب همایش ملی روز روستا و عشایر اولین بار در خراسان جنوبی می‌تواند نه تنها برای این استان که برای سایر استان‌ها دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.

این استان چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد دارد.

خراشاد از توابع شهرستان بیرجند به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی) سال گذشته ثبت جهانی شد.

 

 

 

 

 

هفت فصل با آقای فرمانده

بیرجند – ایرنا – «آقای فرمانده» عنوان کتابی است که روایت راویانی از کارنامه افتخارآمیز سردار شهید عباس شعیبی را در هفت فصل به رشته تحریر درآورده است.

 زینب رمضانی نویسنده کتاب آقای فرمانده با انتخاب یک شهید از دیارش روستای گسک ( از توابع شهرستان درمیان خراسان جنوبی) تلاش کرده تا سهم شهدای والا مقام این روستا و مردم آن را در پیروزی انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی در ذهن دیگران به تصویر بکشاند.

کتاب آقای فرمانده زندگی سردار شهید عباس شعیبی را از کودکی تا زمان شهادت در هفت فصل روایت می‌کند.

فصل اول به نام از کودکی تا ازدواج با خاطرات خدیجه زمین جو مادر این سردار شهید آغاز شده است و در این فصل مادر شهید از روزهای تولد فرزندی می‌گوید که بعد از پنج بارداری ناموفق چراغ خانه‌شان را روشن کرد.

تصویری که از عباس در این فصل به ذهن می‌رسد پسری آرام و صبور است که در زمان تحصیل کمک کار پدر و مادر بوده و در جوانی بر مساله حجاب بانوان حساسیت زیادی داشته است.

اشخاص زیادی در این فصل خاطرات خود را از سردار شهید نقل کرده‌اند که با خواندن این خاطره‌ها می‌توان  آن بزرگمرد را به عنوان یک الگوی رفتاری شناخت.

فصل دوم روزهای پیش از انقلاب اسلامی را از دفتر خاطرات اطرافیان شهید شعیبی بیرون کشیده و خواننده را با حال و هوای روستای گسک در روزهایی که کشور به یک انقلاب بزرگ نزدیک می‌شد آشنا می‌کند.

فعالیت شهید عباس شعیبی در کمیته‌های انقلاب از این فصل معرفی می‌شود و دوستانش از روزهایی می‌گویند که با برنامه‌های گروهی و هماهنگی سردار شهید مردم روستای گسک را با جریان انقلاب همسو کردند.

فصل سوم اما شروع فصل جدید زندگی شهید عباس شعیبی را به تصویر کشانده است. در این فصل خواننده وارد فضای جبهه شده و با خاطرات این کتاب پا به پای سردار شهید در آن روزهای پر تلاطم سیر می‌کند.

آخرین خط این فصل از کتاب جمله‌ای است که حسین محمودآبادی دوست و همرزم شهید بیان کرده؛ « آخرین لحظاتی که عباس را دیدم بر روی ارتفاعات ۲۵۱۹ مشغول صحبت با بی‌سیم بود».

فصل چهار با عنوان «عشایر» به نقش شهید عباس شعیبی در همراه کردن عشایر با جبهه‌های مبارزه اشاره دارد. خاطرات خواندنی این فصل از افراد مختلف محبوبیت آقای فرمانده را در بین عشایر نشان می‌دهد.

فصل پنجم کتاب آقای فرمانده با بیان خاطراتی از همسر شهید در خصوص آخرین اعزام او شروع می‌شود. در بخشی از این فصل کتاب با عنوان شیرینی شهادت به نقل از محمدرضا خادم همرزم شهید آمده است: « چند روزی به آغاز عملیات کربلای ۲ باقی‌مانده بود عصرها کمی وقت برای استراحت داشتیم. در یکی از همین روزها به دیدارش رفتم، تغییر چهره‌اش محسوس بود، به عباس گفتم نورانی شدی؟ گفت: جلوی خورشید بودم. بعد از کمی صحبت و تاکید بر اینکه چهره‌ات با روزهای قبل تفاوت دارد از خوابی گفت که شب قبل دیده بود. اینطور بیان کرد: در خواب دیدم سوار یک اسب سفید به طرف قله کوه در حرکت بودم که ناگهان به پایین دره افتادم، با گفتن این جمله دیگر ادامه نداد اما چند ساعت بعد یک جعبه شیرینی بین رزمندگان تقسیم کرد و حلالیت طلبید. انگار می‌دانست خبری در راه است.

فصل ششم کتاب به نامه و وصیت‌نامه‌های شهید اختصاص یافته و در فصل هفتم نیز تصاویر از شهید عباس شعیبی به چاپ رسیده است.

 

 

 

 

دغدغه‌های معتمدین و نخبگان خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – شماری از معتمدین و نخبگان استان خراسان جنوبی در نشست هم‌اندیشی با معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود درباره موضوعات مختلف از مرز تا سیاست داخلی پرداختند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در این نشست که با حضور استاندار خراسان جنوبی در محل استانداری برگزار شد، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مرزی این استان تاکید کرد و گفت: مجاورت با کشور افغانستان از طرفی ضعف و از طرفی فرصت است اما بایستی از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.

احمد بخشی شامگاه شنبه افزود: اکنون افغان‌ها به شدت تاکید دارند بتوانند از مرز ایران استفاده کنند.

وی بیان کرد: مهاجرت از روستاها و حاشیه‌نشینی یکی از مسایل و معضلات مهم استان است که تبعات زیادی از جمله خالی‌شدن مرزها را به دنبال دارد.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: مهاجرت سرمایه اجتماعی، مادی و معنوی استان را خارج می‌کند لذا باید برای جلوگیری از این معضل چاره‌اندیشی کرد.

وی تصریح کرد: در استان برای اکثر امور درس اخلاق می‌دهند اما فرش قرمز برای سرمایه‌گذار پهن نمی‌کنند لذا شغل در استان نیست چون سرمایه‌گذاری نشده است.

بخشی با بیان اینکه راه آهن برای ما بیرجندی‌ها کالای لوکس محسوب می‌شود ادامه داد: اگر قرار است کالای ارزان به دست ما برسد باید زیرساخت‌های حمل و نقل را فراهم کرد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌برداری از نیروهای اهل سنت در استان یادآور شد: در این زمینه یکسری اقدامات انجام شده است و باید توسعه یابد چون حافظ مرزهای استان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: برخی در ایام انتخابات به شهرها و روستاهای مرزی سنی‌نشین می‌روند و برای رفع مشکلات مردم قول‌هایی می‌دهند اما وقتی نماینده می‌شوند هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه قانون دماوند نباید با مناوند ( یکی از روستاهای خراسان جنوبی) یکی باشد افزود: تمام امکانات و تجهیزات در سال‌های گذشته در غرب کشور بوده و شرق کشور مغفول مانده است در حالیکه قوانین و شاخص‌ها یکی است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند هم گفت: امروز دشمنان اسلام به‌خاطر عملکرد مسلمانان نقض حقوق بشر و ظلم را نسبت به اسلام می‌دهند در حالیکه اسلام تنها دینی است که به رعایت حقوق بشر توصیه می‌کند.

مولوی غلام حیدر فاروقی افزود: امروز عدالت برای عموم مسلمانان و مسئولان که در کشورهای اسلامی حکومت می‌کنند به فراموشی سپرده شده است.

وی بیان کرد: در قرآن خداوند مسلمانان را به عدالت امر فرموده است، بر این اساس، حاکم و غیرحاکم، مسئول و غیرمسئول باید عدالت را رعایت کنند حتی پدر خانواده باید بین فرزندان خود عدالت را رعایت کند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به وجود احادیثی در خصوص عدالت در گفتار، معاملات و قضاوت تصریح کرد: بدون شک اگر عدالت در جمهوری اسلامی رعایت شود نیاز به مراقبت افراد نیست، همچنین آرامش، آسایش و امنیت در جامعه افزایش خواهد یافت.

یکی از فعالان سیاسی خراسان جنوبی هم گفت: مشکلاتی از طریق استکبار و دشمنان بر مردم تحمیل شده که مردم را ناراحت و حساس کرده است لذا اکنون رسیدگی به وضعیت اقتصاد و معیشت مردم بسیار سنگین است و مدیران باید حواسشان را بیشتر جمع کنند.

علی آهنی افزود: در چنین شرایطی انتخاب افراد در پست‌های مدیریتی بسیار مهم است یا نیاز به تغییر دارد، مسئولان بایستی نسبت به رفع مشکلات مردم حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: در آستانه انتخابات دوم اسفندماه باید نشاط سیاسی افزایش یابد در چنین شرایطی توجه به احزاب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

این فعال سیاسی عنوان کرد: اصولا وقتی رئیس جمهوری در انتخابات پیروز می‌شود در پست‌های مدیریتی از فعالان حوزه انتخابی وی استفاده می‌شود اما در دولت دوازدهم توجه به این مهم در استان ضعیف بوده است و باید از فرصت باقیمانده استفاده کرد.

یکی دیگر از فعالان سیاسی خراسان جنوبی هم به نقش و جایگاه احزاب در انتخابات اشاره کرد و گفت: امروز همه باید برای ایجاد نشاط در موضوع انتخابات و ایفای نقش احزاب تلاش کنیم.

محمد قریب ادامه داد: بیش از ۴۰ حزب در خراسان جنوبی ایجاد شده است اما باید کیفیت احزاب مورد توجه واقع شود.

وی با بیان اینکه مردم استان زیاد با احزاب آشتی ندارند و حتی از آن گریزان هستند اظهار داشت: برای حفظ صیانت از نظام، ترویج گفتمان عدالت خواهی،  استفاده از ظرفیت‌های عظیم انسانی در افزایش کارکرد احزاب، کمک به رشد سیاسی احزاب و تاکید بر استفاده از جوانان برای افزایش کارکرد سیاسی احزاب باید از ظرفیت احزاب بهره‌مند شد.

نماینده خانه کارگر خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر بیش از ۴۲ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند در حالیکه بدهی این سازمان بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

علی قادری تصریح کرد: این بدهی تامین اجتماعی را در فراشیبی سقوط قرار داده و طوفانی در راه دارد که گریبانگیر نظام خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارگران از دولت صدقه نمی‌خواهند اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی میراث پدرمان ماست چرا همسان‌سازی که در برخی سازمان‌ها اجرا شده است در تامین اجرا نمی‌شود تا بازنشستگان از این وضعیت خارج شوند.

نماینده خانه کارگر خراسان جنوبی عنوان کرد: بحث خصوصی سازی و نبود امنیت شغلی از دیگر مشکلات کارگران است، اقتصاد کشور همواره دولت سالار بوده است اما آمار نشان می‌دهد رویکرد دولت به سمت خصوصی‌سازی بوده و این نسخه‌ای است که غربی‌ها برای ایران پیچیده‌اند و برای کشور ما که فرهنگ دینی بر آن حاکم است درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی اقتصاد ایران را  بیمار کرده است یادآور شد: اشتغال را از دست داده‌ایم چراکه خصوصی‌سازی در کشور موفق نبوده است بلکه آویزان بانک‌ها شده‌اند.

نماینده دامداران خراسان جنوبی هم گفت: به وزیر کشور سلام برسانید و بگوید مردم خراسان جنوبی از انتخاب معتمدیان به عنوان استاندار این استان مرزی قدردانی می‌کنند.

حجت الاسلام سید محمود موسوی رستگار افزود: یارانه عده‌ای از مردم استان به دلایل متعدد قطع شده است که نیاز به پیگیری دارد.

وی اظهار داشت: برخی نهاده‌های دامی ۱۶۰ درصد از پارسال گران‌تر شده است اگر به همین میزان محصولات و فرآورده‌های دامی گران شود آن موقع عدالت رعایت شده است.

نماینده دامداران خراسان جنوبی یادآور شد: گوشت مورد نیاز کشور اکنون در پرواربندی‌ها و دامداری‌ها موجود است اما به دلیل پایین بودن قیمت به فروش نمی‌رسد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی تاکید کرد: در این منطقه مردم گرسنه راه می‌روند در حالیکه زیر زمین معادن فراوانی وجود دارد و از این ظرفیت استفاده نشده است.

موسوی رستگار گفت: در بحث سیاست، مردم خراسان جنوبی نه راست می شناسند نه چپ، بلکه مردم استان دنبال اهل بیت (ع) و عدالت هستند و توقع چندانی ندارند.

 

 

 

 

نارضایتی در خراسان جنوبی کاهش یافت

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: در چهار ماه گذشته نارضایتی‌ها بیش از ۳۷ درصد کاهش داشته که ناشی از مدیریت و برنامه‌ریزی سنجیده و حساب شده، بوده است.

محمدصادق معتمدیان روز شنبه در نشست ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی که با حضور معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور، اعضای ستاد انتخابات و فرمانداران و بخشداران استان برگزار شد، با تاکید بر تعامل با احزاب و رسانه‌ها در استان تصریح کرد: تعاملات خوبی با جریانات سیاسی مختلف داشته‌ایم و ساعت‌ها پای صحبت فعالان سیاسی نشسته‌ایم تا به یک زبان مشترک دست پیدا کنیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی وی افزود: در حوزه رسانه و فضای مجازی نیز جلسات خوب و هدفمندی با رسانه‌ها داشته‌ایم و فضای حمایتی و تعاملی خوبی ایجاد شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین به شکل هدفمند و مدون سفرهای شهرستانی را طراحی و دنبال کرده‌ایم و در ۱۱ سفر به شهرستان‌های استان بیش از ۶۰۰ مصوبه داشته‌ایم.

وی بیان کرد: این حضور بین مردم رضایتمندی خوبی را ایجاد کرده است که می‌تواند زمینه‌ساز حضور باشکوه آنان در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی باشد.

معتمدیان افزود: مهمترین موضوعی که در دستور کار داریم، تعامل و هم‌افزایی با مسئولان نظارتی و هیات‌های نظارت بر انتخابات است و به دنبال رسیدن به یک ادبیات مشترک در استان هستیم.

وی گفت: در عین حال که امن‌ترین مرزها را بین استان‌های شرقی داریم اما به دلیل بی‌ثباتی و ناامنی در کشور همسایه نباید از موضوع امنیت غفلت کرد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تدوین سند جامع امنیت انتخابات در دستور کار است تا با تقسیم کار میان دستگاه‌های مختلف، آسیب‌ها و تهدیدها احصا شود و پس از نهایی شدن در شورای تامین استان ابلاغ خواهد شد.

وی نارضایتی‌های اجتماعی را از دیگر چالش های انتخابات آتی برشمرد و گفت: بخش مهمی از نارضایتی‌های اجتماعی، ناشی از مطالبات در حوزه‌های مختلف است و نهایت تلاش مدیران کشور و استان معطوف به حل و رفع این مشکلات است.

 

 

 

تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای در راه خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: این استان ۱۵ مهر ماه جاری میزبان همایش ملی روز روستا و عشایر است که در این مراسم تفاهم‌نامه‌هایی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزرا و روسای سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور برای پیشرفت و توسعه شتابنده در مناطق محروم استان امضا خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در آیین افتتاح سراسری ۶ هزار و ۲۵۰ پروژه زودبازده و عام‌المنفعه در کشور از طرح بزرگ خدمت‌رسانی همزمان ۴۰ هزار پروژه که با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در خراسان جنوبی برگزار شد افزود: همایش ملی روز روستا و عشایر با حضور بیش از ۵۰ مسئول از وزارتخانه و دستگاه‌های متولی توسعه روستا برای نخستین بار در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها در استان موضوع آبرسانی به مناطق روستایی است که اکنون حدود ۵۰۰ روستا با تانکر سیار آبرسانی می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اعتبارات قابل توجهی نیاز است که بیش از ۱۰ سال نیز زمان می‌برد.

وی اضافه کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که ۱۵ مهر با حضور معاون اول رئیس جمهوری امضا می‌شود تا پایان دولت دوزادهم تمامی مجتمع‌ها با اعتبار چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید که تحول عظیمی در جهت محرومیت‌زدایی است.

معتمدیان گفت: برای تکمیل پوشش‌های مخابراتی، جاده‌ای، تلفن همراه و اینترنت پرسرعت از طریق وزارت ارتباطات نیز برنامه‌ای دو ساله دنبال خواهد شد.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که نخستین بار به عنوان پایلوت کشور ۱۵ مهرماه در استان انجام خواهد شد زیرپوشش بیمه قرار دادن سرپرست خانوارهای روستایی است که از مزایای بیمه بازنشستگی برخوردار خواهند شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس این تفاهم نامه دوسوم از هزینه‌های بیمه‌ای توسط دولت و یک سوم توسط مردم پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی استان است گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ دیگری که منعقد خواهد شد در برنامه دو ساله یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی ایجاد خواهد شد.

معتمدیان تاکید کرد: ۱۵ مهر در چهار شهرستان مرزی و محروم چهار توافق‌نامه منعقد خواهد شد که در قالب آن مسئولیت خدمت‌رسانی به شهرستان مرزی درمیان را بنیاد مستضعفان برعهده خواهد گرفت.

وی افزود: رئیس کمیته امداد نیز قول مساعد داد به عنوان معین شهرستان مرزی سربیشه نسبت به ارایه خدمات اقدام کنند و درخواست داریم سازمان بسیج مستضعفین شهرستان مرزی زیرکوه را به عنوان معین خدمتگزاری انتخاب کند.

معتمدیان گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های تازه تاسیس است و به دلیل خشکسالی‌های ۲۰ سال گذشته و سایر عوامل دیگر شاهد مهاجرت بی‌رویه مردم از مناطق روستایی به شهرها و تخلیه روستاها بودیم که مشکلاتی را برای استان و مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع در سال‌های اخیر مورد توجه همه ارکان نظام، دولت و نهادهای حاکمیتی قرار گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه حضور دستگاه‌های خدمت‌رسان در مناطق محروم استان در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است اظهار داشت: این دستگاه‌ها در جهت کمک به معیشت مردم و تکمیل زیرساخت‌ها خدمات ارزشمند و قابل توجهی داشته‌اند.

وی بیان کرد: حضور سپاه پاسداران، قرارگاه‌های بسیج سازندگی، پیشرفت و آبادانی، قرارگاه خاتم، قرارگاه محرومیت‌زدایی و سایر نهادها منشا خدمات ارزشمندی در بخش‌های مختلف از جمله کمک به توسعه و پیشرفت روستاها در حوزه عمرانی و زیرساختی و مباحث اجتماعی بوده است.

معتمدیان گفت: امسال بیش از ۳۰۰ گروه جهادی در اقصی نقاط استان حضور پیدا کردند همچنین دستگاه‌های مختلف از قبیل کمیته امداد، بنیاد برکت، بنیاد علوی و آستان قدس رضوی نیز مقتدرانه و شبانه‌روزی در کنار مردم مناطق مختلف استان حضور داشتند.

وی با اشاره به راه‌اندازی ستاد محرومیت‌زدایی در استان گفت: از این طریق به دنبال همکاری و هم‌افزایی هستیم تا بتوان خدمات بیشتری به مردم مناطق محروم و کمتر برخوردار ارایه داد.

وی تصریح کرد: با استفاده از مدل‌های توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف کشور از جمله دستگاه‌های خدمات‌رسان وجود دارد مدل بومی طراحی شد که از این طریق علاوه بر تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز و فعالیت‌های عمرانی در روستاها، بتوان در اشتغال به عنوان مهمترین مساله در این مناطق قدم‌های بلندی برداریم.

وی وجود همدلی بین دستگاه‌های اجرایی و شوق خدمتگزاری بین مردم را از ویژگی‌های ممتاز استان خراسان جنوبی دانست و گفت: همچنین گروه‌های خیریه در شهرستان‌ها برای توسعه مناطق و خدمت‌رسانی به محرومان کمک می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بناست شاخص‌هایی که در آن عقب افتادگی داریم را توسعه دهیم هرچند در چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات زیاد و ارزشمندی در مناطق محروم و کم برخوردار ارایه شده است.

وی بیان کرد: احداث بیش از ۶ هزار کیلومتر جاده روستایی، خانه‌های بهداشت، مراکز درمانی، مراکز آموزشی، توسعه پوشش تلفن ثابت و همراه، اینترنت پرسرعت و سایر موارد نشان از توجه ویژه نظام و دولت‌ها به مناطق کم برخوردار خراسان جنوبی بوده است.

وی گفت: بنا داریم با هم‌افزایی و استفاده از بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های استان و کشور شاهد خروج این منطقه از محرومیت باشیم.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در هشت ماه گذشته چند پروژه مهم در استان کلید خورد تا از این طریق زمینه تثبیت جمعیت در مناطق روستایی و عشایری استان فراهم شود.

وی گفت: یکی از نگرانی‌های جدی ما خلاهایی است که در مناطق مرزی اتفاق افتاده لذا لزوم نگهداشت جمعیت در این مناطق از اولویت‌هایی است که در سطح استان دنبال کرده‌ایم.

معتمدیان با اشاره به طرح احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان در استان از ابتدای امسال افزود: از این تعداد پنج هزار واحد توسط کمیته امداد و مابقی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها در دست اقدام است که پیش بینی شده تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۳ هزار نفر برای مسکن محرومان در استان ثبت نام کرده‌اند اظهار داشت: این طرح در استان با استقبال خوب مردم مواجه شده و امید است این طرح که عملا مهندسی مهاجرت معکوس در روستاها را به دنبال داشته سال‌های بعد نیز استمرار یابد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون هزینه‌های بسیار هنگفتی در زمینه تامین زیرساخت‌های روستایی انجام شده است و تا پایان سال ۹۹ نیز تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهمی که امسال در استان انجام شد مدیریت منابع آبی بود که نخستین بار سند سازگاری با کم آبی در کشور تصویب شد و به عنوان پایلوت در استان اجرا خواهد شد.

معتمدیان بیان کرد: یکی از مصوبات ۶ گانه این سند توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که درخواست داریم بسیج سازندگی کشور نیز در این طرح همکاری کند و ما نیز برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی گفت: در تدوین سند بومی توسعه روستایی ۳۵ رسته یا فرصت شغلی در استان تعریف کرده‌ایم تا در مبحث اشتغال روستاییان ورود پیدا کنیم و یکی از مهمترین دغدغه‌ها که اشتغال است، رفع شود.

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی میزبان هجدهمین دوره المپیاد کشتی دانشجویان دانشگاههای پیام نور کشور

خراسان جنوبی میزبان هجدهمین دوره المپیاد کشتی دانشجویان دانشگاههای پیام نور کشور

در پی برگزاری موفق رویدادهای کشوری کشتی در استان خراسان جنوبی هجدهمین دوره المپیاد کشتی دانشجویان دانشگاههای پیام نور سراسر کشور در بیرجند برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هجدهمین دوره المپیاد کشتی دانشجویان دانشگاههای پیام نور سراسر کشور در بیرجند برگزار خواهد شد
در پی برگزاری موفق رویدادهای کشوری کشتی در استان خراسان جنوبی، در جلسه ای با حضور نصیریان مدیرکل تربیت بدنی دانشگاههای پیام نور کشور و عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی، عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان استان و سروری رییس هیات کشتی استان مقرر شد المپیاد کشتی دانشجویان دانشگاههای پیام نور کشور به میزبانی استان خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند برگزار شود.
نصیریان مدیرکل تربیت بدنی دانشگاههای پیام نور کشور و عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی در این جلسه از زحمات مجموعه هیات کشتی استان خراسان جنوبی با مدیریت عباس سروری و حمایت های استاندار محترم و مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به جهت برگزاری هرچه با شکوه تر مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور تقدیر کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بسیار خوب ایجاد استان در امر میزبانی مسابقات ورزشی بویژه کشتی به جهت حمایت استاندار محترم و مجموعه مدیران دستگاه های اجرایی در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در کشتی خراسان جنوبی خواهیم بود.
گفتنی است بعد از جمع بندی و تدوین آئین نامه برگزاری مسابقات، تاریخ دقیق برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی در استان، اطلاع رسانی خواهد شد.

جام قهرمانی مسابقات کشتی به مازندران رفت/ خراسان‌جنوبی بی‌نصیب از مدال

پرونده مسابقات کشتی آزاد بزرگسالان کشور گرامیداشت «شهیدابراهیم هادی» در خراسان جنوبی با قهرمانی مازندران بسته شد و میزبان رقابت‌ها از کسب مدال رنگی بی‌نصیب‌ ماند.

جام قهرمانی مسابقات کشتی به مازندران رفت
مارتن ملی کشتی آزاد قهرمانی کشور، با حضور ۲۹۸ ورزشکار در قالب ۳۴ تیم از استان های سراسر کشور برگزار شد و
در پایان این دوره از رقابت های کشتی آزاد قهرمانی کشور” تیم استان مازندران قهرمان شد و تیم استان تهران نایب قهرمان و تیم کرمانشاه نیز مقام سوم را به خود اختصاص داد.
اختتامیه این دوره از رقابت های کشتی قهرمانی کشور بزرگسالان با حضور معتمدیان استاندار خراسان جنوبی، عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان و نمایندگان فدراسیون کشتی برگزار و از ورزشکاران و تیم های برتر با اهداء لوح، مدال و کاپ قهرمانی تجلیل شد.

در پی سفر ۲ روزه مدیر کل دفترتوسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان:

کمک ۵ میلیاردی برای توسعه زیر ساخت های ورزش روستایی خراسان جنوبی

کمک به توسعه زیر ساخت های اماکن روباز ورزش روستایی
مدیر کل دفترتوسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان در سفر ۲ روزه خود به خراسان جنوبی و در پی بازدید از برخی روستاها و اماکن ورزشی روستاهای کم تربرخوردار استان، کمک هایی را به ورزش روستایی استان اختصاص داد.
رضا حجتی پس از برگزاری کارگاه تخصصی مربوط به بررسی راهکارهای توسعه و ارتقاء سطح ورزش روستاها با حضور فعالین ورزش روستا، از برخی روستاهای استان دیدار کردند.
وی پس از بازدید از روستاهای نصرآباد، افین، چاه زرد، چاه عمیق، ملکی، بارنجگان، گزخت، و افتتاح دوخانه ورزش روستایی در خراشاد و سرچاه تازیان، قول اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان بابت تجهیز خانه های ورزش روستایی و گودهای باستانی را به مناطق روستایی استان داد.
مدیر کل دفترتوسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان همچنین پیگیری سرمایه گذاری و کمک خیرین در خصوص احداث سالن های ورزشی، کمک به توسعه زیر ساخت های اماکن روباز ورزشی برای جوانان روستایی و اعلام آمادگی جهت تجهیز خانه های ورزشی روستاهای کم تر برخوردار استان را در دستور کار قرار داد.
برخی شائبه‌ها نیازمند پاسخگویی به موقع است

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از رسالت‌ها در حال حاضر بررسی نحوه و ابزار پاسخگویی به‌ موقع در مورد شائبه‌هایی است که از سوی برخی رسانه ها در جامعه شکل می‌گیرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر خوش خبر در دومین نشست شورای اطلاع رسانی استان در سال جاری که در محل دفتر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد، از جمله ابزار پاسخگویی را رسانه ملی، نشریات، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد.

وی گفت: دو اقدام ایجابی و سلبی باید در دستور کار قرار گیرد و اقدام ایجابی یعنی انعکاس درست و صحیح واقعیت‌ها با استفاده از مکانیزم‌هایی که در استان فعال هستند اما اقدام سلبی زمانی رخ می‌دهد که رسانه‌هایی بدون هویت مشخص و بدون تعهد نسبت به نظام و خدمات دولت، یکسری اخبار و اطلاعات را نشر و بازنشر دهند و تاثیر سوء و منفی بر اعتماد مردم داشته باشند.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: این گونه رسانه‌ها در کم شدن باور مردم نسبت به توانمندی‌های نظام و ایجاد انشقاق بین مردم، دلسوزان و دولتمردان تاثیرگذار هستند.

وی شورای اطلاع رسانی را یکی از ضرورت‌های فعلی جامعه دانست و افزود: نقش و جایگاه این شورا در تنویر افکار عمومی و جهت دهی به انعکاس درست و صحیح خدمات دولت به مردم بسیار مشهود است.

خوش خبر با اشاره به اینکه بسترسازی لازم برای ایجاد امیدواری بیشتر به نظام جمهوری اسلامی و جلب اعتماد مردم باید به صورت دقیق، منظم و با دستور کار مشخص انجام شود گفت: نقش هر کدام از اعضای شورای اطلاع رسانی کلیدی و محوری بوده و متناسب با این ترکیب تمامی مسائل حوزه رسانه‌ای و خبری باید مدیریت شوند به گونه‌ای که اعتماد عمومی، امیدواری مردم به نظام و تقویت پایگاه دولت برای حل مسائل، مشکلات و مطالبات را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی ورود در فضای مجازی و رسانه‌هایی که فضای مجازی را در اختیار دارند و منطبق بر قانون و مطابق با رسالت قانونی خود عمل می کنند نیز بی تاثیر نخواهد بود، همچنین آنها باید چرخه اطلاعات را به درستی مدیریت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رسانه‌های بدون هویتی که در استان فعال بوده و اخبار جعلی را منتشر می‌کنند گفت: ساماندهی این معضلات باید با هماهنگی دستگاه‌های قضایی و مجری انجام گیرد و برای آن دسته از رسانه‌هایی که اخبار کذب را منتشر کرده و افکار جامعه را مخدوش و منحرف می‌کنند، نیز باید چاره‌اندیشی شود.

وی ماموریت اصلی شورای اطلاع رسانی را رصد فعالیت‌های تبلیغی و سیاستگذاری صحیح و درست، متناسب با نوع نیاز جامعه خراسان جنوبی دانست و افزود: موضوع بعدی، نظارت بر تصمیمات شورا است لذا باید تصمیماتی گرفته شود که در دستگاه‌های اجرایی قابلیت اجرا داشته باشد از سوی دیگر برنامه‌ها در قالب‌های کوتاه مدت و بلندمدت تعریف شوند.

خوش خبر با اشاره به حساسیت امسال با توجه به انتخابات پیش رو گفت: در این فضا امکان انحراف در برخی رسانه‌ها وجود دارد و در فضایی که دشمن با فشار حداکثری در حوزه اقتصاد، سعی در القای ناکارآمدی نظام به مردم دارد نیازمند پررنگ نشان دادن خدمات دولت و انتشار اخبار صحیح هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی هم در این نشست در رابطه با اعضای جدید و وظایف شورای اطلاع رسانی استان توضیحاتی بیان کرد.

ناصر نبی زاده ماموریت‌های شورای اطلاع رسانی را رصد، پایش و تحلیل مستمر فعالیت‌های تبلیغی رسانه‌ها، سیاستگذاری رسانه‌ای، خبری و تبلیغی در موضوعات مرتبط و ابلاغ به دستگاه‌های ذیربط، نظارت بر اجرای سیاست‌ها و تصمیمات شورا و ایجاد هماهنگی بین رسانه‌ای، برنامه ریزی رسانه‌ای کوتاه مدت و بلندمدت برای دستیابی به جایگاه و نقش فعال و موثر در مواجهه با تبلیغات دشمن عنوان کرد.

براساس آخرین تصویب نامه هیات وزیران، شورای اطلاع رسانی استان به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرکل اطلاعات، مدیرکل صدا و سیما، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان، مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان، مدیر روابط عمومی استانداری و سه نفر از افراد صاحب نظر به انتخاب رئیس شورا ترکیب جدید آن هستند.

 

 

 

 

ماراتن دلالان برای خرید خرمای سرخ/ سرمایه گذاران عناب حمایت می شوند
کشاورزان خراسان جنوبی که از نیمه شهریورماه سخت در حال جمع آوری محصول عناب خود هستند، دچار دغدغه قیمت و دلالان سودجو هستند، لذا تعیین قیمت پایه و جولان دلالان برای خرید عناب مسئله ای است که مسئولان امر بایدتدابیر لازم را برای ‌آن بیندیشند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: عناب یا عُنّاب میوه ای است که کشاورزان خراسان جنوبی این روزها به شدت درگیر برداشت آن هستند؛ این خشکبار را «خرمای قرمز یا خرمای چینی» هم می گویند، می توان گفت بررسی وضعیت محصول عناب طی ۱۰ سال گذشته نشان می دهد که تولید این محصول ۳۷۰ درصد افزایش داشته است؛ لذا بهره برداری مناسب از این پتانسیل در شرق کشور می تواند سهم بسزایی در محرومیت زدایی استان داشته باشد.

کشاورزان عناب کار به ویژه در منطقه خوسف، (روستای سیوجان، قطب عناب کشور) این روزها دچار دغدغه ای در خصوص قیمت عناب و فروش آن به واسطه گران و دلالان شده اند، اینکه عناب خود را به چه قیمتی و به چه کسی بفرشند مسئله ای است که کشاورزان تقاضای حل آن را از مسئولان امر می طلبند.

«محمد حاجی زاده»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، می گوید: از نیمه شهریورماه شروع به جمع‌آوری محصول عناب از باغات خود کرده ایم، ولی هنوز نمی دانیم عناب خود را به چه قیمتی باید بفروشیم، هر ساله محصول عناب منطقه را دلالان می خرند و بر اساس قیمتی که آنها تعیین می کنند، قصد فروش عناب می کنیم، هیچ نهاد و یا کارخانه ای مسقیما برای خرید محصول عناب به ما مراجعه نمی کند و ما مجبوریم برای اینکه عناب ما خراب نشود در همان زمان جمع آری آن را به هر قیمتی بفروشیم.

همچنین کارشناسان جهاد کشاورزی خود معتقدند که تاکنون نتوانسته اند ارزش افزوده و یا فرآوری درستی از این محصول استراتژیک در خراسان جنوبی داشته باشند علاوه بر این موارد سود این محصول به جیب واسطه گران و دلالان می رود، لذا مسئولان امر همواره به دنبال جذب سرمایه گذاران برای فرآوری و خرید توافقی و تضمین این محصول هستند تا کشاورزان بتواند بهره برداری درستی از این محصول داشته باشند.

تشکیل کمیته قیمت گذاری عناب برای نخستین بار در خراسان جنوبی

«عبدالرضا رضایی»، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: کمیته قیمت گذاری عناب برای اولین بار در استان تشکیل و  قیمت پایه هر کیلو عناب هم مشخص شده ولی هنوز قیمت اصلی آن ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه کارشناسی در خصوص قیمت عناب با توجه به کیفیت این محصول انجام شده است، ادامه می دهد: طی چند روز آینده کمیته نهایی قیمت گذاری برگزار و قیمت ها اعلام خواهد شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه خرید تضمینی برای محصولات استراتژیک تعریف شده است، می افزاید: برای محصولاتی مانند عناب برای اولین بار بحث خرید توافقی آن صورت گرفته و باید اعتبار در اختیار تشکل ها، تعاون روستایی و صنایع فرآوری قرار بگیرد تا خرید توافقی انجام شود.

رضایی می گوید: تنوع کیفیت در محصول عناب زیاد است و قیمت ها از کیلویی ۱۳ هزار تومان تا ۶۵ هزار تومان بنا به کیفیت عناب متفاوت است، ولی قیمت عناب با کیفیت متوسط  ۲۵ هزار تومان اعلام شده است تا از سوء استفاده دلالان و کاهش قیمت آن جلوگیری شود.

وی یادآوری می کند: زمانی که قیمت عناب پر تنش و با کاهش مواجه و کشاورز متضرر شود، دولت در خصوص خرید این محصول ورود پیدا می کند تا کشاورز ضرر نکند ولی قیمت عناب تا کنون با تنشی مواجه نشده است.

این مسئول ادامه می دهد: ورود و سوء استفاده دلالان برای خرید محصولات کشاورزی اجتناب ناپذیر بوده و همواره دلالان سعی می کنند محصولات را در زمان عرضه زیاد با قیمت پایین از کشاورزان بخرند و هیچ ارگانی هم نمی تواند در خصوص حذف دلالان اقدامی انجام دهد، و تنها می تواند دلالان را ساماندهی کند تا دست سودجویان از گردنه خرید و فروش محصولات کوتاه تر شود.

وی بیان می کند: قیمت پایه و قیمت تمام شده برای تولید هر کیلو عناب به علاوه یک سود متعارف از سوی جهاد کشاورزی اعلام خواهد شد که چنانچه قیمت ها افت کند، دولت نسبت به خرید ورود پیدا می کند و هدف از این تعیین قیمت ها هم جلوگیری از سوء استفاده دلالان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه خرید توافقی در خصوص محصولات استراتژیک استان یعنی زعفران، انار و زرشک  انجام می شود، می گوید: افزایش قیمت را در همه محصولات استان داشته ایم ولی امسال هنوز در قیمت عناب افزایش ملموسی صورت نگرفته، لذا قیمت دغدغه کشاورزان شده است چراکه بازار عناب حالت رکود داشته و با اینکه قیمت محصولات استراتژیک استان مانند زشک بالا رفته است، ولی قیمت عناب افزایش ملموسی نداشته؛ چراکه تقاضای این محصول هم نسبت به سال قبل کمتر شده است.

رضایی بیان می کند: در بحث صادرات عناب هنوز استان موفقیتی نداشته، تازه خوری عناب در بازارهای همجوار انجام شده است، ولی برای اینکه دغدغه قیمت عناب مرتفع شود برای نخستین بار بحث خرید توافقی عناب در استان خراسان جنوبی انجام می شود.

وی به کشاورزان توصیه می کند که برای فروش عناب با کیفیت خود با کارشناسان و کشاورزان نمونه و مروجین امر کشاورزی مشورت داشته باشند؛ چراکه محصول با کیفیت عناب سبب نوسانات قیمتی  زیاد شده است.

وی با بیان اینکه بعضی از کشاورزان مازاد بر آب موجود چاه ها، سطح زیر کشت محصول عناب خود را افزایش داده اند، می افزاید: مدیرت آب و تغذیه محصول از سوی جهاد کشاوزی کنترل شود تا کیفیت محصول عناب بیشتر شود.

فرآوری یک درصدی محصول عناب در خراسان جنوبی/ سرمایه گذاران عناب حمایت می شوند 

همچنین «احمد بیکس»، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم اظهار می کند: اگر خراسان جنوبی شش هزار تن تولید عناب دارد؛ از این مقدار حدود یک درصد آن فرآوری می شود، یعنی با وجود کارخانه های تولید حبه عناب، پودر عناب، شربت، لواشک و شکلات عناب، این استان نیازمند فرآوری این محصول استراتژیک است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه می دهد: در حوزه بسته بندی عناب در خراسان جنوبی بیشتر از فرآوری این محصول کار می شود، ولی چون عناب یک ماه زودتر شروع به ریزش می کند، و به خاطر کمک به کشاورزان؛ جهاد کشاورزی برای جمع آوری بهداشتی عناب خشک، مجوزی برای احداث «بارگاه بهداشتی عناب» در داخل باغات عناب (بیش از سه هزار هکتار) صادر می کند تا از یک ماه زودتر کشاورزان عناب خود را جمع آوری و در اختیار در کارخانه های سورت بندی و بسته بندی عناب قرار دهند.

بیکس می گوید: در شهرستان خوسف (قطب تولید عناب کشور) دو کارخانه بسته بندی عناب امسال فعالیت خود را آغاز و یک کارخانه هم در حال بهره برداری است.

وی ادامه می دهد: کسانی که جواز بارگاه بهداشتی عناب را  بگیرند و قصد داشته باشند که کارخانه ای در خصوص فرآوری عناب راه اندازی کنند، جهاد کشاورزی با ۲۰ درصد سهم آورده متقاضی، ۸۰ درصد تسهیلات با سود ۱۲ درصد را پرداخت می کند.

وی تصریح می کند: جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به دنبال سرمایه گذار عناب هست تا محصولاتی مانند شربت، عناب، سرکه عناب، مربای عناب، لواشک و شکلات را تولید کند و در این خصوص از سرمایه گذار حمایت می شود تا ارزش افزوده هم ایجاد کند.

نوسانات قیمت عناب سبب سوء استفاده دلالان شده است

«مهدی عصمتی پور»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در استان، کمیته قیمت گذاری محصول عناب برگزار و قیمت پایه انتخاب شده است، اظهار می کند: قیمت پایه هر کیلو عناب در صورت نهایی شدن اعلام می شود.

وی با بیان اینکه قیمت عناب رو به رشد ولی افزایش ملموسی نداشته است،بیان می کند: قیمت عناب دغدغه کشاورزان است؛ چراکه یکی از مشکلات این محصول نوسانات قیمت آن بوده که سبب سوء استفده دلالان می شود.

جهاد کشاورزی پیگیر خرید تضمینی عناب از وزارت جهاد کشاوری است

«غلامرضا قربانی»، مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیریم تا محصولات استرتژیک منطقه خراسان جنوبی را در سبد حمایتی قرار دهیم، اما هنوز به نتیجه مطلوب به ویژه در زمینه عناب نرسیده ایم و برای خرید تضمینی محصول عناب باید با ورود تعاونی ها به خرید این محصول پرداخت؛ تا دست واسطه گران و دلالان از این محصول حذف شود.

شبستان گزارش می‌دهد
گره کور مشکلات بر صنعت قالیبافی
نبود بیمه، بازار فروش و عدم حمایت مسئولان و قیمت زیاد مواد اولیه موجب شده است که پایه های تولید فرش دستباف که یکی از صنایع دستی و هنرهای اصیل خراسان جنوبی است این روزها سست باشد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ مردم خراسان جنوبی از زمان های قدیم در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت داشته اند و به هر گوشه از این دیار کویرنشین که نگاه می کنیم در می یابیم که در هر نقطه از این استان هنرهایی چشم نواز به دست مردمان این خطه ساخته می شود که دل و چشم هر دلباخته هنری را می رباید و به بهترین شکل تولید صنایع دستی در این دیار رواج پیدا کرده است.

در خراسان جنوبی صنایع دستی مختلفی از جمله جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، نمدمالی، زیلوبافی، مسگری، آهنگری، زرگری، دباغی، سوزن‌دوزی سنتی، چشمه‌دوزی، آجیده‌دوزی، ابریشم‌دوزی، خامه‌دوزی، ملیله‌دوزی و قلاب‌بافی رواج دارد. یکی از مهم ترین صنایع دستی که در این دیار تولید می شود فرش دستباف است که می توان گفت فرش تولیدی این منطقه حرف اول را در کشور می زند.

قالی بافی؛ هنری با قدمت ۶۰۰ ساله در دیار کویر

در حال حاضر روستای مود خراسان جنوبی از مهم‌ترین مراکز تولید قالی به شمار می‌رود و امروزه در بازارهای جهانی مرغوبیت و شهرت قالی خراسان جنوبی به جهت استفاده از پشم محلی، شست و شوی خوب، رنگریزی سنتی و بافت خوب آن است و «ریز ماهی، خشتی، پر طاووسی (چهار شعله، بوته جقه)، نقش سی و سه کله، نقش ساده و …» از جمله نقش‌های مورد استفاده قالی‌های این منطقه محسوب می شود.

فرش های بافت خراسان جنوبی مشهورترین فرش های ایران در گذشته بوده که تاریخچه آن به دوران حکومت شاهرخ میرزا در هرات بر می گردد و بافت آن حدود ۶۰۰ سال در این منطقه قدمت دارد.

وضعیت قالیبافی این منطقه را طی یک صد سال اخیر می توان به سه دوره تقسیم کرد: سال های قبل از ۱۲۰۰ هـ . ش تا ۱۳۰۰ که دوران بافت قالی خوب و ممتاز منطقه است و در سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۲ هـ. ش که در این دوره به دلیل وقوع جنگ های جهانی اول و دوم و به ویژه عواقب حاصل از آنها علی رغم تولیدات نسبتا خوب در مناطقی همچون مود و شهر بیرجند رکود و آشفتگی خاصی در وضع صادرات و فروش فرش به وجود آمد که خود زمینه مناسبی برای تحولات آتی بود.

اما از سال ۱۳۳۰ هـ.ش دوران شکوفایی و تجدید حیات فرش این منطقه آغاز شد و به تدریج با آغاز فعالیت تولید کنندگان و بافندگان زبده ای از جمله عزیزمحمد زهرایی، دکتر عبدالعلی احمدی، عبدالمجید جمشیدی و غلامحسین کامیابی، این هنر شهرت گذشته خود را در این منطقه پیدا کرد.

بافت قالی در اکثر روستاها و شهرستان های خراسان جنوبی از گذشته تاکنون رواج دارد به طوری که حدود بیش از ۸۰ درصد از ساکنان روستاها به این حرفه اشتغال دارند و از مناطق مهم بافت قالی می توان به مود، درخش، گسک، چاج، آسیابان، تقاب، نوکند، سربیشه، القار، خوسف، باغستان، کوشکک، خسروآباد، نهارجان، شاخنات، فورخاص، دره عباس، رجنوک، سرچاه، فضل آباد و … اشاره کرد.

نحوه بافت فرش دستباف در خراسان جنوبی

پس از نصب دار و چله کشی و نصب چوب هاف و کوجی، چند رج به صورت گلیم باف بافته می شود و همزمان کناره پیچ (شیرازه) به صورت یک خامه سه لایی از میان سه تار کناری قالی عبور داده شده که در حین بافت کناره های قالی و قالیچه را سفت و محکم نگه می دارد.

پس از ساده بافی ابتدای قالی، بافت قالی آغاز می شود با بالا و پایین آوردن کوجی پس از هر رج تارهای زیر و رو تعویض می شوند و پس از بافت هر رج، پود نازک از دو ردیف تار زیر و روی قالی رد می شود و ابتدا با ضربات آهسته و ریز و سپس با ضربات محکم شانه بر پود می کوبند تا محکم شود پس از تعویض دوباره تارها پود ضخیم استفاده شده و کوبیده می شود.

پس از بافت دو تا سه رج با دست و به ندرت با سرکش و شانه، قسمت بافته شده صاف و با قیچی پرداخت می شود. دو نوع بافت فارسی و ترکی در این استان رایج است و بافت تایی (یکی) نیز در این استان رواج دارد که به لحاظ ظرافت و دقت بافت، مدت زمان انجام کار را زیاد کرده و به این دلیل کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اقتصاد کشور ما به دلیل اتکا به نفت خام یک نوع اقتصادی تک محصولی محسوب می شود و برای رهایی از این موضوع می توان در زمینه صادرات صادرات غیر نفتی و توسعه آن قدم های موثری برداریم و از آنجا که نفت سرمایه ای تمام شدنی است، تولیدات صنایع دستی به عنوان فرآورده های صادراتی بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از صنایع دستی که می تواند به اقتصاد کشور بسیار کمک کند بحث فرش دستباف است که توجه و نگاه ویژه مسئولان را می طلبد. همان طور که می دانیم فرش دستباف هنرمندان ایرانی به خصوص فرش دستباف خراسان جنوبی در میان ملت های دیگر بسیار طرفدار دارد و اگر به این موضوع بیش از گذشته بپردازیم قطعا شاهد رونق یافتن و توسعه بحث اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

فرش دستباف خراسان جنوبی حال و روز خوشی ندارد

صنایع دستی به خصوص قالی بافی در خراسان جنوبی می تواند زمینه های اشتغال بسیاری را برای جوانان به خصوص روستاییان ایجاد کند و اگر این هنر ۶۰۰ ساله بار دیگر در روستاهای خراسان جنوبی احیا شود قطعا شاهد کاهش مهاجرت روستاییان و خالی شدن مرزها از سکنه در این استان خواهیم بود.

قالیبافی در خراسان جنوبی به دلیل مشکلات و تحریم های اقتصادی طی چند سال گذشته با مشکل رو به رو شده و از رونق افتاده است و کمتر کسی تمایل دارد که در این هنر ۶۰۰ ساله فعالیت داشته باشد چرا که گران بودن مواد اولیه مرغوب یکی از موانع بزرگ برای رونق یافتن و توسعه تولید و صادرات این هنر در خراسان جنوبی محسوب می شود که نیاز به عزم جدی مسئولان در این خصوص دارد.

یکی دیگر از مشکلات فرش دستباف خراسان جنوبی وجود دلالانی است که فرش را به قیمت پایین از بافندگان خریداری می کنند و با قیمت های بالاتر در بازارهای مختلف به فروش می رسانند و عمده سود حاصل از فروش فرش دستباف خراسان جنوبی به جیب دالان سرازیر می شود و این موضوع سبب دلسردی بافندگان استان شده است.

در گذشته اگر پا بر کوچه ای می نهادیم صدای شانه زدن قالی، صدای آواز خواندن دختران پای دار قالی به گوش می رسید و در کارگاه های قالی بافی در هر کوچه ای باز بود اما اکنون به دلیل شرایط اقتصادی کمتر صدایی از پشت دارهای قالی مردمان خراسان جنوبی به گوش می رسد و این هنر رونق گذشته خود را در این دیار کویرنشین از دست داده است.

در این راستا به سراغ یکی از کارگاه های قالی بافی در استان رفتیم و تعداد اندکی از بانوان در این کارگاه مشغول به بافتن تار و پود قالی به یکدیگر بودند تا نقش و هنری زیبا و چشم نواز را ایجاد کنند اما هیچ کدام از این افراد شوق و ذوق همیشگی خود را نسبت به گذشته نداشتند چرا که رکود بازار فرش دستباف هیچ حال خوبی را برای آنان باقی نگذاشته است.

افراد شاغل در کارگاهم بیمه نیستند

«علی حسینی» قالیباف ۶۳ ساله بیرجندی در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: حدود ۴۵ سال است با ایجاد کارگاهی در حوزه قالی بافی فعالیت دارم. در این کارگاه در گذشته حدود ۱۰ نفر مشغول به کار بودند اما اکنون تعداد آن ها به ۲ نفر رسیده است چرا که بافت قالی صرفه اقتصادی لازم را برای آنها ندارد.

وی با بیان اینکه در حدود ۶ جفت قالی ۱۲ متری و ۱۸ متری تولید داشته ایم که شهروندان از ما خریداری کردند، افزود: در گذشته تولیدات ما به کشورهای اروپا صادر می شد و امروز هم به دلیل کیفیت، باز هم فرش ما  مشتری خود را دارد.

حسینی با اشاره به اینکه افراد شاغل در کارگاهم بیمه نیستند، ادامه داد: این افراد را بیمه نمی کنند و در زمان دولت قبل قرار بود که این افراد بیمه شوند اما این کار تاکنون اجرایی نشده است.

قالیباف بیرجندی با تاکید بر گرانی مواد اولیه گفت: این موضوع می تواند ضربه ای به برخی از کارگاه های فعال در حوزه فرش بزند.

بازار فرش بیرجند، درمیان و  قهستان رونق و حال خوبی ندارد

«آمنه کارکن» یکی دیگر از قالیبافان بیرجندی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: از دوران کودکی با بافت فرش آشنا شدم و در ایام تابستان به همراه مادرم؛ فرش قهستان ریزه ماهی و سی وسه گل می بافتم و بعد از گذراندن دوران راهنمایی رشته هنر فرش را به خاطر علاقه به این هنر بی نظیر ایران زمین انتخاب و دیپلم فرش را گرفتم.

وی در ادامه بیان کرد: از فنی وحرفه ای گواهینامه های تخصصی فرش را نیز با گذراندن دوره های مختلف دریافت کردم و در حال حاضر با دریافت هفت میلیون تومان تسهیلات از بسیج سازندگی مجدد مشغول بافت فرش هستم اما با اشتغال در قالی بافی کمکی به اقتصاد خانواده نمی کنم بلکه به خاطر علاقه ام به فرش است که در این حوزه اشتغال دارم.

قالیباف بیرجندی با بیان اینکه هزینه برای ایجاد و بافت دار فرش در ابعاد ۸۰ در ۲ متر بالغ بر ۴۰۰ هزار تومان است، افزود: اگر این فرش در مدت دو ماه بافته شود حدود ۸۰۰ هزار تومان خرید می کنند که صرفه اقتصادی ندارد و متاسفانه با مبلغ خیلی پایین خریداری می شود؛ این موضوع برای بافنده فرش مناسب نیست و صرف اقتصادی ندارد و موجب می شود دلالی و واسطه گری در این میان زیاد شود که مهمترین معضل برای فرش است.

کارکن با توجه به اینکه مهمترین مشکل امروز بافندگان فرش بحث بیمه است، ادامه داد: برخی افراد با اینکه بافنده فرش هستند اما نتوانستند بعد از چندین سال بیمه شوند؛ من هم برای بیمه فرش چند مرتبه اقدام کردم اما متاسفانه نتوانستم بیمه فرش شوم اما خیلی از افراد هستند که بیمه قالی بافی(فرش) هستند اما بافنده واقعی فرش نیستند و این بی عدالتی است برای افرادی که بافنده فرش هستند اما نتوانستند بیمه شوند.

وی گفت: امروزه متاسفانه فرش و بازار فرش بیرجند، درمیان و به خصوص قهستان رونق و حال خوبی ندارد و باید گفت بیشترین موضوع به خاطر بی میلی بافندگان فرش، نداشتن صرفه اقتصادی برای افراد، وجود واسطه ها و بی توجهی بافندگان و مسئولان امر است.

قالیباف بیرجندی با بیان اینکه اگر خانواده ها قدر این هنر را می دانستند امروزه فرش خراسان جنوبی رونق خوبی داشت، اظهار کرد: خراسان جنوبی قدمت چندصد ساله در بافت فرش دارد اما باید گفت که امروزه دیگر رونقی از بازار فرش استان به چشم نمی خورد و باید چاره ای اندیشیده شود چرا که این هنر اصیل ایرانی ممکن است از بین برود.

تحریم و گرانی مواد اولیه مهم ترین مشکلات بافندگان فرش دستباف استان

«محمدحسین کامیابی‌مسک» رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهارداشت: سابقه تولید فرش در خراسان جنوبی بنا بر اسناد به ۶۰۰ سال قبل برمی گردد و از زمان حکومت تیموریان نقوش از هرات تهیه می شده و به سفارش این حکومت در قائنات بافته می شده است. فرش هایی که امروز در موزه های دنیا به نام فرش های هراتی موجود است دست‌بافته های خراسان جنوبی هستند و نقوش ریزماهی که امروز ۶۰ درصد از دست بافته های هنرمندان استان را شامل می شود در حقیقت تکامل یافته همان نقوش هراتی هستند.

وی با بیان اینکه فرش دستباف خراسان جنوبی یکی از مشهورترین برندهای فرش دنیا است، افزود: امروز در تمام بازارهای دنیا برند فرش دستباف خراسان جنوبی را می شناسند و فرش مود و فرش قهستان ثبت جهانی شده است و فرش درح ثبت ملی شده و مراحل آن برای ثبت جهانی شدن در حال طی شدن است.

کامیابی مسک با اشاره به تعداد قالی بافان در سطح خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده در استان داریم که به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا فصلی مشغول به کار هستند و از این تعداد متاسفانه حدود ۸ درصد و یا سه هزار و ۷۰۰ بافنده بیمه شده اند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با توجه به اینکه از تولید تا فروش فرش دستباف استان مشکلات مختلفی وجود دارد، ادامه داد: یکی از مهم ترین مشکلات گرانی مواد اولیه است و بافندگان چون قدرت مالی زیادی ندارند نمی توانند مواد اولیه مرغوب را خریداری کنند.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی قیمت اولیه بالا برود قطعا قیمت تمام شده فرش نیز افزایش می یابد و دستمزدها نیز با توجه به وجود تورم در کشور بالا رفته است و نتیجه بالا رفتن قیمت تمام شده فرش این است که دست و بال فرش دستباف خراسان جنوبی در دنیا بسته می شود.

کامیابی مسک با بیان اینکه فرش دستباف استان؛ صادراتی است، افزود: با اعلام تحریم ها از ابتدای سال جاری حدود ۳۰ درصد از صادرات این فرش را از دست دادیم.

۴ طرح برای کوتاه کردن دست دلالان پیشنهاد شد

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با توجه به اینکه بخش عمده ای از ارزش افزوده فرش دستباف استان به جیب واسطه ها می رود، ادامه داد: مقدار کمی از ارزش افزوده فرش دستباف به دست بافندگان می رسد.

کامیابی مسک در ادامه بیان کرد: برای کوتاه کردن دست دلالان از حوزه فرش دستباف استان چهار طرح را در جلسات مختلف مطرح کردیم که شامل برپایی نمایشگاه دائمی فرش دستباف خراسان جنوبی، راه اندازی فروشگاه اینترنتی سفارش پذیر فرش دستباف استان، آموزشگاه جامع فرش دستباف و ایجاد ایستگاه تهیه و توزیع مواد اولیه مرغوب به قیمت تمام شده است که این طرح ها برای اجرا شدن به کمک های دولت نیاز دارد.

طی ۴ ماه نخست امسال؛ ۳۰هزار مترمربع فرش دستباف خراسان جنوبی صادر شد

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۷۰هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شد، در ادامه گفت: از این تعداد فرش دستباف تولید شده در استان حدود ۶۰ درصد به ارزش ۱۰ میلیون دلار به کشورهای آمریکا، آلمان، امارات، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی صادر شده است.

کامیابی مسک  اظهار کرد: در ۴ ماه نخست امسال ۵۵ هزار مترمربع به ارزش ۵۰میلیارد تومان فرش دستباف در استان تولید شده است که از این تعداد ۳۰ هزار مترمربع به ارزش ۳ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر کردیم.

پرداخت ۵ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان حوزه فرش در استان طی ۳ سال اخیر

«داود شهرکی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: اتحادیه فرش دستباف استان برای برپایی نمایشگاه دائمی فرش دستباف منعی ندارند و برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز می توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند.

وی بیان کرد: فرش دستباف قرار نیست ارزان در بیاید و ارزان به فروش برسد؛ سبک و بازار مصرف فرش دستباف خاص است و اگر ارزان باشد آسیب و ضرر آن به بافنده ما می رسد و در نتیجه هم قیمت و هم کیفیت آن باید بالا باشد.

وی با اشاره به قطع کردن دست دلالان از فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: اتحادیه متولی خرید و فروش فرش دستباف است و اخیرا توافقی با کمیته امداد داشتیم که عرضه و فروش فرش را در کمیته امداد انجام می دهند و در نمایشگاه کشوری هم ۱۲ غرفه از استان شرکت کردند و فرش دستباف استان را صورت مستقیم عرضه کردند.

شهرکی به بحث حمایت های خرید مواد اولیه اشاره کرد و افزود: در این راستا تسهیلات اشتغال خانگی را در سال گذشته داشتیم و طی سه سال اخیر بالغ بر ۵ میلیارد تومان تسهیلات خرید مواد اولیه به فعالان حوزه فرش پرداخت کردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه متولی آموزش در حوزه قالی بافی هستیم، ادامه داد: هنرستان و دبیرستان فرش را داریم و اتحادیه هم می تواند مجوز آموزشگاه جامع فرش دستباف را دریافت کند.

فرشی در استان تولید شود که بالاترین کیفیت را داشته باشد

«مشیرالحق عابدی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: پیگیری های استاندار خراسان جنوبی در ارتباط استفاده بیشتر و حداکثری جامعه قالی بافان خراسان جنوبی از بیمه قالی بافی می تواند یکی از موثرترین اقدامات در حمایت از این هنر در استان باشد.

وی با بیان اینکه قابلیت های خاصی در استان برای مباحث مرتبط با قالی بافی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که امسال انجام شد این بود که خراسان جنوبی به عنوان پایلوت در فروش محصولات توسط معاونت روستایی ریاست جمهوری انتخاب شد و این موضوع اتفاق افتاد و برخی از فرش بافان استان محصولات خود را برای فروش معرفی کردند و یک سازمان واسطی به عنوان قیمت گذار انتخاب شد و تمامی محصولات در بیرجند به فروش رسید.

عابدی به مشکل بیمه قالی بافان خراسان جنوبی اشاره کرد و بیان داشت: در تلاش هستیم تا قالی بافان بیشتری در استان را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه در برخی مواقع مواد اولیه فرش افزایش داشته است طرحی در معاونت روستایی ریاست جمهوری ابلاغ شد این بود که مواد اولیه در اختیار قالی بافان قرار بگیرد و فرش بافته شده نیز از آنان خریداری شود.

وی در خصوص صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی اظهار داشت: ما می خواهیم فرشی در استان تولید شود که بالاترین کیفیت را داشته باشد و قطعا جنس با کیفیت جنس صادراتی خوبی خواهد بود پس به کارگیری مواد اولیه با کیفیت دلیلی بر تولید فرش با کیفیت است.

گزارش: زینب روحانی مقدم؛ 

اخذ ۱۲ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی از ۲۵ سهمیه در نظرگرفته شده از کشور، ۱۲ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را به خود اختصاص داد.

 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستیاخذ 12 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی خراسان جنوبی استان گفت: در پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی که به میزبانی استان فارس ۸ مهر در شیراز برگزار شد، خراسان جنوبی از میان ۲۵ سهمیه در نظر گرفته شده موفق به اخذ ۱۲ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شد.

حسین عباس زاده افزود: ۲ اثر سفره آردی از زهرا افشاری از شهرستان قاین، رومیزی نساجی سنتی از انسیه جانی از شهرستان قاین، شال سر از کبری ایمانی از شهرستان قاین، ۲ اثر زیور آلات سنتی از راضیه فریور از شهرستان بیرجند، البسه محلی از زینب چمنی از شهرستان بیرجند، ۲ اثر مله و نساجی سنتی(شال سر) از مریم حسنی از شهرستان خوسف، ۲ اثر حوله حمام از فاطمه عاجز از شهرستان سربیشه و جلیقه برک از پروین مرموزیان از شهرستان بشرویه نشان ملی مرغوبیت گرفت.

وی گفت: این آثار سال آینده در داوری بین ‌المللی برای دریافت مهر اصالت یونسکو ۲۰۲۰ (نشان بین‌المللی) شرکت داده خواهد شد.

 

 

 

 

 

سفیر ایران در افغانستان

بازگشایی بازارچه یزدان، فرصتی مغتنم برای ترانزیت مواد معدنی

دیپلمات ایران در افغانستان در بازدید از بازارچه یزدان: بازارچه یزدان، فرصتی مغتنم برای ترانزیت مواد معدنی است.

بازگشایی بازارچه یزدان، فرصتی مغتنم برای ترانزیت مواد معدنی امینیان، سفیر ایران در افغانستان در بازدید از بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه با اشاره به نقش این بازارچه در رونق اقتصادی منطقه گفت: با توجه به معادن غنی افغانستان، بازگشایی این بازارچه می تواند فرصتی خوب برای نرانزیت مواد معدنی باشد که در بهبود وضعیت معیشت مردم موثر است و ایران محل مناسبی برای ترانزیت این کالاها به دنیا خواهد بود.

موهبتی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری هم گفت: اگر بازارچه یزدان به عنوان معبر رسمی شناخته شود از محل درآمد این گمرک، جاده یزدان تا شنیندن به طول ۱۲۰ کیلومتر را زیرسازی و آسفالت، برق روستای کلاته نظ افغانستان را تأمین و سوخت و گاز مایع مورد نیاز را هم تأمین می کنیم.

بازارچه یزدان یکی از بازارچه های مرزی و مهم استان است  که شامل ۸ هکتار مساحت، ۲ انبار صادرات، ۲ انبار واردات، جایگاه سوخت، آزمایشگاه مرجع استاندارد، مهمانسرا، سردخانه مواد غذایی، شبکه داخلی برق و ۴۰ باب غرفه تجاری است و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

 

 

 

 

به همت محققان دانشگاه بیرجند

اختراع دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی با عملکرد دقیق و دینامیک سریع

محققان و پژوهشگران دانشگاه بیرجند دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی طراحی کرده و ساختند.

 عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه بیرجند و مخترع این دستگاه اختراع دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی با عملکرد دقیق و دینامیک سریع در دانشگاه بیرجندگفت:  این دستگاه با همکاری محمد فراهانی دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شده است .

شمسی نژاد افزود: این دستگاه دارای ویژگی های منحصر بفردی است که از آن جمله می توان به ولتاژ و جریان فتوولتائیک با ریپل بسیار پایین (کمتر از ۰/۵ درصد)، کنترل تمام دیجیتال، دینامیک سریع، انعطاف‌پذیری بالا، تغذیه ورودی سه فاز و بازدهی بالا نام برد.

وی افزود:  قیمت این دستگاه در مقایسه با مدل خارجی بسیار پایین و حدود یک ششم قیمت مدل وارداتی است، گفت:  در میان منابع انرژی تجدید‌پذیر، استفاده از سیستم‌‌های تولید انرژی خورشیدی به دلیل  هزینه عملکرد و نگه‌داری پایین، قابلیت اطمینان بالا، طول عمر زیاد،  نصب سریع و آسان، عملکرد بدون سر و صدا، تولید توان بدون آلودگی و دسترسی در سراسر کره زمین به سرعت در حال رشد است، اما با وجود مزیت‌های فراوان، سیستم‌های خورشیدی بازدهی مطلوب را ندارند.

وی با بیان اینکه نمونه آزمایشگاهی دستگاه شبیه ساز خورشیدی، تولید شده گفت: این دستگاه در آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی که در زمینه انرژیهای نو و تجدیدپذیر فعالیت می کنند قابل استفاده است و می تواند رفتار پنلهای خورشیدی را شبیه سازی کند.

عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه بیرجند با بیان اینکه دستگاه نمونه داخلی ندارد و نمونه خارجی آن قیمت بالایی دارد، افزود: هزینه اجرای این دستگاه ۵ میلیون تومان و زمان طراحی و ساخت آن نیز ۲ سال بود.

اختراع دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی با عملکرد دقیق و دینامیک سریع با شماره  ۹۹۰۸۷ در سازمان ثبت اسناد کشور به ثبت رسید.

 

 

 

کسب ۱۶ رتبه اول کشور توسط دبیران دوره متوسط

دبیران و هنر آموزان دوره ی متوسطه خراسان جنوبی در سال تحصیلی گذشته موفق به کسب ۱۶ رتبه اول کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش و پرورش استان در گردهمایی سرگروه های آموزشیکسب 16 رتبه اول کشور توسط دبیران دوره متوسط دوره متوسطه استان گفت: همچنین دبیران و هنر آموزان دوره ی متوسطه استان در سال تحصیلی گذشته موفق به کسب ۵۰ رتبه استانی در جشنواره ها، مسابقات و همایش های مختلف شدند.

محمد علی واقعی با اشاره به انجام وظیفه ۵۸ دبیر و هنر آموز دوره متوسطه به عنوان سرگروه های آموزشی این دوره افزود: همچنین در سال تحصیلی گذشته ۹ نشست تخصصی با هدف کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت در مدارس استان و آسیب شناسی این فرایند توسط سرگروه های آموزشی برگزار شد.

وی برگزاری دوره های مهارت آموزی، تحلیل محتوای کتب درسی، تجزیه و تحلیل سؤالات و مصاحبه تخصصی را به عنوان مهمترین برنام های انجام شده در راستای افزایش مهارت های شغلی و حرفه ای سرگروه های آموزشی دوره متوسطه اعلام کرد .

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*