اخبار علمی / آزمایش خونی که احتمال مرگ را پیش‌بینی می‌کند

آزمایش خونی که احتمال مرگ را پیش‌بینی می‌کند

آزمایش خونی که احتمال مرگ را پیش‌بینی می‌کند

تهران- ایرنا- محققان با استفاده از گروهی از نشانگرهای زیستی، آزمایش خونی طراحی کردند که احتمال مرگ یک فرد را در ۱۰ سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «دیلی میل»، دانشمندان آلمانی با بررسی‌های انجام شده روی ۴۴ هزار نفر، ۱۴ نشانگر زیستی را در خون شناسایی کردند که بر احتمال مرگ یک فرد اثر می‌گذارند.

این نشانگرهای زیستی که به استناد آزمایش‌های انجام شده با دقتی ۸۳ درصدی احتمال مرگ فرد را در ۱۶ سال آینده پیش‌بینی می‌کنند، به همه چیز از ایمنی و کنترل قند خون گرفته تا گردش چربی و التهاب ارتباط دارند.

این روش هنوز در قالب یک آزمایش خون معمولی مانند آزمایش‌هایی که برای تشخیص عفونت در بیمار انجام می‌شود، تست نشده است.

ارتباط بین آنتی‌کولینرژیک‌ها و دمانس

داروهایی که مصرف بلندمدتشان، احتمال آلزایمر را افزایش می‌دهد

دانشمندان به ارتباط بین داروهای آنتی ‌کولینرژیک و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل پی برده‌اند. در حال حاضر تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این داروها می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۵۰ درصد افزایش دهند.
داروهای آنتی‌کولینرژیک

احتمال ابتلا به زوال عقل، با مصرف بلندمدت برخی داروها بیشتر می‌شود. دسته‌ای از داورها به نام آنتی‌کولینرژیک‌ها وجود دارند که برای درمان طیفی از بیماری‌ها از افسردگی گرفته تا مشکلات مثانه به کار می‌روند. داروی ضدافسردگی پاکسیل، یکی از داروهای طبقه‌ی آنتی‌کولینرژیک‌هاست که مطالعه‌ای جدید نشان داده، در اثر مصرف بلندمدت می‌توانند ریسک زوال عقل یا دمانس را افزایش بدهند.

بیشتر بخوانید

این پژوهش نشان داده افرادی که سال‌های متمادی و طولانی از داروهای آنتی‌کولینرژیک استفاده می‌کنند با افزایش سن بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند

پیاده روی تند عمرتان را طولانی‌تر می‌کند

پیاده روی تند می‌تواند احتمال طولانی‌تر شدن عمر را بیشتر کند و فرقی هم نمی‌کند وزنتان چقدر است.
پیاده روی تند

محققان می‌گویند پیاده‌روی تند، تمرین و ورزشی بسیار خوب برای سلامت قلب و عروق است؛ اما می‌تواند شاخص خوبی از سلامت عمومی فرد نیز باشد. در مطالعه‌ای جدید، افرادی که تندتر پیاده روی می‌کردند، با هر شاخص توده بدنی که داشتند، طول عمرشان نیز بیشتر بود.

در پژوهش انجام شده، آن‌هایی که پیاده‌روی‌شان سرعت بیشتری داشت نسبت به افرادی که آهسته‌تر پیاده روی می‌کردند، بیشتر عمر کرده بودند. این نتیجه‌ای است که محققان با کنترل و بررسی عادات پیاده‌روی و مرگ تقریباً ۴۷۵ هزار نفر که بیشترشان در زمان شروع مطالعه در دهه‌ی ۵۰ زندگی خود قرار داشتند، گرفتند.

دانشمندان پیاده‌روی تند را پیاده‌روی‌ای می‌دانند که دست‌کم سه مایل (۴٫۸ کیلومتر) در ساعت یا ۱۰۰ قدم در دقیقه باشد؛ اما در این مطالعه خود ِ افراد طبق برداشت خود اعلام کرده بودند که آیا پیاده‌روی‌شان آهسته است، متوسط است و یا تند.

بیشتر بخوانید

افرادی که پیاده‌روی تند می‌کردند، از هر طبقه از شاخص توده‌ی بدنی که بودند، طول عمرشان بیشتر بود. شاخص توده‌ی بدنی این افراد از ۲۰ تا ۴۰ بوده است.

این نتیجه نشان می‌دهد عملکرد فیزیکی، شاخص مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تری نسبت به شاخص توده‌ی بدنی برای طول عمر است و آن‌هایی که شاخص توده‌ی بدنی‌شان بالاست؛ اما از فیتنس خوبی برخوردارند، بیشتر عمر می‌کنند.

طبق یافته‌ها، افرادی که سرعت پیاده‌روی‌هایشان کمتر بود، با هر شاخص توده‌ی بدنی، طول عمر کمتری داشتند.

پیاده روی تند فوق‌العاده است؛ چون هم کالری می‌سوزانید، هم عضلات پاهایتان را قوی می‌کنید و هم به سلامت قلبتان کمک می‌کنید

محققان می‌گویند زنانی که سریع‌تر پیاده‌روی می‌کردند در مقایسه با زنانی که سرعت پیاده‌روی‌شان کمتر بود، طول عمر بیشتری داشتند. یعنی ۸۷ سال در برابر ۷۲ سال.

مردانی که سریع‌تر پیاده‌روی می‌کردند نیز متوسط طول عمرشان ۸۶ سال بود؛ اما مردانی که با سرعت کمتری پیاده‌روی می‌کردند متوسط طول عمرشان ۶۵ سال بود.

به گفته‌ی محققان، زمانی که شما تند پیاده‌روی می‌کنید در واقع یک تمرین هوازی با شدت کم انجام می‌دهید که اگر به طور منظم باشد، سلامت قلب و عروق را تقویت خواهد کرد. بنابراین شما چه اضافه وزن داشته باشید و چه وزنتان ایده‌آل باشد، پیاده‌روی تند بر بدن و طول عمرتان تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*