آخرین خبر :

اخبار علمی/تسریع احیای سلول‌های خونی پس از شیمی‌درمانی

تسریع احیای سلول‌های خونی پس از شیمی‌درمانی

تسریع احیای سلول‌های خونی پس از شیمی‌درمانی

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به توسعه یک داروی جدید شده‌اند که جوان‌سازی و احیای سلول‌های بنیادی را پس از درمان‌های رایج سرطان از جمله شیمی‌درمانی، پرتو درمانی و پیوند مغز استخوان تسریع می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این دارو یک پروتئین به نام  PTP-sigma را مهار می‌کند. این پروتئین مانع از احیای سلول‌های بنیادی می‌شود.
سلول‌های بنیادی تمام سلول‌های ایمنی و خونی را تولید می‌کنند؛ ولی  پس از درمان‌های رایج سرطان از جمله شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و پیوند مغز استخوان، این سلول‌ها سرکوب می‌شوند و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا شاخص‌های خونی بیمار به حد طبیعی برسد.
مطالعات نشان می‌دهد مهار پروتئین PTP-sigma در سلول‌های بنیادی این فرآیند را تسریع می‌کند و بهترین گزینه برای مهار این پروتئین داروی DJ۰۰۹ است. این دارو بهترین انتخاب از میان ۱۰۰ کاندید دیگری است که برای این امر درنظر گرفته شده است.
مراحل اولیه این مطالعه در مدل‌های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده است و در صورت توسعه و موفقیت در آزمایش‌های بالینی می‌تواند در بهبود سریع بیمارانی که شیمی‌درمانی، پیوند مغز استخوان یا پرتودرمانی می‌شوند موثر باشد.

مصرف لیموترش چربی را از بین نمی برد

مصرف لیموترش چربی را از بین نمی برد

همدان – ایرنا – یک مدرس تربیت بدنی و علوم ورزشی همدان گفت: خوردن لیموترش پس از صرف غذاهای چرب راهکاری برای از بین بردن چربی نیست و این یک تصور اشتباه است.

 بهروز حاجیلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چند مصرف لیمو ترش به میزان متعادل در برنامه غذایی به افزایش سوخت و ساز کمک می‌کند، اما نباید تصور شود که با خوردن آن چربی‌های بدن از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: اگرچه ممکن است بعد از خوردن لیمو چربی را در دهان حس نکنیم اما چربی غذا با این کار به هیچ وجه از بین نرفته و این عمل در دراز مدت می‌تواند به مخاط دهان و دندان و لوله گوارش آسیب بزند.

حاجیلو بیان کرد: البته مصرف روزانه یک عدد لیمو تازه به همراه آب، به دلیل ویتامین C و آنتی اکسیدان بالا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند ضمن اینکه این ماده خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد که باعث پیشگیری از سرماخوردگی و بهبود آن می‌شود.

این مدرس فدراسیون ورزش‌های همگانی افزود: لیموترش می‌تواند فعالیت مغز را تحریک کند و مانع خستگی باشد و باعث رفع بوی بد دهان شده و حس تازگی را برای شما ایجاد کند.

وی اظهار داشت: لیموترش سم ‌زدای طبیعی است و اسید اوریک و سایر سموم در کبد را از بین می‌برد و  باعث بهبود گردش خون شده و همچنین در متعادل کردن فشار خون و هضم بهتر غذا نقش موثری ایفا می‌کند.

حاجیلو خاطرنشان کرد: لیموترش منبع خوبی از ویتامین B کمپلکس و پیش‌ساز ویتامین A بوده و حاوی ترکیبات ضد کلسترول است و می تواند سطح LDL و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

اتفاقات وحشتناکی که ممکن است در خواب برای افراد بیفتد

تعداد کمی از افراد ممکن است دچار بختک یا فلج خواب می‌شوند؛ این نوع عارضه معمولا در نوجوانی اتفاق می‌افتد اما مردان و زنان در هر سنی می‌توانند دچارش شوند.

فلج خواب می‌تواند جنبه‌ ژنتیکی هم داشته باشد؛ عواملی که موجب فلج خواب می‌شود شامل کمبود خواب، تغییر الگوی خواب، عارضه‌ روحی مانند استرس یا اختلال دو قطبی، به پشت خوابیدن، گرفتگی‌های شبانه عضلات پا، استفاده از برخی از دارو‌هاست.

شاید جزو افرادی باشید که هنوز ندانید حین فلج خواب چه اتفاقات وحشتناکی می‌تواند روی می‌دهد، یکی از اتفاقات این است که نمی‌توانید اصلا حرکت کنید، احساس می‌کنید نمی‌توانید نفس بکشید.

یکی از عوارض  وحشتناک فلج خواب این است که  بسیاری از افراد احساس می‌کنند نمی‌توانند نفس بکشند یا در حال خفه شدن هستند در این شرایط  آرام بمانید و سعی کنید به خاطر بیاورید که خیلی زود این حالت رفع خواهد شد.

 

چند بار در هفته می توان تن ماهی خورد؟/آیا چپ دست ها از راست دست ها برتری دارند؟/اتفاقات وحشتناکی که در خواب می افتد /اثرات پیلاتس بر کمردردچیست؟

عامل درد بیماران مبتلا به آرتروز شناسایی شد

عامل درد بیماران مبتلا به آرتروز شناسایی شد

تهران – ایرنا – مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد مایع روان‌کننده اطراف مفاصل مهمترین عامل تحریک سلول‌های عصبی حسی و درد بیماران مبتلا به آرتروز است.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند. آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره‌ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلایل بروز آرتروز هستند.
بین مفاصل به طور طبیعی نوعی روان‌کننده وجود دارد؛‌ زمانی‌که در بیماری آرتروز میزان تولید این روان کننده کاهش می‌یابد، مفاصل و غضروف‌ها به هم ساییده و علاوه بر ایجاد درد، سفتی و تورم، باعث می‌شوند. بیمار در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه می شود. آرتروز بیماری مربوط به تاثیر التهاب بر مفاصل است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*