حمله وزیر کشور بحرین به ایران و قطر/ هشدار نخست‌وزیر پاکستان به آمریکا درباره اقدام علیه ایران/ هشدار آمریکا درباره اقدام نظامی یکجانبه ترکیه در شمال سوریه/ انتقاد سناتور «گراهام» از دعوت ظریف به کاخ سفید

هشدار نخست‌وزیر پاکستان به آمریکا درباره اقدام علیه ایران، هشدار آمریکا درباره اقدام نظامی یکجانبه ترکیه در شمال سوریه، عملیات هوایی ارتش ترکیه در عراق، بروز اختلاف میان ترامپ و پمپئو در خصوص ترکیه و انتقاد سناتور «گراهام» از دعوت ظریف به کاخ سفید، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله وزیر کشور بحرین به ایران و قطر نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ شیخ راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین به موضع گیری خصمانه علیه ایران و قطر پرداخت.

وی مدعی شد: توطئه های قطر و ایران و تلاش آنها برای از بین بردن اتحاد ملی در بحرین و ایجاد فتنه و هرج و مرج، به شکست خواهد انجامید. دخالت های قطر و ایران در امور داخلی بحرین به زمان حال مربوط نمی شود، بلکه خط مشی دنباله دار است. اگر ایران شیعیان بحرین را هدف قرار داده است، پس قطر هم شیعیان و هم سنی ها را هدف قرار داده است.

وزیر کشور آل خلیفه ادعا کرد: ایران در امور داخلی ما دخالت آشکار می کند و قطر بافت جامعه ما را هدف قرار داده است و به فتنه افکنی ادامه می دهد.

هشدار نخست‌وزیر پاکستان به آمریکا درباره اقدام علیه ایران

عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان در یک مصاحبه تلویزیونی ضمن اخطار به سران آمریکایی گفت: من به ایران سفر کرده‌ام و از نزدیک روحیه شهادت طلبی مردم این کشور را دیده‌ام.

وی افزود: بنابراین اگر اشتباهی درباره ایران و یا افزایش تنش و حمله به این کشور رخ دهد، باتلاقی برای عاملان این اقدام به وجود می‌آید.

نخست وزیر پاکستان افزود: رهبران دنیا نباید ایران را با دیگر کشورهای منطقه مقایسه کنند و این مطلب را درک کنند که حمله به این کشور تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

عمران‌خان تأکید کرد: تمام تلاش خود را برای کاهش تنش در منطقه انجام خواهد داد.

نخست‌وزیر پاکستان پیش از این نیز در سخنانی گفته بود این کشور فقط در صلح شریک آمریکاست نه در جنگ و آمریکا باید پاکستان را دوست خود بداند، نه عمله‌ خود.

هشدار آمریکا درباره اقدام نظامی یکجانبه ترکیه در شمال سوریه

وزارت خارجه آمریکا درباره هرگونه اقدام یکجانبه نظامی ترکیه در شمال سوریه به آنکارا هشدار داد.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تهدیدهای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در زمینه حمله قریب الوقوع علیه مناطق تحت کنترل نیروهای کرد ـ که مورد حمایت این کشور هستند ـ بیانیه صادر کرده است.

اردوغان که در جریان افتتاح پروژه‌های توسعه‌ای در غرب این کشور صحبت می‌کرد، گفت: «علیه گروه‌های تروریستی در داخل و خارج اقدام خواهیم کرد و تمامی توطئه‌هایی که کشورمان را هدف قرار داده شکست خواهیم داد».

رئیس جمهور ترکیه افزود: «در عفرین،‌ جرابلس و الباب عملیات انجام دادیم و الان نیز عملیاتی در شرق رود فرات در سوریه انجام خواهیم داد و این موضوع را به اطلاع روسیه و آمریکا رسانده‌ایم».

در این بیانیه آمده است، هرگونه اقدام نظامی در مناطق شمالی سوریه به ویژه نظامیان آمریکایی باعث نگرانی جدی واشنگتن است. ما اینگونه اقدامات را غیرقابل قبول می‌دانیم و از ترکیه می‌خواهیم با واشنگتن در زمینه یک رویکرد مشترک همکاری کند.

اظهارات وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که حضور نظامی هر دو کشور آمریکا و ترکیه در سوریه غیرقانونی و برخلاف قوانین و هنجاری بین المللی است.

دولت دمشق از هردوی این کشورها خواسته است فورا خاک سوریه را ترک کنند.

عملیات هوایی ارتش ترکیه در عراق

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، در جریان عملیات «پنجه- ۲» امروز نیروهای مسلح این کشور علیه پ‌ک‌ک در شمال عراق، چهار تروریست از پای درآمده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه در این بیانیه اعلام کرد: در ادامه عملیات پنجه -۲ در منطقه حفتنین واقع در شمال عراق، چهار تروریست دیگر نیز از پای درآمدند.

گفتنی است، این عملیات بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۷ می و به بهانه نابودی مواضع پ ک ک در منطقه خاکورک واقع در شمال عراق آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که وزارت خارجه عراق، چندی پیش از احضار «فاتح یلدز» سفیر ترکیه در بغداد در اعتراض به نقض مکرر حریم هوایی عراق از سوی آنکارا خبر داد.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر ترکیه در بغداد را فرا خوانده و مراتب اعتراض خود نسبت به نقض مکرر حریم هوایی عراق توسط ترکیه را تسلیم وی کرده است.

گفتنی است، وزارت دفاع ترکیه چندی پیش در بیانیه ای اعلام کرده بود، عملیات جدیدی با عنوان «پنجه -۲» برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در شمال عراق آغاز شده است.

در این بیانیه همچنین آمده بود: عملیات «پنجه -۲» ارتش ترکیه با پشتیبانی نیروی هوایی، بالگردها و پهپادهای کشورمان طبق برنامه در شمال عراق ادامه دارد. نیروهای ترکیه در چارچوب این عملیات مقابله با عناصر گروه تروریستی پ.ک. ک و انهدام مخفیگاه و پناهگاه‌های آنها در منطقه خاکورک را ادامه خواهند داد.

بروز اختلاف میان ترامپ و پمپئو در خصوص ترکیه

خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، پایه گذار اختلاف عمیق بین «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو» شده است.

پمپئو بر این باور است که خرید سامانه روسی از طرف ترکیه، اجرای قانون کاتسا (مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم) را ضروری می سازد و ترکیه باید از سوی دولت آمریکا تحریم شود.

در همین رابطه، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی چندی قبل خود گفت: مطمئنم که ترامپ قانون کاتسا را رعایت خواهد کرد.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم حمایت خود را از اظهارات پمپئو اعلام و خواهان تحریم ترکیه شده است.

با وجود این، رئیس جمهوری آمریکا قصد تنش آفرینی بیشتر در روابط ترکیه و آمریکا را نداشته و از اجرای این قانون خودداری می کند.

به نوشته تایم، ترامپ خواهان حفظ روابط دو کشور بوده و به همین منظور به جای پمپئو، شخصاً لیندسی گراهام از سناتورهای جمهوریخواه را برای دیدار با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه انتخاب کرده است.

انتقاد سناتور «گراهام» از دعوت ظریف به کاخ سفید

سناتور جمهوریخواه «لیندسی گراهام» در واکنش به گزارش نیویورکر مبنی بر دعوت «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، به کاخ سفید اعلام کرد، اگر این خبر درست باشد، پیام بدی را منتقل می‌کند.

وی در توئیتر خود نوشت، اگر این گزارش درست باشد، پیام بدی را منتقل می‌کند، مبنی بر اینکه اگر شما اقدامات تحریک‌آمیزتری انجام دهید، آمریکا تمایل بیشتری برای گفت‌وگو با شما دارد.

گراهام تأکید کرد، این اقدامات باعث خواهد شد، اسرائیل و کشورهای عربی، احساس خطر کرده و بخواهند و به تنهایی در برابر ایران اقداماتی کنند.

این سناتور جمهوری خواه نوشت که آمریکا باید فشار به ایران را ادامه دهد و تا زمانی که این کشور رفتار خود را تغییر نداده با مقامات آنها ملاقات نداشته باشد.

«نیویورکر» روز جمعه یازدهم مرداد به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد که سناتور «رند پال» دو هفته پیش در جریان دیدارش با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، در نیویورک از او برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده بود.

به گفته نیویورکر، محمدجواد ظریف در پاسخ به دعوت رند پال گفته که برای تصمیم‌گیری در این باره باید با تهران مشورت کند و در نهایت، آن‌چنان‌که نیویورکر نوشته است، تهران اجازه چنین دیداری را نداده‌ است.

نیویورکر نوشته است، دو هفته پس از این دیدار و پاسخ منفی محمدجواد ظریف به این دعوت، وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*