آخرین خبر :

اخبار علمی/  آنتی اکسیدان موجود در بادام از قلب محافظت می‌کند

  آنتی اکسیدان موجود در بادام از قلب محافظت می‌کند

یکی از شکایت‌ های افرادی که در حال کاهش وزن هستند، خوراکی های بی طعم و بی مزه است  که خوردن آن‌ها به افراد چاق توصیه می‌شود. خوشبختانه در این میان، بادام هم مزه خوبی دارد و هم حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی است که در حفظ سلامت بدن و شادابی پوست نیز موثر است.

هر کدام از انواع آجیل‌ها خصوصیات منحصربه فرد خودشان را دارند و خوشبختانه تمام انواع آن در کشور ما یافت می‌شود. در مورد افرادی که فشار خون بالا دارند، عمدتا توصیه می‌شود که از انواع بدون نمک و خام آن استفاده کنند. آنتی اکسیدان موجود در بادام، اسید‌های چرب تک اشباعی، منیزیم و مس موجود در بادام، از قلب و رگ‌های آن محافظت به عمل می‌آورد. برای جلوگیری از ابتلا به «بیماری‌های ایسکمیک قلب» توصیه می‌شود که حتما بادام را با پوست آن میل کنید.

ده عدد بادام به اندازه پنج پرس چلوکباب ارزش غذایی دارد/زیره برای لاغری خوب است اما باعث چین و چروک می گردد/افرادی که زخمشان دیر خوب می‌شود


 


آشنایی با خواص درمانی زیره

زیره گیاهی است دوساله که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر می‌رسد، ریشه اش راست و دوکی شکل و گوشت دار و ساقه اش بی کرک و شفاف است و برگ هایش به رنگ سبز و در قسمت فوقانی ساقه دارای دمبرگ کوتاهی است که انتهای آن به صورت غلافی ساقه را فرا می‌گیرد، گل آذین آن چتر مرکب و گل هایش کوچک و سفید رنگ است و میوه اش بیضی شکل به رنگ قهوه‌ای تیره یا مایل به زرد و شفاف است.

این گیاه بیشتر در سواحل رودخانه‌ها می‌روید و زراعت آن به آب زیادی احتیاج ندارد. دارای رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، صورتی، زرد، قهوه‌ای و خاکستری است. به طور کلی انواع زیره دارای یک اسانس روغنی فراری است که ترکیبی از چند ماده دارویی و موثر مثل تانن، رزین، صمع، نوعی الکل و کمی ترکیبات نیتروژن است.

زیره  ضد تشنج است و در دفع گاز معده و روده بسیار مفید است. آرام کننده  و بهبود دهنده درد‌های ناشی از قاعدگی است و در درمان مشکلات مثانه و کلیه کمک خواهد کرد اما باید به این نکته توجه کنید که زیره می تواند موجب چین و چروک هم  بشود.

ده عدد بادام به اندازه پنج پرس چلوکباب ارزش غذایی دارد/زیره برای لاغری خوب است اما باعث چین و چروک می گردد/افرادی که زخمشان دیر خوب می‌شود

محاسن میوه‌های خشک نسبت به تازه بیشتر است

خشک کردن میوه برخی آثار منفی را در مواد مغذی آن‌ها به جای می‌گذارد که مهم‌ترین آن، کاهش یا حذف برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسید فولیک است.

با این وجود، تمام تغییرات در میوه‌های خشک فقط تخریبی نبوده و گاهی اوقات، اثرات ویژه‌ای برای حالت خشک برخی میوه‌ها وجود دارد؛ به عنوان مثال، آلوی خشک اثر ملین بیشتری نسبت به آلوی تازه دار یا انگور دارد.

مشابه همین اثر را در انجیر خشک و توت خشک نیز می‌توان مثال زد؛ برخی از میوه‌های خشک تا چهار برابر انواع تازه‌ آنها، آنتی‌اکسیدان دارند؛ در واقع در میوه‌های خشک، به دلیل کاهش حجم میوه، مقدارمواد مغذی آن‌ها در واحد حجم بیشتر می‌شود.

میوه‌های خشک به دلیل داشتن فیبر، آهن، سلنیوم و پتاسیم بالا انتخاب خوبی برای افراد دچار کمبود این مواد هستند؛ با وجود این، از آنجا که فرآیند خشک کردن موجب از دست رفتن مقادیر قابل توجهی می‌شود اما بار هم مصرف این میوه‌ها توصیه می‌شود.

10 صبح////اثرات میوه های خشک بر بدن/آیا بدن هنگام خواب فعالیت دارد/شناخت بهترین روغن/عامل اصلی عارضه قلبی را بشناسید


 



تاثیرات مفیدی که  روغن زیتون دارد

ثابت شده که روغن زیتون تاثیر بسزایی در جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی و تراکم پلاکت‌ها دارد؛ رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون می‌تواند اثر غذا‌های چرب را در تشکیل لخته خونی ضعیف کند؛ همچنین در کاهش درصد ناتوانی قلبی در کشور‌هایی که روغن زیتون اصلی‌ترین چربی مورد استفاده آن‌ها است، به بهبود عارضه قلبی بسیار کمک می‌کند.

 

10 صبح////اثرات میوه های خشک بر بدن/آیا بدن هنگام خواب فعالیت دارد/شناخت بهترین روغن/عامل اصلی عارضه قلبی را بشناسید

 

اثر منفی بیماری‌های کبد بر مغز تنها طی ۲ هفته

کبد

محققان اخیرا دریافته‌اند که بیماری کبد می‌تواند ظرف دو هفته به مغز آسیب برساند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران دریافته اند بیماری کبد اثرات منفی بر روی مغز دارند و می توانند ظرف دو هفته سبب آسیب مغز شوند.

طبق گفته محققان “دانشگاه های ژنو و لوزان” ، “مرکز بیمارستان دانشگاه وود” ، “مرکز تصویربرداری زیست پزشکی” ، “دانشکده پلی تکنیک فدرال لوزان” و “بیمارستان های دانشگاه ژنو” بیماری کبد می‌تواند ظرف دو هفته به مغز آسیب برساند و منجر به اختلالات روانی ، حرکتی و عصبی شناختی شود.

محققان طی این مطالعه موش‌های مبتلا به بیماری مزمن کبدی را به مدت هشت هفته مورد بررسی قرار دادند. طی این بازه زمانی ، دانشمندان دریافتند دو هفته پس از اختلال عملکرد در کبد، تغییرات مولکولی در مغز موش‌ها ایجاد شده است.

 

 

۵ خاصیت جو برای سلامتی

جو

جو از جمله پرکاربردترین غلات در جهان است که به دلیل برخورداری از مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار برای سلامتی فوائد بسیاری دارد.

به گزارش ایسنا، ابتدا این گیاه در مصر باستان و در دوران بین‌النهرین کشت می‌شد اما در سال‌های ۱۸-۲۰۱۷ اتحادیه اروپا به جایگاه نخست تولیدکنندگان این نوع از غلات در جهان دست پیدا کرد. در آن سال تولید جهانی جو حدود ۱۴۲.۳۷ میلیون تن بوده است.

سالم‌ترین نوع این غله جو پوست کنده است. از آنجاییکه غلات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند مصرف مرتب از آن برای سلامت مفید خواهد بود. در ادامه سایت مدیکال دیلی به برخی از فوائد این نوع غله اشاره کرده است.

هضم غذا

جو حاوی فیبر مورد نیاز برای تنظیم حرکت روده است. همچنین این ماده خوراکی با متوازن ساختن باکتری‌های خوب روده سلامت آن را حفظ می‌کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳ نشان داد مصرف جو در زنان برای مدت چهار هفته سوخت و ساز بدن و عملکرد روده آنان را تقویت می‌کند. همچنین نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که میزان فیبر موجود در جو می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده نقش مهمی داشته باشد.

کاهش وزن

فیبر از خاصیت کاهش میزان اشتها برخوردار است و موجب می‌شود فرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد، در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۸ نشان داد مصرف جو برای مدت شش هفته وزن را کاهش داده و با تحریک حس سیری از میزان گرسنگی می‌کاهد.

مشکلات قلبی عروقی

از مواد مغذی موجود در جو می‌توان به ویتامین B۳، تیامین (ویتامین B۱)، سلنیوم، مس و منیزیم اشاره کرد. این مواد معدنی در کاهش میزان کلسترول و فشار خون که فاکتورهای مهمی در بروز بیماری قلبی به حساب می‌آیند،‌ موثر است. این نوع غله به پاکسازی عروق خونی و کاهش التهاب کمک می‌کند.

سرطان

ماده معدنی سلنیوم که به ندرت در مواد غذایی یافت می‌شود در جو وجود دارد. سلنیوم از این ویژگی برخوردار است تا چندین ترکیب سرطان‌زا را از بین ببرد. همچنین سلنیوم برای عملکرد آنزیم کبد حیاتی است. همچنین این ماده معدنی با فعال ساختن سلول‌های T به هنگام ضرورت در عملکرد صحیح سیستم ایمنی نقش دارد.

سلامت استخوان

جو حاوی مواد معدنی منگنز، منیزیم و فسفر است که تمامی آن‌ها در داشتن ساختار استخوانی سالم، استخوان‌سازی و به طور کلی استحکام استخوان‌ها نقش دارند.

 کشف ارتباط رژیم غذایی پرچرب با بروز دیابت و مقاومت انسولینی

تهران- ایرنا- نتایج مطالعات جدید محققان کانادایی نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب، می‌تواند با ایجاد اختلال در سطوح یکی از سلول‌های ایمنی روده‌ای که به تنظیم جمعیت میکروبی در روده کمک می‌کند، به التهاب و مقاومت انسولینی منجر شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیواطلس»، ایمنوگلوبولین A یک مولکول ایمنی مهم است که توسط ترشحات مخاطی در روده تولید می‌شود. این پژوهش با طرح این فرضیه آغاز شد که ایمنوگلوبین A می‌تواند آن پیوند مکانیکی مهمی باشد که میکروبیوم روده را با التهاب و سطوح قندخون مرتبط با دیابت نوع دو ارتباط دهد.

هلن لاک مولف ارشد این پژوهش می‌گوید: «ایمنوگلوبین A به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و برای تنظیم جمعیت باکتری‌هایی که در روده مان زندگی می‌کنند، ضروری است. این دسته از مولکولهای زیستی در نقش یک سازوکار دفاعی ظاهر شده که به خنثی کردن باکتری‌های خطرناک که از تغییرات ایجاد شده در محیط در نتیجه عواملی چون پیروی از یک رژیم غذایی نامتعادل یا پرچرب سوءاستفاده می‌کند. این نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد هموستاز روده‌ای با سطوح ایمنوگلوبین A تنظیم می‌شود. این بدان معناست که مبارزه با دیابت و چاقی شامل بررسی راه‌هایی برای بالا بردن سطح این مولکول زیستی است.

دنیل واینر از مولفان این پژوهش می‌گوید: «اگر بتوانیم سلول‌های ایمنوگلوبین A و B یا فرآورده‌های آن‌ها را افزایش دهیم، ممکن است بتوانیم آن دسته از باکتری‌های موجود در روده را که با التهاب و مقاومت انسولینی ارتباط دارند، مهار کنیم.»

گام بعد از این پژوهش شامل بررسی دقیق‌تر این سازوکار در نمونه‌های انسانی است تا به درک بهتری از چگونگی ارتباط کمبود ایمنوگلوبین A با چاقی، ناتراز شدن همزیستی میکروبیوم روده واختلالات سوخت و سازی دست یابیم.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*