اخبار علمی/زنان و سالمندان بیشتر در معرض برهم‌کنش‌های دارویی هستند

زنان و سالمندان بیشتر در معرض برهم‌کنش‌های دارویی هستند

تهران- ایرنا- مطالعات اخیر محققان دانشگاه ایندیانا در آمریکا نشان می‌دهد، زنان و سالمندان بیشتر در معرض عوارض جانبی ناشی از برهم‌کنش‌های دارویی و واکنش نامطلوب داروها هستند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس الرت، بر اساس این مطالعه، زنان نسبت به مردان ۶۰ درصد بیشتر در معرض واکنش دارویی نامطلوب قرار دارند. معمولا واکنش دارویی نامطلوب بر اثر مصرف داروهایی که تداخل دارند یا بر اثر واکنش یک دارو با ماده غذایی یا نوشیدنی خاص به وجود می‌آید و می‌تواند عوارض جانبی بسیار نامطلوبی به همراه داشته باشد.
واکنش دارویی نامطلوب در افراد بالای ۵۵ سال،‌ یک مورد از هر چهار مورد است و این آمار در افراد ۷۰ تا ۷۹ سال، یک مورد از هر سه مورد است.
واکنش‌های دارویی نامطلوب و برهم‌کنش دارویی نه تنها گاهی بیمار را نیازمند مراقبت‌های بهداشتی خاص می‌کند؛ بلکه هزینه هنگفتی برای بیمار و جامعه در بردارد. بر اساس آمار فقط در آنتاریو در کانادا، هزینه واکنش‌های دارویی نامطلوب حدود ۱۲ میلیون دلار در سال است.
داروهایی‌ که در این مطالعه به عنوان ترکیب‌های خطرناک شناسایی شده‌اند، داروهای بسیار رایج از قبیل امپرازول (مهارکننده اسید معده)، فلوکستین (داروی ضد افسردگی)، ایبوپروفن (داروی ضد التهابی) و اریترومایسین (نوعی پنی‌سیلین) بوده است.
محققان به پزشکان توصیه می‌کنند که داروهایی که با هم تداخل یا برهم‌کنش دارند را بیشتر بشناسند و فقط در صورت نیاز تجویز کنند.

درمان کبدچرب و جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی با شربتی معجزه‌آسا

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌توانند از شربت سماق استفاده کنند.

حیدر عظمایی، محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خواص شربت سماق اظهار کرد: شربت سماق از  شربت‌های سنتی و مفید است که حاوی ویتامین A، گروه ویتامین‌های B، B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، و ویتامین‌های C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، آهن، کلسیم، فیبر، اسیدفولیک، روی، زینک، سلنیوم، منگنز، منیزیم و قند فروکتوز، گلوکز، فراکتوز، تانن، اسید سیتریک، اسید چرب امگا ۳، فلامینوئید‌ها و غیره  است.

او ادامه داد: از مهمترین خواص این شربت می‌توان به تاثیر آن بر چربی‌سوزی اشاره کرد؛ همچنین نوشیدن آن تأثیر چشمگیری در رفع چربی کبد دارد، موجب بهبود و تقویت سیستم قلبی و عروقی می‌شود و از سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

شربتی با تاثیر شگفت‌انگیز بر کاهش وزن/ کبدتان را با شربت سماق پاکسازی کنید
عظمایی گفت: ویتامین‌های A و B و C موجود در این شربت خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و سیستم ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری‌ها به خصوص سرطان مقاوم می‌کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: استفاده از شربت سماق موجب تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود، همچنین از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند. نوشیدن این شربت تأثیر چشمگیری بر حفظ طراوت و جوانسازی پوست و مو دارد و از بروز التهابات پوستی، خارش و اگزما جلوگیری می‌کند.



او گفت: استفاده از این شربت موجب کنترل قند، فشار و چربی خون می‌شود. استفاده از آن معده و دستگاه گوارش را تقویت کرده و از بروز بیماری نقرس جلوگیری می‌کند. شربت سماق تاثیر چشمگیری بر رفع غلظت خون دارد و برای افرادی  مبتلا به سیروز کبدی هستند، بسیار مفید است.

عظمایی با اشاره به تأثیر چشمگیر این گیاه بر خوش‌بویی دهان و تقویت لثه‌ها بیان کرد: اگر عدس را تفت دهید و آسیاب شده آن را با سماق قرمز و کمی بالنگ ترکیب کنید، مخلوط بسیار مناسبی برای افراد مبتلا به اسهال به دست آورده‌اید؛ همچنین خانم‌هایی که دوره ماهانه خود را سپری می‌کنند، می‌توانند روزانه ۶ قاشق مرباخوری از این ترکیب را به همراه آب و نبات خردشده مصرف کنند.

شربتی با تاثیر شگفت‌انگیز بر کاهش وزن/ کبدتان را با شربت سماق پاکسازی کنید
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تشریح کرد: برای تهیه این شربت به یک لیتر عرق شوید، یک لیتر عرق زیره، ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم سماق و نیم کیلو عسل احتیاج دارید. کافیست عرقیجات را ترکیب و سماق را به آن اضافه کنید؛ اجازه دهید محلول برای یک الی ۲ ساعت بماندو سپس آن را ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید؛ حرارت محلول که متعادل شد آن را در حرارت ۵۰ درجه سانتی‌گراد صاف کنید و در نهایت عسل را اضافه کنید.

او مقدار مناسب مصرف این شربت را ۳ لیوان در روز دانست و ادامه داد: ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری از مواد را داخل لیوان بریزید و مابقی لیوان را با آب خنک پر کنید؛ در صورت دلخواه می‌توانید چند قطره آب لیمو ترش به آن اضافه کنید.

خواص درمانی اکالیپتوس

 اکالیپتوس

برگ‌ گیاه اکالیپتوس علائم سرماخوردگی را تسکین داده، سلامت دهان را بهبود بخشیده و فوائد دیگری برای سلامت بدن دارد.

به گزارش ایسنا، اکالیپتوس از گونه‌های گیاهی شناخته شده است که در گذشته در تولید داروها در تمامی جهان به ویژه چین، هند، یونان و اروپا کاربرد داشته است. برگ‌های درخت اکالیپتوس در استرالیا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کنندگی در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد داشته است.

برگ‌های این گیاه به دلیل آنکه حاوی فلاونوئید است به بهبود وضعیت عمومی سلامت کمک می‌کند. همچنین این گیاه حاوی ترکیب تانین است که به دلیل تاثیرات ضد میکروبی شناخته شده است.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به برخی از خواص گیاه اکالیپتوس اشاره کرده‌ است:

آنتی‌اکسیدان‌ها: بهترین شیوه برای بهره بردن از فوائد برگ‌های اکالیپتوس نه به شکل روغن بلکه به صورت استفاده از یک عدد برگ خشک این گیاه و تهیه دم‌نوش است. برگ‌های این گیاه سرشار از فلاونوئیدهاست که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و مانع از آن می‌شود تا استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد در بدن انباشته شوند.

کوئرستین، فلورتین، کاتچین و لوتئولین از جمله ترکیب‌های فلاونوئید موجود در اکالیپتوس هستند که تمامی آن‌ها در پیشگیری از سرطان، بیماری‌ قلبی و زوال عقل موثر هستند.

تسکین علائم سرماخوردگی وخاصیت پاک‌کنندگی دندان‌هاودرمان خشکی پوست وتسکین درد مزمناز دیگر خواص آن می باشد.

راه‌های مقابله با عوارض یائسگی

ورزش پیاده روی

یک فیزیولوژیست ورزشی به تشریح نکاتی ورزشی در جهت کاهش عوارض یائسگی پرداخت.

دکتر مرجان افغان – فیزیولوژیست ورزشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش ورزش در جلوگیری از بروز عوارض ناشی از یائسگی بویژه یائسگی زودرس، گفت: یائسگی یک مکانیسم طبیعی است که در بدن زنان اتفاق می‌افتد که پس از رخ دادن این فرآیند بدن دچار تغییراتی نظیر پوکی استخوان، چاقی شکمی و … می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییرات رخ داده در بدن خانم‌ها پس از دوره یائسگی منجر به افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی _ عروقی خواهد شد، ادامه داد: مدیریت رخداد نارسایی زودرس تخمدان در جهت جلوگیری از بروز مشکلات ثانویه بسیار پراهمیت است. توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای و ورزش مستمر می‌تواند موثر عمل کند.

این مشاور تغذیه با تاکید بر اهمیت رعایت نکات تغذیه‌ای در دوره یائسگی گفت: مقابله با فاکتورهایی که باعث چاقی شکمی و ایجاد چربی‌های التهابی می‌شوند از بروز مشکلات قلبی _ عروقی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دیگر عارضه یائسگی، کاهش توده استخوانی در افراد است، اظهار کرد: به طور کلی یائسگی در سن طبیعی نیز منجر به بروز این مشکل می‌شود، اما نکته حائز اهمیت در افراد جوانی که دچار نارسایی زودرس تخمدان می‌شوند این است که پوکی استخوان در سنین پایین‌تر برایشان اتقاق می‌افتد که مدیریت این مسئله می‌تواند در سنین بالاتر به آنها کمک کند.

افغان تصریح کرد: مصرف ویتامین D و کلسیم به همراه ورزش سبک و منظم به این افراد توصیه می‌شود. از آنجایی که ریسک شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان در این افراد بالا است، نباید ورزش و فعالیت بدنی سنگین انجام دهند. آغاز فعالیت‌های بدنی با ورزش‌های تعادلی و پس از تقویت عضلات بسیار مناسب است. پس توصیه نمی‌کنیم فعالیت بدنی را با پیاده‌روی و دویدن آغاز کنند.

موفقیت ۹۰ درصدی داروهای آزمایشگاهی بیماری ابولا

ویروس ابولا

محققان بر اساس بررسی‌های انجام گرفته روی داروی آزمایشی ابولا اظهار داشتند: این دارو در بهبود علائم بیماری تاثیری ۹۰ درصدی داشته است.

به گزارش ایسنا، محققان با بیان اینکه پس از انجام تحقیقات روی دو نوع دارو تاثیر چشمگیر آن‌ها در افزایش طول عمر بیماران مشخص شد، اظهار داشتند: به زودی ابولا به بیماری قابل پیشگیری و درمان‌پذیر تبدیل می‌شود.

چهار نوع دارو روی تعدادی بیمار در جمهوری کنگو که با شیوع گسترده این ویروس روبرو بوده مورد آزمایش قرار گرفت. به گفته محققان دو نوع از این داروها به طور قابل توجهی در درمان بیماری اثربخش بوده‌اند.

به گفته مقامات بیمارستانی این دارو در درمان تمامی بیماران آلوده به ویروس ابولا در جمهوری کنگو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این دو دارو با نام‌های REGN-EB3 و mAb114 از طریق آنتی‌بادی ویروس ابولا را مورد هدف قرار داده و تاثیر آن را بر سلول‌های بدن انسان خنثی می‌کند. گفته شده این دو نوع دارو از جمله اولین داروهایی هستند که در کاهش چشمگیر مرگ و میر مبتلایان به ابولا تاثیر داشته‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*