اخبار علمی/امیدهای جدید برای درمان آسیب‌ نخاعی با سلول‌های بنیادی عصبی

 

امیدهای جدید برای درمان آسیب‌ نخاعی با سلول‌های بنیادی عصبی

امیدهای جدید برای درمان آسیب‌ نخاعی با سلول‌های بنیادی عصبی

تهران- ایران- عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان و مسئول طرح سلول درمانی و آسیب‌های نخاعی گفت: محققان این پژوهشگاه موفق شدند با استفاده از سلول‌های بنیادی عصبی، آسیب‌دیدگی نخاعی حیوانات کوچک را مداوا کنند که این دستاورد، امیدهای جدیدی را برای درمان این بیماری در انسان به وجود آورده است.

سلول‌های دستگاه عصبی مرکزی آستروسیت‌ها در محیط آزمایشگاهی به سلول‌های بنیادی تبدیل شده که این سلول‌ها می‌تواند در درمان آسیب‌های نخاعی مورد استفاده قرار گیرد. تبدیل آستروسیت‌ها به سلول بنیادی عصبی برای اولین بار در دنیا توسط محققان ایرانی انجام شد.

دکتر سحر کیانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی عصبی توانستند ناحیه آسیب‌دیده حیوانات کوچک مانند موش صحرایی را ترمیم کنند و مرحله حیوانی این طرح پژوهشی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

وی درباره کیفیت نتیجه به دست آمده در مرحله حیوانی این طرح، گفت: در مدل حیوانی این طرح پژوهشی، نتیجه مطلوب کسب و مشخص شد که سلول‌های بنیادی عصبی می‌توانند آسیب‌های له شدگی نخاعی را درمان کنند.

شکر و شکلات، کودکان را بیش فعال می‌کند

شکر برای کودکان مفید نیست، اما یک مطالعه نشان می‌دهد که چیز‌های شیرین باعث تحریک، لطمه به کار‌های مدرسه یا حواس پرتی آن‌ها نمی‌شود. از آنجایی که بسیاری از والدین معتقدند که ارتباط تنگا تنگی بین کودکان با شکلات وجود دارد که می‌تواند حتی اثرات جالب تری بر کودکان بگذارد.

عادت‌های روزانه ای که افراد با آن سرکار دارند/تصورات غلط از سرمای هوای/ایا دستگاه های مرطوب کننده مضرند/افتادن جسم خارجی داخل چشم

در‌های دستشویی عامل  انتقال میکروب

اگر نمی‌توانید روی صندلی دستشویی را بپوشانید، نگران نشوید. صندلی‌های توالت معمولا تمیز‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید هستند، اما در‌های دستشویی، دستگیره‌های در و کف دستشویی از میکروب‌هایی مانند‌ای کولای، نورو ویروس (با نام مستعار آنفولانزای معده) و آنفولانزا پوشیده شده‌اند. قبل از اینکه به در‌ها یا دستگیره‌ها دست بزنید، دستتان را با حوله کاغذی بپوشانید و بعد از دستشویی، از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید یا آن‌ها را بشویید.

عادت‌های روزانه ای که افراد با آن سرکار دارند/تصورات غلط از سرمای هوای/ایا دستگاه های مرطوب کننده مضرند/افتادن جسم خارجی داخل چشم


 


شکستن قولنج مفاصل، باعث آرتروز می‌شود

خیلی از افراد عادت به شکستن مفاصل خود دارند و مسلما این عمل بدترین حالت ممکن به آسیب زدن به بدن است. همه‌  بر این باورند که کار درستی انجام می دهند اما نمی دانند که  این کار موجب آرتروز در ناحیه کمرشان می شوند. اگر این عمل مدام تکرار شود، می‌تواند آرامش روانی و بدنی را از فرد بگیرد و حتی هنگام خواب هم از درد زیاد نتواند استراحت کند. در صورت تکرار این عمل و بروز درد شدید و طاقت فرسا، فورا به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

عادت‌های روزانه ای که افراد با آن سرکار دارند/تصورات غلط از سرمای هوای/ایا دستگاه های مرطوب کننده مضرند/افتادن جسم خارجی داخل چشم

فواید استفاده از دستگاه بخور 

دستگاه‌های مرطوب کننده می توانند رطوبت را به هوا اضافه کنند و همین امر به افرادی که دارای مشکلات تنفسی یا پوست خشک هستند کمک فراوانی خواهد کرد. روش های زیادی برای استفاده از دستگاه مرطوب کننده یا همان بخور در منزل و دفتر کاری وجود دارد اما برخی از آنها خطراتی را هم در پی خواهند داشت. دستگاه بخور می‌تواند برای افرادی که مشکلات پوستی یا تنفسی دارند و در محیط هایی با رطوبت اندک زندگی می کنند، مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که این دستگاه نمی تواند مشکلات زمینه ای همچون اسم را درمان کند. اگرچه این دستگاه مفید است اما نباید جایگزین درمان پزشکی شود. افرادی که به هنگام استفاده از دستگاه بخور نشانه هایشان بدتر می شود یا نشانه جدیدی را تجربه می کنند باید آن را کنار بگذارند و با پزشک مشورت کنند.

عادت‌های روزانه ای که افراد با آن سرکار دارند/تصورات غلط از سرمای هوای/ایا دستگاه های مرطوب کننده مضرند/افتادن جسم خارجی داخل چشم

روزی چند لیوان آب بخوریم؟

افراد حتما باید روزانه ۸ لیوان آب بنوشند. البته نیازی نیست که تعداد لیوان‌های خود را شمارش کنند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در موقع تشنگی یک لیوان آب می‌نوشند، برای سالم ماندن بدنشان مصرف می‌کنند. غذا‌های پر آب مانند سوپ، میوه و سبزیجات و نوشیدنی‌هایی مثل آبمیوه، چای و قهوه همگی به آب‌رسانی به بدن کمک خواهند کرد. اگر ادرار شما به رنگ زرد تیره درآمد یا به طور منظم ادرار انجام نگرفت و در یک منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، شاید لازم باشد آب بیشتری بنوشید.

عادت‌های روزانه ای که افراد با آن سرکار دارند/تصورات غلط از سرمای هوای/ایا دستگاه های مرطوب کننده مضرند/افتادن جسم خارجی داخل چشم

تخم مرغ برای قلبتان مضر نیست

اگر شما جزو دسته‌ای از افرادی هستید که عاشق املت هستید، خوشحال باشید. مصرف روزانه یک یا دوعدد تخم مرغ در افراد سالم، خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا نمی‌برد. درست است که زرده تخم مرغ، کلسترول فراوانی دارد اما برای بسیاری از ما، این مقدار کلسترول در یک ماده غذایی به اندازه مجموع چربی‌های موجود در غذا‌هایی که می‌خوریم، مضر نیست. زیرا تخم مرغ دارای امگا ۳ است.

عادت‌های روزانه ای که افراد با آن سرکار دارند/تصورات غلط از سرمای هوای/ایا دستگاه های مرطوب کننده مضرند/افتادن جسم خارجی داخل چشم

یافته جدید محققان؛

قندخون پایین به پیشگیری از سرطان کمک می کند

قندخون پایین به پیشگیری از سرطان کمک می کند

تیمی بین المللی از بیولوژیست ها عنوان می کنند داشتن رژیم غذایی دارای میزان کم قند برخی از سرطان ها را تحت کنترل قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان با محدودکردن میزان گلوکز خون در موش های مبتلا به نوعی سرطان ریه دریافتند رشد تومور در این موش ها تحت کنترل قرار گرفت.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه تکزاس، موش ها را تحت رژیم غذایی کتوژنیک که دارای مقدار بسیار کمی مواد قندی است، قرار دادند و با دادن داروی دیابت به آنها، از جذب گلوکز خون در کلیه ها، جلوگیری کردند.

آنها دریافتند از رشد بیشتر تومورهای سرطان زا در موش های مبتلا به سرطان ریه ممانعت شد.

«جانگ وان کیم»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته اصلی تحقیق ما این است که رژیم غذایی کتوژنیک به تنهایی دارای تاثیر پیشگیرانه رشد تومور است.»

همچنین محققان به رابطه قوی ای بین میزان بالاتر گلوکز خون و شرایط وخیم تر احتمال زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان پی بردند.

خواص درمانی آناناس

آناناس

آناناس از جمله میوه‌های گرمسیری است که بهبود قدرت باروری و کمک به کاهش وزن بخشی از فوائد آن به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، آناناس به دلیل دارا بودن فیتونوترینت‌ها (ترکیب‌های موجود در برخی گیاهان که برای سلامت بدن مفیدند  و از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند) به بهبود قدرت باروری کمک کرده، از التهاب می‌کاهد و مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود.

موارد ذکر شده تنها بخشی از خواص این میوه گرمسیری است. آنزیم بروملین در آناناس از فاکتورهای مهم در خواص درمانی بی‌شمار این میوه به حساب می‌آید.

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته حاکی از آن است که بروملین به تسریع روند درمان زخم کمک کرده و از متاستاز تومورهای سرطانی ریه پیشگیری کرده و گرفتگی و ورم ماهیچه‌ها را تسکین می‌دهد. از دیگر خواص آنزیم بروملین می‌توان به تاثیر آن در درمان بیماری آرتریت، بیماری‌های خود ایمنی و عفونت سینوس‌ها اشاره کرد.

به گزارش سایت مدیکال دیلی، از دیگر خواص این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقابله با سرطان: تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته نشان می‌دهد آنزیم بروملین خواص ضد سرطانی دارد. این آنزیم می‌تواند عامل محرک فرآیند آپوپتوز باشد که سلول‌های سرطان‌زا را از بین برده و به حفظ سلول‌های سالم کمک می‌کند.

پیشگیری از آسم: آناناس حاوی ترکیب بتا کاروتن است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم ارتباط دارد. این میوه از طریق سم‌زدایی و مقابله با التهاب وضعیت عمومی جسمی را بهبود می‌دهد.

غنی از ویتامین ث: این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی ویتامین ث،‌ خاصیت درمانی برای مقابله با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را دارد. همچنین از آناناس می توان برای درمان برخی مشکلات پوستی استفاده کرد چون ویتامین ث موجود در این میوه به بهبود سریعتر آفتاب سوختگی و خشکی و تحریک پذیری پوست کمک می‌کند.

بهبود هضم غذا: افزودن آناناس به رژیم غذایی به تجزیه پروتئین‌ها و تبدیل آن به پپتیدها و آمینو اسیدها کمک کرده و بهبود هضم غذا را به همراه دارد. این میوه فیبر و آب بدن را تامین می‌کند و رفلاکس معده و کولیت زخمی را بهبود می‌دهد.

کمک به بهبود سلامت روان: آناناس علاوه بر کمک به هضم غذا خلق و خو را هم بهبود می‌دهد. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که حاکی از تاثیر این میوه در مقابله با افسردگی و اضطراب است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*