آخرین خبر :

اخبار کوتاه سیاسی و اجتماعی / گفته‌های کنایه آمیز ضرغامی خطاب به روحانی/خاطره رهبر انقلاب از روزی که خرمشهر فتح شد/انتقاد صریح مطهری از صدا و سیما/واکنش زاکانی به گلایه‌مندی این روز‌های روحانی

 

خاطره رهبر انقلاب از روزی که خرمشهر فتح شد

نشریه خط حزب‌الله در این شماره خود به مناسبت سالروز فتح خرمشهر، بخشی از سخنان رهبری که در سوم خرداد سال ۹۵ ایراد فرموده‌اند را منتشر کرده است. در این مطلب به نقل از رهبری آمده است: در مورد فتح خرمشهر، اغلب شما جوان‌ها آن روز نبودید یا اگر هم بودید کودک بودید خیلی، کوچک بودید. روز فتح خرمشهر حادثه عظیمی بود. شاید هنوز چند ساعت از خبر نگذشته بود که بنده از [ساختمان]ریاست جمهوری می‌رفتم طرف بیت امام که خدمت امام (ره) برسم. در این خیابان و سر راه، مردم غوغا کرده بودند؛ مثل یک راهپیمایی، مثل یک تظاهرات [بود]. ماشین ما را که می‌دیدند، می‌آمدند جلو تبریک می‌گفتند. در همه کشور یک جشن عمومی خودجوش به وجود آمد؛ مسئله این قدر مسئله مهمی بود. البته مردم آن روز غالبا نمی‌دانستند چه اتفاقی افتاده است که این فتح به وجود آمده، از آن فداکاری‌ها، از آن ریزه کاری‌ها، از آن تلاش‌های عجیب و باورنکردنی، مردم اطلاع نداشتند.

عباس عبدی: جوانگرایی مدنظر رهبری به شیوه احمدی‌نژاد انجام نشود

عباس عبدی به خبرآنلاین می‌گوید: برخی مدیران جوانی که در دولت احمدی‌نژاد روی کار آمدند، بی‌پرواتر، غیرمسئول‌تر و غیر پاسخگوتر عمل کردند؛ مشکل ما فقط این نیست که نیرو‌های ما پیر هستند و باید با جوانان عوضشان کنیم، مگر در دوره احمدی نژاد این اتفاق نیفتاد؟ برون‌داد آن چه فاجعه‌ای بود؟ مشکل اصلی این است که گردش آزاد نیرو در ایران وجود ندارد و انتصاب‌ها براساس صلاحیت نیست، در نتیجه با این وضعیت پیر و جوان بودن نیرو در برون‌داد مدیریت فاقد صلاحیت فرقی ندارد. اگر بتوان گردش نیرو را براساس صلاحیت انجام داد و ساختاری تعبیه کرد که براساس صلاحیت، مدیران را انتخاب کند، دیگر پیر یا جوان بودن مدیر مسئله نیست؛ و بطور عادی جوانان می‌آیند و جانشین می‌شوند. زمانی که فردی انقلابی و حزب‌اللهی، خودش می‌بیند که یک فرد با صلاحیت‌تری از او وجود دارد هیچ‌وقت حاضر نمی‌شود جای آن فرد را بگیرد و اگر ماند معلوم می‌شود که فرد انقلابی و حزب‌اللهی نیست؛ بنابراین هر فردی که صلاحیت دارد فارغ از تعلقات فکریش باید بتواند در جایگاه مناسب قرار بگیرد.

انتقاد صریح مطهری از صدا و سیما

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه غلط برخی مسئولان در قبال تذکرات رهبری، گفت که پس از تذکر رهبری درباره یک موضوع مدیران به جای صدور بخشنامه، اقدامات عملی عاجل برای رفع آن کاستی انجام دهند. علی مطهری در یادداشتی با عنوان «رویه غلط برخی مسئولان نظام»، که در اختیار ایسنا قرار داد نوشت:

«مشاهده می‌کنیم که همواره پس از تذکر مقام رهبری به یک سازمان یا نهاد حکومتی، رئیس آن سازمان یا نهاد حکومتی بخشنامه غِلاظ و شِداد صادر می‌کند که از امروز باید چنین و چنان شود. گویی خود این رؤسا عقل شان به آن موضوع تذکر نمی‌رسیده و تا رهبر انقلاب بیان کرده‌اند متوجه موضوع شده‌اند. این رویه یادآور رفتار مقامات رژیم گذشته است که تا دستور از بالا می‌رسید همه جان‌نثار می‌شدند و آماده اجرای فرمان، گویی تا قبل از صدور دستور، وظیفه‌ای نداشته‌اند. تذکر اخیر رهبر انقلاب به صدا و سیما درباره پاسداری از زبان فارسی در اشعار سرود‌ها و ترانه‌ها و پرهیز از بکارگیری کلمات لاتین در برنامه‌های مختلف و توسط مجریان که تذکر بجا و لازمی بود، به همین سرنوشت دچار شد. رئیس سازمان صدا و سیما بخشنامه صادر کرد که از امروز نظارت بر این موضوع در اجرای مجریان و اشعار سرود‌ها و ترانه‌ها شدت پیدا می‌کند.

گویی جناب علی عسکری خودشان ضرورت این کار را درک نمی‌کرده‌اند، در حالی که دیدن چند برنامه تلویزیون یا شنیدن چند سرود یا ترانه رادیو، به سرعت انسان را به این موضوع منتقل می‌کند. این که در برنامه‌های ورزشی می‌شنویم که فلان تیم کامبک کرد یا فلان بازیکن هت‌تریک کرد و یا فلان دروازه‌بان کلین شیت کرد و یا در ترانه‌های رادیو فقط وصف چشم و ابرو با رویکرد غنائی و عشقی و محتوایی سخیف و کوچه بازاری می‌شنویم، به راحتی انسان را متوجه ضرورت اصلاح این وضع می‌کند و رئیس سازمان نباید منتظر تذکر مقام رهبری بماند، ضمن اینکه امثال بنده بار‌ها این تذکر را به صدا و سیما و وزارت ارشاد داده‌ایم، اما دریغ از درک اهمیت موضوع و احساس مسئولیت نسبت به آن توسط مسئولان این دو نهاد. مضمون برخی ترانه‌های قبل از انقلاب بهتر از برخی ترانه‌هایی است که امروز از صدای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.

اما ریشه هردو پدیده یعنی استفاده از کلمات لاتین در برنامه‌ها و نیز مضامین سخیف در برخی سرود‌ها و ترانه‌ها، خودباختگی فرهنگی و احساس خود کم‌بینی نسبت به فرهنگ غربی است. برخی افراد با بکار بردن الفاظ انگلیسی در کلام خود احساس شخصیت می‌کنند همان طور که برخی صاحبان فروشگاه‌ها و مدیران شرکت‌ها از این که نام فرنگی روی فروشگاه یا شرکت خود بگذارند و حتی از کلمه OFF به جای «تخفیف» یا از کلمه SALE به جای «فروش ویژه» یا «حراج» استفاده کنند احساس شخصیت می‌کنند و حتی معتقدند که به این وسیله فروش ما بالا می‌رود، یعنی ضمنا مردم را هم به این خودباختگی متهم می‌کنند و البته خیالشان از واکنش وزارت ارشاد هم کاملاً آسوده است! به هر حال باید مدیران ما دست از این رویه بردارند که بلافاصله بعد از تذکر مقام رهبری درباره یک موضوع مربوط به آنها، بخشنامه صادر می‌کنند که باید چنین و چنان شود و در نتیجه بوی تملق و چاپلوسی به مشام‌ها می‌رسد، بلکه روش درست این است که مدیر مربوط اقدامات عملی عاجل برای رفع آن کاستی انجام دهد و پس از چند ماه اعلام کند که ما آن کاستی مورد تذکر مقام رهبری را رفع کردیم.»

واکنش زاکانی به گلایه‌مندی این روز‌های روحانی

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان با بیان اینکه هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه روحانی اختیارات ویژه نداشته است، گفت: این یک موضوع نخ نماست که وقتی شعار‌ها محقق نمی‌شود، چنین موضوعی را مطرح می‌کنند. علیرضا زاکانی عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با مهر ضمن اشاره به گلایه‌مندی اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر نداشتن اختیارات کافی، گفت: هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه آقای روحانی اختیارات نداشته است. این یک امر نخ نماست که وقتی رؤسای جمهور توانایی لازم برای تحقق شعارهایشان را ندارند و نمی‌توانند مسیرشان را دنبال کنند در دوره دوم موضوع عدم اختیارات را مطرح می‌کنند. وی افزود: حال اگر رئیس‌جمهور اختیارات نداشته چرا در دور اول این موضوع را متوجه نشد و چرا در دور دوم باز هم وارد کارزار انتخابات شد؟ عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اختیاراتی که امروز رئیس‌جمهور دارد با توجه به همین جلسه سران سه قوا و اختیارات ویژه‌ای که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به وی داده شده، هیچ رئیس‌جمهوری تا به امروز نداشته است.

تحلیل الله‌کرم از تأکید رهبری بر جوان‌گرایی

حسین الله‌کرم فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که سخنان رهبری درباره حضور جوانان حزب‌اللهی در سطح مدیران ارشد کشور تنها نباید به جایگاه ریاست‌جمهوری و وزرا تفسیر شود و تاکید رهبری تمامی سطوح مدیریتی کشور را در برمی‌گیرد. عضو شورای هماهنگی حزب‌الله که با خبرآنلاین گفت‌وگو کرده، درباره تعبیر حزب‌اللهی بودن برای مدیران جوان هم می‌گوید: «منظور رهبری به نیرو‌های انقلابی سه جریان است، اما این نیرو‌ها بیشتر در نیرو‌های اصولگرا دیده می‌شود.»

واعظی انتخاب سخنگوی دولت را تأیید کرد

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خبر انتخاب ربیعی بعنوان سخنگوی دولت را تأیید کرد. محمود واعظی در توییتر خود با تأیید خبر انتخاب سخنگوی دولت نوشت: همان گونه که چهارشنبه در جمع خبرنگاران دولت گفتم، مراحل مقدماتی تعیین سخنگوی دولت انجام شد و دیروز آقای دکتر ربیعی با رئیس جمهوری دیدار و برنامه خود را تقدیم ایشان کردند. انشالله مراحل نهایی کار و صدور حکم ایشان هم در هفته آتی انجام خواهد شد.

کتاب نویسنده ایرانی در آمریکا جنجال‌ساز شد

جامعه یهودیان آمریکا به قرار گرفتن کتاب کودک، گلبرگ باشی نویسنده و ناشر ایرانی مقیم آمریکا تحت عنوان «ف مثل فلسطین» در قفسه‌های کتابخانه محلی نیوجرسی اعتراض کردند. به گزارش ایبنا، یهودیان ایالت نیوجرسی آمریکا با اعتراضات خود، ورود کتاب کودک گلبرگ باشی، نویسنده ایرانی، تحت عنوان «ف مثل فلسطین» را به قفسه‌های کتابخانه دولتی منطقه هایلند نیوجرسی به تأخیر انداختند. موضوع کتاب دباشی که درباره فلسطین است خشم یهودیان آن منطقه را برانگیخته و در تلاشند تا آن کتاب را که به زعم آن‌ها معرف فرهنگ فلسطینی و در دشمنی با یهود است از کتابخانه‌های منطقه جمع‌آوری کنند. با این همه اداره کتابخانه محلی منطقه گفته است که حذف کتاب از قفسه‌های کتابخانه، منوط به اخذ تصمیم نهایی از سوی هیأت امناست. دباشی کتاب «ف مثل فلسطین» را با همکاری گلرخ نفیسی، تصویرگر مطرح ایرانی منتشر کرده و تصاویر کتاب همراه با توضیحاتی درباره فعالیت فلسطینی‌ها از بازی تا آشپزی و اعتراضاتشان است. در این کتاب حروف الفبای زبان انگلیسی با کلماتی، چون فلسطین، انتفاضه و بیت لحم توضیح داده شده‌اند.

استعفای زنگنه تکذیب شد

یک منبع آگاه شایعه استعفای زنگنه را رد کرد و به عصرایران گفت: آقای زنگنه استعفا نداده و با قدرت در راه حفظ اموال مردم و نسپردن نفت به دست دلالان و کاسبان تحریم به کار خود ادامه می‌دهد. قطعا تا زمانی که این دوستان در مجلس حضور دارند و آرزویشان را به جای اخبار منتشر می‌کنند وزیر نفت در این وزارتخانه باقی می‌ماند. در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و وزارت نفت در پیشانی حملات امریکا و برخی همسایگان قرار دارد شکل گیری چنین خبرسازی‌هایی مشکوک و قابل تامل است. نظام جمهوری اسلامی در سطوح عالی از مجموعه اقدامات وزارت نفت برای دور زدن تحریم‌ها کاملا آگاهی دارد و اگر دوستان بی‌خبر هستند دلالت بر بی‌عملی مجموعه کارکنان و تصمیم‌سازان صنعت نفت نیست. چنین اقداماتی نتیجه‌ای جز تحمیل خستگی مضاعف بر کارگزاران نظام ندارد و امیدواریم دوستان دلواپس به عواقب این خبرسازی‌ها آگاه باشند.

شبی که روحانی با خیال راحت خوابید!

سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک با برنامه دستخط شبکه ۵ سیما مصاحبه‌ای انجام داد و گفت: یک خاطره‌ای از آقای روحانی نقل کنم شاید برای بینندگان عزیز جذاب باشد. شب انتخابات در سال ۹۲ تا صبح بیدار بودیم و تا اذان صبح با استان‌ها تماس می‌گرفتم و نتایج آراء را می‌گرفتم. بعد آقای روحانی تقریباً ۱۰ – ۱۰: ۳۰ شب بود که تصمیم گرفت به منزل برود. ما تاکید کردیم که شما باید امشب بیدار باشید و نگران که شمارش آرا مشکلی ایجاد نشود. ایشان فرمودند: رهبری اجازه نمی‌دهد کسی در آراء دخالت کند؛ اجازه نخواهند داد.

نعمت‌زاده شغل جدید را نپذیرفت

با وجود این که وزیر صنعت، در حکمی، نعمت‌زاده را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در فاز ۱۴ پارس جنوبی انتخاب کرده بود، ولی نعمت‌زاده این سمت را نپذیرفت. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با صدور حکمی محمدرضا نعمت زاده وزیر اسبق صمت را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در کنسرسیوم فاز ۱۴ پارس جنوبی منصوب کرده بود، اما محمد رضا نعمت‌زاده با انتشار نامه‌ای ضمن تشکر از رحمانی، این سمت را نپذیرفت.

در نامه نعمت‌زاده خطاب به رضا رحمانی وزیر صنعت آمده است: احتراما، ضمن تشکر از جنابعالی، به استحضار می‌رسد که دو هفته قبل دو نفر از مدیران وزارت نفت ضمن اعلام تمایل وزیر نفت مبنی بر پذیرش مسئولیت اینجانب در هیات مدیره IPMI به منظور حمایت هرچه بیشتر آن وزارت، با توجه به تعهدات و برنامه‌های کاری خود، ضمن تشکر از حسن اعتماد وزیر محترم نفت و وزارت نفت، از پذیرش چنین پیشنهادی عذرخواهی نمودم و چند روز پیش نیز یکی از اعضای محترم هیات مدیره IPMI به همراه تعدادی از مدیران آن شرکت درخواست مشابهی را نمودند که مجددا با تشکر از پذیرش آن، عذرخواهی شد.

پامپئو: هیچ‌کس در دولت خواهان جنگ با ایران نیست

پامپئو در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه نگران تحرکات نیرو‌های ایرانی و نیابتی در منطقه هستیم تاکید کرد که هیچ کس در دولت خواهان جنگ با ایران نیست. «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با «وان آمریکا» گفت: ایران باید درک کند با این‌که دولت آمریکا به‌دنبال جنگ با این کشور نیست، اما از منافع واشنگتن دفاع می‌کند. به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، پامپئو در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تنش میان ایران و آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور جنگ نمی‌خواهد. من جنگ نمی‌خواهم. هیچ‌کس را در دولت نمی‌شناسم [که خواهان جنگ باشد]. امروز صبح با وزیر شاناهان صحبت کردم. هیچ‌کدام از ما این را نمی‌خواهیم. اما فکر می‌کنم ایرانی‌ها باید درک کنند، همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ در توئیت خود گفت، ما از منافع آمریکا محافظت می‌کنیم». پامپئو با ادعای این‌که ایران باعث بی‌ثباتی در منطقه شده است گفت: «به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم سلاح هسته‌ای داشته باشند. به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم برنامه موشکی خود را ادامه دهند».

گفته‌های پهلودار ضرغامی خطاب به روحانی

عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در توئیتی نوشت: رئیس جمهور در حالی از اختیارات ویژه سخن می‌گوید که با تحریم جلسات فرا دولتی، فرصت‌های ویژه‌ای را از دولت خود سلب کرده است. رؤسای جمهور قبل این گونه نبودند.

ترامپ اعزام ۱۵۰۰ نظامی به غرب آسیا را تأیید کرد

رئیس جمهور آمریکا از اعزام ۱۵۰۰ نظامی به خاورمیانه خبر داد. «دونالد ترامپ» گفت که واشنگتن ۱۵۰۰ نظامی به خاورمیانه اعزام می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*