رئیس سازمان صمت در دیدار مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی : تولیدکنندگان سرمایه خود را در استان هزینه نمی کنند

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / مدیر مسئول و سردبیر روزنامه امروز خراسان جنوبی با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار ابتدا مدیرمسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان گفت: وظیفه رسانه ها انعکاس خدمات دولت و مشکلات مردم است و چه خوب است که مسئولان در کنار بیان عملکرد، مشکلات را نیز بیان کنند. محمود حیدری با ذکر اینکه امسال و در سال رونق تولید، انتظار داریم ارتباط مسئولین حوزه تولید با رسانه ها بیشتر شود، افزود: بیشتر تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی با تامین اجتماعی، اداره کار ، مالیات، بانک ها و تامین سرمایه در گردش مشکل دارند و امیدواریم در سال جاری این دستگاه ها نیز با تولیدکنندگان همراهی کنند.

برخی ادارات کل کالاهای مورد نیاز خود
را از خارج استان تامین می کنند
وی اضافه کرد: برخی ادارات کل کالاهای مورد نیاز خود را از خارج استان تامین می کنند در صورتی که این استان ظرفیت های خوبی برای تامین خدمات و کالاهای مورد نیاز ادارات دولتی دارد.
وی در ادامه گفت: چندین هزار تن کاغذ در اواخر سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده است اما به دلیل عدم نظارت به دست مصرف کنندگان واقعی نرسیده است و هم اکنون شاهد کمبود شدید کاغذ و افزایش قیمت آن هستیم.حیدری همچنین گفت: در حوزه چاپ نیز سفارشات و کارهای چاپی که ما برای استان‌های دیگر و حتی استانهای غربی کشور انجام می دهیم بیشتر از کارهای داخل استان است و این یعنی کیفیت کار چاپ ما بالاست اما با این وجود سفارشات چاپی داخل استان با هزینه بالاتر در مشهد و تهران انجام می‌شود که قابل تامل است.
حتی یک واحد تولیدی نمی تواند ادعا کند که….
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این دیدار با اشاره به این که تمامی مشکلات مطروحه از سوی واحدهای تولیدی مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد ، گفت : ممکن است به دلایل مختلفی که به سازمان مربوط نمی شود تمامی این جلسات به رفع مشکل ختم نشود و اما در مواردی که در حیطه اختیار ماست با جدیت و با هدف رفع مشکل تلاش می‌کنیم.

واحدهای تولیدی تمام اطلاعات و آمار خود
را ارائه نمی‌دهند
مهندس شهرکی با بیان اینکه وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولید و واحد های فعال در این عرصه است، افزود: معمولا واحدهای تولیدی تمامی اطلاعات مربوط به خود را ارائه نمی دهند و حتی در ارزیابی‌های ما و اتاق بازرگانی نیز تناقضاتی وجود دارد و مدیر هیچ واحد تولیدی نمی گوید که وضع ما خوب است البته تولید در هیچ زمانی حتی در شرایط عادی هم بدون مشکل نیست و به عنوان مثال اگر تولید یک واحد تولیدی خوب باشد ممکن است مشکل بازاریابی داشته باشد و یا اگر در بحث به روز رسانی ماشین آلات خود با مشکل روبرو باشد و … اما وقتی تولید و فروش یک واحد خوب باشد چرا باید با مشکل سرمایه در گردش روبه‌رو باشد؟

ولع مردم به خرید و احتکار خانگی
باعث گرانی برخی کالا ها می شود
مهندس شهرکی با ذکر اینکه خیلی از تولیدکنندگان سرمایه خود را در استان هزینه نمی‌کنند، اظهار کرد: جدا از نزول رحمت الهی در بارندگی ها با توجه به خسارات سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور سیل‌زدگان به فرش، تلویزیون، یخچال، تعمیر واحدهای مسکونی و… نیاز دارند و امسال یک بازار ۲۰ میلیون نفری ایجاد شده که باید لوازم منزل آنها و سایر مایحتاج شان توسط تولیدکنندگان تامین شود و البته همین موج تقاضا که بدون پیش بینی قبلی و به یک باره به کشور تحمیل می شود و همچنین ولع مردم به خرید و احتکار خانگی باعث گرانی قیمت می شود. به عنوان مثال ما سال گذشته ۱۵۰۰ تن توزیع شکر داشتیم که توزیع شکر در اسفند ماه به یکباره به ۲ هزار تن رسید و این به دلیل خریدغیر ضرور است که افزایش قیمت‌ها را نیز به دنبال دارد.

هر چقدر اشتغال زایی می کنیم باز هم کم است
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در نقاطی مثل مشهد، تهران و… مراجع ذیربط صرفا به افزایش تولید توجه دارند و به حق و حقوق ها، بیمه و… کاری ندارند اما اینجا قانون مندانه عمل می شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: نرخ بیکاری ما بالا و عقب ماندگی ها آن قدر زیاد است که هر چقدر اشتغالزایی شود به لحاظ حجم بیکاری ها باز هم عقب هستیم و اقدامات صورت گرفته در این راستا خود را نشان نمی‌دهد.

بدون زیر ساخت و تسهیلات نباید انتظار آمدن سرمایه‌گذار داشت
وی با ذکر اینکه وقتی زیر ساخت‌ها و تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری را نداریم نباید انتظار آمدن سرمایه‌گذاران را به استان داشته باشیم، افزود: سرمایه‌گذاران برای دو ۳ درصد سود کمتر حاضر به سرمایه‌گذاری کلان نمی‌شوند البته سرمایه‌گذارانی که مواد لازم برای واحدهای تولیدی آنان در این استان وجود دارد از جمله زغال سنگ، کاشی و سرامیک و… ناچارند به این استان بیایند ولذا در استان تمرکز بر صنایعی مثل سیمان، کاشی و سرامیک است.

اعطای تسهیلات به ۸۰ واحد صنعتی
مهندس شهرکی با اشاره به اعطای تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی که مشکلاتی از قبیل کمبود سرمایه در گردش، چک برگشتی، بدهی مالیاتی، تامین اجتماعی و… داشتند، گفت: حدود ۷۰۰ واحد تولیدی تسهیلات گرفتند که ۸۰ واحد در حوزه صنعت فعالیت دارند و اطلاعات و اسناد و مدارک تمامی این موارد ثبت سامانه است.

فقط تا مرحله ثبت سفارشات پیش می رویم
وی در خصوص مشکلات عدیده مربوط به کاغذ هم گفت: ما در حقیقت متولی ثبت تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی هستیم و فقط تا مرحله ثبت سفارشات پیش می رویم. وی به توزیع ۲ هزار تن برنج اشاره کرد و با بیان اینکه ۲۸۹ تن برنج را فقط در یک ماه و نیم گذشته در استان توزیع کرده‌ایم و با کمبود هم روبرو نیستیم، اضافه کرد: توزیع لاستیک نیز ۱۸ هزار حلقه بوده که ۶ هزار حلقه آن در اسفند و فروردین گذشته توزیع شده و این در حالی است که سهم ما از لاستیک کشور یک درصد است.

توزیع روزانه ۱۰۰ تن مرغ در ایام نوروز در استان
وی با ذکر اینکه میزان مصرف مرغ در استان در شرایط عادی روزانه ۳۵ تن و در حال حاضر ۱۵ تن است، تصریح کرد: در ایام نوروز امسال روزانه ۱۰۰ تن مرغ در استان توزیع شد که میزان بالای تقاضا و مصرف مرغ را در آن ایام نشان می‌دهد. مهندس شهرکی اظهار کرد: صنایع ما باید به روز شوند تا بتوانند با رقبا به رقابت بپردازند در غیر این صورت بهتر است تغییر کاربری داده و جای خود را به تولید دیگری بدهند.

انجام ۵۶ هزار مورد بازرسی در سال گذشته
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۶ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیر صنفی انجام دادیم، گفت: البته ایرادهایی بدلیل کمبود نیرو وجود دارد اما موارد را با جدیت پیگیری می‌کنیم و بهترین بازرسان ما خود مردم هستند و شماره ۱۲۴ آماده دریافت گزارشات مردم می باشد.