یادداشت: خراسان جنوبی، پایلوت گفت و گوی جناح ها شود

امروز خراسان جنوبی – محمد فاضل / ما پیروان پیامبر گفتگو و مکتب نشینان امامان گفت و گوئیم. بسیار هم خوانده ایم و در تریبون ها از مجالس گفت و گو و مناظره پیشوایان دینی، سخن می گوئیم و این شیوه مرضیه را می ستاییم. حق هم همین است اما باید که خود هم به این حق و اخلاق عصمت، متخلق شویم که اگر چنین شد، بسیاری از مصائب را نخواهیم داشت و کلاف روابط، هیچ گرهی بر خویش نخواهد دید. چقدر خوب است جلساتی که مردان سیاست از همه گرایش ها را دور هم می نشاند و فرصت مواجهه و گفت و گو می دهد. به همین میهمانی رمضانی رئیس جمهور محترم توجه فرمایید. چهره های متفاوت از نحله های فکری و سیاسی گوناگون، کنار هم نشستند. حتما در روی هم خندیده اند. حتما به هم سلام کرده اند. حتما دست هاشان، گرمای فراموش شده برادری را به یاد آورده است و حتما خاطرات خوش پیشین، ذهن شان را معطر کرده است و همین برای قدم اول خوب است. اما قدم های بعد را هم باید برداشت تا این توان مضاعف شود که با هم موانع را از سر راه مردم برداریم. “محمد مهاجری” روزنامه نگار اصول گرا با نگاه به همین ماجرا، نوشته بود” فرهنگ دینی و ملی ما مبتنی است بر گفتگو. اما همین فرهنگ زیبا از میان شخصیت های ساسی کشورمان{گویی} رخت بربسته است. طبع آدم ها نازک شده و رگ گردن شان کلفت. درشت گویی می کنند و به همدیگر دندان قروچه می روند. از طریق رسانه ها سر هم داد می زنند. همه فقط زبانند و کسی گوش نیست.” حال آن که خدا ما را دو گوش داده است و یک زبان و به قاعده حداقلی هم باید دوبرابر بشنویم و یک برابر سخن بگوئیم اما تاکنون زبان قدر صد گوش، میانداری کرده است و همین هم باعث شده که میدان در اختیار غوغا سالاران قرار بگیرد و ماجرا همان بشود که مهاجری نوشته؛ دعوا راه انداختن بین فرزندان انقلاب، کاسبی عده ای خاص است. این عده خودشان اصل فتنه اند اما دیگران را فتنه گر می خوانند. بعد از دیدار ۲ روز پیش، ببینید کدام جریان ها و رسانه ها خشمشان بیرون زد.” همان کسانی که “بودشان” به “نبود آرامش و همدلی” بسته است. غوغا زیست هایی که شمشیر در دهان دارند و به چپ و راست می زنند تا مبادا، فاصله ها کم شود!
این روزنامه نگار با توجه دادن به این نکته ظریف که؛ اگر لختی دور هم بنشینند ، کینه هاشان اول به کدورت تبدیل می شود و به تدریج مهربانی جایش را می گیرد، می نویسد: اگر چنین دیدارهایی متوالی انجام شود، مملکت روی آرامش می بیند و به خصوص این روزها که در جنگ تمام عیار با دشمنیم، دوستان متحدتر می شوند.
کاش چنین نشست هایی با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و مجمع تشخیص هم برگزار شود. بله، کاش چنین جلساتی برگزار شود تا یاران همراه دیروز و رقیبان امروز اگر نه شرط رفاقت لااقل استانداردهای رقابت در فصل خود و همراهی در فصل کار را رعایت کنند.
چقدر خوب است که همین جلسه به سنت حسنه ای در استان ها و شهرستان ها هم تبدیل شود و حضرات نمایندگان ولی فقیه و استانداران هم افتخار میزبانی میهمانان خدا با گرایش های فکری متفاوت را به نام مبارک خویش بنویسند و با خواندن چهره های اثرگذار جناح ها، فرصت دیدار را فراهم آورند. دیدارهایی که اگر ادامه پیدا کند با غبار روبی دل ها، آغاز خواهد شد و در نهایت برادری عهد سابق را احیا خواهد کرد و در روزگاری که دشمنِ قسم خورده، دندان نشان می دهد ما را به مشتی محکم برای دهان او و دستی باز و مقتدر و گره گشا برای رفع موانع جامعه تبدیل خواهد کرد. خراسان جنوبی با مهربانی ها و سعه صدر نماینده محترم ولی فقیه و استاندار خوش تدبیر، می تواند به پایلوت این فرایند تبدیل شود. از ماه رمضان فقط ۲۰ روز مانده است. می توانیم نمره قبولی بگیریم در این امتحان بزرگ اگر متولیان همین امروز دعوت نامه ها را بنویسند. ان شاءا… چنین باد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*