آخرین خبر :

گزارشی از وضعیت بیمه درمان کارتن خواب ها و معتادان در استان/ بیمه درمان معتادان روی هوا

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / همواره از یک فرد معتاد در جامعه بعنوان یک بیمار یاد می شود که در اثر این بیماری در ورطه فقر و نداری می افتد و در کنار از دست دادن خانواده ، آبرو و دارو ندارش هیچ پولی هم برای درمانش اگر هم بخواهد ترک کند ، ندارد و در این بین اگر این افراد بخصوص معتادان متجاهر تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند می توان امید د اشت با پرداخت بخشی از هزینه های درمان توسط سازمان های بیمه گر روزنه امیدی برای ترکشان بوجود آمده چرا که بار مالی زیادی را بر خانواده و خود فرد تحمیل نمی کند .
در همین راستا در سال ۹۲ مصوبه بیمه درمان اعتیاد ابلاغ و الزام آور شد که تا سال گذشته بنحو مطلوبی اجرایی نشد و بخاطر محدودیت هایی که داشت عملا بسیاری از معتادان متجاهر را شامل نمیشد و در سال جاری همین بیمه هم با حذف بند مربوط به آن در بودجه ۹۸ عملا کان لم یکن شده است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در گفت وگو با خبرنگار ما بعد از طرح موضوع حذف بیمه معتادان از سرفصل های بیمه سلامت کشور در دیدار اصحاب سلامت استان با مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور با انتقاد از حذف بیمه معتادان در سازمان بیمه سلامت گفت : سال گذشته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور مبلغ ۶۰ میلیارد تومان بابت بیمه ۸۰۰ معتاد در سراسر کشور به بیمه سلامت پرداخت کرده است . زندی با اشاره به نامه مدیر عامل سازمان بیمه سلامت به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اینکه از تاریخ یک فروردین ماه ۹۸ ادامه همکاری با این مجموعه مقدور نخواهد بود ، افزود: بر اساس قانون متولی مراحل درمان و ترک اعتیاد باید دستگاه های ذی صلاح باشند و در ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر این وظیفه بر عهده دولت گذاشته شده است .
وی با اشاره به تجربه ناموفقی که در سال ۹۲ بعد از راه اندازی مرکز جمع آوری معتادان تحت عنوان مرکز ماده ۱۶ اتفاق افتاده ، ادامه داد: در سال ۹۵ این مرکز بعد از تشکیل کمیته ماده ۱۶ و وجود برخی مخالفت ها تعطیل شد که یکی از علل آن نبود شرایط افراد پذیرش شده در این مراکز برابر پروتکل ماده ۱۶ عنوان شد .
وی با بیان اینکه بر اساس اظهار نظر پلیس مبارزه با مواد مخدر استان معتاد متجاهر در خراسان جنوبی نداریم مرجع تشخیص معتاد متجاهر را مرجع قضایی عنوان کرد و گفت : شناسایی این افراد در استان به دادستانی ارجاع شده تا از این طریق پیگیری های لازم صورت گیرد .
عدم مدیریت بیمه معتادان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از معتادان بعنوان افراد بی خانمانی یاد کرد که اگر وضعیت بیمه آنها مشخص و تعیین تکلیف نشود با توجه به اینکه بهزیستی هم اعلام کرده اعتباری برای درمان این افراد ندارد و مرکز دولتی ترک اعتیاد هم در استان وجود ندارد ، طی سه سال آینده در سطح استان و گوشه کنار شهرهایمان کارتن خواب هایی را خواهیم دید که در نتیجه سوء مدیریت ها و عدم تدبیر به موقع به چنین وضعیتی دچار شده اند .
زندی ادامه داد : فرد معتاد کسی است که عرض و آبرو و مال و خانواده اش را از دست داده و پولی برای درمانش ندارد بنابراین اگر هزینه های درمانش تحت پوشش بیمه نباشد نمی تواند چنین هزینه ای را تقبل کند .
راه اندازی بیش از ۸۰ مرکز متادون درمانی در استان
وی با بیان اینکه مجموعه هایی مانند وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهزیستی در راستای درمان این افراد تکلیف قانونی دارند، گفت : دولت سازمان بیمه سلامت را مکلف کرده که در راستای بیمه معتادان اقدامات لازم را انجام دهد که در همین راستا سال گذشته مراکز متادون درمانی در قالب درمان سرپایی بیماران معتاد راه اندازی شد. زندی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰ درصد مراکز ترک اعتیاد استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند که کمک خیلی خوبی بود، افزود: در نامه جدید سازمان بیمه سلامت عنوان شده از سال جاری خدمات این بیمه از معتادان برداشته می شود و وظیفه بر عهده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گذاشته شده است. وی به پیگیری هایی که در این راستا از طریق تهران در دست اقدام است ، اشاره و تاکید کرد : سازمان بیمه سلامت عملا با این دستورالعمل خودش را از زیر بار این تکلیف خارج کرده است .
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور هم در نشست با اصحاب سلامت در استان با بیان اینکه در سال جاری بیمه معتادان از سرفصل های پوشش بیمه سلامت خارج شده است ، گفت : بر اساس تصمیم اخذ شده از این به بعد این وظیفه بر عهده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گذاشته شده است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*