گزارشی از مشکلات هیأت شطرنج استان/ شطرنج بازان درحاشیه

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / مسابقات جام رمضان در تمام رشته ها در حال برگزاری است. برای من جالب است که شطرنج هم جام رمضان برگزار می کند شاید به دلیل نوع نگاهی است که در استان هنوز به این ورزش است و شاید آن را به عنوان ورزش قبول ندارند. جالب است که ورزشکاران این رشته شطرنج را عشق می دانند چرا که هیچ انگیزه ای برای ادامه آن ندارند و تنها به دلیل علاقه وافری که به این ورزش دارند ناملایمتی ها و حرف های کنایه دار برای آنها مهم نیست. در ادامه با ورزشکاران این رشته که مدال هایی هم دارند صحبت کرده ایم.
هزینه های بالای اعزام
مهرنوش آرمند، ۱۹ ساله کسی است که مقام های اول تا سوم کشوری را در کارنامه خود دارد. او در زمینه مشکلات شطرنج استان می گوید: مشکل ورزشکاران بیرجند فاصله طولانی آن از مرکز استان های بزرگ است که برای مسابقات باید هزینه های زیادی بدهیم. وی ادامه می دهد: در شطرنج به ویژه بانوان استعدادهای خیلی خوبی داریم ولی به دلیل هزینه هایی که در بردارد و اینکه تمام اعزام ها و مسابقات را باید با هزینه خودمان برویم مشکل است و خانواده ها حاضر به حمایت نیستند و اگر من هم به این سطح رسیده ام چون خانواده ام حمایت می کند. وی به مسابقات جام خاوران در استان اشاره می کند و می گوید: این بهترین کاری بود که انجام شد تا بتوانیم در استان با شطرنج بازهای دیگر استان ها رقابت کنیم ولی سالی فقط یک بار است که برگزار می شود.
مربی درجه یک بیاورند
آرمند تأکید می کند که شطرنج جزو رشته هایی است که به دلیل استفاده زیاد از ذهن و تفکر باعث بالا رفتن قدرت تفکر، تصمیم گیری و تحصیل می شود. به گفتۀ وی برای اینکه شطرنج در استان توسعه پیدا کند باید تعداد مسابقات بیشتر شود و ورزشکاران در لیگ ها و مسابقات کشوری بیشتر شرکت کنند که نیاز به حمایت اداره کل ورزش و هیئت است چرا که اکنون به هر مسابقه ای می رویم با هزینه شخصی می رویم. به گفتۀ وی وضع نسبت به سال های ۹۲ خیلی بهتر شده است ولی هنوز آنچنان که باید شطرنج را جدی نمی گیرند. وی تأکید می کند: اگر بتوانند مربیان درجه یک هم از فدراسیون برای آموزش و ارتقای ورزشکاران بیاورند می تواند خیلی تأثیرگذار باشد.
ورزشکاران بیرجندی تکراری شده اند
البرز قیاسی شطرنج باز ۹ ساله که از مدال آوران جام خاوران کشوری است هم می گوید: بازی شطرنج را دوست دارم و به خاطر علاقه ام آن را ادامه می دهم. وی با ناراحتی می گوید: اینقدر با ورزشکاران بیرجندی مسابقه داده ایم که دیگر تکراری شده اند و نیاز داریم به استان های دیگر برویم و مسابقات کشوری بیشتری برگزار شود.
بها نمی دهند
سعید آبادیان ۱۷ ساله هم که یکی دیگر از مدال آوران این رشته می باشد، می گوید: علاقه ای به ورزش های توپی و رزمی نداشتم ولی بخاطر اینکه این ورزش ذهن انسان را به چالش می گیرد به آن علاقه مند شدم تا جایی که اکنون به این سطح رسیده ام. به گفتۀ وی در خراسان جنوبی اصلا شطرنج دیده نمی شود و کسی بها نمی دهد. وی با اشاره به اینکه خانواده ها هم این ورزش را حرفه ای نمی دانند، تأکید می کند: وقتی به خانواده ها هم می گوییم برای مسابقات کشوری می خواهیم برویم نمی گذارند چرا که اهل ریسک و خطرات جاده نیستند و به شطرنج هم اهمیتی نمی دهند. سعید آبادیان اضافه می کند: البته این نوع برخورد خانواده ها به بی ارزش بودن این ورزش در نزد مسئولان باز می گردد چرا که می گویند این مدال ها را آوردی ولی کسی تو را ندید و کاری برایتان انجام نشد. وی تأکید می کند: برخی از افراد هم هستند که ما را مسخره می کنند و وقتی می گوییم برای مسابقات کشوری می رویم یا فلان مدال کشوری را آورده ایم می گویند من از تو بهتر بازی می کنم و مثلا بیا باهم بازی کنیم من تو را می برم شطرنج که کاری ندارد و این خیلی ناراحت کننده است.
مشکلات مالی دلیل اصلی بی توجهی به شطرنج
متین خسروی، نایت رئیس بانوان هیئت شطرنج شهرستان بیرجند و داور درجه سه استان هم در این زمینه می گوید: از لحاظ هزینه ای و مالی مشکلات فراوان است چرا که برای اعزام بچه ها پولی پرداخت نمی شود و همین موضوع دلیل بی توجهی خانواده ها و ورزشکاران به ادامه راه می باشد. وی اضافه می کند: این مشکل برای بانوان بیشتر است چرا که هم مسافت مهم است و هم هزینه های مالی و زمانی که اسپانسر و حمایت کننده ای نباشد کم کم از این راه خسته و دلزده می شوند.
سالن مهمترین مشکل ماست
در همین راستا با دبیر هیئت شطرنج استان گفت و گو و مشکلات را مطرح کردیم. جواد میزانی با اشاره به جام خاوران پاسخ می دهد: با وجود اینکه مشکلات زیادی در زمینه سالن و هم نبود خوابگاه برای مسابقات داریم باز هم آن را برگزار می کنیم تا حداقل سالی یک بار ورزشکاران ما در سطح کشوری مسابقه داشته باشند. به گفتۀ وی به دلیل نبود سالن و خوابگاه و هزینه های آن فقط می توانیم جام خاوران کشوری را سالی یک بار آن هم در عید برگزار کنیم تا سلف دانشگاه ها برای برگزاری مسابقه و خوابگاه آن برای اسکان خالی و تعطیل باشد. وی تصریح می کند: با وجود حمایت های رئیس هیئت و مدیرکل ورزش و جوانان که امسال کمک کردند باز هم در زمینه سالن مشکل داریم و هرسال باید مسابقات در مکان دیگری برگزار شود.
به دنبال بین المللی کردن جام خاوران هستیم
دبیر هیئت شطرنج استان می گوید: از نظر نوع و کیفیت، این مسابقات در سطحی است که فدراسیون گفته است می توانید جام خاوران را به صورت بین المللی برگزار کنید و ما هم به دنبال این هستیم که با رفع مشکلات این اتفاق بیفتد. جواد میزانی مشکل این کار را در هزینه ها و خوابگاه می داند و تأکید می کند: بخشی از هزینه ها از طریق ورودی مسابقات جمع می شود ولی وقتی هزینه های اسکان، خوراک و جوایز، هزینه مربی و داور همه را حساب کنیم باز هم بخشی از هزینه ها باقی می ماند.
مشکل مربی و داور نداریم
وی بیان می کند: از نظر مربی و داور مشکلی نداریم و اکنون ۸۰مربی و داور درجه ۳ در استان داریم ولی درجه یک و دو فقط یک نفر داریم که خود من هستم. به گفتۀ وی مسابقات کشوری به میزبانی استان و حتی مسابقات استانی آن در حدی نیست که مربیان و داوران استان ترغیب به پرداخت هزینه برای افزایش درجه و ارتقای خود باشند و در همین سطح را کافی می دانند ولی ما دنبال این هستیم که مربیان ملی را به استان بیاوریم. دبیر هیئت شطرنج استان ادامه می دهد: اکنون ۸۷ شطرنج باز آقا و ۶۵ خانم در شهرستان در حال فعالیت هستند و در کل استان همین تعداد به هر کدام ۱۰ تا ۲۰ نفر اضافه کنید و گرنه بیشتر نیست هر چند نسبت به سال ۹۱ که فقط ۱۰ نفر بودند رشد خوبی داشته ایم و ورزشکارانی که فعال اند و در مسابقات شرکت می کنند ۹۳نفر هستند.
استقبال خوب است ولی عالی نه
دبیر هیئت شطرنج استان می گوید: استقبال خانواده ها از این ورزش خوب است ولی عالی نیست چرا که برای آنها جنبه تفریحی دارد. میزانی با اشاره به اینکه با وجود اینکه تحرک این ورزش کم است ولی به دلیل هیجانات داخلی کالری سوزی بالایی دارد و در هوش و تصمیم گیری و ذهن افراد تأثیر بالایی دارد، خاطر نشان می کند: برای رشد این ورزش در استان نیاز به حمایت های مالی داریم و هم اینکه استعدادیابی هر ساله در آموزش و پرورش انجام می دهیم. وی با بیان اینکه رتبه ۱۹ کشوری را در بین تمام استان ها داریم، می گوید: در شاخص ها تعداد ورزشکاران رنکینگ دار و تعداد میزبانی مسابقات و اعزام ها سنجیده می شود. به گفتۀ وی اکنون به جز بیرجند که فعال است قاین هم خوب فعال است ولی دیگر شهرستان ها از طبس، آیسک سرایان، فردوس، خوسف و بشرویه هم کمی فعال هستند ولی مشکل سالن برای مسابقات و ساعت و میز شطرنج را دارند.