آخرین خبر :

چند خبر از خراسان جنوبی

سیزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری سیزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی از  ۲۲ تا ۲۴ آبان‌ماه جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی،   ناصر نبی زاده   گفت: سیزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی با هدف اعتلای هنر تئاتر و گسترش و توسعه این هنر ارزشی و ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات نمایشی از طریق تاکید بر اجراهای عمومی و افزایش مخاطبان تئاتر و رشد کیفی آثار نمایشی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی که در فاصله زمانی پایان آبان ۹۷ تا پایان مهر ۹۸ حداقل پنج اجرای عمومی داشته باشند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، افزود: ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی برای شرکت در جشنواره تئاتر استان، درج اطلاعات آثار نمایشی در زمان مقرر در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر دقیق زمان و مکان اجرای عموم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش رقابتی “مسابقه” جشنواره برگزیدگان آن پس از مرحله ارزیابی و انتخاب به دبیرخانه   جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد، گفت: این بخش صرفا اختصاص به آثار و نمایشنامه‌های ایرانی دارد و متون اقتباسی با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند در بخش رقابتی حضور پیدا کنند.

نبی زاده با بیان اینکه زمان داوری و بازبینی آثار از سوی دبیرخانه هفته اول آبان اعلام شده است، تصریح کرد: متقاضیان حضور در جشنواره باید مدارک خود را حداکثر تا ۳۰ مهر به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.

وی با بیان اینکه در بخش جانبی جشنواره آثار داستانی مربوط به فرهنگ بومی با موضوعاتی همچون ایثار و شهادت و یا شعار سال اولویت دارند، افزود: در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی علاقه مندان به شرکت می‌توانند سه نسخه از آثار خودرا درقالب  Word   به همراه یک حلقه سی دی حاوی متن مورد نظر ارائه دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در این بخش فقط نویسندگان بومی امکان حضور داشته و هر نویسنده می‌تواند حداکثر با سه اثر در این بخش شرکت کند.

نبی زاده با بیان اینکه این جشنواره از   ۲۲ تا ۲۴ آبان‌ماه جاری برگزار می‌شود، یادآور شد: مهلت ثبت نام و تکمیل فرم ثبت نام تا پایان مهر و مهلت ارسال فیلم یا درخواست بازبینی حضوری تا دهم آبان است.

وی یادآور شد: از١٠ اثر انتخابی هیات داوران کتابچه نمایش نامه‌های منتخب سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر چاپ خواهد شد.

 

 

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد خراسان جنوبی:
جشن «روزه اولی‌ها» در بیرجند برگزار می شود
حجت الاسلام سبزه کار از برگزاری جشن روزه اولی ها در بیرجند خبر داد و گفت: این مراسم همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مهرشهر با شرکت ۵۲ نفر برگزار می شود.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکهرمضان ماه بهار و شکوفایی قرآن است، اظهار داشت: قرآن کتاب زندگی و داروخانه معنوی انسانهاست که فطرت انسان در این کتاب الهی آمده و هدایتگری قرآن بر هیچ کسی پوشیده نیست.

 

قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن انسان را به کمال نمی‌رساند

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در هر فرصتی می فرمودند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ» یعنی ای مردم، قرآن و اهل بیت علیه السلام دو ثقل گرانبها هستند که با وجود آنها گمراه نخواهید شد، کتاب خدا و روش من و از هم جدا نمی شوند تا بر سر حوض به من برسند.

 

حجت الاسلام سبزه کار با تاکید بر اینکه تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام در کنار یکدیگر ما راه به مقصد و کمال می رساند، افزود: قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن ما را به کمال نمی‌رساند و هر جایی به یکی از این دو تمسک جستیم دچار آسیب و گمراهی شدیم.

 

قرآن و عترت؛ دو بال هدایت و پرواز به سوی معبود

به گفته وی حدیث ثقلین، مصداق دو بال است؛ و هر دو بال قرآن و عترت، برای هدایت و رسیدن به کمال و سعادت و پرواز به سوی معبود، لازمند و نمی توانند از همدیگر جدا شوند لذا آنچه ما را نجات می دهد قرآن و اهل بیت علیه السلام همان دو امانت گرانبهایی است که پیامبر در‌ روزهای واپسین عمرش وصیت می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان توجه انسانها به قرآن بیشتر می شود، تصریح کرد: اگرچه قرآن باید در تمام فصول و ایام سال با زندگی بشر عجین شود اما ماه رمضان بهار قرآن است و به برکت این ماه مردم توجه بیشتری به این کتاب الهی دارند.

 

اجرای طرح «ریبع القرآن» در ماه رمضان

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خراسان جنوبی در راستای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت علیه السلام برپا شده، گفت: در این نمایشگاه خبرگزاری شبستان و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان غرفه دارند و برنامه‌ها تحت عنوان طرح «ربیع القرآن» اجرا می شود.

 

حجت الاسلام سبزه کار ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن، جشن روزه اولی‌ها، حضور و بازدید کانون‌های فرهنگی و هنری از نمایشگاه قرآن، مسابقات قرآن و برپایی ایستگاه صلواتی از جمله برنامه هایی است که توسط ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری استان در حاشیه نمایشگاه قرآن و عترت خراسان جنوبی اجرا می شود.

 

برگزاری جشن روزه اولی‌ها همزمان با نیمه ماه رمضان

وی از برگزاری جشن روزه اولی ها نیز خبر داد و افزود: این مراسم همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و سالروز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام در مسجد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مهرشهر برگزار می شود که در این جشن از ۵۲ روزه اولی تجلیل خواهد شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه کشف استعدادهای قرآنی یکی از رسالت‌های ما در کانون‌های مساجد است، گفت: این مهم با برگزاری مسابقات مدهامتان و کرسی‌های تلاوت قرآن محقق می شود.

 

طرح «تلاوت نور» در ۷۰۰ مسجد خراسان جنوبی اجرا می شود

حجت الاسلام سبزه‌کار به برنامه‌های قرآنی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان جنوبی در طول سال اشاره کرد و بیان داشت: طرح «بشارت ۱۴۵۲» با محوریت جزء سی‌ام قرآن کریم، توزیع قرآن و نهج البلاغه، مسابقات مدهامتان، برگزاری کارگاه سبک زندگی، کرسی‌های تلاوت و محافل انس با قرآن از جمله این برنامه‌ها است.

 

وی با اشاره به اجرای طرح «تلاوت نور» و قرائت یک صفحه از قرآن کریم به صورت روزانه در بین‌الصلاتین در مساجد استان، گفت: در حال حاضر طرح تلاوت نور در بیش از ۷۰۰ مسجد استان فعال است که علاوه بر قرائت قرآن کار تفسیر و ترجمه کلام الهی نیز انجام می ‌دهند.

 

۶۱۶ باب کانون فرهنگی هنری در مساجد خراسان جنوبی فعال است

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۱۶ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان فعال است، ادامه داد: همچنین برای ۳۳ کانون دیگر نیز مجوز اخذ شده است که تا پایان امسال تأسیس خواهد شد.

 

حجت الاسلام سبزه کار بیان کرد: در برنامه ششم توسعه مکلف شده ایم تا در تمام مساجد شهری و روستاهای بالای هزار نفر جمعیت کانون فرهنگی هنری مساجد تاسیس کنیم.

 

 

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی:
سیزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی همزمان با آبان برگزار می شود
نبی زاده گفت: سیزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی همزمان با ۲۲ تا ۲۴ آبان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند و به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی، «ناصر نبی زاده» با اعلام این خبر گفت: این جشنواره با هدف فراخوان ثبت نام در جشنواره تئاتر خراسان جنوبی اعتلای هنر تئاتر و گسترش و توسعه ی این هنر ارزشی و ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات نمایشی از طریق تاکید بر اجراهای عمومی و افزایش مخاطبان تئاتر و رشد کیفی آثار نمایشی برگزار می شود.

نبی زاده با بیان اینک افرادی که در فاصله زمانی پایان آبان ۹۷ تا پایان مهر ۹۸ حداقل پنج اجرای عمومی داشته باشند می توانند در این جشنواره شرکت کنند، افزود: ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی برای شرکت در جشنواره تئاتر استان، درج اطلاعات آثار نمایشی در زمان مقرر در درگاه جامع سایت ایران تئاتر باذکر دقیق زمان و مکان اجرای عموم است.

وی با بیان اینکه در بخش رقابتی «مسابقه» جشنواره برگزیدگان آن پس از مرحله ارزیابی و انتخاب به دبیرخانه  جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد، گفت: این بخش صرفا اختصاص به آثار و نمایشنامه های ایرانی دارد و متون اقتباسی با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود می توانند در بخش رقابتی حضور پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: زمان داوری و بازبینی آثار از سوی دبیرخانه هفته اول آبان اعلام شده است.

نبی زاده افزود: متقاضیان حضور در جشنواره باید مدارک خود را حداکثر تا ۳۰ مهر به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.

وی با بیان اینکه در بخش جانبی جشنواره آثار داستانی مربوط به فرهنگ بومی با موضوعاتی همچون ایثار و شهادت و یا شعار سال اولویت دارند، گفت: در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی علاقه مندان به شرکت می توانند سه نسخه از آثار خودرا درقالب Word  به همراه یک حلقه سی دی حاوی متن مورد نظر ارائه دهند.

وی گفت: دراین بخش فقط نویسندگان بومی امکان حضور داشته و هر نویسنده می تواند حداکثر با سه اثر در این بخش شرکت کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: از١٠ اثر انتخابی هیات داوران کتابچه نمایش نامه های منتخب سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر چاپ خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهلت ثبت نام و تکمیل فرم ثبت نام تا پایان مهر و مهلت ارسال فیلم یا درخواست بازبینی حضوری تا دهم آبان است، گفت: زمان برگزاری سیزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی ۲۲ تا ۲۴ آبان می باشد.

روند انتقال آب از دریای عمان رضایت بخش نیست/سرمایه گذار جذب شود

بیرجند-نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس بابیان اینکه روند انتقال آب از دریای عمان رضایت بخش نیست، گفت:دولت در این راستا اعتباری ندارد و این پروژه مهم نیاز به سرمایه گذار دارد.

حجت‌الاسلام محمدباقر عبادی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در احکام بودجه سال گذشته نسبت به سال جاری تفاوت‌هایی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال مالی گذشته ۲۷۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: بودجه سال جاری تا کنون هنوز به دستگاه‌ها ابلاغ نشده است و تا تیرماه سال جاری بودجه سال ۹۷ ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال مالی بودجه سال گذشته برای رفع تنش آبی اعتبارات بسیار خوبی اختصاص یافته است، گفت: اعتباری بالغ بر هفت میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان در استان جهت رفع تنش آبی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه انتقال آب شرب شهرستان بیرجند از دشت مختاران با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات فاینانس شد، عنوان کرد: بودجه سال مالی ۹۶ حدود ۸۲ درصد تخصیص یافته است که تا حدودی مطلوب است.

حجت‌الاسلام عبادی با اشاره به اینکه طی بودجه سال گذشته در کمیسیون آموزش حدود هفت میلیارد تومان به دانشگاه صنعتی و هفت میلیارد تومان به دانشگاه بیرجند اعتبار اضافه شد، بیان کرد: برای بیمارستان شهرستان خوسف نیز در بودجه سال گذشته ردیف اعتباری اخذ شد و در سال جاری نیز پنج میلیارد تومان اعتبار در مجلس شورای اسلامی به آن اضافه شد.

وی با بیان اینکه چهار میلیارد تومان برای آبرسانی به شهر بیرجند در مجلس اضافه شده است، اظهار داشت: خوشبختانه ۹۰ درصد شهرستان درمیان گازرسانی شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال گذشته گازرسانی در استان خراسان جنوبی فوق‌العاده با سرعت انجام شده است، افزود: در احکام بودجه سال جاری مجلس شورای اسلامی ۱۵ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی در کشور با اولویت استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان تصویب شده است.

وی ادامه داد: اگر این اعتبار در بودجه ۹۸ تزریق شود استان خراسان جنوبی در بحث گازرسانی به موفقیت‌های بسیار خوبی دست خواهد یافت.

حجت‌الاسلام عبادی با بیان اینکه در احکام بودجه ۹۸ تغییر مکان چراغ برق طرح‌های هادی به صورت مجانی انجام خواهد شد، گفت: برای سال جاری تصویب شده که مدارس دولتی از پرداخت آب، گاز و برق مادامی که الگوی مصرف را رعایت کنند، معاف شوند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری برداشته شد، عنوان کرد: خوشبختانه با این اعتبار طرح‌های آبخیزداری در تمامی شهرستان‌های استان اجرایی شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقرر شده برای سال جاری نیز ۱۵۰ میلیون دلار جهت اجرای طرح‌های آبخیزداری از صندوق توسعه ملی برداشته شود.

وی با بیان اینکه آبخیزداری اگر درست انجام شود اهمیت آن از انتقال آب کمتر نخواهد بود و صرفه اقتصادی زیادی خواهد داشت، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی از نظر جمعیت در سطح کشور در رتبه سی‌ام قرار دارد اما در محل توازن و اعتبارات استان‌های محروم رتبه دوازدهم را دارا است.

حجت‌الاسلام عبادی با اشاره به اینکه روند انتقال آب از دریای عمان رضایت بخش نیست، افزود: دولت در راستای انتقال آب اعتباری ندارد و این پروژه مهم نیاز به سرمایه‌گذار دارد که باید در این راستا تلاش شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل مردم خصوصاً روستاییان استان موضوع آب است، گفت: استانی شدن مصوبات در حقیقت کار نمایندگان را چند برابر خواهد کرد و برطرف شدن همه مشکلات تنها یک تصور است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس نیروهای آمریکا در خاورمیانه را تروریست اعلام کرد، عنوان کرد: با کم ارزش کردن آمریکا توانستیم از حیثیت خود دفاع کنیم چراکه هیچ کشوری تا کنون در طول تاریخ این گونه اقدامی علیه آمریکا انجام نداده بود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*