چند خبر از خراسان جنوبی

هشدار درباره وزش باد شدید و بارش رگباری در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در اخطاریه جوی شماره ۵، نسبت به وزش باد شدید، کاهش دید افقی، بارش رگباری و احتمال روان آب در این استان هشدار داد.

به گزارش روز شنبه اداره کل هواشناسی در این اخطاریه آمده است: پیرو اطلاعیه جوی شماره ۶ (شنبه ۳۱ فروردین) براساس آخرین الگوی نقشه ها و خروجی مدل های پیش یابی هواشناسی وزش باد شدید همراه با گرد و خاک از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری سبب کاهش میزان دید افقی و کاهش کیفیت هوا و اختلال در ترددهای جاده ای خواهد شد.
این اخطاریه می افزاید: همچنین با توجه به ماهیت رگباری بودن بارش ها و رطوبت منطقه، رگبار و رعد و برق، احتمالا سبب ایجاد روان آب و آبگرفتگی در نقاط مستعد استان می شود ضمن اینکه برخورد صاعقه نیز در این مدت قابل پیش بینی است.
اخطاریه جوی تصریح کرد: کاهش قابل ملاحظه دما (به طور متوسط ۱۵-۱۰ درجه سلسیوس) سبب وقوع یخبندان شبانه در مناطق سردسیر و کوهستانی و شهرستان های سربیشه، قاینات و درمیان می شود و احتمال سرمازدگی محصولات باغی و زراعی دور از انتظار نیست.
اداره کل هواشناسی استان خراسان جنوبی براین اساس توصیه کرد که اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از سرمای دیررس بهاره در بخش کشاورزی انجام شود.
بارش های رگباری و شدید باران در هفته جاری باعث ایجاد روان آب و وقوع سیلاب در برخی شهرستان های خراسان جنوبی شد.

اشرافی‌گری مسؤولان را از مردم دور می‌کند

عضو جامعه مبلغان کشور با بیان اینکه متأسفانه اشرافیگری برخی از مسؤولان آن‌ها را از مردم دور می‌کند، گفت: امروز برخی از مسؤولان به جای اینکه مردم را ارباب رجوع خود بدانند خود را ارباب آن‌ها می‌دانند.

اشرافی‌گری مسؤولان را از مردم دور می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام احمد صابری‌تولایی ظهر امروز در اجتماع بزرگ منتظران ظهور در بیرجند، اظهار داشت: گرایش به مهدویت اولین واقعیتی است که در دنیا ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: امروز برخی از مسؤولان به جای اینکه مردم را ارباب‌رجوع خود بدانند خود را ارباب آن‌ها می‌دانند و از بیت‌المال برای خانواده‌ خود هزینه و گاهی مواقع در یک منزل پنج خودروی چند صد میلیونی و میلیاردی پیدا می‌شود.

عضو جامعه مبلغان و عضو اتاق فکر تبلیغ مجازی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه متأسفانه زندگی‌های اشرافی برخی از مسؤولان آن‌ها را از مردم دور می‌کند، عنوان کرد: مسؤولی در نظام اسلامی خوب است که با مردم همدل، آن‌ها را درک، دارای تفکر جهادی و فساد ستیز و نیازمندان را در اولویت قرار دهد.

وی با اشاره به دین‌گریزی افراد در قرن کنونی، تصریح کرد: هیچ زمانی به اندازه امروز حمله به دین اسلام وجود نداشته و امروز بسیاری شبهات در فضاهای مجازی، علمی و اعتقادی ایجاد کرده که قابل رصد و شمارش نیست.

عضو جامعه مبلغان و عضو اتاق فکر تبلیغ مجازی سازمان تبلیغات اسلامی کشور  با اشاره به شبهه‌افکنی در دین و انحراف ذهن جوانان، گفت: حمله به اسلام در حال گسترش و این در حالی است که از بدترین فضاهای فرهنگی تا بهترین فضاهای علمی و دانشگاهی گرایش به دین و اسلام در حال رشد است.

صابری‌تولایی با انتقاد از فاصله گرفتن از دین اسلام در عمل، تصریح کرد: آنقدر که یک مسؤول فاسد در جامعه اسلامی به کشور ضربه می‌زند شبکه‌های ماهواره‌ای ضربه نمی‌زند.

وی با اعلام اینکه امروز عده‌ای به دلیل حماقت و نادانی به کشور، انقلاب و شهدا ضربه می‌زنند، تبیین کرد: مسؤول بی‌دین و خائن بدترین ضربه را به امام زمان(عج) می‌زند.

 

 

 

 

۵۴۰۰ نفر از ظرفیت های صنعتی و معدنی خراسان جنوبی بازدید کردند

بیرجند – ایرنا – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی گفت: بیش از پنج هزار و ۴۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم در قالب ۳۳۰ تور سال گذشته از واحدهای صنعتی، معدنی و ظرفیت های تجاری استان بازدید کردند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی داود شهرکی افزود: این تورها و بازدیدها با همکاری واحدهای صنعتی و معدنی و برای اقشار مختلف مردم از جمله نخبگان، اساتید دانشگاه، دانشجویان، سرمایه گذاران و صنعتگران، خبرنگاران، دانش آموزان و سایر افراد برگزار شده است.
وی اظهار داشت: برگزاری این گونه تورها و بازدیدها علاوه بر آشنایی بازدیدکنندگان با ظرفیت ها و دستاوردهای این حوزه در استان، سبب ترغیب و تشویق سرمایه گذاران در این حوزه ها می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی به نامگذاری سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان رونق تولید اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اثرات مهم برگزاری این گونه تورها، ترغیب اقشار مختلف مردم به استفاده از کالای ایرانی و داخلی است که رونق تولید و اشتغالزایی را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: در صورت معرفی ظرفیت‌ های تولیدی استان به اقشار مختلف، بخش عمده ‌ای از نیاز بازار و همچنین طرح‌ ها و پروژه های در دست اجرا، از محصولات تولیدی استان، با کیفیت بالاتر و هزینه تمام شده کمتر تامین خواهد شد که به رونق و توسعه هرچه بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی استان کمک خواهد کرد.

 

 

 

 

گردش مالی نجومی ۷ میلیاردی روز «برات»!/ خیراتی که با ریخت‌وپاش‌ها شر می‌شود

هر چند آیین «چراغ برات» یا «آتش برات» از رسوم پسندیده مذهبی در استان است که به منظور زنده نگه داشتن یاد عزیزان از دست رفته برگزار می‌شود اما چند سالی است این سنت حسنه گرفتار آفت‌ها و آسیب‌هایی مانند تجمل‌گرایی، چشم‌وهم چشمی و… شده است.

گردش مالی نجومی ۷ میلیاردی روز «برات»!/ خیراتی که با ریخت‌وپاش‌ها شر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، برگ‌های تقویم که ورق می‌خورد و به نیمه شعبان نزدیک می‌شود در خراسان‌جنوبی فانوس «چراغ برات» در شهر و روستا روشن می‌شود.

در این مراسم بازماندگان مسافران آخرت خود را به مزار آن‌ها می‌رسانند و بر اساس رسمی کهن انواع نان‌های سنتی مانند روغن جوشی و کماچ و غیره برای خیرات تدارک می‌بینند.

سنت حسنه «چراغ برات» سنتی است که کمتر کسی در خراسان‌جنوبی از آن بی‌خبر است و البته این سنت در دیگر استان‌ها هم در تاریخ‌های مختلف رواج داشته؛ مثلا مردم استان تهران و دیگر استان‌های کشور در آخرین جمعه ماه اسفند هر سال و در استان‌های گیلان، آذربایجان و یزد در جمعه ماه رجب برای مردگان خود خیرات می‌دهند.

برای برپایی این آئین طی روزهای اعلام شده مردم از صبح با حضور بر مزار درگذشتگان روی قبر تازه درگذشته خود فرش پهن کرده و با چیدن انواع خوراکی‌ها مثل خرما، شیرینی، شربت و میوه از افرادی که برای قرائت فاتحه بر سر مزار حاضر می‌شوند، پذیرایی می‌کنند.

روزی برای شادی اموات یا فخرفروشی؟!

این روزها برای افرادی که عزیزی از آن‌ها در سال گذشته فوت کرده از اهمیت بیشتری برخوردار است و بازماندگان تلاش می‌کنند در هر شهری که باشند در این روزها خود را به سر مزار درگذشتگان خود برسانند و در قبرستان هم مردم تلاش می‌کنند به همه درگذشتگان اقوام سر بزنند و فاتحه‌ای برای آنان بخوانند.

حضور در آرامستان همراه با آوردن انواع و اقسام خوراکی‌ها شامل انواع میوه، کیک و بیسکویت، شکلات، شربت و شیرینی و انواع نان‌های خانگی مانند کماچ است. مردم به محض ورود به محل قبر ابتدا سنگ قبر را با آب می شویند یا تمیز می‌کنند. سپس خوراکی ها را بر روی آن می‌چینند.

هر چند آیین «چراغ برات» یا «آتش برات» از رسوم پسندیده مذهبی در استان است که به منظور زنده نگه داشتن یاد عزیزان از دست رفته برگزار می‌شود اما چند سالی است این سنت حسنه گرفتار آفت‌ها و آسیب‌هایی مانند تجمل‌گرایی، چشم‌وهم‌چشمی و غیره شده است.

مراسم چراغ برات خانواده‌های متمول، سراسر تشریفات و همراه با خرج‌های گزاف برای تهیه شیرینی، حلوا، میوه، دسته گل‌های گران‌قیمت، رفت و آمد و دعوت از خویشاوندان دور و نزدیک بوده که به فرصتی برای فخر فروشی و چشم‌و‌هم‌چشمی نزدیکان متوفی تبدیل شده است.

انحراف از اصل!

محسنی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به سنت «برات» در بیرجند، گفت: بیشتر مردم در گذشته از سه شب مانده به «برات» نان روغن جوشی و حلوا تهیه و آن را در محله توزیع می‌کردند اما امروزه این مراسم شهروندان در برپایی آن به نوعی دچار انحراف شده و با رنگ و لعاب دیگری در این مراسم حضور می‌یابند.

وی تبیین کرد: متأسفانه برخی مردم برای این روز خریدهای زیادی از تنقلات انجام می‌دهند که بیشتر به دلیل چشم وهم‌چشمی است و باید این کار مدیریت و هزینه‌های آن صرف امور خیر شود.

این شهروند بیرجندی بیان داشت: چنانچه هزینه‌های زیادی که برای خرما، کیک، شیرینی و غیره برای مزار درگذشتگان صرف می‌شود، تبدیل به سبد کالا برای نیازمندان واقعی شود، به طور حتم در شادی روح درگذشتگان تأثیر بیشتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه «آیا برای مراسم برات تدارکی دیده‌اید»، می‌گوید: امسال قصد ندارم خوراکی‌های اشرافی بر سر مزار رفتگان ببرم و به یک خرما و شکلات بسنده کرده و تصمیم گرفته‌ایم این هزینه را برای ساخت مسجد روستایمان هزینه کنیم.

میدان رقابت و چشم و هم‌چشمی

عارفی یکی از شهروندان قدیمی بیرجند در گفت‌وگو با فارس اشاره‌ای به مراسم«برات» در گذشته می کند و می‌افزاید: در زمان قدیم در بیشتر نقاط روستایی خراسان‌جنوبی مردم اعتقاد داشتند که در روزهای «چراغ برات» سرنوشت آن‌ها رقم می‌خورد، به گونه‌ای که در نقاط روستایی ایستاده و به سایه خود نگاه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در چند روز مانده به «برات» بازار پخت انواع نان‌های سنتی، روغن جوشی، چلبکی، کماچ، حلوا و پتیر در بین مردم رواج می‌یافت، تصریح کرد: مردم پخت روغن جوشی در ظروف چدن و با روغن محلی را از چند روز مانده به برات آغاز و در یک یا دو شب مانده به شب «برات» اقوام و آشنایان به منزل فردی که مرده و براتی سال اول دارد مراجعه کرده و بعد از فاتحه‌خوانی، صاحب خانه تعدادی روغن جوشی به مهمانان به عنوان پذیرایی می‌دهد.

عارفی با بیان اینکه متأسفانه سنت «برات» دچار آفت‌هایی از جمله چشم و هم‌چشمی و تفاخر شده، اضافه کرد: بهتر است به جای خیرات اسراف‌گونه، نذوراتمان را ساماندهی کرده و آن را به افراد مستحق تقدیم و یا صرف امور خیر مانند ساخت مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی، تفریحی و فرهنگی و یا سیل‌زدگان نماییم.

حضور متکدیان در آرامستان‌ها

یکی دیگر از شهروندان حضور متکدیان دوره‌گرد را از آسیب‌های این مراسم دانست و گفت: بخش عمده‌ای از خوراکی‌هایی که به قبرستان آورده می‌شود توسط افراد خاص که به صورت دوره‌گردی بر سر قبرها حاضر می‌شوند جمع‌آوری می‌شود.

وی رعایت نشدن مسائل بهداشتی را از دیگر آسیب‌ها عنوان و اضافه کرد: توزیع حجم زیاد کیک، آب میوه، شکلات و خرما در این روز از نظر بهداشتی در آرامستان بیرجند که بیشتر خاکی است درست نیست و هیچ دردی هم از شخص فوت شده داوا نمی‌کند.

رحمانی بریز و بپاش‌های روز «برات» را درست ندانست و افزود: همواره به هنگام مراجعه به آرامستان در «چراغ برات» شاهد توزیع انواع و اقسام خوراکی‌ها مانند شکلات، آبمیوه، شیرینی، خرما، حلوا و میوه هستیم که ضمن مسائل بهداشتی بعضاً اسراف و دور ریز این خوراکی‌ها دیده می‌شود و این در حالی است که می‌توان هزینه آن را به امور مهم‌تری اختصاص داد.

کمک به سیل‌زدگان، بهترین شیوه خیرات

وی از شهروندان خواست از هزینه‌های اضافی و سرسام‌آور در این روز پرهیز کرده و این مبالغ را به سیل‌زدگان هدیه کنند و افزود: این بهترین شیوه خیرات برای اموات است چرا که دعای خیر افراد تا آخر عمر پشت سر انسان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام احمد رضایی کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی در خصوص «چراغ برات»، گفت: برات یک سنتی است که در برخی نقاط کشور به ویژه در استان‌های خراسان‌رضوی و شمالی و جنوبی هر ساله در ایام ۱۲، ۱۳ و ۱۴ شعبان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سنت «برات» ریشه در یک سری اعتقادات و باورهای نه ملی و منطقه‌ای بلکه ریشه در باورهای دینی ما دارد، اضافه کرد: مردم به زیارت اهل قبر اهتمام ویژه‌ای دارند و در روایات نیز به دادن صدقه برای اموات توصیه و تأکید شده است.

تجمل‌گرایی برای اموات!

کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی دادن صدقه برای اموات را کار خوب و ارزشمندی دانست و گفت: متأسفانه در این فرهنگ دچار برخی آسیب‌ها مانند تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی شده‌ایم.

رضایی از مردم خواست در برپایی سنت «برات» به حداقل هزینه‌ها اکتفا کنند و اضافه کرد: شاید در روستایی که میلیون‌ها تومان صرف برگزاری مراسم «برات» درگذشتگان می‌شود در همان روستا مردم برای کارهای عام‌المنفعه نیازمند دولت باشند.

وی تکدی‌گری و مسائل بهداشتی را از دیگر آسیب‌های این مراسم دانست و تأکید کرد: ضمن اینکه تأکید می‌کنیم مراسم «برات» کار خوبی است اما پیشنهاد می‌کنیم مردم هزینه‌ها را حداقل رسانده و صرف امور عام‌المنفعه کنند.

روشن کردن «چراغ برات» برای سیل‌زدگان

کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی بیان داشت: در سال جاری که به هم‌وطنان ما در برخی نقاط کشور گرفتار سیل شده و نیازمند کمک های مردمی هستند از مردم می‌خواهیم از هزینه‌های ایام «برات» کنار قبور اموات کاهش داده و کمک‌های خود را به مناطق سیل‌زده اهدا کنند.

رضا سلم‌آبادی مدیر کل کمیته امداد خراسان‌جنوبی از برپایی ۲۰۳ پایگاه شهری و روستایی برای جمع‌آوری صدقه برای سلامتی و فرج آقا امام زمان (عج) در روزهای ۱۴ و ۱۵ شعبان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۲۱ پایگاه شهری و ۸۲ پایگاه روستایی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته طی روزهای ۱۴ و ۱۵ شعبان ۱۲۳ میلیون تومان از طریق پایگاه‌های کمیته امداد جمع‌آوری شد، بیان داشت: از این میزان ۵۴ میلیون تومان به صورت نقدی و ۶۹ میلیون تومان به صورت غیر نقدی بوده است.

مدیر کل کمیته امداد خراسان‌جنوبی به تأکیدات دین اسلام مبنی بر یاری نیازمندان اشاره کرد و گفت: توجه به تأکید دین اسلام مبنی بر یاری خویشان در مرحله اول، همسایگان در درجه دوم و کمک به سازمان‌های خیریه و امداد در مرحله سوم است.

هزینه‌های میلیاردی برای اموات در یک روز!

سلم‌آبادی برآورد هزینه‌های «برات» در خراسان‌جنوبی را میلیاردی عنوان و تبیین کرد: در سطح استان بیش از ۲۳۰ هزار خانوار داریم که اگر فقط ۱۱۵ هزار خانوار استان ۵۰ هزار تومان برای روز برات هزینه کنند رقم بالای ۷ میلیارد تومان به دست می‌آید و اگر نیمی از این مبلغ سر مزار درگذشتگان هزینه شود پنج میلیارد تومان بدون هدف در این روز در استان هزینه می‌شود.

وی اظهار داشت: با همین رقم می‌توان بیش از ۲ تا ۳ هزار نوعروس در نوبت دریافت جهیزیه را راهی خانه بخت کرد و بسیاری از منازل غیرمقاوم مددجویان را مقاوم‌‌سازی، برخی از نیازهای بیماران صعب‌العلاج را تأمین و هزینه ۱۱هزار دانش‌آموز و دانشجوی محروم را پرداخت کرد.

مدیر کل کمیته امداد خراسان‌جنوبی همچنین به سیل اخیر و نیازمندی بسیاری از هموطنان اشاره و اضافه کرد: از سوی دیگر نیز می‌توان بخشی از این مبالغ هنگفت که صرف تهیه نذورات برای اموات می‌شود را به سیل‌زدگان اختصاص داد.

باز هم ذکر حدیثی قدسی که می‌گوید: «برای اموات از هر چیز بهتر، صدقه و احسان به فقرا و اهدای ثواب آن برای مردگان است»، و به راستی که آیا بهتر نیست به جای خیرات اسراف گونه، نذورات خود را در امور عام‌المنفعه هزینه کنیم؟ و براتی را تجربه نماییم که در آن گره از کار  فقیری یا  یتیمی باز شده، خشتی بر خشتی به نیکی گذاشته شود …

باشد که ثواب آن روح امواتمان را شادتر گرداند و به فرمایش حضرت رسول (ص) حرارت از قبرهاشان بردارد، به امید براتی، دیگرگونه‌تر…

 

 

 

 

«میلک دگیر کرده» آیین سنتی مردم سرایان در آستانه نیمه شعبان
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: میلک دگیر کرده (روشن کردن شمع) از آئین ها و مراسم بانوان شهرستان سرایان در بعد ازظهر روز ۱۴ شعبان (روز برات) است که جهت برآوردن حاجات انجام می دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان  از سرایان، «محمد عرب» امروز (۳۱ فروردین) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شمع روشن کردن (شمع دگیر) از جمله آیین‌ها و مراسم بانوان شهرستان سرایان در ۱۴ شعبان (روز برات) است که برای برآوردن حاجات انجام می‌دهند، اظهار کرد: در زمان‌های بسیار دور که شمع‌های امروزی نبوده است، مردم شمع درست می‌کردند که به آن میلک می‌گفتند و به این مراسم نیز (میلک دگیر کرده) می‌گویند.

 

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان افزود: بیشتر بانوان و زنان سالخورده شهرستان سرایان در این مراسم شرکت می‌کنند و این مراسم مربوط به قوم و طایفه خاصی نیست.

 

عرب ادامه داد: مردم معتقدند که در این روز به چهار محل که مورد احترام آن‌ها است رفته و درآنجا برای برآوردن حاجات خود شمع روشن می‌کنند و تعدادی از آن‌ها که حاجات شان برآورده شده شیرینی، نقل و شکلات تقسیم می‌کنند.

 

به گفته وی این چهار محل مورد احترام مردم سرایان شامل؛ مسجد میرهاشم، آرامگاه توران‌شاه، تکیه حضرت رقیه (کوت سنگ) و تکیه علی‌اصغر(مربیجه) است.

 

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان بیان کرد: در گذشته در زمان روشن کردن شمع‌ها مردم دست خود را روی شمع و دودی که از سوختن آن حاصل می‌شد، کشیده و به صورت‌شان می‌زدند و هم زمان ذکر «آتنا براتنا رحمتنا؛ یارب تو بنویس به نیکی نامه اعمال مرا را» می‌گفتند چرا که معتقد بودند که در این روز نامه اعمال افراد تا سال آینده نوشته می‌شود.

 

عرب افزود: با توجه به اطلاعات موجود این مراسم از قدیم‌الایام اجرا می‌شده است البته تاریخ دقیقی از انجام این مراسم در دست نیست اما با توجه به مصاحبه و انجام پژوهش و پرسش از کهنسالان و بزرگان مشخص است که این مراسم بیش از صد سال قدمت دارد.

 

وی با اشاره به اینکه این مراسم آیینی به شماره ۱۴۵۶ در ۲۱ آبان ۹۶، در فهرست آثار معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است، گفت: پخت نان روغنی و توزیع بین همسایگان واقوام و مستمندان، حضور بر سر قبر اموات از جمله رسوم ایام برات در سرایان است

 

 

 

 

 

 

آتش گرفتن کامیون تریلی در جاده طبس-یزد

کامیون کمپرسی شب گذشته بر اثربرخورد با تریلی کانتینر حامل روغن موتور در محور طبس – یزد در آتش سوخت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این حادثه در کیلومتر ۱۲۰ جاده طبس- یزد به علت خواب آلودگی راننده رخآتش گرفتن کامیون تریلی در جاده طبس-یزد داد که بر اثر آن راننده ۴۳ ساله کامیون کمپرسی زخمی و به بیمارستان طبس منتقل شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع‌آوری ۴۸ متکدی در روز «برات»

مسؤول مرکز جمع‌آوری متکدیان بیرجند گفت: همزمان با روز ۱۴ شعبان (روز برات) ۴۸ نفر متکدی در آرامستان بیرجند جمع‌آوری و به مرکز نگهداری متکدیان منتقل شدند.

جمع‌آوری ۴۸ متکدی در روز «برات»

منصوره امیرآبادی امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، تکدی‌گری را یکی از آسبب‌های اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: حضور متکدیان در سطح شهر که معلول برخی از آسیب‌های اجتماعی است علاوه بر ارائه جلوه نامناسبی از شهر، آسیب‌های اجتماعی دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی شناسایی و جمع‌آوری متکدیان را از وظایف شهرداری اعلام و تبیین کرد: اکیپ جمع‌آوری معضلات اجتماعی در شهرداری وجود دارد که این افراد (متکدیان) را به محض مشاهده جمع‌آوری و به اردوگاه تحویل می‌دهد.

مسؤول مرکز جمع‌آوری متکدیان بیرجند از اجرای طرح ضربتی متکدیان در روز «برات» در خراسان‌جنوبی خبر داد و اظهار داشت: این طرح در روز «برات» از ساعت ۶ صبح تا پایان مراسم (ساعت ۱۴) اجرا شد.

امیرآبادی بیان داشت:  شهرداری برای برخورد با پدیده تکدی‌گری در این روز طرح ویژه جمع‌آوری متکدیان را اجرا و  طبق روال سنوات گذشته، شهرداری بیرجند با همکاری نیروی انتظامی در قالب پنج اکیپ مستقر در آرامستان نسبت به جمع‌آوری متکدیان اقدام شد.

وی از جمع‌آوری ۴۸ متکدی در روز برات در بیرجند خبر داد و با اعلام اینکه متأسفانه بیشتز این افراد کودکان هستند، افزود: این افراد با یک دستگاه مینی‌بوس، سه دستگاه ون و یک دستگاه پژو جهت اسکان موقت و ساماندهی به مرکز ساماندهی متکدیان منتقل شدند.

مسؤول مرکز جمع‌آوری متکدیان بیرجند تصریح کرد: کلیه افرادی که در روز برات در مزار شهدا اقدام به تکدی‌گری نمودند جمع‌آوری و جهت ساماندهی آن‌ها اقدامات لازم انجام شده است.

امیرآبادی از همکاری ۲۵ نفر در جمع‌آوری متکدیان خبرداد و با اشاره به افزایش و یا کاهش آمار متکدیان نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: تعداد متکدیان در سال جاری نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است.

 

 

 

 

با پیش فروش محصول

آغاز به کار مجدد کارخانه شمش منیزیم فردوس

تأمین نقدینگی از محل پیش فروش محصول، کارخانه شمش منیزیم را پس از ۱۸ ماه تعطیلی، دوباره فعال کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس در گفت وگو با خبرنگار آغاز به کار مجدد کارخانه شمش منیزیم فردوسخبرگزاری صدا و سیمای استان گفت: این کارخانه در سال ١٣٩٣ در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی با  ۱۵.۵ میلیون یورو سرمایه ارزی و ٢٠ میلیارد تومان سرمایه داخلی به بهره برداری رسید.
آقای کافی افزود: تأمین نشدن سرمایه در گردش، تعطیلی ١٨ ماهه کارخانه شمش منیزیم فردوس را به دنبال داشت اما هم اکنون از محل پیش فروش محصول، تأمین نقدینگی شده است .
وی گفت: کارخانه شمش منیزیم فردوس از چند روز گذشته با ٣٠ درصد ظرفیت تولید خود آغاز بکار کرد و تا آبان  ٩٨ نیز به ظرفیت اسمی ١٠٠ درصد می رسد و پرسنل شاغل این واحد نیز از ٧٠ نفر فعلی به ٢٠٠ نفر افزایش می یابد.
مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس ‌ظرفیت تولید روزانه این کارخانه را ۶ تن شمش خالص عنوان کرد و گفت: خواسته ما این است که مسئولان استانی در سال رونق تولید، راهبرد حمایت از تولید و رفع مشکلات پیش روی تولید را مدنظر قرار دهند.
کافی، توسعه صنعت منیزیم در تولید محصولات آلیاژی برای تأمین نیاز صنایع داخلی و صادرات به کشورهای حوزه اروپا و آسیا را از جمله برنامه های کارخانه شمش منیزیم فردوس در آینده عنوان کرد.

افتتاح مسجد و مهدیه امام زمان (عج) بلوار شهید ناصری بیرجند

مسجد و مهدیه امام زمان (عج) بلوار شهید ناصری بیرجندبا حضور نماینده ولی فقیه در استان افتتاح شد .

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این مکان که هزار متر مربع زیربنا و ۵ هزار متر مربع مساحت دارد با کمک یکافتتاح مسجد و مهدیه امام زمان (عج) بلوار شهید ناصری بیرجندمیلیارد تومانی خیر نیکوکار آقای منفرد ساخته شد.

مراسم احیا شب نیمه شعبان در دانشگاه بیرجند برگزار شد

 ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۳ کد : ۲۶۸۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۷
مراسم احیاء شب نیمه شعبان همزمان با سراسر کشور در مسجد امام جعفرصادق(ع) پردیس شوکت و مسجد حضرت ولی عصر(عج) پردیس امیرآباد دانشگاه بیرجند برگزار گردید.
مراسم احیا شب نیمه شعبان در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند؛ مراسم احیاء شب نیمه شعبان  مورخ ۳۱ فروردین ماه ۹۸ با حضور ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند  در مسجد امام جعفرصادق(ع) پردیس شوکت آباد  و مسجد حضرت ولی عصر(عج) پردیس امیرآباد برگزار شد.

مناجات خوانی، سخنرانی و قرائت دعا کمیل را می توان  از جمله برنامه های این مراسم معنوی برشمرد.
در پایان این مراسم با توجه به  ثواب روزه  نیمه شعبان،  همه احیاکنندگان به صرف سحری مهمان  شدند

 

 

برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان در دانشگاه بیرجند

 ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۰ کد : ۲۶۸۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۶
جشن بزرگ نیمه شعبان به مناسبت ولادت حضرت ولی عصر امام زمان(عج) شنبه ۳۱ فروردین ماه در دانشگاه بیرجندبرگزار شد.
برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند؛ جشن بزرگ نیمه شعبان به مناسبت ولادت حضرت ولی عصر امام زمان(عج) شامگاه شنبه ۳۱ فروردین ماه در دانشگاه بیرجندبرگزار شد.
دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجندضمن تبریک میلاد حضرت صاحب الزمان(عج) افزود: نیمه شعبان یادآور امید به آینده روشن برای همه ماست. رئیس دانشگاه بیرجند در ادامه از همه برگزار کننده این جشن  تقدیر و تشکر کرد.
مسابقات متنوع، اجرای تئاتر توسط دانشجویان دانشگاه بیرجند و مولودی خوانی را می توان از جمله برنامه های این جشن برشمرد.

 

 

برپایی نمایشگاه طریقت المهدی (عج) در دانشگاه بیرجند

 ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۴ کد : ۲۶۷۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۳
همزمان با اعیاد شعبانیه و میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج)، نمایشگاه طریقت المهدی در محل مسجد امام جعفرصادق(ع) دانشگاه بیرجند برپا شد.
برپایی نمایشگاه طریقت المهدی (عج) در دانشگاه بیرجند

همزمان با اعیاد شعبانیه و  میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج)، نمایشگاه طریقت المهدی در محل مسجد امام جعفرصادق(ع)  دانشگاه بیرجند برپا شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، در این نمایشگاه غرفه های خدماتی شامل غرفه‌های صلواتی، پزشک، خوشنویسی، کتاب، خیاطی، اشتراک مثبت، واکس، واقعیت افزوده و اتوکشی رایگان و  همچنین نمایشگاه عکس آرماگدون  به همت کانون های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برپا شده است.

با حضور تیم پشکسوتان و نوجوانان هیات ورزشهای همگانی بشرویه

مسابقه فوتسال در راستای کمک به سیل زدگان کشور برگزارشد

مسابقه فوتسال در راستای کمک به سیل زدگان کشور برگزارشد

دیدار دوستانه فوتسال در جهت کمک به سیل زدگان کشور به همت کمیته پیشکسوتان هیات ورزش های همگانی بشرویه و کانون های بسیج ورزشکاران شهرستان های بشرویه وطبس برگزار شد.

 این دیدارهای دوستانه بین تیمهای کمیته پیشکسوتان هیات ورزشهای همگانی بشرویه وتیم پیشکسوتان پلیکان طبس وهمچنین تیم نوجوانان کانون بسیج ورزشکاران شهرستان های بشرویه وطبس برگزار شد.
هدف از برگزاری این دیدارها کمک به سیل زدگان کشور بودکه عواید این مسابقات جهت کمک به سیل زدگان اختصاص یافت
گالری

 

 

 

 

 

برگزاری همایش بزرگ دوچرخه سواری پدران و پسران درشهرستان بشرویه

برگزاری همایش بزرگ دوچرخه سواری پدران و پسران درشهرستان بشرویه

به مناسبت هفته جوان همایش بزرگ دوچرخه سواری پدران وپسران به همت هیات ورزشهای همگانی وکانون بسیج ورزشکاران وهمکاری هیات دوچرخه سواری برگزارشد.

شرکت کنندگان مسیر استادیوم تختی میدان شهدا تا گلزارشهدا را رکاب زدند.
ازنکات زیبای این همایش حضور پیشکسوتان بالای هشتاد سال سن بود که مسیر را در کنار نوجوانان و جوانان حاضر در این رقابت رکابزدند.
درپایان تعداد۵۸ جایزه شامل لوازم والبسه ورزشی و لوازم خانگی به شرکت کنندگان این همایش که بسیار مورد استقبال همشهریان ورزش دوست بشرویه قرار گرفت، تقدیم شد.
گالری
اخبار مرتبط

 

 

 

به مناسبت هفته جوان

جشن هفته جوان به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر (ع) در سربیشه برگزار شد

جشن هفته جوان به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر (ع) در سربیشه برگزار شد
جشن بزرگ هفته جوان با حضور پرشور جوانان و مردم سربیشه در سالن ادب مجموعه ورزشی تختی برگزار شد.
سخنرانی، اجرای موسیقی، اجرای گروه باستانی، اجرای گروه طنز و استندآپ کمدین و برگزاری مسابقه بین جوانان و اهدای جوایز از مهمترین برنامه های اجرا شده در این جشن بود.
لازم به ذکر است این جشن با محوریت کمک به سیل زدگان از مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بود و از طرف موسسه وصال پایدار نیز دو تخته پتو به سیل زدگان اهدا شد.
گالری
اخبار مرتبط

 

 

 

به مناسبت گرامیداشت هفته جوان و میلاد حضرت علی اکبر(ع)

جشن بزرگ امید و نشاط در سالن ورزشی شهید نجفی خوسف برگزار شد

جشن بزرگ امید و نشاط در سالن ورزشی شهید نجفی خوسف برگزار شد

جشن بزرگ امید ونشاط با رویکرد کمک به سیل زدگان در سالن ورزشی شهید نجفی شهر خوسف برگزار شد.

این جشن به همت کانون یاران آفتاب اداره ورزش وجوانان شهرستان خوسف و اعضاء کمیته هفته جوان این شهرستان و با حضور گسترده جوانان و آحاد مردم برگزار شد.
لازم به ذکر است حضور مسئولین شهرستانی و استانی نیز در این جشن موجبات دلگرمی جوانان را فراهم نمود، میهمان افتخاری این جشن خانم امامی فر از دفتر مشارکتهای وزارت ورزش وجوانان وخانم شفیعا از دفتر مشارکتهای اداره کل ورزش وجوانان استان بود.
از برنامه های این جشن به مولودی خوانی و توزیع شربت توسط جوانان مسجد علی ابن ابی طالب – اجرای طنز استنداپ کمدی – اجرای موسیقی محلی- می توان اشاره کرد.

همایش پیاده روی به مناسبت گرامیداشت هفته جوان در خوسف برگزار شد

همایش پیاده روی به مناسبت گرامیداشت هفته جوان در خوسف برگزار شد

همایش پیاده روی به مناسبت گرامیداشت میلاد حضرت علی اکبر(ع) و هفته جوان ازمسیر مزار ابن حسام خوسفی تا مزار سلطان ابوالقاسم روستای نصرآباد برگزار شد.

در انتهای مسیر پیاده روی جوانان با حضور برمزار شهدای این روستا تجدید عهد و پیمان با شهداء نمودند.
در پایان برنامه پس از قرائت زیارت عاشورا ، به سی نفر به قید قرعه جوایز نفیس و ارزنده ای اهداء گردید و از تمام شرکت کنندگان در همایش به صرف صبحانه پذیرایی گردید.
گالری
اخبار مرتبط

 

 

 

 

سرقت در خراسان جنوبی ۶۵ درصد افزایش یافت

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از انهدام ۱۶ باند سارقان و دستگیری ۷۵ نفر سارق در فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: سرقت در خراسان جنوبی ۶۵ درصد افزایش داشته است.

سرقت در خراسان جنوبی 65 درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سرهنگ سیدغلامرضا حسینی ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: یکی از وظایف پلیس آگاهی رسیدگی به جرائم جناحی و بحث سرقت است.

وی گفت: سرقت مختص استان و کشور ما نیست بلکه تمام جوامع بشری با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند که علت عمده این سرقت‌ها نیاز مالی، عدم اشتغال و سهل انگاری و غفلت صاحبان اموال است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی استان مرزی و محروم است و مشکلات زیادی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم دارند و این استان برای مردم استانی امن و برای سارقان ناامن است.

حسینی با بیان اینکه تا حدودی موج سرقت‌ها در استان کنترل و تاکنون چند باند سرقت نیز متلاشی شده است تصریح کرد: خراسان جنوبی از نظر جرائم جناحی اعم از قتل‌ها، سرقت‌های خشن، سرقت‌های بانک و سرقت‌های مسلحانه استان امنی است که این امنیت به واسطه ولایتمداری و هوشیاری مردم بوده است.

وی با اشاره به انواع سرقت‌ها ادامه داد: از ابتدای سال ۹۸ تا پایان فروردین ماه سرقت منزل ۳۴ درصد و سرقت مغازه‌ها ۳۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در این مدت سرقت از اماکن دولتی ۲۵ درصد، سرقت خودرو ۶۳ درصد، سرقت از محتویات داخل خودرو ۷۰ درصد، سرقت موتورسیکلت ۲۷ درصد، سرقت لوازم خودرو ۱۲۳ درصد و سرقت احشام ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

حسینی با بیان اینکه در مجموع سرقت‌های استان ۶۵ درصد افزایش داشته است اظهار کرد: تاکنون ۷۵ درصد از این سرقت‌ها منجر به کشف شده است.

وی افزود: امسال در ایام نوروز برخی از زندانیان استان با رأفت و عفو اسلامی آزاد شدند اما اکثر این سرقت‌ها توسط کسانی انجام شده که از زندان آزاد شده بودند و از این رأفت اسلامی استفاده نکردند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در ایام دهه فجر سال گذشته نمایشگاهی از کشف سرقت‌ها در بیرجند برپا شد گفت: تاکنون مالباختگان بالغ بر ۱۸۰ فقره سرقت و لوازم خود را شناسایی کردند.

حسینی از انهدام ۱۶ باند سارقان و دستگیری ۷۵ نفر سارق در فروردین ماه امسال خبر داد و افزود: تاکنون ۳۰۰ فقره سرقت در استان کشف شده و ۸۵ درصد از سارقان بومی و ۱۵ درصد نیز غیربومی بودند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی بعد از جزیره کیش امن‌ترین استان کشور در بحث سرقت است بیان کرد: خراسان جنوبی از لحاظ وقوع و کشف سرقت‌ها در رتبه ۳۳ کشور قرار دارد.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم‌استانی‌ها برای منازل خود از حفاظ‌های پنجره‌ای و شبکه‌ای استفاده کنند عنوان کرد: ۹۸ درصد تماس‌ها و پیامک‌ها مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی و اینترنت رایگان کلاهبرداری است و هم‌استانی‌ها به این تماس‌ها توجهی نداشته باشند و بسیاری از سایت‌های فروش قابل اعتماد نیستند.

 

 

 

 

 

حضور پرشور بیرجندی‌ها در اجتماع منتظران ظهور+تصاویر

مردم ولایت مدار و مهدی دوست بیرجندی و خراسان جنوبی نیمه شعبان را جشن گرفته و در مراسم اجتماع منتظران ظهور حضور یافتند و خواسته شان ظهور امام عصر بود.

حضور پرشور بیرجندی‌ها در اجتماع منتظران ظهور+تصاویر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، کوچه کوچه شهر آذین بسته است پرچم های رنگی آویزان است، ایستگاه‌های صلواتی هم در این روز و شب در شهر حال و هوای خود را دارد،جوانان عاشقانه بدون پیرایه مساجد شهر را آماده برای جشن کردند درگوشه گوشه مساجد شهر تکایا جشن است.

یکی با ذوق و شوق پرچم “اللهم عجل لولیک الفرج” را نصب میکند دیگری شیرینی تعارف میکند. امروز در روز نیمه شعبان زن،مرد،پیر و جوان، بزرگ و کوچک با دل و جان آمدند تا در مراسم اجتماع منتظران ظهور شرکت کنند.

بیشتر بخوانید

مراسم ساعت ۹ در میدان ابوذر بیرجند با حضور مردمانی منتظر ظهور که پرچم های رنگی در دست داشتند آغاز شد.

پس از قرائت دعای عهد سه نفر از مداحان شهر بیرجند با زمزمه مولوی برای یوسف زهرا مسیر حرکت به سمت مسجد امام حسین (ع) آغاز می شود مسیر خیابان پاسداران مملو از جمعیت منتظری است که زیر لب دعای “اللهم عجل لولیک الفرج” را زمزمه میکنند.
سخنرانی در جمع منتظران ظهور در مسجد امام حسین(ع)  پایان بخش این برنامه بود.

مراسم اجتماع منتظران ظهور در دیگر نقاط استان برگزار شد.

انتهای پیام / ع

 

 

 

کامیون کمپرسی شب گذشته بر اثربرخورد با تریلی کانتینر حامل روغن موتور در محور طبس – یزد در آتش سوخت.

به گزارش  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،شب گذشته بر اثربرخورد یک دستگاه کامیون کمپرسی با تریلی کانتینر حامل روغن موتور در محور طبس – یزد کامیون تریلی در آتش سوخت.

این حادثه در کیلومتر ۱۲۰ جاده طبس- یزد به علت خواب آلودگی راننده رخ داد .

راننده ۴۳ ساله کامیون کمپرسی زخمی و به بیمارستان طبس منتقل شد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*