چشمان منتظر ۱۷۵ زندانی جرایم غیرعمد استان به جشن گلریزان/ دستان سخاوتمند

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان از برگزاری جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در محل تالار ماهان (فرودگاه قدیم) بیرجند در روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه مصادف با چهاردهم ماه مبارک رمضان خبر داد. علی هاشمی در نشست خبری با بیان اینکه ۱۷۵زندانی جرایم غیرعمد در استان داریم، گفت: از این تعداد ۲۷نفر محکوم مالی، ۴۷ نفر محکوم نفقه و مهریه و یک نفر محکوم دیه هستند و مجموع بدهکاری آنها به ۳۰ میلیارد تومان می‌رسد و ۹۸درصد آنها بومی استان می‌باشند. وی افزود: ۷۵ درصد از زندانیان ما در زندانهای استان جرایم مربوط به مواد مخدر دارند و اغلب آنها غیر بومی هستند و جشن گلریزان تنها برای پنج درصد از زندانیان استان که زندانی جرایم غیرعمد می باشند برگزار می گردد.
آزادی ۹ زندانی با بدهی یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومانی
از ابتدای امسال در استان
وی اضافه کرد: در سال ۹۷ تعداد ۱۳۵ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان با مجموع ۱۶ میلیارد تومان بدهکاری آزاد شدند که برای آزادی آنان شکات ۵/۱۰میلیارد تومان گذشت کردند. وی تصریح کرد: از ابتدای امسال نیز ۹ نفر زندانی جرایم غیرعمد استان با مجموع ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان بدهی و گذشت ۱۰۰ میلیون تومانی شکات از زندان آزاد شدند.
۲۲۶۳ زندانی استان مشمول عفو مقام معظم رهبری
هاشمی از کاهش هدفمند جمعیت زندانیان به عنوان یکی از اهداف سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور نام برد و گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته تاکنون ۲۲۶۳ زندانی از زندانیان استان شامل عفو مقام معظم رهبری شدند که ۱۰۷۵ نفر از آنان تخفیف مجازات گرفتند و ۱۱۸۸ نفر نیز آزاد شدند که فقط ۹ نفر از آنان مجدداً به زندان بازگشتند علاوه بر این ۱۷۰۷ نفر از زندانیان استان هم از مرخصی تعطیلات نوروز امسال که با هدف تحکیم بنیان خانواده زندانیان به آنان اعطا شد بهره مند شدند که در ۱۹۹مورد به آزادی زندانیان منجر گردید.
نصب پابند الکترونیکی برای زندانیان جرایم سبک در استان
وی با اشاره به ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی گفت: بر اساس این ماده زندانیان جرایم سبک که از درجه ۵ به بالا حکم می گیرند با دستور مقام قضایی می‌توانند در خارج از زندان و البته با نصب پابند الکترونیکی در محدوده معین فعالیت و تردد نمایند.
و به محض خروج از این محدوده موقعیت آنان اطلاع رسانی می شود و هشدار لازم به وسیله پابند الکترونیکی به آنان داده می‌شود که این قانون در ۶ استان کشور و از جمله استان ما به عنوان پایلوت اجرایی شده و در سال ۹۷ برای دو زندانی استان از پابند الکترونیکی استفاده شد.
وی با بیان اینکه ستاد دیه در کشور از زمان تأسیس تاکنون ۱۳۰ هزار نفر زندانی جرایم غیرعمد را آزاد نموده است، گفت: ستاد دیه استان از ابتدای تأسیس استان خراسان جنوبی در این استان راه‌اندازی شد و از سال ۹۵ به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود البته ستاد دیه به پرونده های بالای ۲۰۰میلیون تومان ورود نمی کند مگر در مواردی که رقم بدهی با گذشت شکات به زیر ۲۰۰ میلیون تومان برسد ضمن اینکه ستاد دیه برای آزادی زندانی جرایم غیرعمد تنها یک بار و آن هم برای نشان دادن رأفت اسلامی ورود می‌کند و در صورت تکرار این جرایم خود را موظف به ورود نمی داند زیرا نمی‌خواهد اشتباهشان تکرار شود‌.
جذب ۳۶ میلیارد ریال کمک بلاعوض از ستاد دیه کشور
مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان اظهار کرد: در سال ۹۶ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۷ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از ستاد دیه کشور کمک بلاعوض دریافت کردیم. وی با ذکر اینکه تأخیر در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد باعث سنگین تر شدن بدهی مالی آنها می‌شود، افزود: به همین خاطر برای آزادی زندانیانی که بدهی ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی دارند در اولین فرصت ممکن اقدام می‌شود.
دستگاه‌ها برای جذب افرادی که مجازات جایگزین زندان دارند اقدام کنند
وی از دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی، شهرداری و… که می‌توانند افرادی را که به جای زندان مجازات جایگزین دارند به کار گیرند درخواست کرد تا نسبت به جذب رایگان این افراد برای مدت زمان مقرر قانونی اقدام نمایند. وی در این باره گفت: اداره کل زندان های استان نیز در این راستا درخواست جذب یازده نفر را ارائه داد که یک نفر جذب شد. وی به کمک ۴۰۰ میلیون تومانی مقام معظم رهبری و کمک ۳۰۰ میلیون تومانی سران سه قوه به ستاد دیه کشور برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی استانی هم می توانند به ستاد دیه کمک کنند اما متأسفانه کمتر به این موضوع توجه شده است.
ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم ۹۰ درصد زندانیان با مواد مخدر
هاشمی افزود: سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی در چرخه اصلاح و تربیت زندانیان به مقوله های مهم سلامت جسم و روح زندانی، حرفه آموزی و اشتغال زندانی، مسائل فرهنگی و تربیتی زندان، خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از زندان و… توجه دارد. وی با ذکر اینکه متأسفانه ۹۰ درصد زندانیان ما به طور مستقیم یا غیر مستقیم با مقوله مواد مخدر درگیر هستند، گفت: در سال گذشته در استان برای ۲۵۹۰ نفر از زندانیان خدمات ویزیت پزشک عمومی، برای ۱۱۰نفر خدمات ویزیت متخصص زنان، برای ۹۶۴ نفر خدمات دندانپزشکی و برای ۸۶۰ نفر خدمات درمان با متادون ارائه شد و در مجموع ۵۰ نفر کادر بهداشت و درمان در زندان های استان به سلامت جسمی زندانیان توجه دارند.
دوره های مهارت آموزی برای زندانیان
وی از انجام سم زدایی برای ۳۶۰۴ نفر در زندان‌های استان خبر داد و اضافه کرد: برای شناسایی بیماران مبتلا به ایدز به ۱۴۰۰ نفر مشاوره ارائه شد و از ابتدای مهر ماه ۹۷ از ۱۳۹۱ نفر تست گرفته شد که خوشبختانه موردی از بیماری ایدز مشاهده نگردیده است ضمن اینکه با انجمن‌معتادان‌گمنام تفاهم‌نامه داریم که در این راستا در سال ۹۷ تعداد دو هزار و ۵۵۲ نفر از زندانیان استان برای ترک اعتیاد در برنامه های این انجمن شرکت فعال داشتند. وی با اشاره به اینکه اداره کل زندان های استان در بحث حرفه آموزی و اشتغال دومین اداره کل برتر کشور بوده گفت: در سال ۹۷ تعداد ۱۱۳دوره مهارت آموزی با شرکت ۱۹۸۷ نفر با کمک اداره کل فنی و حرفه ای، ۳۸ دوره با شرکت ۱۴۹۶ نفر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و ۷ دوره با شرکت ۱۹۶ نفر با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بحث صنایع دستی در زندان های استان برگزار شده است.
دو روز مرخصی برای حفظ سه صفحه از قرآن
هاشمی افزود: در بحث مسائل فرهنگی و تربیتی زندانیان نیز در شش سال گذشته جزو دستگاه های برتر در حوزه نماز بوده ایم و در سال ۹۷ از مجموع هزار امتیاز این حوزه امتیاز کامل را کسب کرده ایم و نماز جماعت را با حضور ۲۵ نفر روحانی در زندان های استان برگزار می‌کنیم. وی اضافه کرد: همچنین در بحث آموزش قرآن کریم با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان هر زندانی یا هر یک از اعضای خانواده وی که اقدام به حفظ سه صفحه از قرآن کریم را نمایند به ازای هر سه صفحه دو روز مرخصی به زندانی اعطا می شود و تاکنون نزدیک به ۹۰۰ نفر زندانی و ۲۸۵ عضو خانواده آنان از یک جزء تا کامل قرآن کریم را حفظ کرده اند و توانسته اند از مرخصی تشویقی برخوردار شوند که این روش یکی از بهترین ابزارها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.
ارائه خدمات سوادآموزی و ادامه تحصیل به زندانیان
وی با ذکر اینکه ۹۳ درصد از زندانیان استان را مردان و ۷درصد را زنان تشکیل می دهند و ۱۷ درصد از زندانیان متهم هستند، اظهار کرد: ۶۳ درصد از زندانیان استان بین ۱۸ تا ۴۰ سال سن دارند که سوادآموزی و ورزش صبحگاهی برای آنان اجباری است. البته سوادآموزی زندانیان ۵۰ و ۶۰ ساله را هم شامل می‌شود ضمن اینکه برای گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ سال دوره های آموزش رسمی تحصیلی در دوره دوره اول دبیرستان، هنرستان کاردانش و دانشگاه پیام نور را نیز داریم. دبیرستان بزرگسالان دانش در سال ۹۸ _۹۷ تعداد ۴۱۴ دانش آموز دارد و هنرستان بزرگسالان تربیت در رشته‌های تخصصی تعمیر موتور، برق خودرو، جوشکاری و خیاطی لباس مردانه تعداد ۱۰۹۶ محصل دارد، تعداد ۴ نفر از زندانیان نیز در دانشگاه پیام نور دوره آموزش عالی را طی می‌کنند و آزمون متفرقه پنجم ابتدایی را نیز با ۳۰ دانش آموز داشتیم. وی تصریح کرد: در بحث خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از زندان نیز در سال ۹۷ به زندانیان بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان و معادل یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا شد که خوشبختانه برگشت به زندان نداشتند.
فروش ۲۱ میلیارد ریالی محصولات تولیدی زندانیان استان
وی با اشاره به راه‌اندازی کارگاه‌های حرفه‌آموزی و اشتغال در زندان‌های استان گفت: آمادگی داریم در بحث تولید محصولات کشاورزی با سایر دستگاه‌ها مشارکت داشته باشیم و در این راستا سال گذشته ۱۲۵ تن خیار از یک گلخانه به بازار عرضه کردیم که می توانیم این میزان تولید را به دو برابر افزایش دهیم ضمن اینکه بزرگترین مرکز پرورش شترمرغ را در شرق کشور داریم که فاز اول و دوم آن راه اندازی شد و ایجاد کشتارگاه آن را نیز در برنامه داریم و در مجموع فروش محصولات تولیدی ما در سال ۹۷ معادل ۲۱ میلیارد و ۳۶۹ میلیون ریال بوده که توسط بنیاد تعاون و حرفه آموزی عرضه شده است. هاشمی همچنین گفت: در بحث مشاغل خانگی نیز ۱۴۰۰ خانواده را تحت پوشش ۵ انجمن حمایت از زندانیان داریم که در مجموع حدود ۲۸۰۰ فرزند دارند و ۴۰درصد از زندانیان ما تحت پوشش این انجمن ها هستند و هدف ما نیز کمک به خانواده‌های زندانیان که قربانیان اصلی به زندان رفتن سرپرست خود هستند، می باشد.
آزادی ۱۰۶۷ زندانی با بدهی ۶۶ میلیارد تومانی در استان
از بدو تأسیس ستاد دیه
خویی مسئول ستاد دیه استان نیز با بیان این که خیرین می‌توانند تسهیلات اعطا شده به زندانیان جرایم غیرعمد را که اغلب نمی توانند ضامن معرفی نمایند، ضمانت کنند، گفت: ستاد دیه استان از بدو تأسیس تاکنون ۱۰۶۷ زندانی جرایم غیرعمد را با ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بدهی و گذشت ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی شکات و کمک ۲۵میلیارد تومانی خیرین از زندان آزاد نموده است.