هر سال دریغ از پارسال : مافیای نوبت دهی

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / در خراسان جنوبی بیش از ۳۶۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که بخش قابل توجهی از این جمعیت در مرکز استان ساکن اند و بسیاری از بیمه شدگان از سایر شهرستان ها و روستاها برای گرفتن خدمات به دو بیمارستان شهید رحیمی و میلاد ۳ مراجعه می کنند تا بتوانند از خدمات درمانی این مجموعه ها بهره مند شوند .
شهروندانی که انتظار دارند با توجه به افزایش قابل توجه پرداخت حق بیمه شان در سال جاری این خدمات روند افزایشی داشته باشد نه نزولی. در پی تماس تعدادی از شهروندان بیرجندی با دفتر روزنامه و ارسال پیامک و طرح یکسری کمبودها و مشکلات در این دو بیمارستان تأمین اجتماعی که بیشتر مربوط به بخش سرپایی و پاراکلینیک می باشد خبرنگار ما موضوع را پیگیری کرد و با مسئولان مرتبط در این حوزه گفت وگویی داشت.
سونوگرافی در بیمارستان میلاد انجام نمی شود
خانم پور اسد یکی از مراجعه کنندگان به بیمارستان میلاد که برای گرفتن سونوگرافی بارداری به بیمارستان مراجعه کرده با گلایه مندی از نبود دستگاه سونوگرافی در این مجموعه به خبرنگار ما گفت : من اطلاع نداشتم که سونوگرافی در این بیمارستان انجام نمی شود و الان می گویند به بیمارستان شهید رحیمی باید مراجعه کنم.
مافیای نوبت گیری از بیمارستان شهید رحیمی
خانم اکبری دیگر مراجعه کننده به این بیمارستان وقتی موضوع گفت وگو را متوجه شد با بیان اینکه اصلا نمی توانی برای سونوگرافی از بیمارستان شهید رحیمی هم نوبت بگیری اینگونه توضیح داد که من برای گرفتن نوبت سونوگرافی از طریق یکی از کانال های تلگرامی با شماره ای آشنا شدم و با دادن پیامک و پرداخت مبلغ ۱۶ هزار تومان توانستم برای سونوگرافی نوبت بگیرم و از طریق نوبت تلفنی هیچ گاه موفق نشدم چرا که بعد از یک ساعت تماس مداوم با شماره نوبت دهی هیچ وقت آزاد نمی شود.
وقتی از خانم اکبری خواستم بیشتر موضوع را باز کند به خبرنگار ما گفت : من خودم چندین بار شاهد بوده ام که مریض ها نتوانسته بودند از طریق تماس تلفنی نوبت بگیرند و با پرداخت مبالغ مختلف بطور مثال از ۸ تومان تا ۲۰ تومان از طریق همین شماره تلفن هایی که در کانال های تلگرامی اعلام می شود نوبت بگیرند که با توجه به بالا بودن هزینه سونوگرافی در بیرون باز هم برایشان به صرفه است که این مبالغ را بپردازند . وی ادامه داد : همان روزی که من برای سونوگرافی از طریق این شماره توانستم نوبت بگیرم و به بیمارستان مراجعه کردم ۳ خانم دیگر هم از همین طریق توانسته بودند با پرداخت مبلغی پول نوبت بگیرند که این موضوع واقعا برایم عجیب بود که چرا هیچ کنترلی روی این موضوع نمی شود و مردم باید اینگونه سرگردان نوبت گیری بشوند.
داروخانه داروهای معمولی را هم ندارد
در ادامه با چند نفر دیگر از مراجعه کنندگان به بیمارستان میلاد هم گفتگو کردم. خسروی که برای گرفتن داروی سرماخوردگی دخترش با داشتن دفترچه تأمین اجتماعی به داروخانه مراجعه کرده بود در حالیکه زیر لب به نشانه اعتراض با خودش غر و لند می کرد به خبرنگار ما گفت: متأسفانه قبلا اگر دارویی از طریق پزشک تجویز میشد بخصوص داروهای معمولی و برای بیماری های سرماخوردگی و… براحتی از طریق داروخانه بیمارستان تهیه می کردیم اما چند روز پیش هم که برای گرفتن داروی دخترم مراجعه کردم که به نظرم داروی خیلی ساده ای هم بود مسئول داروخانه گفت این دو قلم دارو را نداریم که با پرداخت ۳۳ هزار تومان از بیرون آن را تهیه کردم و امروز هم برای گرفتن داروی فرزند دیگرم که دچار سرماخوردگی و تب شده مراجعه کردم باز هم با همان داستان نداشتن دارو مواجه شدم. او با اعتراض به این نوع خدمات دهی در بیمارستانی که به گفته خودش مختص بیمه شدگان تأمین اجتماعی است، ادامه داد: من یک کارگر ساده هستم و انتظار دارم هر ساله وقتی رقم حق بیمه افزایش پیدا می کند خدمات درمانی هم رشد داشته باشد و همین امسال فکر کنم حق بیمه از ۲۱۸ هزار تومان به بیش از ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته ولی خدمات درمانی نه تنها بهتر نشده بلکه افت هم کرده بطور مثال همین داروخانه بیمارستان قبلا هر وقت شب مراجعه می کردی باز بود ولی الان ۱۱ شب تعطیل است .
منکر خدمات ارائه شده در بیمارستان میلاد نیستیم
در این بین کسانی هم بودند که از خدمات ارائه شده در بیمارستان راضی به نظر می رسیدند و می گفتند ما بدون پرداخت هیچ هزینه ای از خدمات سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان میلاد بارها استفاده کرده ایم و نباید فقط کاستی ها را گفت. کمبود پزشک زنان، کاهش خدمات دندان پزشکی و دشوار بودن نوبت گیری از دیگر مشکلاتی بود که مراجعه کنندگان به بیمارستان میلاد و شهید رحیمی مطرح کردند.

سهمیه بندی مواد بی حسی دندان پزشکی
و محدودیت در ارائه خدمات
رئیس بیمارستان میلاد بیرجند هم بعد از طرح این مشکلات مردمی به خبرنگار ما گفت: در مورد خدمات دندان پزشکی با توجه به اینکه مواد بی حسی دندان، هم به مراکز خصوصی و هم عمومی از طریق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به صورت سهمیه بندی داده می شود ممکن است در مقطعی بین اتمام این مواد و زمان درخواست مجدد و ارسال آن وقفه ای ایجاد شود که مردم احساس می کنند این خدمات کاهش یافته ولی در واقع معاینات دندان در بیمارستان همواره انجام می شود و مشکلی وجود ندارد .
حذف برخی از داروها از لیست تعهد بیمه
دکتر گرمارودی در مورد نبود برخی داروها در داروخانه بیمارستان با اشاره به اینکه برخی از داروها از تعهد بیمه خارج شده اند، گفت : بطور مثال استامینوفن و اکسپکتورانت یکسال است که از تعهد بیمه خارج شده و ما برای تهیه داروی بخش بستری هیچ مشکلی نداریم و با توجه به اینکه داروخانه بیمارستان میلاد از طریق یک شرکت داروهایش را تهیه می کند ممکن است در یک بازه زمانی در تحویل دارو وقفه ایجاد شود. وی با بیان اینکه تلاش کرده ایم با این وجود در حد توان در ارائه خدمات به مردم وقفه ایجاد نشود، افزود: داروی داروخانه شهید رحیمی را خود سازمان تأمین اجتماعی تأمین می کند و آنها با این مشکل ما روبرو نیستند.

فقط برای بیماران بخش های بستری خدمات سونوگرافی
ارائه می شود
وی در مورد نبود دستگاه سونوگرافی در بیمارستان هم اینگونه توضیح داد که کلیه بیماران بستری با حضور دکتر حنفی از خدمات سونوگرافی می توانند استفاده کنند ولی در بخش سرپایی به رغم رایزنی با بسیاری از رادیولوژیست های مرکز استان به دلیل مشغله کاری که دارند نتوانستیم پزشکی را جذب کنیم. رئیس بیمارستان میلاد ادامه داد : با این وجود با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و انعقاد قرارداد با این مجموعه قرار شده گروه رادیولوژیست دانشگاه بصورت فردی اعضای هیات علمی دانشگاه، ارائه خدمات سونوگرافی بستری بیمارستان را هم انجام دهند.
در جذب نیروی خارج از تعهد دانشگاه مشکلی نداریم
دکتر گرمارودی با بیان اینکه اکثرپزشکان متخصص و فوق تخصص استان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هستند و خارج از دامنه مراکز دانشگاهی نمی توانند خدمات ارائه دهند، گفت: در جذب نیرویی که در تعهد دانشگاه نباشد هیچ مشکلی نداریم تا بتوانیم سطح خدمات به بیمه شدگان را افزایش دهیم.
اخذ مجوز اصولی برای خریداری و نصب MRI
وی از اخذ موافقت اصولی در خرید و نصب یک دستگاه MRI برای بیمارستان میلاد از وزارت بهداشت خبر داد و افزود : زیر ساخت ها برای نصب دستگاه در بیمارستان فراهم است که در صورت رفع مشکلات و فراهم شدن شرایط برای خرید، این کمبود هم در این مجموعه جبران خواهد شد.
بدنبال افزایش پذیرش بیمار از ۲۵ به ۵۰ درصد هستیم
وی با بیان اینکه در حال حاضر این بیمارستان ۲۵ درصد بیماران استان را پوشش می دهد و ما تلاش داریم این رقم را به ۵۰ درصد برسانیم، گفت: بیماران سوانح و تصادفات به بیمارستان های وزارت بهداشت ارجاع می شوند و به اینجا ارسال نمی شوند.
وی با قدردانی از حمایت های دانشگاه علوم پزشکی از این بیمارستان با اشاره به اینکه ۳ سال از زمان راه اندازی بیمارستان میلاد می گذرد، ادامه داد: در این مدت ۳۵ درصد از بیماران بیمه شده تأمین اجتماعی را پوشش داده ایم که این رقم سیر صعودی دارد.

کمک از پلیس فتا برای شناسایی متخلفات نوبت فروشی
روابط عمومی بیمارستان شهید رحیمی بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به مشکل نوبت دهی این مجموعه ضمن تایید وجود اشخاصی که با گرفتن مبالغی از مردم اقدام به نوبت فروشی می کنند ، به مردم قول داد این مشکل را از طریق پلیس فتا پیگیری و نتیجه را به مردم اعلام کنند . زنده دل این اطمینان را به مردم داد که با بررسی های صورت گرفته این افراد جزو پرسنل و نیروهای بیمارستان نبوده اند و در ادامه افزود : این افراد بصورت مداوم شماره همراه خود را تغییر می دهند به همین دلیل شناسایی آنها دشوار است و از طرف دیگر به نظر می رسد این افراد سودجو با استفاده از تلفن های مخصوص اقدام به شماره گیری برای گرفتن نوبت می کنند و این تلفن ها بگونه ای است که تا شماره گرفته نشود قطع نمی شود بنابراین براحتی می توانند چندین نوبت بگیرند و به مردم بفروشند.
ارائه خدمات، دو برابر ظرفیت بیمارستان شهید رحیمی
وی از مردم خواست اینگونه موارد را در صورت مشاهده اطلاع دهند تا جلوی این تخلف شخصی گرفته شود. زنده دل به فعالیت این بیمارستان دو برابر ظرفیتش اشاره کرد و گفت: خدمات دندان پزشکی، مامو گرافی دیجیتال، اوپی چی دیجیتال برای دندان و نوار عصب و عضله از جمله خدماتی است که در بیمارستان ارائه می شود.
ارائه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار خدمت
مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به انتقادهای مردمی در ارائه خدمات بیمارستانی در برخی از مراکز درمانی تأمین اجتماعی گفت: سال گذشته ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار مورد خدمت توسط مراکز و بیمارستان های تأمین اجتماعی استان ارائه شده که از این آمار یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد خرید خدمت بوده و مابقی خدمات را خودمان تولید کرده ایم.
کمبود دارو را قبول داریم
دکتر فیروزی با بیان اینکه تولید خدمات در مراکز ملکی تأمین اجتماعی در کشور ۳۰ درصد و در خراسان جنوبی بسیار بالاتراز این رقم است کمبود دارو را در برخی مراکز درمانی پذیرفت و افزود: برای جبران این کمبود ، پیگیری هایی از طریق سازمان تأمین اجتماعی انجام داده ایم که با تأمین نقدینگی شرکت طرف قرارداد قول داده با توجه به وجود تحریم های موجود داروهای مورد نیاز مراکز را تأمین کند. وی در مورد عدم ارائه خدمات دندان پزشکی در بخش سرپایی در بیمارستان میلاد گفت: این مجموعه برای ارائه خدمات دندان پزشکی تجهیز نشده بلکه بیشتر برای ارائه خدمات به بیماران بستری شده که نیاز به عمل دارند راه اندازی شده است و ما تلاش داریم در طرح های توسعه ای مراکز این موارد را بیشتر ببینیم.
کمبود پزشکان متخصص آزاد در استان
وی در مورد کمبود پزشک در برخی از تخصص ها در بیمارستان میلاد هم با بیان اینکه ۷۰ پزشک و ۳۵۰ پرسنل در این مرکز فعالیت دارند، افزود: متخصصین آزاد در استان آمارشان کم است و علاوه بر این ماده ۷۴ قانون برنامه پنجم توسعه که انعقاد قرارداد برای تأمین نیرو را در قالب توافق نامه مابین وزارت بهداشت با تأمین اجتماعی مصوب کرده در کل کشور اجرایی نشده و ما تاکنون پیگیری های زیادی هم برای اجرای این قانون در سطح کلان کشور داشته ایم ولی نتیجه بخش نبوده است.
بیمارستان میلاد برای خدمات سرپایی ساخته نشده
دکتر فیروزی با بیان اینکه بیمارستان میلاد برای ارائه خدمات سرپایی ساخته نشده و باید بیماران به بیمارستان شهید رحیمی ارجاع شوند، افزود: تلاش داریم تقسیم خدمات داشته باشیم و از بیمارستان شهید رحیمی به عنوان ارائه کننده خدمات سرپایی استفاده کنیم و بخش های بستری را به میلاد منتقل کنیم که این اقدام به تدریج در دستور کار قرار دارد تا تنش ایجاد نشود.
مشکلات نوبت دهی را قبول داریم
وی با پذیرش مشکل نوبت دهی در بیمارستان شهید رحیمی ، بیان کرد : ۱۰۶ تا ۱۰۷ درصد تخت های بستری این بیمارستان پر است و ما تلاش داریم با برداشتن این بار از دوش این مرکز ارائه خدمات سرپایی را گسترش دهیم .
طرح توسعه بیمارستان میلاد در دستور کار امسال
مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از اجرای طرح توسعه بیمارستان میلاد در سال جاری خبر داد و گفت: ۳ هکتار زمین را برای توسعه فضای درمانی و سالن آمفی تئاتر در نظر گرفته ایم که اجرای آن در اولویت های امسال قرار گرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی برای تأمین نیروی انسانی مراکز تحت پوشش خودش هم با مشکل مواجه است
مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد حمایت های درمانی و هم چنین تأمین نیرو برای بیمارستان میلاد گفت: با توجه به بالا بودن هزینه ها و وضعیت مالی مردم طبیعی است که مراجعه آنها به مراکز طرف قرارداد بیمه شان برای کم کردن هزینه ها افزایش می یابد. دکتر احمدی با بیان اینکه بر اساس قانون، وزارت بهداشت هیچ وظیفه ای برای تأمین نیروی انسانی اینگونه مراکز ندارد، افزود: با این وجود در حد توان کمک هایی به این مراکز شده چرا که دانشگاه در حال حاضر برای تأمین متخصص برخی مراکز درمانی و حتی بیمارستانی در شهرستان ها مشکل دارد و اولویت در تخصیص نیرو با مراکز دانشگاهی است. وی گفت: مشکل سونوگرافیست بیمارستان میلاد طی تفاهم نامه ای مرتفع شده اشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*