نگاه مثبت سازمان میراث فرهنگی کشور به حوزه صنایع دستی استان/ دور بودن از مرکز کشور و تأمین مواد اولیه دو مشکل صنعتگران خراسان جنوبی

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از دور بودن صنعتگران خراسان جنوبی از مرکز کشور و هم چنین مشکلاتی که برای تأمین مواد اولیه دارند به عنوان گوشه ای از مشکلات این قشر یاد کرد و گفت: در خراسان جنوبی توان زیادی در زمینه تولید نساجی سنتی، گلیم، سفره آردی، پلاس و… وجود دارد.
فلاح در حاشیه بازدید از چند کارگاه صنایع دستی در بیرجند با اشاره به سفر سه روزه اش به خراسان جنوبی و بازدید از کارگاه های صنایع دستی در مناطق مختلف استان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: برای اولین بار در سال ۷۶ و ۷۷ به خراسان جنوبی سفر داشتم که بیشتر جنبه گردشگری داشت ولی این بار با دید دیگری به استان آمدم و فضا را در حوزه صنایع دستی بسیار مساعد دیدم. وی با بکار بردن این عبارت که در این بازدیدها نگاهم نسبت به استان تغییر کرده، افزود: در برنامه ریزی ها و فعالیت های حمایتی در سطح سازمان به خراسان جنوبی گوشه چشمی خواهیم داشت و نگاهمان مثبت خواهد بود.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که چه حمایت هایی از صنعتگران به ویژه در خراسان جنوبی دارید، گفت: یکی از این حمایت ها اعطای تسهیلات و صدور مجوز تولید در راستای رسمیت بخشی به فعالیت های صنعتگران است تا بتوانند از معافیت مالیاتی، اخذ تسهیلات و بیمه بهره مند شوند. مدیر کل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ایجاد زمینه برای بیمه کردن صنعتگران به عنوان دیگر وظیفه سازمان یاد کرد و افزود: در گذشته صنعتگران از بیمه تأمین اجتماعی که قالیبافان و فعالان صنایع دستی را شامل می شد بهره مند بودند که چند سال اخیر بدلیل عدم تأمین اعتبارات نتوانستیم این بیمه را تمدید قرارداد کرده و افراد جدید را بیمه کنیم. فلاح ادامه داد : در سال ۹۷ با پیگیری هایی که صورت گرفت توانستیم ۳ میلیارد تومان اعتبار از دولت بگیریم و ۸۱۲ صنعتگر را جدید بیمه کنیم و علاوه بر این از محل صندوق بیمه کشاورزان و عشایر هم با رایزنی های صورت گرفته این امکان وجود دارد که صنعتگران در این مناطق با ارقام کم بیمه شوند.
جلب حمایت از سایر وزارتخانه ها در گرو متمرکز شدن صنعتگران در خراسان جنوبی
وی بیان کرد: رایزنی با سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها برای تأمین مواد اولیه صنعتگران از دیگر حمایت های سازمان بوده که در همین راستا توانستیم سال گذشته برای صنعت قلم زنی و خاتم سازی اصفهان، گیوه بافی کردستان و نخ برای زیر ساخت تولید پارچه قلم کاری مواد اولیه مورد نیاز را تأمین کنیم. فلاح در مورد مشکلاتی که صنعتگران خراسان جنوبی مطرح کردند از جمله مشکل تامین نخ برای پارچه بافی و افزایش قابل توجه قیمت آن بعد از سال نو و تقاضایشان برای تهیه نخ بصورت مستقیم و بدون واسطه از کارخانجات گفت : در مورد افزایش قیمت مواد اولیه از جمله نخ در صنعت پارچه بافی هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم چرا که غالب این افزایش نرخ ها بدلیل تحریم های ظالمانه به کشور تحمیل شده ولی در مجموع تنها راهکار برای کمک به صنعتگران خراسان جنوبی ایجاد تشکل های متحد و یکپارچه است که پشت سر سازمان باشند تا بتوانیم از آنها در سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها دفاع کرده و نظرشان را برای کمک جلب کنیم چرا که مراجعه موردی راه بجایی نخواهد برد.
زمینه را برای خرید نخ صنعتگران استان از سایر استان ها فراهم می کنیم
وی هم چنین قول داد : در صورت درخواست صنعتگران استان بصورت کتبی زمینه را برای خرید نخ از سایر کارخانجات و استان های کشور فراهم کنند تا حق انتخاب هر نوع نخی را با کیفیت های مختلف داشته باشند.
پرداخت تسهیلات به صنعتگران پارچه بافی
در خراسان جنوبی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت : برای حمایت از صنعت پارچه بافی در استان دو نوع تسهیلات داریم که در یک نمونه به صنعتگران بصورت موردی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد پرداخت می کنیم و در نوع دیگر به کارگاه های تولیدی که اشتغالزایی داشته اند به تناسب اشتغالشان به ازای هر نفر ۵ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد می دهیم که سقف این تسهیلات تا ۱۵۰ میلیون تومان می باشد .
پیگیری گرانی نخ از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت
عباس زاده هم چنین به پرداخت تسهیلات فراگیر ۶ درصد و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اشاره کرد که صنعتگران می توانند از آنها بهره مند شوند و در ادامه افزود : افزایش نرخ نخ و نوساناتی که در این بازار وجود دارد باید از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری و رسیدگی شود.