مدیر کل راه و شهرسازی استان: آماده واگذاری ۱۰۰ هکتار از اراضی پادگان به شهرداری هستیم

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / نشست خبری رئیس شورای شهر و شهردار بیرجند به مناسبت روز شوراها و هفته شهر و شهروند برگزار شد و گزارش آن در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه جاری تحت عناوین «مظنونین همیشگی» و «مخالفت شورا و شهرداری» با بارگذاری طرح جامع ۴۵۰ هکتاری در روزنامه امروز خراسان جنوبی به چاپ رسید. مدیرکل راه و شهرسازی استان در پاسخ به برخی مسائل مطروحه در این نشست خبری گفت: در خصوص مباحث مربوط به مهرشهر و بیرجند صرف نظر از اینکه تمامی زیرساخت‌های مهرشهر با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی انجام شده آماده سازی اراضی نیز با اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن انجام و پروژه آماده سازی مهرشهر تحویل شهرداری بیرجند شده است. وی افزود: از طرف دیگر اداره کل راه و شهرسازی در چندین مرحله و جلسات متعدد و به موجب مکاتبات بعدی آمادگی خود را برای تحویل اراضی با کاربری فضای سبز که در مالکیت دولت قرار دارد اعلام نموده که تاکنون هیچگونه اقدامی از سوی شهرداری بیرجند صورت نگرفته است. وی در خصوص طرح فرزان نیز گفت: صرف نظر از اینکه برابر ماده ۵۰ قانون شهرداری ها و سایر قوانین مرتبط، اجرای طرح‌های مصوب تفصیلی بر عهده شهرداری ها می باشد با این حال به منظور همکاری با شهرداری بالغ بر ۴۰ قطعه از املاک اشخاص واقع در طرح از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران تملک شده و فقط ۷ ملک مسکونی باقیمانده و واحدهای تجاری توسط شهرداری بیرجند تملک شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: در این خصوص که گفته شده برای خطرهای ناشی از حوادث طبیعی در طرح ۴۵۰ هکتاری پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده است باید گفت در محدوده اراضی مذکور گسلی وجود دارد که این اداره کل برای انجام مطالعات گسل و تعیین حریم و ضوابط ساخت آن قراردادی با دانشگاه بیرجند منعقد نموده که مطالعات مربوطه انجام و نتایج آن شامل حریم گسل و تعیین ضوابط محدود کننده ساخت و ساز عیناً در طرح شهرسازی این اراضی اعمال گردیده است به گونه ای که در حریم قرمز گسل کاربری فضای سبز (کاربری غیرمسقف) جانمایی و مساحتی حدود ۱۵۰ هکتار از اراضی مذکور به این کاربری اختصاص یافته است. مهندس جعفری در این باره که گفته شده قرار است بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این محدوده ساکن شوند، اظهار کرد: جمعیت پذیری طرح طبق اسناد مصوب در کمیسیون ماده ۵ دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای ۴۲ هزار و ۶۷۵ نفر بوده و عدد ۱۰۰ هزار نفر مورد تایید اداره کل راه و شهرسازی استان نمی‌ باشد.
وی همچنین گفت: روند تهیه طرح های توسعه و عمران این گونه است که ابتدا مهندسین مشاور ذیصلاح انتخاب و طرح اولیه تهیه و در جلسات کمیته فنی و سپس کمیسیون ماده پنج استان بررسی می‌شود که برای طرح بازنگری اراضی مذکور حدود ۲۰ جلسه کمیته فنی با حضور سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند برگزار شد و در نهایت طرح در جلسه مورخ ۱۹/۲/۹۷ کمیسیون ماده ۵ با حضور استاندار، شهردار و شورای اسلامی شهر بیرجند تصویب و متعاقباً به تایید دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده و ابلاغ شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تاکید کرد: کلیه مراحل بررسی و تصویب طرح مدنظر با حضور و تایید نمایندگان شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند انجام شده است. مهندس جعفری افزود: چنانچه شهرداری بیرجند طرح گردشگری و فضای سبز در اراضی پادگان داشته باشد اداره کل راه و شهرسازی استان آمادگی دارد به میزان حداقل ۱۰۰ هکتار از اراضی را با کاربری تعیین شده در محدوده گسل در اختیار شهرداری بیرجند قرار دهد.