فواید شگفت انگیز روزه

بسیاری افراد روزه را بعنوان فریضه ای دینی می شناسند در حالیکه عده کمتری از فواید روزه داری برای سلامت آگاه هستند. روزه گرفتن ، اگر به شکل صحیح انجام شود، تمرین خوبی برای بدن است.

 

۱۰ فایده شگفت انگیز روزه:

بسیاری افراد روزه را بعنوان فریضه ای دینی می شناسند در حالیکه عده کمتری از فواید روزه داری برای سلامت آگاه هستند. روزه گرفتن ، اگر به شکل صحیح انجام شود، تمرین خوبی برای بدن است. روزه باعث دفع سموم از بدن شده و قند خون و ذخیره های چربی بدن را نیز کاهش می دهد. عادات صحیح غذایی به کمک روزه داری برای افراد شکل می گیرد و سیستم ایمنی بدن تقویت می شود. و در ادامه ۱۰  فایده شگفت انگیز روزه را به شما معرفی می کنیم:

  1. روزه دفع سموم از بدن را تسهیل می کند

غذاهای آماده و فراوری شده حاوی مقادیر زیادی افزودنی هستند. این افزودنی های غذایی در اکثر موارد در بدن تبدیل به سموم مختلف می شوند. بیستر این سموم در چربی های بدن ذخیره می شوند. از آن جا که روزه گرفتن مخصوصاً به مدت طولانی باعث از بین رفتن چربی های بدن می شود با متابولیزه شدن چربی ها سمومی که در چربی ها موجودند نیز در بدن آزاد می شوند از این به بعد کلیه ها ، کبد و سایر اعضای مربوطه می توانند این سموم را دفع کنند

  1.  روزه به سیستم گوارش فرصت استراحت می دهد

هنگامیکه فرد روزه می گیرد و اندام های گوارشی او فرصت استراحت پیدا می کنند. البته فعالیت این اندام ها به طور کامل قطع نمی شود و آنها به ترشحات گوارشی خود ادامه می دهند اما در مقیاس بسیار کمتر روزه منجر به توقف ترشح اسید معده نمی شود، به همین دلیل است که معمولا به افراد مبتلا به بیماری زخم معده توصیه می شود با احتیاط بیشتری روزه بگیرند و یا به طور کلی از روزه داری صرف نظر کنند. در کل روزه داری برای افرادی که معده سالمی دارند بسیار مفید است و نه تنها به تنظیم مایعات بدن آن ها کمک می کند بلکه به دلیل هضم تدریجی غذا انرژی به تدریج در بدن آن ها آزاد می شود و از انباشت کالری اضافی جلوگیری می کند.

  1. روزه به کاهش التهابات در بدن کمک می کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که روزه داری به کاهش بیماری های ناشی از التهابات و انواع آلرژی کمک می کند. از بهترین نمونه های بیماری های ناشی از التهاب  می توان آرتروز روماتسیمی و بیماری پوستی مانند پسوریازیس را نام برد همچنین برخی متخصصان معتقدند روزه می تواند ورم معده را کم کند.

  1. روزه قند خون را کاهش می دهد

روزه باعث می شود گلوکز های موجود در خون شکسته شوند. تا در طول مدت  گرسنگی، بدن بتواند از آن ها قند دریافت کند. کاهش گلوکز خون تولید می شود همه این امور باعث کاهش کلی قند خون می شود.

  1. روزه فشار خون را تنظیم می کند

روزه گرفتن یکی از راه های طبیعی و غیر شیمیایی کاهش فشار خون است. روزه گرفتن احتمال بسته شدن رگ ها در اثر تجمع چربی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در طول زمانیکه فرد روزه است گلوکز در پی آن چربی های موجود در بدن او برای تولید انرژی تجزیه می شوند. هم چنین فعالیت و سوخت و ساز بدن متعادل شده و از سرعت آن کاسته می شود. در نتیجه شدت جریان خون از محدوده خاصی فراتر نمی رود و در نتیجه فشار خون چربی های بدن کمک می کند.

  1.  روزه به سوختن چربی های بدن کمک می کند

اولین واکنش بدن به روزه و گرسنگی ناشی از آن ، شکسته شدن گلوکز می باشد. هنگامیکه گلوکز از راه تغذیه به بدن نرسد بدن از گلوکز هایی که در بدن موجود است استفاده می کند. و آنها را برای جذب به قطعات کوچکتر تقسیم می کند. ذخیره های چربی گزینه های خوبی برای تبدیل به گلوکز هستند.

  1. روزه به کاهش وزن کمک می کند.

روزه گرفتن در کاهش وزن سریع تاثیر بسزایی دارد. روزه میزان چری های انباشته شده در بدن را کاهش می دهد. البته روزه گرفتن راه خوبی برای کاهش وزن نیست بهتر است اگر قصد دارید از وزن خود بکاهید از راه هایی مثل کاهش مصرف قند و چربی و افزایش مصرف سبزیجات استفاده کنید.

  1. روزه منجر به اصلاح الگوی غذایی می شود

تحقیقات نشان می دهد که روزه داری می تواند میل افراد به خوردن تنقلات مضر و غذاهای فراوری شده را کاهش دهد همچنین روزه افراد را به خوردن مواد غذایی طبیعی خصوصاً آب و انواع میوه تشویق می کند البته این یکی از راه های تاثیر روزه بر اصلاح الگوی غذایی است.

  1. روزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اگر افراد در کنار روزه داری یک رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشند سیستم ایمنی بدن آن ها می تواند تقویت شود. خارج شدن سموم بدن و سوختن چربی ها یکی از دلایل افزایش سیستم ایمنی است . اگر پس از یک روز کامل روزه داری فرد اولین چیزی که برای خوردن انتخاب  میکند یک میوه باشد می تواند از طریق همان یک میوه مقادیر زیادی املاح و ویتامین های ضروری را وارد بدن خود کند. ویتامین  A وE دو آنتی اکسیدان هستند که به وفور در انواع میوه ها وجود دارند این دو ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر هستند.

  1. روزه داری می تواند در مبارزه با انواع اعتیاد موثر باشد.

برخی محققین ثابت کرده اند که روزه داری میتواند در مبارزه با اعتیاد به مواردی مثل نیکوتین، الکل، کافئین و .. بسیار موثر باشد هر چند که برای ترک هر نوع اعتیادی مولفه های خاصی باید رعایت شوند. اما روزه داری نیز می تواند خیلی موثر باشد.

کلام آخر

با وجود تمام فوایدی که برای روزه ذکر شد روزه داری منجر به بروز برخی مشکلات نیز می شود. روزه داری می تواند آب بدن را بیش از حد کم کند و فرد را دچار بی آبی و یا گرمازدگی کند همین امر ممکن است منجر به بروز سر درد های شدید و یا حتی سردرد های میگرنی در افراد مستعد شود. سوزش و زخم معده نیز در برخی موارد از دیگر پیامد های روزه داری است . توصیه می شود خانم های باردار یا شیرده ، افراد مبتلا به سوء تغذیه، نارسایی های قلبی ، کلیوی و کبدی و امثال آن طبق نظر پزشک متخصص اقدام به گرفتن روزه نمایند.

فخری پور اسماعیل فر

کارشناس تغذیه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*