سرگردانی ۳۰ساله تأسیسات برق بیرجند/ تیرهایی که جان راهدف می‌گیرد

سرگردانی ۳۰ساله تأسیسات برق بیرجند/ تیرهایی که جان راهدف می‌گیرد

بیرجند- وجود تیرهای برق سرگردان در وسط برخی از خیابان های بیرجند از سال ها پیش جان و سلامت شهروندان را هدف گرفته و این در حالی است که متولیان برای رفع مشکل به تفاهم نرسیده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حرکت به سوی پیشرفت و توسعه در شهرستان بیرجند در گذر زمان عامل برخی مشکل شده که نیازمند توجه متولیان است. اولین ضایعه‌ای که نارضایتی‌های زیادی را به وجود آورده، تیر برق‌هایی است که گاهی با تعریض و یا اجرای پروژه‌ای عمرانی سر از وسط کوچه و خیابان در آورده و سال هاست حادثه می‌آفریند.

در شرایط پیش رو تیر برق‌هایی سرگردان در میان برخی از خیابان‌های شهر مانند بهمن و ظفر در سایه سکوت مسئولان زمان می‌گذرانند و چهره زیبای شهر را مخدوش کرده‌اند.

مشکلات تیرهای برق در حالی شهروندان را به میدان حادثه فرا می‌خواند که رفت و آمدهای آنها به شرکت برق برای رفع موضوع بی نتیجه مانده است و بنا به گفته آنها بزرگی معضلات تیرهای برق در نگاه این متولی به چشم نمی‌آید. از گفته‌های مسئولان هم می‌توان به این نتیجه رسید که این تیرهای برق نه تنها در خیابان‌ها بلکه در لا به لای تصمیم گیری های متولیان هم سرگردان مانده‌اند.

اینگونه که در گفته مردم پیداست، حضور تیرهای برق در وسط خیابان نه تنها حوادث خطرناکی را منجر می‌شوند بلکه هیچ کاربردی در تأمین روشنایی محل ندارند این در حالی است که متولی این امر، حفظ هزینه‌های جاری را مقدم بر نجات جان انسان‌ها شمرده و عملاً گامی برای رفع موضوع بر نمی‌دارند.

شاید مسئولان در انتظار حوادثی دردناک هستند تا به عمق فاجعه پی ببرند و هزینه‌هایی را برای جا به جایی تأسیسات برق صرف کنند. شاید هم در انتظارند که مردم خودشان پای کار بیایند و برای حفظ جانشان نسبت به جا به جایی تأسیسات همکاری کنند. گذشته از فرض و احتمال‌ها، برخورد و سکوت چند ساله متولیان نسبت به هیاهو و جولان مشکلات خیابان بهمن و اعتراض شهروندان از قانون مردم داری و خدمت رسانی به دور بوده و نیازمند اندکی تفکر و تأمل است.

حکایتی ۵۰ ساله در خیابان بهمن بیرجند

یکی از اهالی خیابان بهمن در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قریب به ۵۰ سال شده در این محله زندگی می‌کنم، افزود: این تیر برق‌های وسط خیابان تصادفات زیادی را منجر می‌شود.

علی یوسفی خواستار جا به جایی تیر برق‌های وسط خیابان شد و اظهار کرد: خیابان بهمن روز به روز گسترش یافته و شلوغ شده و حادثه‌های زیادی را منجر می‌شود.

وی بیان کرد: مسئولان برای کاهش تصادف تنها تیر برق‌ها را با رنگ زرد، رنگ آمیزی کرده‌اند تا نمود بیشتری در چشم راننده داشته باشد.

یوسفی بیان کرد: این محله در گذشته به دشت علی آباد معروف بود و علی رغم اینکه پیشرفت زیادی کرده، به لحاظ روشنایی و جا به جایی تأسیسات تغییری نکرده است.

یکی دیگر از اهالی خیابان بهمن بیرجند بیان کرد: به دلیل وجود تیر برق‌های وسط خیابان طی سال گذشته تصادف‌های زیادی در خیابان شاهد بوده‌ایم.

رضا یعقوبی با بیان اینکه تیر برق‌ها باید از وسط خیابان برداشته شود، افزود: زمانی که تصادف می‌شود به مسئولان اداره برق تماس می‌گیریم ولی اقدامی در جا به جایی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع باید انجام داد، اظهار کرد: لزومی نیست که تیر برق‌ها وسط خیابان باشد اما از ۳۰ سال گذشته برداشته نشده است.

پیگیری‌ها بی نتیجه ماند

یکی دیگر از اهالی خیابان رجبعلی آهنی از توابع خیابان غفاری بیرجند هم با بیان اینکه قریب به ۱۵ تیر برق وسط خیابان بهمن قرار دارد، افزود: تا چهار راه ظفر که جمعیت بیشتری دارد، این تیر برق‌ها جا به جا شده ولی این خیابان هنوز پا برجا است.

محسن علی آبادی با بیان اینکه چندین بار از طریق ارسال نامه به شرکت برق خواستار رفع این مشکل و افزایش روشنایی شده‌ایم، افزود: چند نیرو از شرکت برق برای افزایش روشنایی تنها لامپ‌های موجود را تمیز کردند!

وی با بیان اینکه تیر برق‌های وسط خیابان مشکلاتی مانند تصادف را به دنبال دارد، افزود: همچنین چهره شهر را بسیار نازیبا کرده است.

علی آبادی خواستار رسیدگی به این معضل شد و گفت: با افزایش جمعیت مشکلات بیشتری گریبان گیر اهالی خواهد بود که نیاز است مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از اهالی این خیابان با بیان اینکه این تیر برق‌ها در شب دید کافی ندارد، اظهار کرد: این تیرها بعضاً باعث ترافیک می‌شود.

شرکت برق در جا به جایی تأسیسات همکاری کند

معاون شهرداری بیرجند هم در این خصوص با بیان اینکه تیر برق‌های وسط خیابان ناشی از این است که در طرح‌های توسعه شهری، معبری بزرگ یا کوچک می‌شود، گفت: تاسیساتی در گذشته بنا به طرح تفضیلی گذاشته شده و اکنون نیاز به جا به جایی دارد.

بالا بودن هزینه‌های جا به جایی تأسیسات از جمله معضلاتی است که در طرح‌های ترافیکی با آن دست به گریبان هستیمعلی عدل با بیان اینکه بالا بودن هزینه‌های جا به جایی تأسیسات از جمله معضلاتی است که در طرح‌های ترافیکی دست به گریبان هستیم، اظهار کرد: شرکت برق مدعی است که باید قبل از جا به جایی تیرهای برق، هزینه‌هایی را از پیمانکار برای تهیه سیم و تیر برق اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه این درخواست اداره برق هزینه‌های زیادی را به بدنه شهرداری وارد می‌کند، افزود: طی سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیون تومان در چند نقطه مانند انتهای پاسداران، خیابان جماران و خیابان قرنی بابت جا به جایی ها هزینه شده است.

عدل خواستار همکاری شرکت برق در جا به جایی تیرهای برق شد و بیان کرد: از شرکت برق خواستاریم این هزینه‌ها تهاتر شود چراکه تیرهای برقی در برخی از نقاط وسط خیابان مانده که نیاز به جا به جایی دارد.

جا به جایی تأسیسات از عهده مسئولان خارج است

مدیریت توزیع برق شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شبکه‌های نامناسب برق در خیابان‌ها بیان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران چنانچه فعالیت‌های عمرانی شهرداری یا هر ارگان دیگری منجر به این امر شود که شبکه‌های برق در وضعیت نامطلوبی قرار گیرد، جا به جایی شبکه‌ها بر عهده همان ارگان یا شهرداری است.

محمد رضا عبدی با بیان اینکه در توسعه‌های شبکه و یا جا به جایی شبکه‌ها باید استانداردهایی رعایت شود، افزود: استاندارد حریم‌ها الزامی بوده که باید در اولویت اول رعایت شود.

در جا به جایی تیر برق و یا کابل با شهرداری همکاری می‌کنیم اما در شبکه‌های عظیم شرایط و مقوله متفاوتی دارد.وی با اشاره به وجود تیرهای برق سرگردان در خیابان بهمن و ظفر بیرجند بیان کرد: در مورد جا به جایی شبکه‌ها، گاهی بدون دریافت هزینه از شهرداری نسبت به جا به جایی اقدام می‌کنیم اما در برخی مناطق از عهده شرکت برق و شهرداری هم خارج است.

عبدی با بیان اینکه شبکه‌های برق در خیابان ظفر دو مداره و فشار قوی بوده بنابراین هزینه‌های بالایی برای جا به جایی می‌طلبد، اظهار کرد: تأسیسات و شبکه‌های برق قبلاً در این نقطه وصل شده و بعد از آن در جدول کشی شهرداری وسط خیابان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید شهرداری نقشه شرکت برق را با استفاده از پیمانکار اجرایی کند، افزود: در جا به جایی تیر برق و یا کابل با شهرداری همکاری می‌کنیم اما در شبکه‌های عظیم شرایط و مقوله متفاوتی دارد.

شهرداری درخواستی برای جا به جایی تأسیسات نداشته است

مدیریت توزیع برق شهرستان بیرجند بیان کرد: اگر شهرداری در خواست جا به جایی دهد، کارشناسان را به محل اعزام می‌کنیم و بعد از کارشناسی و تهیه پروژه، به همراه لیست پیمانکار به شهرداری تحویل می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «آیا در محدوده خیابان ظفر و بهمن بیرجند، شهرداری درخواستی نسبت به جا به جایی تأسیسات برق نداشته است»؟»، اظهار کرد: شهرداری در دو سال اخیر درخواستی نداشته در غیر این صورت تاکنون نقشه طرح انجام شده بود.

عبدی در پاسخ به سوال دیگری که آیا مردم هم درخواستی نسبت به جا به جایی نداشته‌اند؟ چراکه گلایه‌ها زیاد بوده و تیرهای برق وسط خیابان هیچ امنیتی برای جان شهروندان ندارد؟ گفت: بله، وجود تیرها اندکی خطرناک است، درخواست‌های کمی داشته‌اند اما اصل کار شهرداری است که عملیات جا به جایی را اجرا کند.

گزارش حاکی از این است که شهروندان باید روزهای بی شمار دیگری شاهد حوادث و اتفاقات ناگوار ناشی از تیرهای برق وسط خیابان باشند چراکه مسئولان علی رغم اشرافیت بر موضوع، در انتظار حادثه‌ای عظیم‌تر از مجروح شدن شهروندان هستند تا برای جا به جایی اقدام کنند.

اینگونه که پیداست تیرهای برق وسط خیابان باید همچنان جان و سلامت شهروندان را هدف بگیرد تا متولیان برای جا به جایی به تفاهم برسند. کاش علاج واقعه قبل از وقوع اندیشیده شود و قبل از اینکه خانواده‌ای در اثر برخورد خودرو با تیرهای برق داغدار شود، برای جا به جایی اندکی زمان و هزینه صرف شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*