آخرین خبر :

سرمقاله: و اینک رسانه ملی، چون همیشه با چشمان و گوش های بسته…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / این روزها صدا و سیما و عملکردش نقل محفل بسیاری از مردم، متخصصین هنر، جامعه شناسان و فرهیختگان دنیای فرهنگ است، رسانه ملی که باید چون دانشگاهی به داد این مردم می‌رسید، اینک منفعلانه شده است بار مردم!
خبرهای نه چندان خوب و سؤال برانگیز و تأسف باری این روزها درباره صدا و سیمای ملی به گوش می‌رسد که امیدواریم در حد شایعه و یا دستکاری در فیلم های منتشره باشد که حتماً روابط عمومی‌ این دستگاه عریض و طویل لازم است برای روشن شدن و تنویر افکار عمومی دقیق و به دور از شعار و کلی گویی به آن پاسخی عریان دهد!
قصه غم انگیز ستاره مربع‌های صدا و سیما که فقط فعلاً دامن اخبار او را نگرفته آش دستپخت آقایان را آنقدر شور کرد که فغان مراجع را نیز به در آورد، اگر رسانه ملی هم چون بانک ها در برابر فتوای مکرر علما از گوش ناشنوا و از چشم نیز نابینا باشد شک نکنید که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد…!
در روزگار قدیم بلیط بخت آزمایی داشتیم که در ازای خرید هربرگ آن شانس در قرعه کشی و برنده شدن بیشتر می‌شد، بعدها و پس از انقلاب آن را به دلیل شبهه قمار گونه‌اش تکفیر و حرام کردند و کلا از ذهن مردم آن دوران نیز حذف شد!
با آغاز هزاره سوم و انفجار عظیم سیستم های اطلاعاتی و ابزارهایی چون گوشی‌های هوشمند و دیجیتالی شدن سیستم های صوتی و تصویری، کم کم بلیط بخت آزمایی نه یکی که صدها از انواع آن در قالب اپلیکیشن ها و کدهای دستوری ستاره مربع چونان تارهای عنکبوت رسانه ملی ما را در درون پیله‌ای سخت فرو خورد و تقریبا تمامی برنامه‌هایش تحت سلطه اسپانسرهایی قرار گرفت که آنان اهداف صدا وسیما را به مجریان، دست اندرکاران و هنرمندانش دیکته کردند و می کنند، آنقدر ریخت و پاش در دادن جوایز می‌شود که در روز اگر کسی محاسبه کند سر به صدها میلیون تومان می زند!
پس باید آنقدر برای اسپانسرها درآمدهای هزاران میلیارد تومانی از جیب مردم داشته باشد که این چند صد میلیون تومان در اصل پول خرد ته جیب آقایان یا مؤسسات اسپانسرینگ هم به حساب نیاید..!
وقتی یکصدو پنجاه میلیون یورو از حساب صندوق توسعه ملی که برای روزهای مبادا بنا نهاده شده برداشت و به حساب رسانه ملی واریز شد گفتیم حتماً از بند شنیدن نداریم نداریم آقایان خلاص می‌شویم اما معلوم نشد که چرا صدا و سیما در دام خود خواسته ستاره مربع‌های روبیکایی گرفتار آمد و دست در جیب مردم کرد تا اسپانسرهایش را هر روز فربه‌تر کند!
بدون اغراق سریال های تولیدی و برنامه های فرهنگی و سیاسی این بزرگترین رسانه فربه کشور را محک بزنید و بی تعصب نمره دهید، حتماً نمره قبولی نخواهد گرفت!
گزارشات و تحلیل های یکسویه و قطعه قطعه کردن مردم کشور به خودی و غیر خودی و بازتاب نظراتی که فقط مربوط به یک طیف است، جایگاه این رسانه ملی را به شدت نازل و تضعیف کرده، رسانه‌ای که نه نظرات مردم برایش اهمیت دارد و نه حاضر به پوست اندازیست، گزارش‌های رسانه ملی را با دقت رصد کنید، بنام مردم با چند نفر مصاحبه می‌شود که همه به به و چهچه می‌کنند! این چگونه رسانه ایست که به خود اجازه قلع و قمع هر نوع تفکری را می‌دهد جز دایره تنگ و بن بست خودی ها را؟!
هر برنامه‌ای که حرفی برای گفتن و نکته جدیدی برای عنوان شدن داشته باشد نهایتش می‌شود برنامه نود که در اوج باروری‌اش بخاطر نگاه مثبت مردم حذف می‌شود! حال متوجه می‌شویم که امتیازدهی به برنامه‌های صدا و سیما چگونه عملیاتی می‌شود، ریختن آرای یک برنامه به حساب برنامه‌ای دیگر، با نام تعهد، اسلامیت و انسانیت…!
شاید برای نجات رسانه ملی دیگر نشود کاری کرد، چون به طرز شگفت آوری دچار چالش های عظیم خود خواسته شده است که با تلنگری شاید با صدای مهیبی منفجر شده و بترکد…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*