سرمقاله: روزملی روابط عمومی و ارتباطات…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / روابط عمومی حلقه ایست که زنجیره افکار عمومی و سازمان های موجود در جامعه را به یکدیگر متصل کرده و در اهمیت وجودی و ارزشی آن همین بس که آن را هنرهشتم نامیده‌اند.
این حلقه اتصال تقریباً در کشور ما مفقود شده است که نه کسی می‌شناسدش و نه در جایگاه خود قرار دارد، برخی روابط عمومی ها معمولاً در ادارات، سازمان ها، نهادها و ارگان های کشورمان تبدیل شده‌اند به ابزاری به نام روابط خصوصی!! و شاید به همین دلیل ساده است که مدیران ما نیز هیچ شناخت کافی از نقش روابط عمومی در ساختارهای اجتماعی و تاثیرات آن‌ها در برآیند اهداف سازمانی ندارند…!! ارتباطات اجتماعی ما به مرحله‌ای از اعوجاج و کژی در افتاده که دیگر آن اتصال عاطفی که نسل های قبل بخاطر دارند در لایه‌های اجتماعی نسل جدید به چشم نمی‌آیند…گسست های طبقاتی و نبود یک سیستم منسجم عدالت محور در کل کشور باعث افزایش واگرایی اجتماعی و ضعف در ساختارهای حیاتی آن شده است، حتی این واگرایی اجتماعی را می‌توان در دنیای غریب مجازی مشاهده کرد، دنیایی که می‌توانست برای جامعه تحت فشار کشورمان نقش همان حلقه مفقوده را بازی کند اینک تبدیل به جمع اضدادی گردیده که شرح آن رفت…!!!
متاسفانه امر مهمی چون روابط عمومی در کشور ما بیشتر بازیچه دست برخی اربابان سیاست و خود محوری در نزد مدیران گشته و از متن به حاشیه تبدیل شده است…!!
برخی روابط عمومی ها در جامعه ما تبدیل به انبارهای بزرگی از بنرها، تابلوها و پارچه نوشته‌هایی شده‌اند که مناسک و مناسبت ها را در چارت وظایف خود قرار داده و بازیگران نقش روزهای تاریخ‌اند..
روابط عمومی‌ها آنقدر اهداف بزرگ و مهم و برجسته‌ای دارند که در کشورهای توسعه یافته یکی از تخصصی ترین وظایف را بر عهده دارند، بر عکس کشور ما که به جز بسیار معدود و محدود از سازمان ها، روابط عمومی اکثریت قاطع آنها، فقط برای پر کردن چارت سازمانی که ملزم به ایجاد آن هستند، کاربری دارند…!! مکانی که نه می‌داند روابط چیست و نه عمومی کدام است، لذا کسانی که در مصدر یکی از گلوگاه های اصلی سازمان ها، نهادها و ارگان ها بنام روابط عمومی در مصدر کار گماره می‌شوند معمولاً سواد لازم در این بستر را نداشته و تبدیل می‌شوند به ابزار سخیف خواسته‌های ریاست سازمان مربوطه، بدون آنکه بدانند یکی از اصلی‌ترین و مهمترین ابزار هر سازمان در اصل سر آن سازمان است که قدرت مانور و تفکر و برنامه ریزی در راستای اهداف عالیه آن دارد یعنی روابط عمومی آن است…!!
اقناع افکار عمومی و پاسخگویی شفاف و دوری از کلی گویی و انشا خوانی و انشانویسی از حداقل های وظایف هر روابط عمومی است، حتی روابط عمومی ها نقش بسیار ارزشمندی در انسجام و همبستگی اجتماعی دارند و قدرت فرهنگسازی هایی دارند که جامعه ما به شدت به آن نیازمند است…!! اینکه به هر مناسبتی ریسه چراغ بر سر در ادارات کشیده شود و با به دارکشیدن چند بنر در نقاط مختلف شهرها کلمه روابط عمومی را در زیر شعارهای نخ نما شده و بی محتوا نقش بزنیم نامش روابط عمومی نیست، اینکه اتاق های روابط عمومی تبدیل به محفل و گعده های دورهمی برای صرف چای و شیرینی شود همان روابط خصوصی است که به آن اشارت رفت، اینکه با چاپ پوستر و عکس های روتوش شده وشیک سعی در اطلاع رسانی و بنام روابط عمومی داشته باشیم خبطی است که این روزها به وفور در برخی ادارات ما تبدیل به چرخه‌ای معیوب گردیده و هیچکس هم حاضر نیست این نقص بزرگ را دیده و رفع نقص کند، چرا که سواد چنین هنری در نزد هر کسی نیست…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*