آخرین خبر :

سرمقاله: ادعاهایی که بستر منطقی ندارند…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / گزارش جدید مرکز پژوهش های مجلس که مقدار کمی از آن به بیرون نشت کرده حکایت از شرایط تکان دهنده اوضاع اجتماعی واقتصادی کشورمان دارد که بر مبنای آن حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور زیرخط فقر مطلق زندگی می‌کنند، این گزارش نه سیاسی است و نه جنبه مچ گیری دارد، گزارشی است مستند و غیرقابل انکار و لاپوشانی، هرچند بسیاری از گزارشات تکان دهنده تر از این هم بوده و هست که بنا به هر دلیل منطقی و غیرمنطقی اجازه نشر نگرفته‌اند…!!!
گزارشات مرکز پژوهش های مجلس که بسیار مستند و به دلیل وظیفه ذاتی آن فرآوری و ارائه می‌شوند در محاقی قرار دارد که کمتر کارشناس و پژوهشگری به آن دسترسی دارند تا برآن مبنا بتوانند ارائه طریق کنند، این گزارش‌ها احتمالاً در چمبره بولتنیسم مرسوم در مدیریت های کلان کشور بی نتیجه‌ای خاص که بتواند گره‌های انباشته شده از ضعف های ساختار مدیریتی را باز کند، به بایگانی سپرده می‌شوند تا در زیر خروارها خاک غفلت و فراموشی دفن ‌شوند…!!
این نوع گزارش های مرکز پژوهش های مجلس دقیقاً همان نقش تحقیق و تفحص مجلس از ارگان ها و سازمان های مختلف در سطح کشور دارد که نه کور می‌کند و نه شفا می‌دهد…!!
لطفاً کسی پیدا شود و بگوید که در پس تعداد زیاد گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس با آن همه سرمایه‌هایی که برای تهیه آنها صرف وخرج شده چه تغییراتی در سیستم بانکی و اداری و بازاری و فرهنگی کشور بوجود آمده که اثبات کند تحقیق و تفحص معنایش مو از ماست کشیدن و شفاف سازی معاملات و مبادلات پشت پرده هاییست که هیچ یک از مردم کشورمان از چند و چون آن‌ها کلاً خبر ندارند، تحقیق و تفحص یعنی خلع سلاح بایدها و نبایدها و مصلحت اندیشی ها بدون ترس از نام ها و نان ها، فقط یک مورد از گزارشات تحقیق و تفحص های مجلس را نشان دهید که اثبات کند که به نفع افراد فرو دست جامعه اتفاقات مهمی رخ داده است…!!
اما گاه برخی بزرگان کشورمان اظهار نظرهایی می‌کنند که انگار یا مردم را بی سواد و خالی از معلومات و احمق فرض می‌کنند و یا برای مزاحی تلخ عنوان کرده و تبدیل به گزارش و یا رپرتاژ آگهی می‌کنند…!!
چند روز قبل پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در مصاحبه‌ای چنین می‌گوید که: امروز مردم ما، در رفاه وضعیتشان از اروپایی‌ها بهتر است، فقر ایران فقر گرسنگی نیست بلکه فقر تمتع و رفاه و دوری از اشتغال مطلوب است…!!
با توجه به گزارش مرکز پژوهش های مجلس که در مطالب بالا به آن اشارتی رفت، چگونه امکان دارد که رفاه ما بهتر از اروپایی‌ها تصور شود؟ با کدام منطق و آمار؟ منظور گوینده نکند کشورهایی نظیر آلمان، سوییس، سوئد، دانمارک، نیوزلند، هلند و بلژیک است!! مبنای چنین اظهار نظراتی از این دست چیست و ما اصولاً شناختمان از حوزه‌های فرهنگ، هنر، واقتصاد و سیاست حتی در حد کشورهای خاورمیاته هست؟ اروپا پیشکش!!
یعنی ما چیزی بنام خط فقر و خط فقر مطلق نداریم؟ حاشیه نشینی در کشور نداریم؟ زباله گردی و جستجو برای تکه نانی کپک زده و تکه گوشی متعفن برای سدجوع قشر بزرگی از این گروه نداریم؟ یعنی کشورما کشور قانون است و کلاً چیزی بنام ربای بانکی و اختلاس و پولشویی و رانت خواری نداریم؟ یعنی در کشور ما اصولاً پدیده‌ای بنام گسل طبقاتی وجود ندارد؟ یعنی در کشور ما فساد اداری کلاً وجود خارجی ندارد و ضابطه حاکم بر رابطه است؟ یعنی ما درکشورمان پدیده‌ای بنام صد هزار فامیل نداریم؟!!! واعجبا از این اظهار نظراتی که مردم را سخت می‌آزارد تا اینکه به آنان اعتماد به نفس دهد آن هم از نوع کاذب اش…!!! بهتر است زیاد وارد مقولات واقعیات جامعه‌مان نشویم، بگذاریم درب این ظرف همچنان محکم بسته بماند…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*