در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما عنوان شد : ۶۰ درصد زایمان ها در استان طبیعی است

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / در سال گذشته ۹ هزار ۹۵۴ زایمان طبیعی در استان انجام شده و بر اساس آمار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مدت روند زایمان سزارین نسبت به سال ۹۶ کاهش یک درصدی را نشان می دهد بنابراین زایمان طبیعی در استان به ۶۰ درصد رسیده است . معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم روز جهانی ماما از این حرفه به عنوان یکی از مشاغل سخت و دشوار یاد کرد و با اشاره به ۱۰۰ ساله شدن مامایی در کشور گفت : از این تعداد زایمان ۴۷۰۰ مورد در اتاق ال دی آر و در ۵ بیمارستان استان انجام شده، ۵۰۰ زایمان به روش بی درد و ۲۳۸ زایمان هم توسط مامای خصوصی انجام شده است.
دکتر احمدی هم چنین با بیان اینکه در سال گذشته از ۶۴ مورد بارداری موفق در مرکز ناباروری استان ۳۵ نوزاد متولد شده اند، افزود: دو بیمارستان سرایان و قاین بر اساس شاخص های وزارت بهداشت به عنوان بیمارستان های برتر در ترویج زایمان طبیعی انتخاب شده اند.
دو رشته فوق لیسانس پرستاری و ارشد رشته مامایی
راه اندازی شود
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این جلسه خواستار به روز شدن اطلاعات علمی ماماها شد و گفت : طی دو سه سال گذشته پیگیر راه اندازی رشته کارشناسی ناپیوسته مامایی در استان بودیم که بعد از اخذ تمامی مجوزها در شورای معین وزارت بهداشت بعنوان رشته قرمز رد شد. دکتر محمودی راد خواستار راه اندازی دو رشته فوق لیسانس پرستاری و ارشد رشته مامایی در استان شد .
فعالیت ۱۱۱ ماما در طرح پزشک خانواده
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در ادامه تعداد ماماهای شاغل در برنامه پزشک خانواده روستایی را ۱۱۱ نفر و کل ماماهای شاغل در واحدهای محیطی حوزه بهداشت را۱۸۰ نفر اعلام کرد و گفت : متوسط تعداد ماما در مراکز مجزی برنامه پزشک خانواده روستایی ۲/۱ و متوسط تعداد ماما در پایگاه های سلامت شهری ۱/۱ می باشد . دکتر امیرآبادی زاده افزود : بر اساس استاندارد باید به ازای هر ۷ هزار نفر یک ماما در مراکز بهداشت روستایی وجود داشته باشد که این آمار در خراسان جنوبی به ازای هر ۴۲۰۰ نفر است و هم چنین به ازای هر ۶ هزار نفر در مراکز جامع شهری باید یک ماما داشته باشیم که این رقم در خراسان جنوبی به ازای ۴۲۳۲ نفر می باشد .
اتاق عمل زنان و بخش های بستری زنان و زایمان
نیازمند توجه و رسیدگی
مدیر گروه زنان و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در ادامه با انتقاد از وضعیت اتاق عمل زنان و بخش زنان بویژه در مرکز استان با توجه به تعداد مراجعات گفت : مامایی کار سختی است و اگر عشق و علاقه در کار نباشد بسیار پر تنش خواهد بود. دکتر زهره خزائی خواستار نگاه ویژه مسئولان دانشگاه برای بهبود وضعیت بخش های عمل و اتاق عمل زنان شد. در این مراسم از ماماهای نمونه استان تجلیل شد و دو بیمارستان قاین و سرایان هم به عنوان بیمارستان های نمونه ترویج زایمان طبیعی معرفی شدند و از مدیران و ماماهای این مجموعه ها تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*