خیابان ارتش ، طالقانی ای دیگر در بیرجند

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / در حال حاضر با گذری کوتاه از برخی خیابان های شهر بیرجند شاهد ترافیک سنگینی هستیم که هر چند طی سالهای گذشته برای رفع این مشکل تلاش هایی صورت گرفته ولی چندان نتیجه بخش نبوده از جمله این خیابان ها می توان به خیابان طالقانی اشاره کرد، گره کور ترافیکی که هر چند تاکنون برای تملک املاکی که اکثرا خصوصی هم هستند بار سنگینی بر شهرداری تحمیل شده ولی ثمر بخش نبوده و به گفته شهردار بیرجند در انتظار تهیه طرح جامع ترافیکی شهر هستیم تا بتوانیم تصمیمی کارشناسی و آینده نگر برای شهر بگیریم. علاوه بر ترافیک سنگین این خیابان در برخی دیگر از محورهای شهر مانند خیابان ارتش هم در حال حاضر شاهد ترافیکی هستیم که هر چند الان ممکن است برای آن دغدغه ای وجود نداشته باشد و آن را جزو اولویت های شهر ندانیم اما بطور قطع در سال های آینده با بارگذاری اراضی ۴۵۰ هکتار در بلوار صیاد شیرازی با پیش بینی جمعیت ۷۰ هزار نفری و سرریز شدن این جمعیت برای رسیدن به میدان ابوذر و یا خیابان طالقانی و یا سایر مراکز از طریق خیابان ارتش شاهد یک گره ترافیکی دیگر همانند خیابان طالقانی در شهر خواهیم بود . علاوه بر جمعیت ساکن در اراضی ۴۵۰ هکتاری، ساکنان شهرک بعثت علی آباد و هم چنین شهرک فرهیختگان نیز در آینده برای دسترسی به برخی از مراکز از خیابان ارتش عبور خواهند کرد و باید دید متولیان و مدیران شهری برای این معضل و مشکل چه برنامه ای دارند.
تبدیل خیابان ارتش و شهید قرنی به معبر عریض
دو طرفه یک نیاز برای کاهش بار ترافیکی
مهندس فخار عضو شورای شهر بیرجند در دور اول ، دوم و سوم و یکی از کارشناسان حوزه عمران شهری در گفت وگو با خبرنگار ما در اینباره، گفت: به نظر می رسد برای کاهش بار ترافیکی خیابان ارتش به یک معبر عریض دو طرفه ، چیزی شبیه وکیل آباد مشهد نیاز است که این خواسته ای دور از انتظار نیست چرا که تعریض این خیابان بطول ۱۰ متر یا کمتر فایده ای نخواهد داشت و مشکلی را مرتفع نخواهد کرد.
مهندس فخار با بیان اینکه خیابان شهید قرنی هم می تواند به یک بلوار ۲ طرفه عریض که فضای سبزی در وسط آن وجود دارد، تبدیل شود، افزود: شورای شهر و شهرداری به عنوان تریبون شهر می توانند این موضوع را پیگیری و با تصویب در کمیسیون ماده ۵ اجرایی کنند چرا که در غیر این صورت آیندگان شهر از متولیان امروز گلایه مند خواهند شد.
تهیه طرح های تفضیلی شهر سریع و بدون دیدن افق آینده شهر
وی با بیان اینکه اراضی این دو محور دولتی است نه شخصی و برای تملک آن مشکلی وجود نخواهد داشت، در مورد بارگزاری های مسکونی که در اراضی ۴۵۰ هکتاری شده، ادامه داد: برای بار ترافیکی این جمعیت باید پیش بینی های لازم صورت گیرد و من در جریان ریز طرح تفضیلی این اراضی نیستم ولی در مجموع می توانم بگویم که معمولا طرح های تفضیلی هر چند با کار کارشناسی پیشنهاد می شود اما سریع و بدون دیدن افق آینده شهر تهیه می شوند و این یکی از ایراداتی است که بصورت کلی در این حوزه وجود دارد.
دغدغه خیابان ارتش را نداریم
با وجود برخی نگرانی ها که بابت ترافیک این محور وجود دارد معاون عمرانی فرمانداری بیرجند معتقد است در خیابان ارتش دغدغه خاصی نخواهیم داشت چرا که معابر جدیدی مانند بلوار صیاد شیرازی ، بلوار شهید ناصری و هم چنین خیابان ارتش و شهید قرنی در دو لاین پاسخگوی ترافیک این محور خواهند بود .
مهندس رونقی در گفت وگو با خبرنگار ما شبکه های خروجی از این محور را شبکه های خوب و عریضی دانست که با تعریض خیابان ارتش وضعیت بهتر هم خواهد شد. وی دو لاین کردن خیابان ارتش را مستلزم کار کارشناسی ، بازنگری و گنجانده شدن در طرح جامع تفضیلی شهر بیرجند عنوان کرد و با اشاره به برخی اظهار نظرات مبنی بر تعریض بیشتر خیابان ارتش، این موضوع را هم نیازمند کار کارشناسی و بررسی بیشتر دانست.
وی هم چنین در جلسه روز شنبه شورای شهر هم با بیان اینکه طرح اولیه اراضی ۴۵۰ هکتاری به سال‌های ۸۳ تا ۸۴ برمی‌گردد که به اجرای بخشی از بارگذاری ها و شبکه معابر انجامیده، گفته: چند سال بعد هم بحث بازنگری طرح مطرح شد و بنا به اطلاعات ما راه و شهرسازی باید بخشی از اراضی را برای عمل به تعهدات خود در قبال ارتش به فروش می‌رساند. وی معتقد است از آن جا که اخیراً این طرح بازنگری شده، بعید است مجدداً بحث بازنگری در دستور کار قرار گیرد ضمن اینکه برای توسعه مسکونی شهر نیز همین اراضی ۴۵۰ هکتاری تنها نقطه امید است و البته دغدغه ها و نظرات نیز در بازنگری اخیر طرح لحاظ شده است.
نگرانی اعضای شورای شهر از ترافیک سنگین
در خیابان طالقانی
برخی از اعضای شورای شهر بیرجند هم در جلسه روز شنبه شورا از بارگذاری ۷۰ هزار نفری در اراضی ۴۵۰ هکتار ارتش ابراز نگرانی کردند از جمله طاهری از اعضای شورای شهر با بیان اینکه در صورت بارگذاری این میزان جمعیت در این محدوده در آینده مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت، بار ترافیکی در خیابان ارتش و طالقانی را سنگین عنوان کرده و گفته : اگر این اراضی مسکونی شوند خیابان ارتش هم همانند طالقانی قفل خواهد شد.
مرتفع سازی در مرکز شهر و قفل شدن خیابان های منتهی به آن
ابراهیم تقی زاده رئیس شورای شهر بیرجند هم یکی از دغدغه هایی که در حال حاضر در شهر بیرجند با آن مواجه هستیم را بحث واگذاری اراضی ۴۵۰ هکتاری عنوان کرد که راه و شهرسازی در نظر دارد طرح واگذاری زمین برای اسکان ۷۰ هزار نفر را اجرا کند. وی معضل ترافیک در خیابان های منتهی به این اراضی را از مهمترین مشکلات پیش روی طرح عنوان کرده و گفته: شاید مرتفع سازی به نفع راه و شهرسازی باشد اما حتی کلانشهری چون تهران نیز در مرکز شهر به این شکل مرتفع سازی از نوع مسکونی ندارد چون باعث قفل شدن شهر می شود.
نگاه راه و شهرسازی به اراضی ۴۵۰ هکتاری
آینده نگر باشد نه اقتصاد محور
رئیس کمیسیون عمران شورای شهربیرجند هم گفت: دیدگاه مردم از انتقال پادگان این بوده تا نفس شهر باز شود. میری در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در ارائه طرح بین خیابان شهید قرنی و ارتش که قرار است توسط شهرداری ارائه شود از نگاه انتفاعی خارج و به سمت کاربری خدماتی سوق داده خواهد شد ، افزود : مراحل قانونی طرح تفصیلی ۴۵۰ هکتار انجام و به اتمام رسیده و بازنگری طرح هم مورد قبول است چرا که سرانه ها در آن رعایت شده و طرح ترافیکی هم برای آن تعریف شده ولی باید توجه داشت همیشه در بارگذاری جمعیتی آن میزان پیش بینی شده محقق نمی شود و معمولا ممکن است بطور مثال با افزایش طبقات، جمعیت بیشتری در آنجا ساکن شوند که بار ترافیکی مضاعفی را تحمیل کنند. وی در مورد طرح ترافیکی خیابان ارتش هم بیان کرد : این طرح باید با کار کارشناسی شهرداری مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
تبدیل خیابان شهید قرنی به معبر ۵۰ متری در آینده نزدیک
معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم به خبرنگار ما گفت : کلیات طرح تفضیلی ۴۵۰ هکتاری بازنگری شده که مشاور شبکه معابر قابل قبولی را ارائه کرده و یک تقاطع غیرهمسطح و تعریض خیابان شهید قرنی بطول ۵۰ متر را برای انتقال جمعیت از معابر داخلی به این محور پیش بینی کرده است.
عقب نشینی دیوار پادگان تا ۶ و نیم متر
مهندس عدل با اشاره به اینکه جمعیت ساکن در اراضی ۴۵۰هکتاری به خیابان ارتش دسترسی نخواهند داشت، افزود: دیوار پادگان هم بطول ۶ و نیم متر تعریض و عقب نشینی خواهد شد که خود بار ترافیکی را کاهش خواهد داد.
جانمایی طرح ۴۵۰ هکتار ۱۳ سال پیش با طی مراحل قانونی
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در گفت وگو با خبرنگار ما با انتقاد از طرح برخی مسائل پیرامون اراضی ۴۵۰ هکتار در شورای شهر و سایر محافل به خبرنگار ما گفت: بعد از انتقال پادگان از داخل شهر حدود ۱۳ سال پیش یعنی سال ۸۵ این اراضی جزو محدوده شهری قرار گرفت و طرحی با کاربری های مشخص تجاری، مسکونی، فضای سبز و …. نیز برای آن تعریف شد که تاکنون زمین احداث دو سوله ورزشی، ساختمان فرهنگ سرا و شرکت تعاونی مسکن ارتش ، تالار و رستوران حاشیه شهید ناصری نیز بر همین مبنا واگذار شده است .
حضور یک عضو شورای شهر و شهرداری
در جلسات قبل از تصویب طرح تفضیلی اراضی ۴۵۰ هکتار
وحید داعی به مراحل تهیه طرح و تصویب آن اشاره کرد و افزود: بعد از انتخاب مهندس مشاور ذی صلاح برای تهیه طرح ۴۵۰ هکتاری از تمامی دستگاه ها مانند شورا و شهرداری نیز استعلامات اخذ می شود و بعد از تهیه طرح در کمیته فنی ذیل کمیسیون ماده ۵ نیز مطرح و از این دستگاه ها نظر خواهی می شود که بعد از تصویب به کمیسیون ماده ۵ به ریاست استاندار و یا معاونت عمرانی استاندار رفته که در آنجا هم یک عضو از شورا و شهرداری حضور دارند که بعد از تصویب به وزارت راه و بعد شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال می شود. وی با بیان اینکه در طرح جامع این اراضی موسوم به زعفرانیه نیز شورا و شهرداری حضور داشته اند و در بازنگری طرح هم همین گونه بوده است ، ادامه داد : حداقل ۲۰ جلسه فنی قبل از تصویب پیرامون این طرح برگزار شده و بازنگری طرح که از سال ۹۴ در دستور راه و شهرسازی قرار داشته در ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۷ به تصویب کمیسیون ماده ۵ و در تاریخ ۱۰ آذر ماه نیز بعد از تصویب شورای عالی معماری به استانداری و بعد در تاریخ ۱۷ آذر ماه هم به شهرداری ابلاغ شده است.
بازنگری دوباره طرح بی انصافی است
وی معتقد است با توجه به حضور نماینده شورا و شهرداری در تمامی مراحل، بازنگری دوباره طرح جای بی انصافی است.
۳۰ درصد ۴۵۰ هکتار فضای سبز می شود
داعی با بیان اینکه ۳۰ درصد این ۴۵۰ هکتار به فضای سبز تبدیل خواهد شد ، افزود : اینکه گفته می شود کل این اراضی به فضای سبز تبدیل شود با توجه به نیازهای مختلفی که شهر دارد کار کارشناسی نیست. وی گفت: انتقاد دیگری که در حال حاضر به این طرح وارد می شود ناایمن بودن آن و قرار گرفتن روی گسل است که در این باره باید گفت: مطالعات طرح در این زمینه توسط دانشگاه بیرجند تهیه شده که ما به این مطالعات اعتماد کردیم و روی مکان هایی که حریم قرمز بودند و ساخت و ساز مسقف در آن ممنوع بود ساخت و سازی طراحی نکردیم و برای فضای سبز در نظر گرفتیم.
وی هم چنین با انتقاد از اینکه در جلسات عنوان شده ۷۰هزار نفر در این اراضی بارگذاری شده اند با اشاره به اینکه بر اساس طرح اولیه ای که به امضای نمایندگان شورا و شهرداری هم رسیده این جمعیت ۴۲ هزار و ۶۷۵ نفر خواهد بود، ادامه داد: طرح ترافیکی و عرض معابر این اراضی هم همانند کلیت طرح بر اساس جمعیت پیش بینی و تهیه شده و برای آنها خروجی مناسبی تعریف شده است.
پیش بینی های ترافیکی
داعی با اشاره به پیش بینی یک تقاطع غیر هم سطح برای پروژه و با بیان اینکه معابر انتهایی جوابگوی حجم جمعیتی اراضی خواهد بود، گفت: در بازنگری طرح جامع تفضیلی برای معابر خارج از طرح مانند خیابان ارتش این آمادگی وجود دارد که طرح های شورا و شهرداری را با کار کارشناسی پیگیری کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*