تنها «آنغوزه» شیرین جهان فله‌ای صادر می‌شود/ سود ۵۰ برابری هندوستان از فرآوری آنغوزه!

آنغوزه طبس از نوع شیرین است که از نظر کمیت و کیفیت در جهان رتبه یک را دارد اما در کشور خام فروشی شده و سود واقعی نصیب بهره‌برداران نمی‌شود

 تنها «آنغوزه» شیرین جهان فله‌ای صادر می‌شود/ سود ۵۰ برابری هندوستان از فرآوری آنغوزه!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند در میان انواع گیاهان مرتعی، آنغوزه به دلیل سه ویژگی منحصربه‌فرد مشتمل بر ارزآوری بالا، اشتغال‌زایی و زودبازده بودن این محصول مورد توجه خاص قرار گرفته است.

فواید بی‌شمار دارویی آنغوزه

درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشار خون، کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، برطرف‌کننده ناراحتی‌های تنفسی، درمان یبوست و برطرف کردن عفونت‌های قارچی از جمله خواص دارویی گیاه آنغوزه است.

این گیاه علفی چندساله است، ریشه آن کمی ضخیم و گوشتی، برگ‌های آن بسیار بریده و غباری، ساقه آن مجوف و گوشتی و بلندی آن تا دو متر است و گل‌های آن نیز به رنگ زرد و به گروه چترمانند در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

با نام دیگر آنغوزه آشنا شوید

همچنین این گیاه در چند سال اولیه سن خود ساقه قابل رؤیتی ندارد و برگ‌های آن گسترده روی زمین است که چوپانان در مراتع آن را به نام «کماه و انگزاکماه» می‌شناسند.

با گذشت زمان و روشن شدن ضرر و زیان‌های ناشی از مصرف داروهای شیمیائی و پیشرفت دانش روزافزون پزشکی، دانشمندان علاقه بیشتری به گیاه‌درمانی ابراز داشته‌اند.

متأسفانه سودآوری‌های کلان اقتصادی و توجه روزافزون به تجارت جهانی گیاهان دارویی، مشکلات و مسائل ناگواری را برای این منابع به وجود آورده و نسل گونه‌های گیاهی را با خطر انقراض مواجه کرده است، چراکه بخش عظیمی از تجارت مربوط به گونه‌های گیاهان دارویی است که بعضاً با شیوه‌های نادرست از طبیعت جمع آوری شده و علاوه بر اینکه به انقراض نسل گونه‌ها می‌انجامد، تنوع زیستی منطقه و جهان را نیز با خطر نابودی مواجه می‌سازد.

آنغوزه منبع درآمد ۱۰۰۰ خانواده در طبس

آنغوزه منبع درآمد هزار خانواده در طبس است و تقریباً درآمد خوبی را نصیبشان می‌کند اما بی‌توجهی به خواص و استفاده‌های این گیاه باارزش و نیز قانع بودن مردم و مسؤولان به میزان اندک درآمد کنونی از این مسیر سبب شده  تقریباً چیزی از این گیاه سودآور و قیمتی در جهان نصیب طبس نشود.

محصولی که مراحل برداشت آن به‌سختی انجام می‌گیرد و نیز احیاء و نگهداری آن زحمات و هزینه بسیاری را به منابع طبیعی طبس تحمیل می‌کند و البته درآمد خوبی را هم نصیب بهره‌برداران آن می‌کند اما سود کلانش از راه فراوری محصولات به جیب بازارهای جهانی سرازیر می‌شود.

تنها آنغوزه شیرین جهان در طبس خام فروشی می‌شود

کارشناس ناظر بر محصول آنغوزه در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این رابطه اظهار داشت: آنغوزه طبس دارای منابع سرشار و شیرین است که بهترین و باکیفیت‌ترین آنغوزه در جهان است که ارزش اقتصادی بالایی دارد.

علی موسویان با بیان این‌که سال ۹۷ مبلغ ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد بهره‌برداران آنغوزه در طبس بود افزود: ۶۲ هزار و ۷۲۴ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت آنغوزه است که پیش‌بینی می‌شود امسال هم به همین میزان و شاید هم بیشتر برای بهره‌برداران درآمد داشته باشد.

وی بیان داشت: سال گذشته ۳۲ هزار و ۲۷۵ کیلوگرم آنغوزه تولید شده و سال ۹۷ در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بهره مالکانه آنغوزه از طبس به‌حساب خزانه واریز شد.

سود ۵۰ برابری هندوستان از فرآوری آنغوزه!

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار هکتار سطح دارای آنغوزه در طبس وجود دارد که امسال در قالب ۱۱ طرح از طریق مزایده به مجریان برداشت آنغوزه واگذار شده است افزود: خام فروشی یکی از مشکلات ما در عرصه صادرات این گیاه پرخاصیت و گران‌قیمت است چراکه کشورهایی نظیر هندوستان که آنغوزه ایران به آن صادر می‌شود با اندکی فراوری، ارزش افزوده‌ای بیش از ۵۰ برابر قیمت خرید دارند و سود بسیار زیادی از آن می‌برند

کارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان طبس با تأکید بر اینکه نیاز است در این حوزه تحقیقات و فعالیت‌های بیشتری انجام شود گفت: این امر نیاز به یک توجه ملی و همگانی دارد.

موسویان با اشاره به دیگر مشکلات بهره‌برداران آنغوزه گفت: در کشور ما طبق قانون دامداران بر بهره‌برداران اولویت‌دارند اما اصل این است که بهره‌برداران ما سابقه بیشتری از دامداران دارند.

لزوم همت مسؤولین وزارت جهاد کشاورزی برای ارائه تسهیلات به بهره‌برداران جهت ایجاد صنایع تبدیلی در راستای ایجاد ارزش افزوده از این گیاه پرسود و جلوگیری از خام‌فروشی آن، به‌شدت احساس می‌گردد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج/ر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*