بررسی دغدغه های شهر بیرجند در میزگرد روزنامه امروز خراسان جنوبی/ شهر روی گسل مشکلات

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / اولویت های شورای شهر در سال جاری مشکلات ترافیکی و تعریض خیابان های مهم شهر وضعیت فضای سبز اراضی پادگان طرح ۴۵۱ تاریخ و قرار گرفتن در مجاورت گستر و روان آب ها انتقال صنوف آلاینده طرح گردشگری به دره و طرح باغ ملی از جمله مباحث مطرح شده در این نشست سه ساعته بود
دکتر تقی زاده رئیس شورای شهر دکتر جاوید شهردار مهندس و عضو سابق شورای شهر بیرجند مهندس توکلی رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی مهمانان این نشست بودند
در این نشست از مدیرکل امور شهری استانداری نیز دعوت شده بود که علی رغم قول مساعد مبنی بر شرکت در این جلسه در آخرین لحظات شروع جلسه وعده حضور معاون خود دربه جلسه داد که متاسفانه معاونین وی هم در جلسه حضور نیافت. گویا مسائل و موضوعات حوزه کاری و مرتبط با آنان برایشان اهمیتی ندارد.
باید دید از برنامه عقبیم یا جلو
مهندس غلامرضا توکلی رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان که بعنوان یکی از کارشناسان خبره در حوزه عمران و شهرسازی به این نشست دعوت شده بود اینگونه سخنش را آغاز کرد که اگر از من بپرسند عملکرد شورا و شهرداری را چگونه ارزیابی می‌کنید قطعاً پاسخی برای گفتن ندارم چرا که باید دید گزارش عملکرد ارائه شده براساس برنامه‌های اولیه تعریف شده چه وضعیتی دارد و یا اینکه این برنامه‌ها در اولویت فعلی بوده یا نه؟ و از طرف دیگر برخی مدیران گزارش کاری خودشان را وقتی ارائه می‌دهند (مانند یکی از ادارات دولتی در استان که من هم حضور داشتم) و همه هم به به و چه چه می‌گفتند من پرسیدم چرا این همه تمجید؟ چرا که یک مدیر در طول دوران کاریش اعتباری در اختیار دارد که باید هزینه کند و الان باید دید این گزارش عملکرد در مقایسه با شاخص‌ها و برنامه از قبل تعریف شده چه وضعیتی دارد (مانند گزارشی که دکتر تقی زاده ارائه دادند).
با تهیه طرح راهبردی شهر توسط دانشگاه موافق نیستم
وی با بیان اینکه من هم همانند مهندس فخار چندان با تهیه برنامه جامع راهبردی شهر بیرجند توسط دانشگاه بیرجند موافق نیستم، ادامه داد: دانشگاه یک مجموعه صرف علمی است و بسیاری از خواسته‌ها را نمی‌تواند در تهیه این برنامه عملیاتی کند و الان باید اطلاع رسانی شود که آقای تقی زاده و دکتر جاوید از برنامه اولیه‌ای که برای شهر تعریف شده جلوترند یا عقب‌تر و اگر عقب هستند علت چیست؟ هر چند کارهای صورت گرفته در شهر برکسی پوشیده نیست اما باید اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.
سیل اخیر نشان داد ما همیشه در مقابل تهدیدات عقبیم
وی با اشاره به یک ایراد کلی که در کل کشور وجود دارد و آن عدم توجه به تهدیدات و بلاهای طبیعی است، ادامه داد: سیل اخیر نشان داد که ما همیشه عقبیم یعنی نسبت به تهدیدات، برنامه‌ای نداریم مثل سیل اخیر در خوزستان و گلستان. بنابراین نمی‌توان از کنار مباحث علمی براحتی گذشت و آن را به شوخی گرفت. مانند گسل مرکزی بیرجند که بر اساس تحقیقات علمی (دکتر خطیب از اساتید مسلم زلزله نگاری در کشور) گسل جوانی است و قدرت بالایی هم دارد.
نمی‌توان مباحث علمی را در حوادث طبیعی نادیده گرفت
وی با بکار بردن این عبارت که نمی‌توان صرف خواندن آیه اذا زلزلت الارض این نتایج علمی را به شوخی گرفت، افزود: اگر در مقابل این تهدید یعنی زلزله در شهر بیرجند کاری نکنیم در آینده فاجعه‌ای رخ خواهد داد و ما بارها این موضوع را منعکس کرده‌ایم و حداقل کاری که می‌توانند مجموعه‌هایی مانند شورا و شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری انجام دهند این است که به مردم اطلاع رسانی کنند تا املاکشان را مقاوم سازی کرده و یا نقل مکان کنند.
برخی تأسیسات زیربنایی شهر بیرجند روی گسل زلزله
وی با تأکید بر اینکه زلزله یک واقعیت علمی است و باید به مردم اطلاع رسانی کرد نه اینکه گفته شود طرح این مسائل تبعات اجتماعی دارد و باعث بل بشو می‌شود، در ادامه گفت: در چندین جلسه کمیسیون امور زیر بنایی استان این مسائل را مطرح کرده‌ام چرا که برخی از تأسیسات زیر بنایی شهر بیرجند در حریم گسل قرار دارد (مانند منبع آب خیابان ۱۷ شهریور که بخشی از آب شهر را تأمین می‌کند و اکثر لوله‌های خطوط اصلی گاز که وارد شهر می‌شود) و می‌توان با مقاوم سازی تا حدودی این مشکل را برطرف کرد.
سهل انگاری نسبت به تهدید سیل برای شهر بیرجند
وی از سیل به عنوان دیگر تهدید شهر بیرجند یاد کرد و گفت: در طول سنوات گذشته همیشه شهرداری، شورا، سازمان‌های آب، استانداری و …. در مورد این تهدید سهل انگاری کرده‌اند و به خودشان و مردم قبولانده‌اند که خشکسالی در استان وجود دارد و مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها صادر شده که الان یک تهدید به شمار می‌رود.
مشکل ترافیک طالقانی با تعریض حل نمی‌شود
مهندس توکلی هم چنین گریزی به ترافیک خیابان طالقانی زد و حل این مشکل را با تعریض خیابان امکان پذیر ندانست و افزود: اگر کل خیابان طالقانی هم تعریض شود ولی مراکز تجاری و مطب پزشکان سر جای خودش بماند این معضل ترافیک و پارکینگ را نمی‌تواند حل کند و باید فکری برداشت و با جامعه پزشکان و دانشگاه که افرادی تحصیل کرده هستند گفت و گو و مذاکره کرد تا نسبت به انتقال مطبشان اقدام کنند و از طرف دیگر حتی ترافیک بازار را هم می‌توان با راه اندازی مراکز تجاری در حواشی خیابان‌ها و سایر مناطق و ایجاد جذابیت برای مردم کاهش داد.
انحصار طلبی منطقه‌ای در ساخت و سازهای شهری باید شکسته شود
وی گریزی به صحبت دکتر جاوید شهردار بیرجند مبنی بر تک محصولی بودن درآمد شهرداری از محل ساخت و سازها زد و گفت: اگر چنین چیزی است بگویید چه اقدامی برای رونق و تسهیل ساخت و سازها انجام داده‌اید و چرا طرح تفضیلی خود بخشی از مشکل متقاضیان این حوزه شده و نمی‌دانند برای رفع این مشکل به شورا، شهرداری و یا استانداری مراجعه کنند بنابراین مردم وقتی می‌خواهند روی یک ملک یک میلیاردی سه طبقه بسازند گفته می‌شود خلاف است و عملاً مردم را به سمت تخلف سوق می‌دهیم و سیما و منظر شهری را هم خراب می‌کنیم بنابراین باید در کنار مناطق پرطرفدار برای سکونت و ساخت و ساز مناطق دیگری را هم با بردن بخشی از امکانات ایجاد کرد که این هنر شهردار و شورای شهر است تا انحصار در این زمینه شکسته شود.
فضاهای سبز شهری را با استفاده از بخش خصوصی احیا کنیم
توکلی هم چنین گریزی به احداث پارک‌ها در سطح شهر زد و با بیان اینکه شاید به لحاظ سرانه وضعیت خوبی داشته باشیم، ادامه داد: در توزیع عادلانه پارک‌ها مشکل داریم که این موضوع توقع ایجاد پارک‌های جدید را افزایش می‌دهد و من معتقدم اگر قرار است پارک جنگلی به تفرجگاهی تبدیل شود بهتر است برای شهرداری درآمدزایی داشته باشد و به بخش خصوصی هم واگذار شود.
وی هم چنین خواستار توجه بیشتر به فضاهای سبز حاشیه‌ای شهر شد و با اشاره به برخی از کشورهای هم سنخ ایران که در این زمینه خیلی خوب عمل کرده‌اند، گفت: بطور مثال فضای سبز در مجاورت پمپ بنزین خیابان مدرس را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد و با گذاشتن چند صندلی و ارائه چای یا قهوه ضمن ایجاد اشتغال از این محل برای تجمع جوانان و یا نشست خانوادگی استفاده کرد تا روح نشاط و زندگی در جای جای شهر دمیده شود و از اینگونه فضاها در سطح شهر بسیار داریم که باید احیا شود.
با هنر شهرسازی می‌شد مهرشهر را به سمتی سوق داد
که مورد استقبال قرار گیرد
وی هم چنین در مورد منطقه مهرشهر و مشکلاتی که گریبانگیر آن است، افزود: مسئولان می‌توانستند با هنر شهرسازی مهرشهر را به منطقه‌ای تبدیل کنند که مورد استقبال همه قرار گیرد ولی وزارت راه نمی‌خواست سرمایه‌اش را از دست بدهد بنابراین بسیاری از زیرساخت ها و امکانات را در این محدوده ایجاد نکرد و این در حالی است که باید شمال و جنوب شهر را بهم نزدیک کرد تا شاهد تفاوت‌های فاحش فعلی نباشیم.
برآیند نظام شورایی در کل کشور مثبت ارزیابی می شود
مهندس فخار از اعضای شورای شهر بیرجند در دور اول ، دوم و سوم و یکی از کارشناسان حوزه عمران شهری که سابقه و تجربیات زیادی در حوزه کاریش دارد بعنوان دیگر میهمان این نشست در ابتدا با اشاره به ۲۰ ساله شدن فعالیت شوراها برآیند نظام شورایی را در کل کشور به رغم فراز و نشیب هایی که داشته مثبت ارزیابی کرد و از این برآیند به عنوان یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران نام برد.
وی در ادامه با بکار بردن این عبارت که من به ریز در جریان برنامه های شورای پنجم که حدود یکسال و نیم از عمرش می گذرد، نیستم از رئیس شورای شهر و شهردار خواست اگر انحرافی در سخنانش بود اصلاح کنند.
تعارضات سازمانی در شهرداری یک چالش همیشگی
وی از وجود تعارضات سازمانی در مجموعه شهرداری به عنوان یک چالش همیشگی یاد کرد و با بیان اینکه این تعارضات در نتیجه عملکردی شهرداری تأثیرگذار بوده، تعامل شورا و شهرداری را در این دوره که پایه ریز فعالیت های عمرانی بوده خوب ارزیابی کرد و افزود: عملکرد شهرداری و شورا در حوزه عمرانی در شهر مشهود است و من بعنوان یک شهروند و بر اساس داده هایی که در اختیار دارم نقطه نظرات و پیشنهاداتی را در این جلسه ارائه می کنم چرا که جمع فعلی جمع دوستانه و داوطلبانه ای است و قرار نیست کسی نقد شود .
سیستم نظام شوراو شهرداری ها نیازمند یکسری شاخص ها برای ارزیابی
وی سیستم نظام شورا و شهرداری های کشور را نیازمند یکسری شاخص ها دانست تا بر آن اساس بطور مثال در حوزه عمران ، فضای سبز ، بافت تاریخی، ترافیک و …. بتوان قضاوت درستی کرد که به نظر می رسد شهرداری ها باید به این سمت حرکت کنند .
برنامه راهبردی دانشگاه برای شهرداری هیچ گاه جواب نمی دهد
فخار با بیان اینکه به نظر می رسد در حال حاضر به لحاظ پارک سازی ، شهر بیرجند به مرحله فوق اشباع رسیده، ادامه داد: الان هر بلوک ساختمانی یک فضای سبز محلی دارد و ما از سرانه ملی بالاتریم. وی با اشاره به سخن رئیس شورای شهر بیرجند که برنامه راهبردی شهرداری توسط دانشگاه بیرجند در دست تهیه است، با تأکید براینکه نظر شخصی من این است که هیچ گاه برنامه راهبردی دانشگاه برای شهرداری جواب نداده است، افزود: ۱۰سال پیش هم برای این برنامه ۱۰ ها میلیون تومان هزینه شد و شهردار وقت با یک سازمان طرف قرارداد دانشگاه قرارداد بست تا برنامه استراتژیک شهر در یک دوره کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت آماده شود که بعد از تهیه این سند چشم انداز ۲۰۰صفحه ای فکر نکنم کسی از اعضای شورا و شهرداری به آن مراجعه کرده باشد. وی افزود: در همان دوران هر چقدر به شهردار وقت اصرار کردیم که این برنامه عملیاتی نیست و باید توسط معاون عمرانی شهرداری و سایر سازمان های وابسته به آن که کار عملیاتی کرده اند و چند استاد دانشگاه بازبینی شود ، ترتیب اثری داده نشد و من معتقدم باید تز دانشگاهی در تهیه این برنامه باشد اما بر اساس اظهارنظرات و داده های خود شهردار، نیروهای شهرداری و اعضای شورای شهر تهیه شود .
بهسازی خیابان ها متناسب با منابع مالی شهرداری باشد
این کارشناس حوزه عمران شهری با اشاره به برنامه شهرداری برای بهسازی خیابان ها با بیان اینکه این بهسازی هیچ اشکالی ندارد و کسی نمی تواند منکر تمیزی و با کلاسی بوجود آمده شود، گفت: با این وجود من معتقدم که هر کاری در شهرداری انجام می شود باید متناسب با منابع مالی موجود باشد و در این حوزه به نظر من با توجه به تنوع برنامه هایی که در شهر وجود دارد بیش از ظرفیت به آن پرداخته شده است .
تکمیل رینگ پبامبر اعظم(ص) و اتصال آن به بلوار
خلیج فارس یک انتظار از شورای پنجم
فخار در ادامه با اشاره به برخی از فعالیت های عمرانی که در شوراهای قبل شروع شده و باید در شوراهای بعد هم دنبال میشد، به تکمیل بلوار پیامبر اعظم(ص) که در شورای اول کلید خورده اشاره کرد و گفت : در طول این سالها یک شورا ۲۰ متری جوادیه را به کمربندی تبدیل کرد و بعدی ادامه آن را تا آرامستان رفت و شورای بعدی آنجا را تا میدان آدینه و بعد سراب تا سفیر امید ادامه داد و ما انتظار داشتیم شورای پنجم آن را به بلوار خلیج فارس وصل کند تا در طول این ۲۰ سال رینگ کامل شود .
تهیه طرح تفصیلی روان آب ها در شورای اول
و عدم اجرا بدلیل کمبود منابع
وی هم چنین به تهیه طرح تفضیلی روان آب ها و سیلاب های بیرجند طی قرارداد با یک مجموعه در شورای اول اشاره کرد و با بیان اینکه مرحوم امینی خیلی پیگیر این موضوع بوده است از شورای پنجم خواست از این اطلاعات استفاده کنند چرا که در این طرح یک کانال در بالا دست بیرجند پیش بینی شده بود که سیلاب را به سمت قبل شهرک صنعتی منحرف کند و باعث می شد آب وارد شهر نشود .
وی به عملیاتی نشدن این طرح بدلیل عدم تزریق اعتبارات اشاره کرد و بودجه شهرداری را در دوره اول ۶۵۰ میلیون تومان عنوان کرد که ۱۵۰ میلیون تومان آن از محل درآمد اتوبوسرانی بود .
ساخت و سازها رکود سال های قبل را ندارد
فخار با بیان اینکه در یک برآورد چشمی به نظر می رسد ساخت و سازها نسبت به سنوات گذشته که با رکود روبرو بودیم، کم نیست، بنابراین وضعیت شهرداری را به لحاظ اعتباری زیاد بد ندانست و افزود: در دوران هر کدام از شهرداران باید تملک ۵ ملک در طالقانی و یک ملک در مدرس به آنها تکلیف میشد تا این معبرگشایی به نتیجه می رسید چرا که اگر کاری انجام نشود شاهد بن بست این خیابان ها خواهیم بود.
بازگشایی پل موسی بن جعفر و مشکلات ترافیکی پیرامون آن
وی با تأکید بر اینکه شهرداری ها در دوره ای باید زیر بار مالی این معبرگشایی می رفتند به طرح مطالعاتی سه راه اسدی اشاره کرد و با بکار بردن این عبارت که من با طرح فرزان مخالف بودم اما بخاطر تصویب در شورای شهر قابل احترام بود، ادامه داد : با بازگشایی این معبر برای میدان شهید راستگو مقدم قرار است چه اتفاقی بیفتد و یا اینکه بار ترافیک بالا دست خیابان موسی بن جعفر قرار است به کجا برود و کاش بعد از حل این معضل ده ساله فرزان عرض معبر بیشتر گرفته میشد .
برداشتن دیوار پادگان ۰۴ از دیگر انتظارات که زمان بر شده است
وی در مورد انتقال پادگان ۰۴ و برداشتن دیوار آن هم با اشاره به اینکه انتظار می رفت طی دو سه سال این دیوارها با حمایت استانداری و هماهنگی با سایر مجموعه ها برداشته می شد، گفت: تعریض ۵ یا ۱۰ متری در این محور جوابگو نخواهد بود بلکه باید در یک افق ۵۰ ساله عرض آن را به عنوان یک عرض ۵۰ ساله ۳۰ و یا ۴۰ متر تعریض می کردند.
در حوزه سیما و منظر شهری و معبرگشایی عقبیم و موفق عمل نکرده ایم
این کارشناس حوزه عمران شهری با انتقاد از اینکه در هیچ دوره ای از شوراها در حوزه سیما و منظر شهری خوب عمل نکرده ایم، گفت: به نظر می رسد هم در این حوزه و هم در معبرگشایی از یک دوره ۴ ساله عقبیم و باید برای این نیاز مهم شهر بیرجند کار مطالعاتی انجام داد.
گاهی نیاز است شورای شهر آتش به اختیار عمل کند و از ظرفیت رسانه ها و مردم بهره ببرد
فخار با انتقاد از احداث فرهنگ سرا و با بیان اینکه این پروژه جز بار مالی برای شهرداری چیزی نخواهد داشت و در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت، به احداث املاک تجاری و مسکونی در اراضی ۴۵۰ هکتاری صیاد شیرازی اشاره کرد و افزود : شورا گاهی باید برای پیشبرد برنامه هایی که به نفع شهر است آتش به اختیار عمل کند و با استفاده از ظرفیت مردم و رسانه به اهدافش برسد هر چند در مورد اراضی ۴۵۰ هکتاری، شورا و شهرداری با رایزنی با میراث و رأی کمیسیون ماده ۵ می توانست جلوی آن را بگیرد .
اجرای برخی پروژه های شهری و اثرات منفی ۵۰ ساله
وی با اشاره به انجام برخی از کارها در شهر بیرجند طی سنوات گذشته و با بیان اینکه اثرات این کارها تا ۵۰ سال دیگر هم از بین نخواهد رفت، افزود: جابجایی مهرشهر ،احداث خیابان هایی مانند پونه و نیلوفر روی کاغذ بدون توجه به اینکه بعد از ساخت چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد و یا عدم پاسخگویی خیابان ولی عصر(عج) و احمدی روشن در مهرشهر نسبت به حجم ترافیک آن از جمله این کارها بوده که من بارها در جلسات مطرح کرده ام و چوبش را هم خورده ام .
طرح محدوده تاریخی شهر بیرجند باید محدود شود
وی هم چنین با انتقاد از اینکه طرح محدوده تاریخی شهر بیرجند باید محدود شود، گفت: مثلث خیابان جمهوری، حکیم نزاری و منتظری باید از میراث خارج شود چرا که ضوابط خاص حاکم در این محدوده ها مانعی برای احیای آنها خواهد بود .
تهیه برنامه راهبردی ۵ ساله بیرجند
رئیس شورای شهر بیرجند در ابتدای این جلسه به بیان برخی کارهای انجام شده در سطح شهر و هم چنین برنامه‌های آتی برای مرکز استان پرداخت و با بیان اینکه بودجه شهرداری در سال جاری ۴۰ درصد رشد داشته، اظهار امیدواری کرد در حد توان شهرداری بتواند برنامه‌ها و پروژه‌های تعریف شده را اجرایی کند. دکتر تقی زاده از تهیه و تدوین برنامه راهبردی ۵ ساله شهرداری که طی قرارداد با دانشگاه بیرجند در دست اقدام است، خبر داد و افزود: بر این اساس برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شهر مشخص و اعتبار لازم به آن تخصیص پیدا می کند.
کار شهرداری عملاً در طرح بزرگ فرزان به اتمام رسیده است
دکتر ابراهیم تقی زاده به افتتاح پارک سایت اداری، پارک آیت ا… بهجت و بهسازی بسیاری از خیابان‌ها درسال گذشته اشاره کرد و از ادامه پروژه‌های عمرانی از جمله احداث پارک خطی در مهرشهر، بهره برداری از پل موسی بن جعفر و طرح بزرگ فرزان در سال جاری خبر داد و گفت: در پروژه فرزان عملاً کار شهرداری به اتمام رسیده و ما منتظر تأمین روشنایی وسط آیلندها توسط شرکت برق و نظر شورای ترافیک برای بازگشایی هستیم.
انتقال ساختمان شهرداری، پلیس راهور، بانک حکمت، نانوایی و بازارچه از میدان ابوذر به مکان دیگر
رئیس شورای شهر بیرجند از کلنگ زنی میدان و باغ ایرانی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های کلیدی شورا و شهرداری در سال گذشته نام برد که قرار است در راستای ایجاد میدان اجتماعات شهر بیرجند ساختمان شهرداری، پلیس راهور، بانک حکمت، بخشی از نانوایی و بازارچه میدان ابوذر از مکان فعلی نقل و انتقال داده شود.
بهره برداری از فرهنگ سرای بیرجند در سه ماهه سوم یا چهارم
دکتر تقی زاده از بهسازی خیابان انقلاب و کارگران و ایجاد تفرجگاه برای مردم در پارک جنگلی آن هم در فاز اول به عنوان دیگر پروژه‌های سال جاری در بیرجند یاد کرد و گفت: برای احداث فرهنگ سرای بیرجند تاکنون ۱۰ الی ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده که برای ادامه کار با تجهیزات به اعتبار ۸ میلیارد تومانی دیگر نیاز است و تلاش می‌شود حداکثر تا سه ماه سوم و یا چهارم امسال آماده بهره برداری شود.
ساماندهی ورودی شهر از سمت کرمان منتظر
تعیین تکلیف از سوی راه و شهرسازی
وی ساماندهی ورودی شهر از سمت کرمان را در انتظار تعیین تکلیف راه و شهرسازی دانست چرا که قرار است برای باقی ماندن میدان معصومیه و یا ایجاد تقاطع غیر همسطح در این میدان تصمیم گیری شود.
صدورسند برای صاحبان صنوف آلاینده در سایت جدید
وی هم چنین در مورد انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر که دغدغه چندین ساله در شهر بیرجند بوده، از انجام بخش زیادی از کار خبر داد چرا که اصناف در حال اخذ سند این اراضی از شهرداری هستند. وی به راه اندازی چهارشنبه بازار جدید اشاره کرد و از تعیین تکلیف آن توسط ستاد تنظیم بازار که آیا قرار است همزمان با چهارشنبه بازار قدیم فعال باشد یا به بازار روز تبدیل شود، خبر داد.
انتقال پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز نیازمند حمایت مالی
رئیس شورای شهر بیرجند به پیگیری‌های شورا و شهرداری برای انتقال پساب فاضلاب شهر بیرجند و آبیاری فضای سبز اشاره کرد و گفت: با توجه به هزینه بالای اجرای این پروژه، برای حمایت از استاندار هم درخواست مساعدت شده چرا که با اجرای این پروژه مشکل آبیاری فضای سبز شهر بیرجند مرتفع می‌شود. دکتر تقی زاده از تهیه طرح سیلاب شهر بیرجند به عنوان یک دغدغه مهم یاد کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجم واگذاری در اراضی ۴۵۰ هکتاری تهدیدی برای شهر
وی واگذاری اراضی ۴۵۰ هکتاری ارتش را در قالب تجاری و مسکونی خطری برای شهر دانست و افزود: هر چند عنوان شده بر اساس مطالعات خطر زلزله و گسل در این محدوده وجود ندارد ولی به لحاظ حجم بارگذاری صورت گرفته قطعاً خطر ساز خواهد بود. وی به درخواست شورا و شهرداری از استاندار، معاونت عمرانی و معاونت دفتر امور شهری استانداری مبنی بر توقف بارگذاری بر روی این اراضی اشاره کرد و گفت: در مورد اراضی پادگان در خیابان ارتش هم که می‌تواند تنفس گاه خوبی برای شهر باشد درخواست داده‌ایم و پیشنهاد کرده‌ایم خیابان معلم در مجاورت خیابان صیاد شیرازی از اراضی پادگان رد شود تا شاهد کاهش ترافیک باشیم. وی ادامه داد: انتظار ما فراتر از برداشتن دیوار پادگان است و می‌خواهیم کل این مجموعه از شهر خارج شود که این درخواست از طریق نماینده ولی فقیه در استان به مقام معظم رهبری انتقال داده شده است.
ادامه برخی از پروژه‌های شهری به ناچار
وی در ادامه با اشاره به کاهش اختیارات شوراها در قانون جدید افزود: برخی پروژه‌های عمرانی مربوط به سنوات گذشته شورا و شهرداری بوده که به ناچار باید به اتمام می‌رسید چرا که توقف و یا عدم اتمام آن به لحاظ روانی حاشیه هایی را ایجاد می کرد.
شهرداری تک محصولی است
شهردار بیرجند هم در ادامه این نشست با اشاره به برخی کارهایی که در مدت ۱۶ ماه خدمتش در بیرجند انجام داده به انتقادات و پیشنهادات مطرح شده در جلسه پاسخ داد. دکتر جاوید با بیان اینکه در حوزه های مختلف عمرانی ، فضای سبز، سیما و منظر شهری ، خدمات، اداری، شهرسازی و … کارهایی را شروع کرده ایم، گفت: با توجه به جو حاکم بر کشور بخاطر تحریم ها شرایط خیلی خوبی نداریم چرا که با رکود اقتصادی روبرو هستیم . وی شهرداری بیرجند را تک محصولی و عمده محل درآمدی آن را از محل ساخت و سازها عنوان کرد و با بیان اینکه ساخت و سازها شرایط خوبی ندارند ، ادامه داد : من معتقدم با توجه به سیاست های راهبردی شورای شهر کارهای انجام شده متناسب با وضعیت روز است .
حوزه مدیریت شهری اختیارات لازم را ندارد
وی از پیشنهادات و اظهار نظرات مطرح شده در این نشست که حاصل تجربیات سنوات گذشته است، استقبال کرد و با بیان اینکه تلاش می شود این تجربیات به مرحله عمل هم نزدیک شود، گفت: بطور قطع نظام برنامه ریزی شهری در بیرجند متأثر از نظام برنامه ریزی در سطح کشور است و حوزه مدیریت شهری به عنوان جزئی از این نظام اختیارات لازم را ندارد بلکه برخی از اختیارات را دارد.
شهردار مدیر بحران شهری بدون کمک سایر ادارات
شهردار بیرجند با تأکید بر اینکه من هم به برنامه جامع راهبردی شهرداری ها اعتقادی ندارم ولی تهیه آن به یک الزام تبدیل شده است، افزود: بر اساس قانون نظام جامع شهری گفته شده، شهردار مدیر بحران شهری است (اسم پر طمطراق) اما بطور مثال در همین بارندگی های اخیر که اتفاق افتاد باید پرسید کدام اداره در جهت تأمین زیرساخت لازم، امکانات و ماشین آلات مورد نیاز شهرداری را کمک کرد؟! و کدام ادارات از این مدیران بحران تمکین کردند و باید گفت شهردار در این مواقع تک و تنها باقی می ماند.
چه ابزاری به شورای شهر داده ایم تا مطالبات مردمی محقق شود
جاوید با بیان اینکه باید ببینیم مطالبات مردمی در حوزه شهری چیست و پول خودشان را در همان جا هزینه کنیم ، گفت : شورا این کار را انجام می دهد ولی باید دید چه ابزاری را برای این هدف به شورا داده ایم و ما شاهد وجود برخی تعارضات در نظام برنامه ریزی شهری هستیم که شاید فقط ۱۰ درصد آنچه مردم می خواهند اجرایی می شود. وی با اشاره به اینکه با اجرای پروژه های شهری می بینیم که خوشبختانه ذائقه مردمی هم در حال تغییر است ، ادامه داد : ما بیشتر نگرانیم که گفته شود کاری در شهر نمی شود و همین انتقادات و پیشنهادات نشان می دهد در شهر کار صورت می گیرد ولی همیشه اختلاف نظرها وجود دارد.
شاخص عملکردی داریم ولی زیاد نیست
وی در پاسخ به این نقد که شاخصی برای ارزیابی عملکرد در شهرداری وجود ندارد، با بیان اینکه این شاخص هر چند زیاد نیست اما وجود دارد، افزود: سرانه معبر و فضای سبزی که وجود دارد و علاوه بر این همین بودجه سنواتی، خود یک شاخص به شمار می رود ولی اشکال کار اینجاست که گاهی شاید نخواسته ایم و یا اصلا نمی دانسته ایم که باید به این شاخص ها توجه کنیم.
بهره گیری از نظر کارشناسان در تهیه طرح راهبردی
شهردار بیرجند به کاهش ۲۷ درصدی مصرف آب شهری برای آبیاری فضای سبز در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ به عنوان یک شاخص عملکردی یاد کرد و در ادامه گفت: هر چند در برنامه راهبردی شهرداری اشکالاتی عنوان می شود اما همیشه قانون بد از بی قانونی بهتر است و مهم این است که بدانیم برای چه می خواهیم برنامه تهیه کنیم و ما با عالی ترین جا یعنی دانشگاه برای تهیه این برنامه قرارداد بسته ایم و از نظر کارشناسان و مردم هم استفاده خواهیم کرد تا صرف کار دانشگاهی انجام نشود و کار میدانی و عملیاتی هم صورت گیرد.
*مهندس فخار عضو اسبق شورای شهر : آیا این گروه همان گروه قبلی هستند که برنامه راهبردی شهرداری را تهیه کرده اند ؛ کپی پیس نکنند؛ بهتر است از نظر بچه های خود شهرداری استفاده شود.
*شهردار : معمولا کپی پیس همیشه وجود دارد.
زیبا سازی بلوارهای شهر با تخصیص یک درصدی بودجه شهرداری
جاوید در پاسخ به دیگر انتقاد مطرح شده در مورد عدم تناسب زیباسازی خیابان ها با بودجه شهرداری و وجود اولویت های دیگر پاسخ داد: هزینه رنگ آمیزی جداول سالانه بسیار زیاد است و علاوه بر این همزمان با زیباسازی خیابان ها گل کاری و تعویض سیستم آبیاری هم صورت گرفته و بر اساس نظرات مردمی به شهر رونق داده است و باید بگویم فقط یک درصد بودجه شهرداری به این پروژه اختصاص یافته ولی در کنار آن اشتغالزایی بخاطر خرید سنگ از معادن استان هم رونق گرفته است .
برای مدیریت سیلاب نمی شود از جیب مردم برداشت
وی گفت: از طرح مطالعاتی مدیریت سیلاب که در دوره های گذشته شورا تهیه شده و در مقطع خودش کار خوبی بوده استفاده خواهیم کرد ولی با توجه به اینکه مدیریت سیلاب یک کار مشترک بین دستگاهی مانند آب منطقه ای است باید از کمک آنها هم بهره برد نمی توان ار جیب مردم در جایی که باید دولت هزینه کند برداشت و در جلسه ای که در فرمانداری هفته قبل از بارندگی ها برگزار شد سهم دستگاه ها مشخص شد که امید است اجرایی شود.
تملک ها در شهرداری ضابطه مند نبوده است
وی سهم شهرداری از اعتبارات دولتی را در سال گذشته صفر عنوان کرد و در مورد تملک های صورت گرفته در شهرداری برای اجرای پروژه ها با بیان اینکه این تملک ها ضابطه مند و هدفمند نبوده بلکه گزینشی بوده، افزود: بطور مثال برای تعریض خیابان طالقانی در گذشته به یک ملک مجوز ۷ طبقه تجاری داده شده تا پیاده رو را بازگشایی کند که با این نوع رفتار، سطح توقعات را بالا برده اند و من بجای صرف چنین هزینه ای برای تملک در خیابان طالقانی ۳ تقاطع غیر همسطح می توانم اجرا کنم و نیازی به تعریض ندارم.
تملک چند ملک با قیمت سرسام آور
وی با تأکید بر اینکه باید قانون تملک در این موارد رعایت میشد چرا که عدم رعایت آن باعث شده چندین ملک با قیمت سرسام آور تملک و توقع ایجاد کند، افزود: من خیلی به تعریض خیابان طالقانی اعتقاد ندارم و ما منتظر طرح جامع ترافیک هستیم. وی در مورد طرح فرزان هم با بیان اینکه خیابان ۳۰ متری برای آن پیش بینی شده، گفت: من با اصل اتصال خیابان موسی بن جعفر به سه راه اسدی بعنوان یک خواسته دیرینه مردم موافقم هر چند با خود طرح فرزان زیاد موافق نیستم.
وی در مورد تعریض خیابان ارتش هم گفت: اگر اراده کنیم همین فردا دیوار پادگان را بر می داریم ولی با تعریض ۶ متری در این محور هیچ معبری نمی توانیم ایجاد کنیم و ما بدنبال اهدافی در این محدوده هستیم و باید خیابان معلم و عدل ادامه پیدا کند و ما این امتیاز را توانستیم بگیریم. وی در پاسخ به سوال مهندس فخار که آیا با اجرای طرح تفضیلی داخل پادگان موافقید، با بیان اینکه بله من با اجرای طرح تفضیلی داخل اراضی پادگان موافقم اما نه با هر کاربری، افزود: حجم زیادی از این فضا باید به فضای سبز اختصاص یابد و ما با تهیه طرح این محدوده که در کمیسیون ماده ۵ به راه و شهرسازی واگذار شد، موافقت نکردیم و گفتم خودمان مشاور برای تهیه طرح می گیریم تا برای کل ۳۵ هکتار طرح تهیه شود.
از هر جا جلوی ضرر گرفته شود منفعت است
شهردار بیرجند با اشاره به انتقادات نسبت به بارگذاری های اراضی ۴۵۰ هکتاری و اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵، با بیان اینکه از هر کجا جلوی ضرر گرفته شود منفعت است ، افزود : تپه های این منطقه تپه های استراتژیکی هستند که می توان روی آنها کاربری های دیگری تعریف کرد و ما اعلام کرده ایم که برای این اراضی پروانه ساخت صادر نخواهیم کرد .
هزینه میلیاردی برای احداث پارکینگ
جاوید با اشاره به اجرای پروژه زیباسازی خیابان جمهوری و وجود برخی زیاده خواهی ها در این محدوده ، ادامه داد : برای احداث پارکینگ خیابان جمهوری هزینه میلیاردی شده و باید مورد استفاده قرار گیرد.
از فضاهای سبز شهری بدرستی استفاده نمی شود
شهردار بیرجند هم چنین با بیان اینکه از فضاهای سبز شهری بنحو درستی استفاده نمی شود ، گفت : همه چیز در بیرجند پارک توحید شده است ولی می توان با احداث پارک خطی در مهرشهر با توجه به جمعیت ۳۰ تا ۴۰ هزار نفری و پارک جنگلی در ۴۰ هکتار با درختان ۴۰ تا ۵۰ ساله که الان به تهدید تبدیل شده بخش زیادی از انتظارات مردمی را برآورده خواهد کرد .
توسعه پارک ها نظر شهرداری نیست
وی بیان کرد: توسعه پارک ها مد نظر شهرداری نیست بلکه بدنبال کیفی سازی طی دو سال آینده هستیم. جاوید در مورد احداث فرهنگ سرای بیرجند هم گفت: من به اجرای این پروژه در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و برگزاری جشن های شهرداری اعتقاد دارم .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*