اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز در بیرجند آغاز می شود / هیچ اقدامی در استان بدون حضور رسانه و دانشگاه قرین توفیق نخواهد شد

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / اولین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت امروز در دانشگاه بیرجند برگزار می شود. رئیس این همایش دو روزه در نشستی خبری در دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در آستانه سالگرد ثبت اولین اثر طبیعی کشور یعنی کویر لوت در یونسکو هستیم، گفت: طی یک سال گذشته که پیشنهاد برگزاری همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت مطرح شد سعی کردیم تقویم زمانی را رعایت کرده تا همایش را در زمان مقرر و به موقع که بتوان در کویر لوت نیز از میهمانان میزبانی نمود برگزار کنیم. دکتر محمدرضا مجیدی افزود: غروب چهارشنبه که این همایش به پایان برسد تازه شروع کار ده ساله ما تا سال ۱۴۰۸ که سال بهره برداری از این اقدامات و پیگیری‌هاست خواهد بود.
افتتاح نمایشگاه عکس در باغ اکبریه
به گفته وی از سال قبل که طراحی برای برگزاری همایش آغاز شد. برگزاری کارگاه‌های آموزشی استارت آپ ها، تور و… را پیگیر شدیم و غروب چهارشنبه نیز اولین نمایشگاه عکس را در باغ اکبریه بیرجند افتتاح می کنیم. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از مقالات رسیده به دبیرخانه به چاپ می‌رسد و کتاب عکس بیابان لوت نیز طراحی شده است.
دکتر مجیدی با ذکر اینکه هیچ اقدامی در استان بدون حضور رسانه ها و دانشگاه قرین توفیق نخواهد شد، اظهار کرد: امیدواریم طبق برنامه، این همایش طی ۱۰ سال آینده هر دو سال یکبار در یکی از استان‌های همجوار کویرلوت برگزار شود ضمن اینکه امیدواریم در نهایت بیانیه ای جامع با هدف مدیریت بهینه بیابان لوت ارائه نماییم.
برگزاری اولین نشست تخصصی دیپلماسی اقتصادی
و تجاری در استان
وی تصریح کرد: به دلیل حضور برخی میهمانان از وزارت امور خارجه و احتمالا برخی سفرا، نشستی را در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند طراحی کرده ایم که اولین نشست تخصصی دیپلماسی اقتصادی و تجاری استان خواهد بود. وی با اشاره به اینکه همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت کارآفرینی می کند و هم در تثبیت سرمایه که در استان ما به منابع مالی محدود نمی شود و نیروی انسانی را نیز شامل می شود ایفای نقش می نماید، گفت: هدف از برگزاری این همایش نمایان شدن مسائل و مشکلات حوزه گردشگری است.
توسعه گردشگری باعث تثبیت جمعیت و اشتغال زایی است
رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این خصوص گفت: ایده برگزاری این همایش توسط دکتر مجیدی مطرح شد و دانشگاه بیرجند با همکاری میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی پیگیر آن شدند و در حقیقت بخش خصوصی و بخش دولتی دست به دست هم دادند تا بتوانیم از بیابان لوت به عنوان موهبتی الهی و طبیعی حداکثر استفاده را در راستای رونق اقتصادی منطقه داشته باشیم. دکتر احمد خامسان با اشاره به اهمیت بخش‌های کشاورزی و صنعت، از آموزش عالی به عنوان پایه اصلی تثبیت جمعیت در منطقه نام برد و افزود: توسعه صنعت گردشگری باعث می شود تا بدون نیاز به سرمایه گذاری کلان به هدف پایداری و تثبیت جمعیت و اشتغال‌زایی قابل توجه برسیم و استان ظرفیت لازم برای تحقق این مهم را دارد. وی با ذکر اینکه این همایش در برنامه‌ای ۱۰ ساله در دانشگاه های کرمان و زاهدان هم برگزار خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۶ چهارمین همایش را مجدداً در دانشگاه بیرجند برگزار نماییم و تا ۱۴۰۸ شاهد عواید این همایش ها برای مردم استان باشیم.
لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه برای برون رفت از مشکلات
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید برای برون رفت از مشکلات و هدف گذاری برای توسعه از ظرفیت اندوخته و بضاعت های علمی دانشگاه بیرجند استفاده کنند، گفت: همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه بیرجند و بیابان لوت برگزار می شود. مهندس رمضانی با ذکر اینکه از زمان ثبت جهانی کویر لوت در آثار طبیعی یونسکو خیلی از نگاه ها به این ظرفیت بی‌بدیل معطوف شد، افزود: بخش خصوصی در راستای ایجاد کمپ های گردشگری و اقامتگاه های بومگردی وارد عمل شده و سرمایه گذاری می نماید.
کاهش هزینه ها و گردشگری رقابتی
به گفته وی در استان ۴۵ اقامتگاه بوم گردی فعال داریم که ۶۰ درصد آنها در روستاهای کویری در مجاورت کویر ایجاد شده‌اند ضمن اینکه اولین کمپ کویری استان را با صرف ۸۰۰ میلیون تومان در روستای دهسلم راه اندازی کردیم که به بخش خصوصی واگذار شده است و در کویر سه قلعه نیز برای تأمین آب و برق و راه‌های دسترسی اقدام کردیم. وی از صرف ۲۰۰ میلیون تومان برای برقرسانی به کویر همت آباد خبر داد و با بیان اینکه عملیات برق رسانی در دست اجرا می باشد، تصریح کرد: در استان باید به دنبال کاهش هزینه های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری با هدف ارائه خدمات بهتر از سوی سرمایه گذاران و نیز رقابت‌پذیر کردن هزینه های گردشگری باشیم که این مهم با توجه به زیرساخت های حمل و نقل محقق می‌شود.
حضور میهمانان کشوری فرصتی برای مدیران استان
قائم مقام رئیس اولین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت نیز گفت: با توجه به حضور میهمانان کشوری در این همایش فرصت برای استفاده مدیران استان برای پیگیری مسائل و مشکلات وجود دارد.
دکتر بخشی ادامه داد: حضور دستیار و مشاور وزیر امور خارجه، مدیرکل غرب آسیا، رئیس اتاق بازرگانی کشور و… فرصتی مغتنم برای مدیران استان می باشد تا برخی مسائل استان از این طریق پیگیری شود.
استفاده از موهبت کویرلوت نیازمند تغییر ذهنیت هاست
دکتر بخشی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده و استفاده از یک منبع طبیعی نیازمند تأمین برخی زیرساخت هاست، افزود: از همکاری اتاق بازرگانی، میراث فرهنگی، کویرتایر، منطقه ویژه اقتصادی، دانشگاه های پیام نور و صنعتی و تمامی همکاران در برگزاری این همایش قدردانی می‌کنیم اما واقعیت این است که برای برگزاری هر همایش در استان با نبود زیرساخت‌ها روبرو هستیم و به لحاظ نبود همین زیرساخت‌ها استان را گران اداره می‌کنیم.
وی با ذکر اینکه برای استفاده از موهبت کویر لوت در استان باید ذهنیت برخی از دوستان تغییر یابد، اضافه کرد: تا کی قرار است حرف از پروژه راه آهن استان بزنیم؟! آیا جاده های اصلی ما شرایط لازم را دارد؟ صدا و سیما و ائمه جمعه ما چقدر برای معرفی ظرفیت‌های استان تبلیغ کرده اند؟ ما انجام پرواز توسعه استان را چند سال پیش شاهد بودیم اما در ادامه هزار و یک مشکل پیش آمد.
ارسال ۱۳۵ مقاله از کشورهای مختلف و سراسر کشور
به دبیرخانه همایش
دبیر همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت هم گفت: بیش از ۱۳۵ مقاله از کشورهای استرالیا، ازبکستان، هند، ترکیه، ایتالیا و سراسر کشور به دبیرخانه همایش رسیده است و رخدادهای دیگری نیز در کنار همایش به عنوان مکمل پیش‌بینی شده است. دکتر اسکندری افزود: صبح چهارشنبه (امروز) مراسم افتتاحیه همایش را در دانشگاه بیرجند داریم و سپس ۳ پنل اصلی سخنرانی برگزار می‌شود که مهمترین آن پنل اقتصاد گردشگری و تأثیر آن بر روی جوامع محلی خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*