اخبار علمی

خواص چای ترش در کاهش وزن و تنظیم فشارخون

چای ترش یک گیاه دارویی است که می تواند به برخی مشکلات سلامت نظیر عفونت های باکتریایی، تب و حتی کنترل فشارخون کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این گیاه دارویی دارای صدها گونه است که براساس زیستگاه و آب و هوا متفاوت است. متداول‌ترین نوع آن که برای آماده سازی چای از آن استفاده می‌شود Hibiscus sabdariffa نام دارد.

چای ترش منبع غنی آنتی اکسیدان های است که از سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین با تجزیه چربی‌های درون بدن به عملکرد مناسب کبد در طولانی مدت کمک می‌کند. در ادامه به برخی فواید این گیاه دارویی اشاره می‌شود.

تنظیم فشارخون: نوشیدن چای ترش به کاهش هر دو نوع فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کمک می‌کند. مطالعات نشان داده اند نوشیدن چای ترش موجب پایین آمدن فشارخون سیستولیک تا ۷٫۵۸ mmHg و فشارخون دیاستولیک تا ۳٫۵۳ mmHg می‌شود.

دفع عفونت‌های باکتریایی: باکتری‌ها میکروارگانیزم های هستند که می‌توانند موجب بروز برخی عفونت‌ها نظیر ذات الریهیا برونشیت شوند. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه دارویی به دوری بدن از عفونت باکتریایی کمک می‌کند.

کمک به کاهش وزن: نوشیدن منظم چای ترش می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. برخی مطالعات نشان داده اند که افراد دارای اضافه وزن بعد از ۱۲ هفته مصرف عصاره چای ترش، شاهد کاهش وزن و چربی بدن شأن بودند.

پیشگیری از سرطان: این گیاه دارویی حاوی پلی فنول ها، ترکیبات معروف به خاطر داشتن خواص ضدسرطانی، است. در برخی مطالعات هم نشان داده شده است که عصاره چای ترش می‌تواند موجب اختلال در رشد سلولی شود.

تولید جنین کامل انسان از سلول‌های بنیادی پوست

تهران- ایرنا- محققان روشی برای تبدیل سلول‌های پوست به سه نوع سلول بنیادی اصلی کشف کرده‌اند که زمینه را برای تولید جنین‌های کامل از سلول‌های پوست هموار می‌سازد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این تحقیق که بر روی سلول‌های پوست موش صورت گرفت پیامدهای قابل‌ملاحظه‌ای برای مدل‌سازی بیماری‌های جنینی و اختلالات جفتی دارد؛ همچنین این تحقیق زمینه را برای تولید جنین‌های کامل از سلول‌های پوست فراهم می‌کند.
پژوهشگران در این تحقیق موفق به کشف مجموعه‌ای از ژن‌ها شدند که می‌توانند سلول‌های پوست موش را به سه نوع سلولی تبدیل کنند که جنین اولیه را از قبیل خود جنین، جفت و بافت‌های جنینی مانند بند ناف تولید می‌سازند.
این تحقیق نشان می‌دهد که در آینده می‌توان بدون نیاز به اسپرم و تخمک از سلول‌های پوست انسان، جنین انسان تولید کرد

بازماندگان سرطان با ریسک متاستاز مغز روبرو هستند

محققان دریافتند سالمندانی که از سرطان سینه، سرطان ریه و ملانوما (سرطان پوست) زنده مانده اند با ریسک بیشتر ابتلا به متاستاز مغز در آینده روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، متاستاز به معنی انتقال سلول‌های سرطانی به مناطق دور از تومور اولیه است. متاستاز مغز سرطانی است که از سایر بخش‌های بدن به مغز انتقال می‌یابد و از اینرو تومور مغزی ثانویه تلقی می‌شود.

زمانیکه درمان سرطان اولیه انجام می‌شود و بیمار جان سالم به در می‌برد، بررسی سرطان‌های ثانویه، از جمله متاستازمغز، بسیار مهم است.

به گفته محققان، با افزایش روند پیری در جمعیت، متاستاز مغز هم در حال افزایش است، اگرچه گاهی اوقات متاستازتا سال‌ها بعد از تشخیص سرطان اولیه روی نمی‌دهد.

نتایج این مطالعه می‌تواند به متخصصان در فهم بهتر ریسک بیماران در معرض متاستاز مغز کمک کند و بر غربالگری و شیوه‌های کنترل و نظارت بهتر تأثیر داشته باشد.

تشخیص متاستاز مغز از طریق روش MRI امکان پذیر است. تشخیص زودهنگام متاستاز مغز می‌تواند امکان درمان زودتر را برای بیمار فراهم سازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*