اخبار علمی

توصیه‌های دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به روزه‌داران

ماه رمضان

با شروع ماه مبارک رمضان و مصادف شدن آن با آغاز روزهای گرم سال، بیشتر افراد تمایل دارند تا بدانند رعایت چه اصولی باعث کمتر شدن حس تشنگی و گرسنگی در طول روز می‌شود. در این بین دغدغه برخی افراد نیز توجه به توصیه‌های طب ایرانی است.

دکتر محمود خدادوست – مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بهترین نوع تغذیه در این ماه تغذیه‌ای است که از پرخوری در آن جلوگیری شده و مصرف میوه و سبزیجات در آن فراموش نشود، گفت: به دلیل فاصله زمانی کمی که بین افطار تا سحر وجود دارد، به شدت توصیه می‌شود تا افطاری سبک‌تر و سحری کامل‌تر مصرف شود.

وی افزود: توصیه به عدم پرخوری در افطار از آن جهت اهمیت دارد تا افراد در مدت زمانی که تا قبل از خواب باقی است از میوه‌ها استفاده کنند. مصرف میوه و سبزیجات یکی از راه‌های جلوگیری از یبوست در این ماه است. همچنین برای افرادی که تنها مصرف میوه و سبزیجات باعث مبتلا نشدن به یبوست نمی‌شود، توصیه می‌کنیم تا قبل از خوردن سحری دو قاشق غذاخوری خاکشیر به همراه یک لیوان آب گرم میل کنند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، عدم مصرف سبزیجات خام در وعده سحری و پرهیز از خوردن غذاهای تند و شور را از عوامل مهم جلوگیری از تشنه شدن در این ماه دانست و افزود: همچنین مصرف عرق کاسنی و شاه‌تره تأثیر زیادی در عدم احساس تشنگی دارد.

خدادوست در پایان گفت: از آنجا که مصرف نکردن مواد غذایی در طول روز می‌تواند سبب بی‌حالی افراد شود، حتماً از استراحت در طول روز غافل نشوند.

مشکلی که اقایان نباید نادیده بگیرند

دشواری در بلع یا به اصطلاح پزشکی دیسفاژی نشانه ای است که مردان هیچگاه نباید آن را نادیده بگیرند؛ دشواری در بلع از علائم بازگشت اسید معده به مری است و می تواند از یک بیماری آلرژیک یا سرطان مری ناشی شود، از این رو، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ابتلا به بازگشت اسید مزمن می تواند منطجر به بروز تغییرات پیش سرطانی در مری شود که این شرایط به نام مری بارت (Barrett’s Esophagus) شناخته می شود. درمان بازگشت اسید معده ممکن است به پیشگیری از مری بارت و سرطان مری کمک کند و مراجعه به موقع تاثیری چشم گیر بر کنترل آن دارد.

دور زولبیا و بامیه را در وعده افطار خط بکشید/مشکل بلع در آقایان خبر از بروز این بیماری می‌دهد/ تاثیر خواب بر اضطراب‌های روزمره

خطرات ناشی از کم‌خوابی

اگرچه ممکن است تصور کنید نداشتن وقت کافی برای انجام کارهایتان دلیل خوبی برای کم‌خوابی است اما واقعیت این است که خواب کافی برای حفظ سلامت روانی شما و تحت کنترل داشتن آن اهمیت بسیاری دارد.

کمبود خواب یکی از مهم ترین محرک های اضطراب محسوب می‌شود، با توجه به تحقیقات صورت گرفته خواب ناکافی می تواند واکنش های مقدماتی مغز را تقویت کرده و سطوح اضطراب کلی را بالا ببرد.

دور زولبیا و بامیه را در وعده افطار خط بکشید/مشکل بلع در آقایان خبر از بروز این بیماری می‌دهد/ تاثیر خواب بر اضطراب‌های روزمره

ناثیر تابش‌های یونیزه بر فشار خون

محققان برای اولین بار تاثیر تابش‌های یونیزه با دوز کم بر فشار خون مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش‌های با دوز متوسط و کم هسته‌ای، منجر به افزایش فشار خون می‌شود.

در این بررسی که بر روی شمار زیادی از کارکنان نیروگاه‌های هسته ای انجام شد؛ مشخص شد قرار گرفتن طولانی مدت حتی در برابر تابش‌های با دوز متوسط و کم منجر به افزایش فشار خون می‌شود. مطالعات قبلی تاثیر دوزهای بالای تابش و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و مرگ ناشی از آن را ثابت کرده بود و حالا مشخص شد حتی دوز متوسط و کم نیز، بر فشار خون و از آن طریق سلامت سیستم قلب و عروق اثرگذار است.

دور زولبیا و بامیه را در وعده افطار خط بکشید/مشکل بلع در آقایان خبر از بروز این بیماری می‌دهد/ تاثیر خواب بر اضطراب‌های روزمره

طبیعی بودن خرخر‌ شبانه باوری غلط است

خر خر کردن در هنگام خواب مشکلات زیادی ایجاد می‌کند؛ متخصصان بیان می‌کنند خرخر ممکن است به برونشیت مزمن منجر شود و در برخی موارد نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد؛ مشکلی که به آن آپنه خواب یا قطع تنفس هنگام خواب می‌گویند‎. ‌‏ اگر دیگران می‌گویند خر خر می‌کنید و وقتی از خواب بیدار می‌شوید باز هم احساس خستگی می‌کنید یا در طول روز هم خواب آلوده‌اید به احتمال زیاد دچار آپنه خواب هستید. در این حالت بافت گلو، مسیر هوا را بسته و جلوی نفس کشیدن را می‌گیرد‎. ‌‏ باید بدانید اگر این بیماری درمان نشود در معرض مشکلات قلبی و بیماری‌های دیگر قرار می‌گیرید‎.
دور زولبیا و بامیه را در وعده افطار خط بکشید/مشکل بلع در آقایان خبر از بروز این بیماری می‌دهد/ تاثیر خواب بر اضطراب‌های روزمره
اختلال در ریتم شبانه روزی بدن موجب رشد تومور سرطانی می شود

طبق نتایج یک مطالعه جدید، اختلال در ریتم شبانه روزی عادی بدن می تواند موجب تحریک به رشد تومور و توقف تاثیر داروی مقابله با تومور شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اختلال در ریتم شبانه روزی بدن به دلیل سفرهای هوایی، کارهای شیفتی یا اختلال در خواب، فاکتور پرخطر ابتلاء به برخی انواع سرطان‌ها هستند، اما مکانیسم آن همچنان ناشناخته باقی مانده است.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا از هورمون دگزامتازون برای ریتم‌های روزانه مزمن در سلول‌های کشت شده در محیط آزمایشگاه استفاده کردند و دریافتند این هورمون موجب تغییر در تجلی چندین ژن، بخصوص ژن‌های دخیل در تنظیم چرخه سلولی شد.

اختلال در ریتم شبانه روزی موجب افزایش تکثیر سلول و تقسیم سلولی شد که ارتباط محکمی با تومور دارد. در بسیاری از درمان‌های سرطان، توقف پیشروی از طریق چرخه سلولی پیگیری می‌شود.

محققان دریافتند توانایی یک دارو در مقابله با تومور براساس زمان روز فرق می‌کند.

به گفته محققان، درمان در صبح به مراتب مؤثرتر از درمان در شب است و زمانیکه ریتم شبانه روزی بدن دچار اختلال شود، کارآیی آن در سلول‌های کاهش می‌یابد.

طبیعت و خواص درمانی سعد کوفی

طبیعت گیاه دارویی سعد کوفی خشک و به‌نسبت گرم است. برخی از مهمترین خواص درمانی این گیاه عبارتند از:

در طب چینی از جوشانده این گیاه به عنوان مدر و برای درمان اختلالات کبدی، زردی و کاهش تب در مالاریا استفاده می‌شود.



از خواص سعد کوفی تسکین سر درد، سرگیجه و میگرن است و مصرف آن خاصیت مسکن و آرامبخش دارد.

سعد کوفی دارویی موثر برای درمان روماتیسم است.

بررسی خواص و مضرات سعد کوفی / از رفع مو‌های زائد تا تقویت حافظه

سعد برای درمان انواع مشکلات رحمی مانند بند آمدن بی موقع عادت ماهانه و عادت ماهیانه با خونریزی خیلی شدید و همچنین برای رفع ناراحتی‌های زایمان مصرف می‌شود.

از مهمترین خواص سعد کوفی کمک به تقویت حافظه است؛ در حدیثی از حضرت علی (ع) در باره این گیاه آمده است: کسی که کمی زعفران خالص و کمی سعد کوفی را با مقداری عسل مخلوط کند و روزانه ۲ مثقال از آن را بنوشد آنقدر حافظه اش قوی خواهد شد که بیم آن می‌رود که ساحر شود.

استفاده از گیاه سعد برای رفع مو‌های زائد بدن مفید است و به هر قسمتی از بدن مالیده شود، مو‌های آن قسمت میریزد.

گیاه سعد کوفی برای درمان سرماخوردگی و سرفه مفید است.

استفاده از سعد کوفی برای رفع بوی بد دهان، تقویت دندان و لثه‌ها و سفت کردن لثه‌ها مفید است.



اگر از جوشانده آن به صورت قطره در گوش چکانیده شود برای رفع سنگینی شنوایی مفید است.

مصرف سعد کوفی در افزایش نیروی جنسی تاثیر دارد و نوعی محرک جنسی محسوب می‌شود.

از خواص سعد کوفی کمک به درمان و رفع برخی ناراحتی‌های دستگاه گوارش است. مصرف این گیاه برای زخم معده، رفع سوء هاضمه، سوزش معده، نفخ، تهوع و درد شکم مفید است.

مضرات سعد کوفی (موارد احتیاطی و منع مصرف)

با وجود گسترده بودن خواص سعد کوفی، زیاده روی در مصرف آن و خوردن مداوم این گیاه، مضر است و موجب ایجاد اختلال در خون می‌شود‌، همچنین باعث خشکی کلیه‌ها خواهد شد و اسپرم آب منی را به شدت غلیظ و سفت می‌کند.

به طور کلی استفاده دارویی از گونه‌های مختلف سعد باید حتما با تجویز متخصص طب سنتی و بر اساس شرایط بیمار باشد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*