اخبار علمی

افزایش حجم توده عضلانی با تزریق سلول

تهران- ایرنا- مطالعات نشان می‌دهد تزریق نوعی سلول به عضلات تحلیل رفته بر اثر بیماری یا عدم تحرک، در بازیابی حجم توده عضلانی موثر است. این روش برای افزیش توده عضلات در سالمندان و بیمارانی که از ضعف عضلات رنج می‌برند موثر است.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، عضلات افرادی که بر اثر بیماری یا به صورت ژنتیکی معلول هستند یا تحرک ندارند، به مرور تحلیل می‌رود. این معضل در بیماران مبتلا به دیابت نیز کم و بیش دیده می‌شود.
محققان دانشگاه ایلینوی برای حل این مشکل، سلول‌های شناخته‌ شده‌ای را به ماهیچه مدل‌های حیوانی تزریق کردند. این سلول‌ها در رشد رگ‌های خونی موثرند و قادرند توده عضلانی از دست رفته بر اثر عدم تحرک را بازیابی کنند.
این سلول‌ها pericytes نام دارند و علاوه بر تحریک رشد رگ‌های خونی، در انبساط بافت‌های سراسر بدن نیز نقش دارند.
محققان این سلول‌ها را به عضلات موش‌های مبتلا به تحلیل عضله تزریق کردند و پس از دو هفته بهبود قابل توجهی در تراکم و حجم عضله موش‌ها دیده شد و به راحتی قادر به تحرک و فعالیت بودند. آزمایش‌ها نشان داد علاوه بر افزایش تراکم عضله، رگ‌های خونی نیز رشد بهتری داشته اند و به طور کلی نتیجه کاملا رضایتبخش بوده است.
مطالعات نشان می‌دهد میزان سلول‌ها pericytes در عضلات بی تحرک به مرور کاهش می‌یابد و به همین دلیل تزریق این سلول‌ها در بهبود و افزایش توده عضلانی موثر است.
به مرور زمان و با افزایش سن، حجم و قدرت عضلات کاهش می یابد. استحکام عضلات یکی از مهمترین نشانه‌های بدن سالم است. با تضعیف عضلات، اندام‌های داخلی بدن و به ویژه استخوان ها آسیب پذیر می‌شوند. محققان معتقدند این روش گزینه مناسبی برای افزایش حجم توده عضلانی در بیماران است

تولید آنتی‌بیوتیک ضدسرطان

سرطان

گروه متخصصان ژاپنی و انگلیسی ماده‌ای موسوم به “کدارسیدین” (Kedarcidin) را در شرایط آزمایشگاهی ساخته‌اند که می‌تواند به طور ثمربخش با سلول‌های سرطانی و در عین حال با باکتری‌های مقاوم به دارو مبارزه کند.

به گزارش ایسنا، مطالعه روی آنتی بیوتنیک ضد غدد سرطانی ۲۰ سال طول کشیده است و اکنون برای اولین بار آن را در آزمایشگاه تولید کرده‌اند.

متخصصان تاکید دارند که این رویداد، آغازگر عصر جدیدی در تولید داروهای ضد سرطانی است.

کدارسیدین برای اولین بار ۳۰ سال قبل توسط یک شرکت داروسازی در خاک هند کشف شد.

پژوهشگران علوم پزشکی می‌گویند که خاک، منبع طبیعی همه آنتی‌بیوتیک‌های ساخته شده در نیمه دوم قرن بیستم میلادی است اما داروی تمام و کمال را فقط با کمک سنتز شیمیایی در آزمایشگاه می‌توان به دست آورد.

کدارسیدین یک ماده قوی بیولوژیک است که می تواند دی ان ای سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

به گزارش اسپوتنیک، این ماده دارای ساختار بغرنجی است و به این دلیل پژوهشگران در عرض یک مدت طولانی برای ساخت مصنوعی آن در شرایط آزمایشگاهی فعالیت می‌کردند و اکنون متخصصان علوم پزشکیِ ژاپن و انگلیس توانسته‌اند این ترکیب را تولید کنند که برای استفاده در روند درمان سرطان نیاز به آزمایش‌ها و بررسی‌های بعدی دارد.

ماست خور‌ها کم‌تر در معرض فشار خون قرار می‌گیرند

تحقیقات جدید ارائه شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد، زنانی که ماست را به طور منظم در برنامه غذایی خود می‌گنجانند، فشار خون پایین‌تری دارند؛ کاهش فشار خون موثرترین عامل در کنترل احتمال سکته مغزی و حمله قلبی است و از این رو محققان بر رژیم غذایی DASH برای درمان فشار خون بالا تاکید کرده اند.
رژیم غذایی DASH یک رویکرد مادام العمر برای مصرف غذای سالم است که تمرکز عمده آن روی پیشگیری و درمان فشار خون بالاست؛ این برنامه غذایی افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می‌کند و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم گنجانده شده است. این رژیم احتمال بروز انواع سرطان، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، نارسایی قلبی، سنگ کلیه و دیابت را کاهش می‌دهد و یک راه موثر برای کاهش وزن است.

رژیمی برای دوری از بیماری‌های غیر واگیر/ مصرف وییتامین C تاثیری بر درمان سرما خوردگی ندارد/ با مصرف آجیل از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید/
خواص شگفت‌انگیز تره‌فرنگی

از فواید تره‌فرنگی برای سلامت بدن می‌توان به مواردی، چون بهبود سلامت چشم‌ها، جلوگیری از آب‌مروارید، سلامت و پاکسازی پوست، حمایت از سلامت قلب و عروق، کاهش فشارخون، پیشگیری از کم‌خونی، تسکین التهاب، بهبود سلامت استخوان، حمایت از عملکرد کلیه، کنترل دیابت نوع ۲، پیشگیری از سرطان، کمک به کاهش وزن و بهبود هضم اشاره کرد.

تره فرنگی‌ گیاهی مقاوم است که به‌سادگی رشد می‌کند؛ سبزی سخت و ترد که تنها قسمت خوراکی ساقه آن قابل مصرف است؛ منبعی خوب از زاگزانتین و لوتیئن که از بافت‌های حساس چشم در برابر نور مضر UV و بروز آب‌مروارید محافظت می‌کند، تره فرنگی سرشار از ویتامین k، ویتامین C، غنی از کربوهیدرات‌های پرِبیوتیک و غنی از ویتامین A است.

رژیمی برای دوری از بیماری‌های غیر واگیر/ مصرف وییتامین C تاثیری بر درمان سرما خوردگی ندارد/ با مصرف آجیل از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید/

تاثیر شگفت‌انگیز آجیل خام بر سلامت قلب و عروق

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهند که آجیل‌ها دارای خواصی هستند که از قلب در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند؛ آجیل‌های بدون پوستی که پردازش نشده اند، ممکن است به عنوان کپسول‌های طبیعی برای سلامت شناخته شده باشند و به راحتی می‌توانند در هر رژیم غذایی برای افزایش سلامت قلب جای بگیرند. بیماری‌های قلبی عروقی اغلب باعث کاهش جریان خون به قلب، مغز و سایر اعضای بدن می‌شود که در نهایت انسداد شریان‌ها و رگ‌ها را به همراه دارد.
این تحقیقات نشان می‌دهد نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم آجیل خام مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به مقداری چشم‌گیر کاهش می‌دهند؛ این مطالعه بر روی مصرف آجیل خام و فرآوری نشده متمرکز شده است، که بسیار با آجیل‌های تفت داده شده با نمک بالا متفاوت هستند.

رژیمی برای دوری از بیماری‌های غیر واگیر/ مصرف وییتامین C تاثیری بر درمان سرما خوردگی ندارد/ با مصرف آجیل از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید/
افزایش ریسک ابتلا به سرطان با افراط در مصرف آنتی‌اکسیدان‌

استفاده بیش از حد آنتی‌اکسیدان می‌تواند خطر بعضی از سرطان‌ها را افزایش دهد. ویتامین‌های A، C و E آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شوند. این ویتامین‌ها می‌توانند از خانم‌ها در مقابل سرطان محافظت کنند، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر در مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها زیاده‌روی شود ضرر‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت.
از ویتامین C بگذرید، این مکمل در غلبه بر سرماخوردگی هیچ تاثیری ندارد به جای آن می‌توانید مرکبات بخورید، تحقیقات بسیاری نشان داده است که ویتامین C تاثیری برای پیشگیری از سرماخوردگی ندارد. علاوه بر این، دوز‌های ۲۰۰۰ میلی‌گرمی این ماده می‌تواند خطر سنگ کلیه را افزایش دهد؛ بنابراین به جای مصرف قرص، ویتامین C مورد نیاز بدن‌تان را از میوه‌ها بگیرید؛ برای مثال توت‌فرنگی و مرکبات سرشار از این ماده غذایی هستند.
به جای استفاده از ویتامین B ۳ ماهی قزل آلا، تن یا چغندر بخورید؛ سال‌هاست که مصرف ویتامین B ۳ برای پیشگیری از هر بیماری از آلزایمر گرفته تا ناراحتی قلبی تشویق می‌شود؛ اما پژوهش‌های جدید همه افرار خصوصا خانم‌ها را از مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی باز می‌دارند.
تاثیر ویتامین C بر سرماخوردگی/ با مصرف آجیل از بیماری‌های قلبی در امان بمانید/ ماست بخورید تا فشار خونتان آمپر نچسباند

بهترین روغن‌ها برای مصرف روزانه

وی درباره بهترین روغن برای مصرف روزانه گفت: بهترین منبع برای چربی مفید روغن زیتون است و بعد از آن می‌توانید از منابع دیگری مثل روغن کانولا، روغن سویا، روغن آفتابگردان و غیره بهره ببرید؛ اما روغن های جامد باید به طور کلی کنار گذاشته شوند؛ اگر قصد کاهش وزن دارید روغن‌های حیوانی را هم فراموش کنید اما کسانی که در وزن ایده آلشان قرار دارند می‌توانند از روغن های حیوانی هم استفاده کنند.

رحمانی با تاکید بر اینکه کمتر از ۷ درصد از انرژی بدن ما از طریق روغن‌ها تامین می‌شود، گفت: خواه ناخواه مقداری چربی حیوانی در رژیم غذایی ما وجود دارد برای مثال  حتی خالص‌ترین قسمت گوشت که هیچ گونه چربی در آن وجود ندارد از ۴ درصد چربی برخوردار است؛ لبنیات‌های کم چرب هم مقداری چربی دارند اصطلاحا به این چربی‌ها، چربی‌های اشباع گفته می‌شود که ورود بیش از حد آن به بدن می تواند مشکل ساز باشد.

محبی

این متخصص تغذیه تشریح کرد: بدن انسان به طور کلی می‌تواند چربی‌های اشباع را بسازد پس نیازی به دریافت این موارد از منابع خارجی ندارد تمامی مواد مثل تخم مرغ، گوشت، لبنیات و غیره مقداری چربی اشباع در خود دارند.

وی تصریح کرد: اسیدهای چرب امگا۶  و امگا ۹ در اغلب روغن‌ها وجود دارد اما نیاز اصلی بدن ما اسید چرب امگا ۳ است که کمتر در مواد غذایی یافت می‌شود؛ یکی از بهترین منابع تامین آن اسید چرب روغن زیتون است و همیین امر باعث می‌شود روغن زیتون در راس روغن‌های پیشنهاد شده برای مصرف قرار بگیرد.

رحمانی یادآوری کرد: گاهی برخی افراد غیرمتخصص روغن کنجد را برای مصرف روزمره پیشنهاد می کنند در حالی که از نظر تامین اسید چرب امگا ۳ که عامل اصلی برای انتخاب روغن است روغن زیتون در اولویت روغن‌های مصرفی قرار می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*