آخرین خبر :

اخبار علمی

حتی کمی ورزش هم به جوان ماندن مغز کمک می کند

آلزایمر و زوال عقل جزو لاینفک پیری نیستند و نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد حتی کمی ورزش هم می تواند به پیشگیری از این مشکلات مغزی کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه بوستون دریافتند هر یک ساعت ورزش سبک در هفته ریسک پیری مغز را حدود یک سال کاهش می‌دهد.

«نیکول اسپارتانو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این مطالعه بر رابطه بین انجام فعالیت فیزیکی سبک و حفظ ساختار مغز تاکید دارد.»

وی در ادامه تاکید می‌کند: «ما هنوز نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که فعالیت فیزیکی عامل داشتن ساختار مغزی بهتر در افراد است.»

اگرچه هنوز مشخص نیست که چه میزان ورزش برای حفظ سلامت و جوانی مغز مفید است، اما این مطالعه بیان می‌کند که کمتر از آن میزانی که تصور می‌شود می‌تواند مفید باشد.

برای این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های مربوط به بیش از ۲۳۰۰ مرد و زن با میانگین سنی ۵۳ سال را بررسی کردند. به هر یک از این افراد دستگاهی برای اندازه گیری فعالیت فیزیکی شأن متصل بود.

طبق «دستورالعمل فعالیت فیزیکی ۲۰۱۸ آمریکا»، هر میزان فعالیت بهتر از عدم تحرک است و بیش از ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در هفته می‌تواند بیشترین فایده را برای سلامت داشته باشد.

حال تیم تحقیق دریافته است به ازای هر یک ساعت اضافی ورزش با شدت سبک، اندازه مغز بزرگ‌تر می‌شود که نشاندهنده حدود یک سال پیری کمتر مغز است.

یافته‌ها نشان داد افرادی که ۱۰ هزار گام یا بیشتر در روز قدم برمی دارند در مقایسه با افراد دارای گام‌های کمتر از ۵۰۰۰ قدم، حجم مغزشان بزرگ‌تر بود.

طبق گزارش محققان، افراد دارای تحرک فیزیکی بیشتر با احتمال کمتر ابتلاء به انواع مشکلات سلامت نظیر بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها نیز روبرو هستند. همچنین سبک زندگی سالم می‌تواند توضیح دهنده روند پیری سالم مغز باشد.

یک داروساز و متخصص طب سنتی گفت: مصرف پودر دانه شنبلیله و دیگر گیاهان دارویی از بهترین روش‌های کنترل قند خون است.

روجا رحیمی داروساز و متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره گیاهان موثر بر کنترل قند خون اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گیاهان متعددی می‌توانند بر کنترل قند خون موثر باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به دانه شنبلیله اشاره کرد؛ تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف این گیاه بر کنترل قند خون موثر است.

وی بیان کرد: توجه داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت و کسانی که داروی کنترل قند خون مصرف می‌کنند به هیچ عنوان نباید خودسرانه به سراغ مصرف این گیاهان برود؛ استفاده بیش از حد این گیاهان می‌تواند کاهش شدید قند خون را به همراه داشته باشد؛ همانطور که بالا بودن قند خون  خطرناک است کاهش ناگهانی قند خون هم عوارض زیادی به دنبال دارد.

محبی/
رحیمی افزود: اگر قصد استفاده از گیاهان دارویی برای کنترل قند خون را دارید بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید و تحت نظر پزشک طب سنتی این کار را انجام دهید تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود.


این داروساز و متخصص طب سنتی تصریح کرد: کسانی که قند خون آن‌ها به مرز دیابت نرسیده اما قصد کنترل آن با گیاهان دارویی را دارند می‌توانند با مصرف پودر دانه شنبلیله به اندازه یک تا ۲ قاشق چای خوری، قند خون خود را کنترل کنند.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل موثر بر کاهش قند خون می‌توان به استفاده از دانه‌های اسفرزه اشاره کرد؛ دانه‌های این گیاه علاوه بر اینکه ملین طبع هستند خاصیت کنترل قند و چربی را هم دارند؛ برای مصرف این دانه‌ها بهتر است آن‌ها را نیم ساعت در نصف لیوان آب سرد خیس و بعد از اضافه کردن آب گرم و پر شدن لیوان از آن استفاده کنید.

محبی/

رحیمی گفت: برگ گزنه هم از جمله گیاهانی است که می‌تواند در آش یا خشک شده به صورت پودر و حتی عرق گیاه مورد استفاده قرار بگیرد؛ مصرف منظم تخم گشنیز هم می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند؛ بهتر است یک قشق چای خوری پودر دانه گشنیز را بعد از غذا برای کاهش قند خون مصرف کنید.

این داروساز و متخصص طب سنتی تاکید کرد: راهکار‌های ذکر شده صرفا برای کسانی است که قصد کنترل قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت را دارند، اما برای کسانی که به مرز دیابت رسیده‌اند و داروی کاهش قند خون مصرف می‌کنند می‌تواند خطرناک باشد، پس باز هم تاکید می‌شود اگر قصد استفاده از طب مکمل را دارید تحت نظر پزشک متخصص و با نظارت یک متخصص طب سنتی اقدام به مصرف این گیاهان دارویی کنید.

خطرات دریافت فیبر بیش از حد مجاز

رحمانی ادامه داد: وجود بیش از حد فیبر در بدن مانع از جذب ریز مغذی‌هایی مثل آهن، روی و ویتامین‌ها می‌شود که از جمله مواد مهم و ضروری برای سلامت بدن هستند؛ فیبر‌ها تنها چربی‌ها را به خود جذب نمی‌کنند پس وجود فیبر مازاد مانع از جذب مواد ضروری برای بدنتان می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه بهترین راه برای کنترل چربی، کاهش ورود چربی به بدن است، گفت: کسانی که قصد گیاه‌خوار شدن را دارند باید تلاش کنند تا بالانس مواد غذایی مصرفی آن‌ها رعایت شود؛ این افراد اغلب منابع پروتئینی خود را از حبوبات تامین می‌کنند که علاوه بر سایر مواد مغذی دارای مقادیری فیبر است.

محبی/
وی تاکید کرد: رژیم گیاهخواران باید حاوی مقدار متناسبی از مواد غذایی مثل فیبر‌ها باشد چرا که در غیر این صورت فرد دچار اختلالات تغذیه‌ای می‌شود؛ به طور کلی همه افراد باید رژیم غذایی سالم، متعادل و متناسب داشته باشند و از غذا‌های متنوعی در زندگی روزمره استفاده کنند؛ رژیم نا‌متناسب و نا‌متعادل کمبود‌ها و مشکلات تغذیه‌ای را به همراه دارد.

رحمانی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه شاهد هستیم که افراد به جای کنترل تغذیه به دنبال راهکار‌های نا‌مناسبی برای کاهش وزن و چربی دریافتی هستند، برای مثال برخی از افراد با مصرف سرکه و آبغوره بعد از غذا قصد دارند از جذب چربی جلوگیری کنند؛ این درحالی است که شاید این مواد قادر به آسان شدن فرایند هضم باشند اما تاثیری بر کاهش چربی دریافتی ندارند، بهتر است به جای به کارگیری رفتار‌های نامناسب و بدون ریشه علمی؛ با‌مصرف غذا‌های مناسب و سالم از ایجاد اضافه وزن و مشکلات تغذیه‌ای جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*