اخبار علمی

عادتی مفید برای داشتن عمر طولانی‌

ورزش و رژیم غذایی سالم از جمله ارکان کلیدی حفظ سلامت بدن محسوب می‌شوند، اما نباید اختصاص زمان برای کسب آرامش و دوری از استرس را فراموش کنید؛ مدیریت استرس می‌تواند به حفظ عملکرد مطلوب و درست سیستم ایمنی، دستگاه گوارش و خواب بهتر کمک کند. خوشبختانه نیازی نیست تا برای کسب آرامش حتما در کلاس یوگا شرکت کنید زیرا تمرینات تنفس عمیق نیز گزینه‌ای راحت و ساده برای کاهش تنش و استرس در بدن هستند.

به یاد داشته باشید حتی فعالیتی به سادگی انجام حرکات کششی می‌تواند تفاوت قابل توجهی در سلامت کلی شما ایجاد کند؛ شما می‌توانید روز خود را با انجام حرکات کششی به مدت ۱۰ دقیقه آغاز کنید, پس از چند ساعت خواب شبانه و عدم تحرک که سفتی و خشکی بدن را در پی دارد، انجام حرکات کششی می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

با این ماده غذایی سلامت استخوان‌هایتان را تضمین کنید/ خوراکی‌هایی برای مبارزه با التهاب بدن/ خوردن توت فرنگی را در بهار فراموش نکنید

اهمیت جذب پروتئین بر حفظ سلامت استخوان‌ها

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد، مصرف کافی پروتئین و جذب مقدار مناسبی از کلسیم برای رشد مطلوب استخوان‌ها در کودکان و حفظ سلامت استخوان‌ها در تمامی سنین مهم است؛ تحقیقات انجام شده به این فرضیه که مصرف زیاد پروتئین موجب افزایش اسید می‌شود و به سلامت استخوان‌ها آسیب می‌رساند، پایان می‌دهد؛ وجود بیش از اندازه پروتئین باعث ایجاد اختلال نمی‌شود، بلکه کمبود پروتئین در بدن  خطرناک است.
رژیم غذایی متعادل همراه با مصرف کافی پروتئین، بدون توجه به منبع حیوانی یا گیاهی آن، برای سلامت استخوان‌ها مفید است؛ این مسئله به خصوص برای سالمندان مبتلا به پوکی استخوان و افراد دچار سوءتغذیه ناشی از بیماری‌های حاد یا مزمن یا در حال بهبودی از آسیب و صدمه استخوانی بسیار حائز اهمیت است.

با این ماده غذایی سلامت استخوان‌هایتان را تضمین کنید/ خوراکی‌هایی برای مبارزه با التهاب بدن/ خوردن توت فرنگی را در بهار فراموش نکنید

مواد غذایی مناسب برای کاهش عوارض  التهاب

سیستم ایمنی بدن به هر عنصر خارجی که آن را به رسمیت نشناسد حمله می‌کند، عناصر خارجی شامل میکروب‌های مهاجم، گرده گیاهان و حتی عناصر شیمیایی است که سبب ایجاد التهاب می‌شود و گاهی سلامت بدن را به خطر می‌‍‌اندازد؛ بسیاری از بیماری‌های عمده از قبیل بیماری‌های قلبی، دیابت، آرتروز، افسردگی و آلزایمر با التهاب مزمن در بدن ارتباط دارد.

مصرف روزانه موادی مثل گوجه فرنگی، روغن زیتون، سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم، آجیل‌هایی مانند بادام و گردو، ماهی‌های چرب، میوه‌هایی مانند توت، زغال اخته، گیلاس و پرتقال می‌‍‌تواند شما را برای مبارزه با التهاب همراهی کند؛ میوه‌ها و سبزیجات خاصی مانند زغال اخته، سیب و سبزیجات برگ سبز تیره خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و سرشار از پلی فنول‌ها هستند و مطالعات نشان داده که پلی فنول‌ها خاصیت ضد التهابی دارند.

با این ماده غذایی سلامت استخوان‌هایتان را تضمین کنید/ خوراکی‌هایی برای مبارزه با التهاب بدن/ خوردن توت فرنگی را در بهار فراموش نکنید

چه غذا‌هایی برای فصل بهار مناسب است؟

توت فرنگی جواهری مغذی است که تنها با یک فنجان از آن ۳٫۵ گرم فیبر و ویتامین C مورد نیاز بدن در طول روز را تامین می‌کند. برای آن که بتوانید از بهترین توت فرنگی‌ها استفاده کنید به سراغ انواع آن که در نزدیکی شهرتان روییده است بروید؛ توت فرنگی خوب چاق و چله، خوش فرم و دارای رنگی یکنواخت است، توت فرنگی را در سالاد، میان وعده‌ها و حتی با وعده‌های اصلی می‌توان استفاده کرد.

مارچوبه از جمله گیاهان مفیدی است که چربی کم و فیبر بالایی دارد، همچنین سرشار از آهن، ویتامین B و ویتامین C است. بهترین زمان مصرف این ماده غذایی سه ماه بهار است، اما در طول سال هم می‌توانید آن را پیدا کنید؛ مارچوبه بعد از برداشت به سرعت خراب می‌شود پس بهتر است برای حفظ تازگی آن را در فریزر نگه داری کنید.

گیلاس تنها در اواخر بهار و اوایل تابستان پیدا می‌شود پس سعی کنید سهم خود را از این میوه‌ خوشمزه بگیرید؛ این ماده غذایی دارای فیبر و پتاسیم بالایی است همچنین کالری کمی هم دارد؛ یک فنجان گیلاس تنها ۱۰۰ کالری دارد. بخشی از رنگ گیلاس مربوط به آنتوسیانین آن است. مصرف نخودفرنگی، تربچه، باقلا، زردآلو، کنگر فرنگی و ریواس هم از خوراکی‌های شگفت‌انگیز بهاری هستند.

با این ماده غذایی سلامت استخوان‌هایتان را تضمین کنید/ خوراکی‌هایی برای مبارزه با التهاب بدن/ خوردن توت فرنگی را در بهار فراموش نکنید

خواص شگفت انگیز روغن فلفل سیاه

این ماده مفید دارای اثری گرمایی است که به آرامش ماهیچه‌ها کمک می‌کند؛ همچنین روغن فلفل سیاه دارای خواص ضد التهاب و ضد انقباض است که اسپاسم‌ها و کرامپ‌های ماهیچه‌ای را تسکین می‌دهد؛ بهتر است روغن فلفل سیاه را با یک حامل، مانند روغن جوجوبا، ترکیب کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

نتایج یک مطالعه نشان داد که روغن فلفل سیاه به تسکین علائم اضطراب بین افرادی سیگاری کمک می‌کند، همچنین استفاده از این محصول در کاهش علائم آزاردهنده ترک سیگار هم موثر بود. شما می‌توانید تحمل درد خود را با مالش روغن فلفل سیاه (در ترکیب با یک روغن حامل) روی قسمت‌های تحت تاثیر قرار گرفته افزایش دهید. این کار به تسکین درد از طریق بهبود گردش خون و گرم شدن محل تحت تاثیر قرار گرفته هم کمک می‌کند. مصرف روغن فلفل سیاه به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول می‌انجامد.

با این ماده غذایی سلامت استخوان‌هایتان را تضمین کنید/ خوراکی‌هایی برای مبارزه با التهاب بدن/ خوردن توت فرنگی را در بهار فراموش نکنید

تاثیر شگفت‌انگیز ماسک سدر بر سلامت پوست

سدر ماده‌ پر خاصیت و پر کاربردی به حساب می‌آید که یکی از فواید آن تاثیر معجزه آسا بر سلامت و زیبایی پوست است؛ استفاده از این ماده گیاهی پوست شما را کشیده و سفت، زخم و جای زخم‌هایی را که عمق زیادی ندارند را نیز ترمیم می‌کند، این ماده گیاهی پوست را پاکسازی و در نهایت پوستی نرم، شفاف و بدون التهاب و جوش به شما هدیه می‌کند.

بهترین راهکار استفاده از صدر آن است که مقداری سدر را  با مقدار مناسبی ماست مخلوط کنید تا به صورت خمیری درآید و روی پوست قرار بگیرد؛ دقت کنید این خمیر نباید بیش از حد غلیظ یا رقیق باشد؛ آن را به صورت لایه‌ای نازک و به مدت نیم ساعت روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. به یاد داشته باشید که این ماسک برای پوست چرب کاربرد بیشتری دارد.

غذا‌هایی با خطر آسیب به کلیه‌ها/ علائم ابتلا کودکان به کم‌شنوایی/ماسکی معحزه آسا برای داشتن پوستی صاف و سالم

خوردن مداوم سالاد کاهو برای لاغری با بدنتان چه می‌کند

هریک از اعضای بدن مزاج خاص خود را دارند، مثلاً قلب، گرم و خشک است؛ استخوان، سردترین عضو بدن و چربی مرطوب‌ترین عضو بدن است. بسیاری از افراد، برای لاغرشدن از رژیم‌های کم کالری مانند سالاد گوجه و خیار یا کاهو استفاده می‌کنند یا مثلاً آب بسیار زیادی می‌نوشند؛ این افراد، ابتدا وزنشان به سرعت کم می‌شود مثلاً در هفته اول ۲ کیلو کم می‌کنند، ولی خیلی زود به جایی می‌رسند که وزنشان ثابت می‌ماند و تغییری نمی‌کند.

مصرف مداوم خیار، کاهو، گوجه و نظیر این ها، موجب افزایش رطوبت بدن می‌شود و در قالب بافت چربی، که گفتیم طبیعت آن سرد و‌تر است، در بدن ذخیره می‌شود؛ امروزه با افراد زیادی مواجه می‌شویم که شاید مثلاً چربی اطراف پهلوهایشان کم شده باشد، ولی دچار آسیب‌های کبدی شده‌اند؛کبد چرب که در بیش‌تر موارد، حاصل افزایش سردی و تری در این عضو حیاتی است، ریزش مو، مشکلات رحمی، بروز چربی خون بالا، ضعف بدنی و روحی و غیره می‌شود.

غذا‌هایی با خطر آسیب به کلیه‌ها/ علائم ابتلا کودکان به کم‌شنوایی/ماسکی معحزه آسا برای داشتن پوستی صاف و سالم

خطر ابتلا به دیابت با مصرف ۲ داروی پروستات

متخصصان در تحقیقات اخیر مشاهده کردند، برخی از داروهای متداول در درمان بیماری پروستات می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند؛ هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا همان BPH، اختلالی است که منجر به انسداد مجرای ادراری یا تکرر ادرار می‌شود. متخصصان با مطالعه بر روی ۲ دارویی که اغلب در درمان این عارضه مورد استفاده قرار می‌گیرد دریافتند که تاثیر ۲ داروی دوتاستراید (آوودارت) و فیناستراید (پروسکار) خطر ابتلا به دیابت را به طور چشم گیری افزایش می‌دهد.

مطالعه فوق بر روی ۳۹ هزار مرد مورد انجام گرفت و ۱۶ هزار بیمار دیگر مبتلا هایپرپلازی خوش خیم پروستات داروی فلومکس را که در درمان این بیماری مورد استفاده است دریافت کردند و در نهایت این بررسی‌ها نشان داد افرادی که ۲ داروی آوودارت و پروسکار دریافت کرده بودند به ترتیب ۳۲ و ۲۶ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بوده اند.

غذا‌هایی با خطر آسیب به کلیه‌ها/ علائم ابتلا کودکان به کم‌شنوایی/ماسکی معحزه آسا برای داشتن پوستی صاف و سالم

بر اساس مطالعات جدید محققان ایتالیایی:

مصرف کاکائو، به مرور عملکرد شناختی را افزایش می دهد

تهران- ایرنا- مطالعات جدید محققان ایتالیایی نشان می‌دهد مصرف روزانه کاکائو با کاهش انواع مختلف عملکرد شناختی مقابله می‌کند و منجر به بهبود عملکرد حافظه، پردازش اطلاعات بصری، پردازش ذهنی و تسلط کلامی می‌شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، از دانه کاکائو برای تولید انواع شکلات استفاده می‌شود و سال ها است که خاصیت درمانی ترکیبات مختلف این ماده از نظر علمی به تایید رسیده است. برای مثال، پلی‌فنول موجود در شکلات تیره، در بهبود آرامش و خلق و خو نقش دارد و فلاونول موجود در شکلات نیز از کاهش حافظه مرتبط با سن جلوگیری می‌کند.
در مطالعات جدید محققان تاثیر مصرف درازمدت فلاونول بر فعالیت مغز را مورد بررسی قرار دادند.
در این مطالعه داوطلبان به سه گروه تقسیم شدند که به میزان کم، متوسط و زیاد به مدت سه ماه کاکائو مصرف کردند.
نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه کاکائو به مقدار متوسط باعث بهبود عملکرد حافظه، پردازش اطلاعات بصری، پردازش ذهنی و تسلط کلامی می‌شود. از طرفی در افرادی که اختلال شناختی ضعیفی داشتند، بهبود قابل توجهی حاصل شد.
در ادامه مطالعات آمده است فلاونول‌ موجود در کاکائو اثرات مفیدی بر سلامت قلب و عروق دارد و حجم خون مغز را افزایش می‌دهد و اثر مثبتی بر عملکرد شناختی در طول زمان دارد.

مواد خوراکی کاهش دهنده خستگی و افزایش انرژی را بشناسیم

محققان توصیه می کنند انجام برخی تغییرات در رژیم غذایی می تواند به مقابله با خستگی مداوم کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، متخصصان برای مقابله با خستگی مداوم مصرف برخی مواد خوراکی را توصیه می‌کنند.

لیموترش

مصرف یک لیوان آب همراه با آبلیمو می‌تواند به اندازه یک فنجان قهوه در صبح انرژی بخش باشد. مصرف آب یک لیموترش می‌تواند ۴۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C بدن را تأمین کند. افزودن لیموترش به رژیم غذایی موجب تقویت متابولیسم بدن شده، از افزایش انسولین پیشگیری می‌کند، و پتاسیم موردنیاز برای کمک به بهبود عملکرد مغز و اعصاب را تأمین می‌کند.

لوبیا

لوبیا بهترین منبع غذایی حاوی فیبر است و انرژی بلندمدتی را برای بدن تأمین می‌کند. این ماده غذایی بخصوص برای افراد گیاهخوار می‌تواند منبع جایگزین پروتئین گوشت قرمز باشد.

اسفناج

آهن به سلول‌های قرمز خون در انتقال اکسیژن به نقاط مختلف بدن کمک می‌کند. از اینرو کمبود آهن با خستگی همراه است. سبزیجات پربرگ یکی از مواد خوراکی جذب سریع آهن تلقی می‌شوند. اسفناج هم حاوی منیزیم، ماده معدنی مهم فرآوری انرژی بدن است.

تخم مرغ

تخم مرغ یک ماده غذایی ارزشمند برای افرادی است که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند و نیاز به دریافت انرژی زیادی دارند. تخم مرغ دارای اسیدآمینه ضروری است که می‌تواند نحوه استفاده گلوکز توسط ماهیچه‌ها را بهبود بخشد. تخم مرغ همچنین منبع خوب آهن، پروتئین، آنتی اکسیدان، و ویتامین‌های متعددی است.

جو دوسر

صبحانه حاوی مقادیر مناسب پروتئین و کربوهیدرات می‌تواند به حفظ انرژی در طول روز کمک کند. جو دوسر یکی از مواد خوراکی همراه با بالاترین میزان فیبر محلول است. فیبر محلول برای ساعت‌ها در معده می‌ماند و در نتیجه احساس سیری برای مدت طولانی ادامه می‌یابد.

شکلات

مطالعات نشان می‌دهد که شکلات تلخ منبع خوب آنتی اکسیدان‌ها بوده و موجب بهبود خلق و خو و همچنین سطح هوشیاری می‌شود. مصرف یک چهارم شکلات تلخ می‌تواند یک دسر پرانرژی باشد. به گفته محققان هر چقدر درصد میزانکاکائو بیشتر باشد (حداقل ۷۰ درصد) فواید آن بیشتر خواهد بود.

افزایش ریسک سرطان روده حتی با مصرف کم گوشت قرمز و فرآوری شده

محققان عنوان می کنند حتی مصرف کم و روزانه گوشت قرمز و فرآوری شده هم می تواند ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دریافتند افرادی که روزانه سه ورقه گوشت فرآوری شده (بیکن) می‌خورند با افزایش ۲۰ درصدی ریسک ابتلاء به سرطان روده روبرو هستند.

در این مطالعه حدود ۵۰۰ هزار مرد و زن بریتانیایی در رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال به مدت میانگین ۵.۷ سال تحت نظر بودند.

در طول این مدت ۲۶۰۹ نفر مبتلا به سرطان روده شدند.

محققان مشاهده کردند به ازای هر ۱۰ هزار نفر در مطالعه که روزانه ۲۱ گرم گوشت قرمز و فرآوری شده می‌خوردند، ۴۰ نفر مبتلا به سرطان روده تشخیص داده شدند. این تعداد با مصرف روزانه ۷۶ گرم، به ۴۸ نفر افزایش یافت.

طبق دستورالعمل فعلی خدمات بهداشت ملی بریتانیا، مصرف روزانه گوشت قرمز و فرآوری شده نباید بیش از ۷۰ گرم در روز باشد.

کد خبر ۴

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*