آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

اختراع دستگاه ارزیابی و بهبود هماهنگی ادراکی – حرکتی توسط عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند

 ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۶ کد : ۳۱۶۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۹۹
دکتر محمد یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، دستگاه ارزیابی و بهبود هماهنگی ادراکی – حرکتی را اختراع کرد.
اختراع دستگاه ارزیابی و بهبود هماهنگی ادراکی – حرکتی توسط عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، این سیستم در بیماران فلج مغزی به منظور بهبود هماهنگی ادراکی- حرکتی کاربرد دارد و توانایی ارزیابی و بهبود عملکرد ادراکی حرکتی را با استفاده از اغتشاش همزمان دید مرکزی و تغییر در مرکز فشار بدن را داراست. از ویژگی های این سیستم می توان به حالت داینامیک (راه رفتن) اشاره کرد که موجب افزایش حس عمقی مفاصل بدن انسان می شود.

وی تاکنون دارای ۵ اختراع ثبت شده در اداره مالکیت های صنعتی می باشد و برنده جایزه جشنواره رویش بنیاد ملی نخبگان(جشنواره اختراعات ) است. حیطه تحقیقاتی ایشان ” آنالیز بالینی گام در آسیب های ورزشی و  بیماران فلج مغزی ” است.

دکتر محمد یوسفی استادیار دانشگاه بیرجند، عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی و دارای مدرک دکتری بیومکانیک ورزشی از دانشگاه خوارزمی می باشد.

در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه انجام شد:

بازدید اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند از شرکت شهرک های صنعتی

 ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۲ کد : ۳۱۸۱ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۰۵
بازدید اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند از شرکت شهرک های صنعتی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، در راستای ارتباط دانشگاه با صنعت و رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی امروز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ تعدادی از اعضای هیات علمی گروه شیمی، زمین شناسی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی عمران دانشگاه بیرجند از کارخانه مینای سرخ شرق و کارخانه طاق بیست بازدید کردند. در این بازدید مسئولان واحدهای تولیدی مذکور ضمن بیان فرآیند تولید به بیان نیازهای فناورانه خود پرداختند.

مقرر شد بازدیدهای اعضای هیات علمی از صنایع استان با همکاری شرکت شهرک های صنعتی و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از این پس به صورت تخصصی از واحدهای متقاضی جهت رفع نیازهای  تحقیقاتی و فناوری مربوطه ادامه یابد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خبر داد:
آشنایی ۲۲۵نفربا نقش و عملکرد نهادهای مدنی
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۲۲۵ نفز ار دانش آموزان، اولیا و دبیران در طرح ارتقای آگاهی دانش آموزان دختر با جایگاه نقش و عملکرد نهادهای مدنی آشنا شدند .

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد علی واقعی با بیان این خبر اظهار کرد: این طرح در مدارس متوسطه دوره دوم دو شهرستان بیرجند و قاین اجرا شد.

 وی،حضور انسا نهایی آگاه، مشارکت جو،حساس به مسائل جامعه، علاقه مند به تعامل و گفتگو که در تمامی زمینه های زندگی خود داوطلبانه مشارکت داشته باشند را نیاز امروز جامعه ایران دانست.

 واقعی تصریح کرد:جذب نوجوانان به امر مشارکت اجتماعی و فعالیت در تشکل های علاوه بر آثار سودمند مشارکت برای جامعه نقش مهمی در تربیت اجتماعی و پرهیز از گرفتارشدن به دام فعالیت های مخاطره آمیز و آسیب رسان در این گروه دارد .

مدیر کل آموز ش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد:  تقویت مهارت های شهروندی با رویکرد افزایش مشارکت اجتماعی ، ارتقائ دانش، نگرش، عملکرد نسبت به مشارکتهای اجتماعی،آشنایی با اهداف و اصول و شیوه های مشارکت اجتماعی ، آشنایی با ویژگی ها و کارکردهای برخی تشکلهای دانش آموزی و سازمان های مردم نهاد از مهمترین اهداف این طرح می باشد .

یک کشته در برخورد ۲ خودرو در بیرجند

بر اثر برخورد یک دستگاه سواری سمند با خودروی پراید در خیابان شهید سپهبد قرنی بیرجند یک نفر کشته و یک نفر مصدوم شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، رییس پلیس راهور استان‌ گفت : دیروز بر اثر برخورد رخ به رخ یکیک کشته در برخورد دو خودرو در بیرجنددستگاه سواری سمند با خودروی پراید در خیابان شهید سپهبد قرنی (پشت پادگان) بیرجند سرنشین پراید مصدوم شد و راننده آن پس از انتقال به بیمارستان امام رضا (ع) بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.
سرهنگ ‌عباسی علت حادثه را انحراف به چپ خودروی سمند اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اختصاص ۱۳ میلیارد تومان اعتبار ملی برای بازسازی قنوات

۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای بازسازی و مرمت قنوات خراسان جنوبی در سال ۹۸ ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان پیش بینی کرد : در صورتاختصاص 13 میلیارد تومان اعتبار ملی برای بازسازی قنوات تخصیص کامل این اعتبار ، مراحل کامل احیا و مرمت ۶۵ رشته قنات انجام خواهد شد.

غلامی افزود : این اعتبار بر اساس شاخص های مقدار آب دهی قنوات ، تعداد بهره بردار قنات ، مشارکت بهره برداران ، طول قنات و سابقه استفاده از اعتبارات سالهای گذشته بین شهرستانها توزیع می شود.

وی این اعتبارات را بلاعوض عنوان کرد و گفت: هزینه مرمت هر رشته قنات توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برآورد می شود که ۸۵ درصد هزینه توسط دولت بلاعوض و ۱۵ درصد توسط بهره برداران پرداخت می شود.

غلامی اعتبار تخصیص یافته سال گذشته برای احیای و مرمت قنوات در استان را ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با این اعتبار بخشی از مرمت و بازسازی ۱۱۱ رشته قنات انجام شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان  هزینه هر کیلومتر کول گذاری قنات را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

خراسان جنوبی با ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات رتبه دوم کشور به لحاظ تعداد قنوات را دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی

اعتباری برابر ۱۴سال گذشته برای آبخیزداری

امسال ۶۰میلیارد تومان اعتبار ملی برای طرح‌های آبخیزداری خراسان جنوبی اختصاص یافت که برابر تمام اعتبارات این حوزه از سال۸۳ تا کنون است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در نشست خبری با بیان این اعتباری برابر همه این سالها برای آبخیزداریخبر گفت: پارسال تنها ۱۶میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آبخیزداری استان اختصاص یافت که با آن ۱۰۰سازه در خراسان جنوبی ساخته شد و با این عملکرد خوب و رایزنی های انجام شده، این اعتبار امسال به ۶۰میلیارد تومان افزایش یافت.
نصرآبادی با اشاره به اینکه اولویت اجرای پروژه های آبخیزداری استان، وضعیت منابع آبی و جمعیت منطقه است گفت: در صورت همکاری مردم و تأمین هزینه های جانبی ساخت سازه ها از محل اعتبارات استانی، خواهیم توانست گامهای بلندی در مهار روان آبها در سال۹۸ برداریم.
وی همچنین به بارندگی های خوب سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: تا پایان فروردین امسال بیش از ۶۲میلیون مترمکعب روان آب در ۲هزار و ۳۰۰سازه استان ذخیره شد که ۱۸ میلیون متر مکعب بیشتر از پارسال است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به ادامه روند ساخت سازه های آبخیزداری در سال۹۸ با همکاری آستان قدس، قرارگاه شهید ناصری و بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: اولویت ساخت این سازه ها، مناطق مرزی و محروم است.
نصرآبادی افزود: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی همچنین ۱۰۰میلیون یورو برای بیابان زدایی در کشور اختصاص یافته که سهم خراسان جنوبی ۱۵میلیارد تومان است.
وی با اشاره به بارندگی های مناسب  و وضعیت خوب مراتع استان، از دامداران خواست با چرای بیش از اندازه، این مراتع را فقیر نکنند تا سالهای آینده هم بتوانند از آن استفاده بهینه داشته باشند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین از زراعی سازی گیاهان دارویی از جمله آنغوزه با همکاری جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: سالانه ۶۰تا۱۰۰ میلیارد تومان آنغوزه در استان به فروش می رسد که به دلیل نبود صنایع فرآوری، سود اصلی این محصول ارزشمند به جیب دلالان و کشورهای خارجی می رود.
گیاه آنغوزه در ۱۰۰هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی می روید که هزار خانوار استان آن را برداشت می کنند و متأسفانه تمام محصول خام فروشی می شود.

اعلام برنامه های سالروز آزادسازی خرمشهر در خراسان جنوبی

برنامه های بزرگداشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر در خراسان جنوبی تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون سیاسی امنیتی استانداری در جلسه ستاد بزرگداشت ۳۷ مین سالگرداعلام برنامه های سالروز آزادسازی خرمشهر در خراسان جنوبیآزادسازی خرمشهر، بر هرچه باشکوهتر برگزار کردن برنامه های آزادسازی خرمشهر و عملیات بیت المقدس در استان تأکید کرد.

آقای خوش خبر بر بهره گیری از جوانان در این مناسبت ها و بویژه سمن ها تأکید کرد و گفت: نسل جدید هر چه بیشتر با مقاومت و ایثارگری رزمندگان در عملیات بیت المقدس آشنا شوند.

وی افزود: خراسان جنوبی در  سال ۶۱ در عملیات بیت المقدس ۱۲ شهید تقدیم کرده است.

دبیرستاد بزرگداشت سالروز پیروزی خرمشهر در استان گفت: برنامه های مختلف امسال تدارک دیده شده است.

آقای فخر مراسم سالروز پیروزی خرمشهر، اجرای صبحگاه مشترک، تجمع نیروهای مسلح در استان، برپایی نمایشگاه عکس و کتاب، همایش ویژه بانوان، دیدار با ایثارگران و رزمندگان عملیات بیت المقدس غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، مراسم شب شعر ، مراسم خاطره گویی، اعزام تیم های سیار پزشکی به مناطق محروم، اجرای نمایشنامه در مساجد سطح شهرها، برگزاری میز خدمت در مراسم نماز جمعه و مراسم اختتامیه گردهمایی منطقه ای گرافیکی طوفان شن با حضور ۶ استان  در این ایام را از جمله برنامه های محوری در مرکز استان و شهرستان ها عنوان کرد.

 

 

 

 

کشف ۲۰۰ قطعه پرنده کمیاب در بیرجند

مأموران انتظامی خراسان جنوبی ۲۰۰ قطعه پرنده کمیاب در ایست و بازرسی علی آباد بیرجند کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان از دستگیری یک متهم در این زمینه خبر داد.
سرهنگ”حسن شجاعی نسب” افزود: مأموران ایست و بازرسی “علی آباد” شهرستان “بیرجند” هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مشکوک و خودرو را برای بازرسی متوقف کردند.
وی افزود: مأموران در بازرسی از این خودرو  ۹۰ قطعه پرنده کمیاب از نوع مینا، ۱۵ قطعه طوطی و ۹۵ قطعه عروس هلندی که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود را کشف کردند و در این رابطه متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضای معرفی شد.
سرهنگ شجاعی نسب گفت: حفاظت از پرندگان و حیوانات در معرض انقراض و حفاظت شده وظیفه همگانی است و از شهروندان خواست در صورت برخورد با موارد مشکوک در زمینه قاچاق حیوانات حفاظت شده مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع رسانی کنند.

رئیس هیئت مدیره گلخانه داران خوسف مطرح کرد؛
«نقدینگی» مشکل اصلی گلخانه داران خوسف
اسکندری با بیان اینکه نقدینگی و بدهی به بانک ها از مهمترین مشکلات گلخانه داران خوسف است، گفت: گلخانه دارن نیازمند همکاری بانک ها در جهت افزایش تولید هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «علی اسکندری»، امروز دوشنبه (۲۳ اردیبهشت) در جلسه بررسی رفع مشکلات گلخانه داران، اظهار داشت: جهاد کشاورزی در راستای توسعه گلخانه ها و رونق تولید باید واحدهای جدید را به افرادی که در مجتمع گلخانه ای کار کرده و تجربه لازم را دارند، واگذار کند؛ چرا که افراد جدید به دلیل نداشتن تجربه با مشکل مواجه می شوند.

رئیس هیئت مدیره گلخانه داران خوسف مشکل نقدینگی را از مهمترین مشکلات تولید کنندگان برشمرد و گفت: در سال های قبل از تعداد ۳۴ تولیدکننده مجتمع گلخانه ای محمدیه، ۱۹ نفر به دلیل نبود بازار فروش مناسب و بالا رفتن هزینه های جاری، اقساط تسهیلات آن ها معوق و به بانک ها بدهکار شده اند که به دلیل عدم پرداخت اقساط، هر سال بر بدهی آنها افزوده شده به طوری که از خدمات بانکی نیز محروم شده اند.

اسکندری افزود: هم اکنون تولیدگنندگان گلخانه ها، نیازمند همکاری بانک‌ها در راستای تمدید و بخشودگی هستند تا با توجه به بازار خرید بهتر در سال جاری، بتوانند افزایش تولید داشته و بدهی های معوق را پرداخت کنند.

وی همچنین در این جلسه خواستار رفع مشکل سند واحدهای گلخانه ای محمدیه، ارائه راهکار مقابله با باد و طوفان های مخرب، زیرسازی و ترمیم جاده ورودی و اجرای پروژه برق رسانی در مسیر مجتمع گلخانه ای محمدیه شد و افزود: این مسیر ۷۰۰ متری نیاز به ایجاد فضای سبز برای باد شکن دارد و آب آن نیز از پساب واحدها تامین می شود ولی برای اجرای پروژه آبیاری نیازمند احداث استخر هستیم.

«خسروی»، رئیس بانک کشاورزی خوسف در مورد مشکل نقدینگی و دیرکرد اقساط گلخانه داران گفت: قسط های صندوق توسعه بخش کشاورزی قابل تمدید نبوده و گلخانه داران باید این اقساط را پرداخت کنند؛ ولی برای تسویه معوقات بانکی؛ صاحبان گلخانه هایی که تسهیلات دریافت کرده و بدهی دارند؛ می توانند به بانک مراجعه کنند تا در صورت امکان از منابع داخلی با آن ها همکاری شود.

«حسن رضوی»، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف نیز اظهارداشت: زیرساخت های اولیه برای ۵۳ قطعه «واحد گلخانه ای» در سال جاری آماده و تاکنون ۳۴ واحد واگذار و ۳۰ واحد فعال است.

وی گفت: واحدهای گلخانه ای شهرستان در چند سال گذشته با مشکل کم آبی، گاز، برق و بعضی زیرساخت ها مواجه بوده، که با همکاری دستگاه های مربوطه حل شده است؛ ولی با توجه به اینکه تعهد سال جاری توسعه شش هکتار گلخانه است، برای اجرای این طرح ها همکاری همه دستگاه های دولتی به ویژه آب منطقه ای، اداره برق، بانک کشاورزی و اداره گاز را می طلبیم.

رضوی تامین ۱۰ لیتر آب در ثانیه را برای گلخانه ها مهم برشمرد و گفت: باید زیر ساخت های لازم در این خصوص فراهم شود و با توجه به بحران آب در منطقه باید با حداقل آب؛ حداکثر تولید را داشته و به سمت توسعه محصولات گلخانه ای قدم برداریم.

اولویت عضویت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با گلخانه داران است

مدیر جهاد کشاورزی شهرتان خوسف در مورد مشکل نقدینگی تولیدکنندگان از بانک کشاورزی خواست تا در دریافت بازپرداخت تسهیلات آنها تنفسی در نظر بگیرند.

رضوی ادامه داد: جهاد کشاورزی نیز امسال برای کمک به گلخانه داران، اولویت عضویت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را به اعضای شرکت تعاونی گلخانه داران داده، تا عضو این صندوق شده و از تسهیلات قرض الحسنه آن بهره مند شوند که کمکی به خرید نهاده ها و بازار فروش تولیدات آنها خواهد بود.

وی در مورد سند واحدهای گلخانه ای مجتمع محمدیه گفت: بر اساس قانون واگذاری زمین برای مجتمع گلخانه ای، صاحبان واحدها مستقیم نمی توانند برای دریافت سند اقدام کنند و  جهاد کشاورزی پیگیر شده تا شرکت شهرک های کشاورزی این مجتمع را تملک کرده و بعد وارد فاز جدید صدور سند شود.

«حمید کریمی» یکی از تولید کنندگان بخش کشاورزی در این جلسه با بیان اینکه اگر می خواهید تولید بالا برود باید تولید کننده را حمایت و کمک کنید، گفت: تولیدکنندگان برای خرید نهاده ها، فروش محصول و صادرات و بازپرداخت تسهیلات بانک ها هم مشکل دارند.

«حسین مالکی»، معاون امور عمرانی فرمانداری خوسف هم در این نشست خواستار مدیریت آب مصرفی واحدهای گلخانه ای شد و گفت: جاده دسترسی و کنار گذر به مجتمع گلخانه ای محمدیه با همکاری اداره راهداری و مشارکت شرکت تعاونی گلخانه داران باید زیرسازی شود؛  چراکه این این جاده اختصاص است و آسفالت آن باید با همکاری جهاد کشاورزی، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان انجام شود.

وی در مورد مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش این واحدهای تولیدی افزود: به منظور حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و رونق تولید و اقتصاد، جهاد کشاورزی و بانک ها نهایت همکاری را با این تولیدکنندگان داشته باشند.

معاون امور عمرانی فرمانداری خوسف از جهاد کشاورزی شهرستان خواست  تا با یک تیم شامل مدیران برق، آب منطقه ای، راهداری و مدیریت بحران از نزدیک مشکلات مجتمع گلخانه داران محمدیه را بررسی و راهکارهای اجرایی را مصوب کنند.

مسئول مرکز حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی:
۱۸ برنامه محوری به مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر برگزار می شود
زهرایی از برگزاری ۱۸ عنوان برنامه محوری سپاه به مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از ابتدای خردادماه تیم پزشکی عمومی شهید رهنمون به مناطق محروم استان اعزام می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدرضا زهرایی» امروز (۲۳ اردیبهشت) در ستاد بزرگداشت آزادی خرمشهر، روز مقاومت و پیروزی اظهار کرد: سوم خردادماه یادآور حماسه جاودانه آزادی خرمشهر و جلوه نصرت و معجزه بزرگ الهی است.

 

مسئول مرکز حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی از برگزاری ۱۸ عنوان برنامه محوری به مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر خبر داد و گفت: تجمع بزرگ نیروهای مسلح شهرستان بیرجند در روز پنج شنبه ۲ خردادماه ساعت ۸ صبح در محل در حسینیه جماران برگزار می شود.

 

زهرایی با اشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت سوم خرداد در حسینه جماران بیرجند، افزود: این مراسم محوری ساعت ۲۱ پنج شنبه ۲ خردادماه با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ۲۴ نشست بصیرتی در سطح مدارس علمیه خراسان جنوبی برگزار می‌شود، ادامه داد: همچنین از ابتدای خردادماه تیم پزشکی عمومی شهید رهنمون با همکاری بسیج جامعه پزشکی به مناطق محروم استان اعزام می شوند.

 

مسئول مرکز حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به اجرای نمایش «وقتی جنگ تموم بشه برمی‌گردم» در شهرستان بیرجند، تصریح کرد: این نمایش دفاع مقدس از یکم تا پنجم خردادماه در سه مسجد امام صادق (ع)، مسجد صاحب الزمان شهرک امام علی(ع) و مسجد امام حسین (ع) اجرا خواهد شد.

 

زهرایی ادامه داد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس، سازماندیه و سخنرانی فرماندهان پیشکسوت در سطح مدارس و مساجد استان، تجلیل از رزمندگان و برگزاری میز خدمت با حضور کارشناسان ادارات در تمام شهرستان ها از دیگر برنامه های اجرایی به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر است.

 

وی با اشاره به برگزاری همایش رزمندگان عملیات بیت المقدس در شهرستان زیرکوه و فردوس، بیان کرد: همچنین با همکاری سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی میز خدمت در سطح مساجد شهر و روستای استان برگزار خواهد شد.

 

روز سوم خرداد ۱۳۶۱ یکی از بارزترین جلوه‌های نصرالهی و یکی از مهمترین و زیباترین روزهای انقلاب اسلامی ایران است. در این روز شهر مقاوم خیز خرمشهر که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن در آمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه)، بار دیگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد.

 

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بعنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی شهید علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت.

 

 

 

 

ای. سی آب چاه های استان خراسان جنوبی نگران کننده است

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: براساس آزمایش های گرفته شده EC (هدایت الکتریکی یا میزان شوری آب) ۸۰ درصد آب چاه های استان بالای ۲ هزار و ۵۰۰ است که این موضوع بسیار نگران کننده و در افق بلندمدت چالش بزرگی برای استان است.

به گزارش ایرنا حسین امامی عصر یکشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان که به ریاست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: کیفیت آب استان به حدی کاهش یافته که بیشتر آب مصرفی بعد از شیرین سازی به دست مردم می رسد.
وی گفت: همچنین آب ۱۰ محدوده مطالعاتی استان شور و لب شور است و برای استفاده در معادن و صنایع چوب قابل استفاده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی به اقداماتی که برای مدیریت مصرف آب در استان صورت گرفته است، اشاره و اضافه کرد: کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان در سال آبی جاری به ۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش می یابد و کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان در سال آبی گذشته (اول مهر تا پایان شهریور) ۱۲۰ میلیون مترمکعب بود.
وی بیان کرد: در سال آبی جاری بارندگی های خوبی در سطح استان داشته ایم که اثرات آن بر منابع آب زیرزمینی در بلندمدت مشخص می شود و به دلیل بارندگی های خوب امسال یک ماه چاه های کشاورزی خاموش بود.
امامی گفت: کارگروه سازگاری با کم آبی در راستای شورای حفاظت از منابع آب تشکیل شده است تا بتوانیم منابع آب زیرزمینی استان را به تعادل برسانیم و تامین آب پایدار استان دغدغه ای برای کشور نباشد.
وی اظهار داشت: هدف از برگزاری کارگروه سازگاری با کم آبی این است که سهم آب هر بخش مشخص شود و مسئولان دستگاه ها به گونه ای سهم خود را مدیریت کنند که بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه کسری مخزن استان را به صفر برسانیم و طی ۲۰ سال آینده اضافه برداشت آب از منابع زیر زمینی استان در سه دهه گذشته را جبران کنیم.
امامی گفت: طرح سازگاری با کم آبی استان در کارگروه ملی حفاظت از منابع استان با حضور معاونان وزرای مربوطه تصویب خواهد شد و تاکنون در این طرح سهم بخش های مختلف استان از منابع آب مشخص شده است.
وی ادامه داد: براساس این طرح بیشترین مدیریت آب را در بخش کشاورزی و شرب خواهیم داشت به گونه ای که کشاورزان ما افزایش بهره وری را داشته و متضرر نشوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: هم اکنون کنتورهای هوشمند بر روی ۷۰ درصد از چاه های کشاورزی استان به غیر از شهرستان طبس نصب شده است.
وی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ چاه کشاورزی غیرمجاز در خراسان جنوبی شناسایی شده است که از این چاه‌ ها ۲٫۷ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود و طی ۲ سال گذشته بیش از ۱۳۰ چاه کشاورزی غیرمجاز در استان پلمب شده است.
وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۴۴ محدوده مطالعاتی وجود دارد گفت: از این تعداد ۲۶ محدوده یا دشت ممنوعه و ممنوعه و بحرانی اعلام شده و ۹ دشت به صورت مشترک با سایر استان ها است.
امامی گفت: در چند سال گذشته سالانه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیرزمینی استان برداشت می شد که در پنج سال گذشته این مقدار به ۹۵۵ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی عنوان کرد: به صورت میانگین در سال های نرمال ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بارندگی در استان داریم که از این مقدار ۹۲۴ میلیون مترمکعب تجدیدپذیر است.
وی اظهار داشت: ۱۳۱٫۵ کیلومتر از طول خطوط و شبکه های آب شهری استان فرسوده است که باید برای مدیریت مصرف آب این شبکه ها اصلاح و بازسازی شود و مدیریت ها به گونه ای انجام شود که سالانه در شهرها نیم درصد و در روستاهای استان ۱٫۵ درصد از هدررفت آب جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه برای رفع تنش آبی طرح اضطراری آب به روستاهای شهرستان درمیان در دست اجرا است اضافه کرد: برای اجرای این طرح با ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل به پنج میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اظهار داشت: هم اکنون بخشی از آب شهر طبس از سد نهرین تامین می شود و مابقی آب مصرفی استان از محل منابع آب زیرزمینی تامین می شود.
وی گفت: با اجرای طرح های مختلف مقابله با کم آبی در سال گذشته ۲۱ میلیون و ۷۷۱ هزار مترمکعب آب در استان صرفه جویی داشته ایم که این صرفه جویی از محل تعدیل پروانه های چاه های کشاورزی، انسداد چاه های غیرمجاز و کاهش حجم برداشت نسبت به حجم پروانه های صادره بوده است.
وی افزود: برنامه ریزی ها باید به گونه ای انجام شود که با اجرای طرح های سازگاری با کم آبی تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۸۳ میلیون و ۶۸ هزار مترمکعب و تا پایان برنامه هفتم توسعه ۲۳۳ هزار و ۱۶ هزار مترمکعب صرفه جویی آب در استان داشته باشیم.
امامی بیان کرد: با اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی شاهد فرونشست زمین در چند دشت استان به خصوص در دشت سرایان و فردوس بوده ایم که در این دشت ۳۲ کیلومتر مربع فرونشست زمین را شاهد بوده ایم.
وی گفت: ما نیز نگران تامین معیشت کشاورزان استان هستیم ولی از طرفی دیگر بحران آب را داریم که باید تلاش شود با حمایت دولتمردان اشتغال جایگزین در استان ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: علیرغم کاهش دبی چاه های کشاورزی ولی سطح زیرکشت محصولات استان کاهش نیافته است و کشاورزان نیز در چند سال گذشته همراهی خوبی در زمینه مدیریت مصرف آب داشته اند.
امامی عنوان کرد: در مجموع برای اجرای روش های سازگای با کم آبی در استان به ۳۷ هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۶۰۷ میلیون یورو نیاز است.

 

 

 

 

عابر ۸۵ ساله در برخورد با اتوبوس جان باخت

بیرجند – ایرنا – رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بر اثر برخورد اتوبوس با عابر پیاده در دو راهی روستای خراشاد جاده زاهدان – بیرجند عابر ۸۵ ساله جان خود را از دست داد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علیرضا رضایی افزود: ساعت پنج و ۱۹ دقیقه بامداد امروز با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف فوتی در محور زاهدان – بیرجند بلافاصله نیروهای امدادی و کارشناسان پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند.
وی بیان کرد: ماموران با حضور در محل حادثه مشاده کردند اتوبوس اسکانیا که از زاهدان عازم بیرجند بود در دوراهی خراشاد با عابر پیاده ۸۵ ساله که قصد عبور از جاده را داشت، برخورد کرده و مصدوم جان خود را از دست داده است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه علت حادثه در دست بررسی است، بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی تاکید کرد و گفت: جسد متوفی به سردخانه منتقل و در این رابطه پرونده ای تشکیل شد.

 

 

 

 

 

ترس از گرانی تا خرید هیجانی

بیرجند – ایرنا – ماه های اخیر نوسانات قیمت کالا و ترس از گرانی مردم را به سمت خریدهای هیجانی و مازاد بر نیاز سوق داده در حالیکه کالاهای اساسی به میزان نیاز در کشور موجود است.

به گزارش ایرنا تجربه ماه های اخیر نشان می دهد هر کالایی از گوشت مرغ گرفته تا خرما که گران می شود مردم برای خرید صف می کشند وضعیت بگونه ای شده که حتی شایعه گرانی ها مردم را چه ناخودآگاه و چه از روی ترس از گرانی وادار به صف کشیدن می کند.
خریدهای هیجانی که شاید چند صباحی مردم بتوانند با قیمت قبل کالای مربوطه را مصرف کنند در حالیکه این موضوع خود می تواند دامن زدن به گرانی ها باشد.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از بازار این روزهای خراسان جنوبی نشان می دهد از نیمه اردیبهشت ماه جاری خریدهای هیجانی تاحدودی فروکش کرده است لذا قیمت برخی اقلام از جمله میوه و سبزیجات به طور تقریبی به نصف قیمت قبلی سیر نزولی به خود گرفته است.
یکی از بازاریان بیرجندی که خشکبار دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: فروردین گذشته مردم تمایل زیادی به خرید داشتند و بیش از حد نیاز خرید می کردند اما هر فردی قادر به خرید زیادی یا هیجانی نیست.
مهدی ملک آبادی افزود: آندسته از افرادی که درآمد ثابت دارند می توانند خرید مازاد بر نیاز داشته باشند اما گرانی و نوسانات قیمتی افراد نیازمند را نیازمند تر از گذشته کرده است چون این افراد حتی نمی توانند چند صباح بیشتر از کالاهایی با قیمت پایین تر بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است اظهار داشت: بارها مسئولان اعلام کرده اند کالا به اندازه نیاز و حتی مازاد موجود است و مردم خرید هیجانی نداشته باشند اما پر بودن انبارها نه تنها دردی از مردم دوا نکرده که سبب سلب اعتماد مردم به مسئولان شده است.
یکی از جامعه شناسان خراسان جنوبی نیز معتقد است علت خریدهای هیجانی در بازار ناشی از نبود اعتماد مردم نسبت به قیمت ها و خلف وعده مسئولان است.
محمدباقر آخوندی گفت: امروزه مردم اعتماد خود را نسبت به رفتار بازار و مسئولان از دست داده اند و این سبب شده اطمینان خاطر نداشته باشند، این یک عکس العمل خیلی منطقی و قابل انتظار است چون ناشی از تجربیات عامه است.
مدیرگروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: بی اعتمادی مردم به بازار سبب شده به محض شنیدن حتی شایعه گرانی، به سمت خریدهای هیجانی و مازاد بر نیاز رفته و بگونه این این نوع خرید را نوعی فرار از ضرر می دانند.
وی فروکش کردن خریدهای هیجانی در بازار را در گرو اعتمادسازی بین مردم و تحقق وعده های مسئولان دانست و یادآور شد: برای جلوگیری از خریدهای هیجانی باید رفتار بازار را تنظیم و مسئولان با ثبات قیمت ها اعتماد مردم را جلب کنند.
این کارشناس علوم اجتماعی با بیان اینکه مسئولان باید از خواب بیدار شده و اعتماد رفته مردم را بازگردانند گفت: تا زمانیکه بی اعتمادی و عدم اطمینان وجود داشته باشد وضعیت از این بدتر هم خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ریش و قیچی وضعیت بازار در دست مسئولان است افزود: رفتارهای بازار و خریدهای هیجانی مردم ناخودآگاه است و حل این مشکل تنها با سخنرانی مسئولان حل نمی شود.
این جامعه شناس دانشگاه بیرجند یادآور شد: سودجویان اکنون از آب گل آلود ماهی گرفته و نهایت استفاده را از وضعیت بازار می برند اما نمی توان آنها را مقصر دانست لذا می توان با کنترل بازار جلوی سوء استفاده این افراد را نیز گرفت.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم گفت: مردم نباید کالاهای بیش از نیاز ضروری خود را خریداری و در منزل نگهداری کنند زیرا این کار منجر به احتکار خانگی و گرانی بازار می شود.
محمدحسین اشرفی افزود: با پیگیری های مستمر دستگاه های متولی تامین و توزیع کالاهای اساسی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، پیگیری مجموعه استانداری و دستگاه های نظارتی و برگزاری جلسات مستمر کمیسیون تنظیم بازار و کمیته های تخصصی زیرمجموعه آن، هیچ مشکلی برای کمبود یا نبود کالای اساسی در بازار استان وجود ندارد.
وی اظهار داشت: نظارت بر بازار بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است اما تعزیرات حکومتی به جهت همکاری با دستگاه های متولی تنظیم بازار و مداخله موثر در این زمینه با جنبه پیشگیرانه اقدام به برگزاری گشت های مشترک می کند.
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: اکنون هیچ گونه کمبود کالایی در استان و کشور وجود ندارد و مردم نباید نگران تامین اقلام و اجناس خود باشند.
علی علیزاده افزود: دستگاه های مربوط، کسبه و اصناف استان کالاهای اساسی را تامین کرده و می کنند لذا مردم نباید نگران باشند و توصیه می شود مردم خریدهای خود را مدیریت کرده و خرید هیجانی انجام ندهند.
وی بیان کرد: نگاه و برداشت مردم بر کمبود کالا است در حالی که این گونه نیست و هیچ مشکلی به ویژه در خصوص ۱۱ قلم کالای اساسی در استان وجود ندارد.
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی تاکید کرد: هیچ کدام از اصناف یا بنگاه های تولیدی حق ندارند قیمت کالا و خدمات را به صورت خودسرانه افزایش دهند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون هرگونه افزایش قیمت باید از سوی مراجع قانونی و کمیته های تخصصی و نرخ گذاری، تصمیم سازی و ابلاغ شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم با اشاره به توزیع اقلام اساسی در استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار تن قند و شکر بین اصناف و بخش صنعت توزیع شده و ۸۰۰ تن نیز در حال جذب، حمل و توزیع است.
الیاس جویبان ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۰ تن گوشت منجمد گوساله توزیع شده و ۷۰ تن دیگر نیز در حال حمل به استان و آماده توزیع است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ تن گوشت مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در حال جذب است و ۵۰ تن نیز در استان توزیع شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در بازه زمانی مذکور ۲۸۹ تن برنج، ۴۶ تن گوشت گوسفند لاشه گرم و ۲۰ تن گوشت گوساله سرد نیز در استان توزیع شده است.

 

 

اولین جلسه ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی برگزار شد

بیرجند – ایرنا – اولین جلسه ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی این نشست به منظور برنامه ریزی لازم در راستای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به ریاست ناصر خوش خبر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان و با حضور مسئولان و اعضای ستاد انتخابات استان در محل دفتر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه با اشاره به تاثیرگذار بودن فضای عمومی کشور در روند برگزاری انتخاباتی باشکوه و با مشارکت بالای مردم گفت: همه افراد و دست اندرکاران انتخابات باید اصل بی طرفی را رعایت کنند و مر قانون را سرلوحه کارها و اقدامات خود قرار دهند.
خوش خبر، در راستای نیازسنجی امکانات شهرستان ها، به فرمانداران و بخشداران سراسر استان تاکید کرد: ضمن برآورد امکانات و نیازهای خود، نارسایی ها و مشکلات فراروی انتخابات آتی را به منظور اتخاذ تدابیر لازم به ستاد انتخابات استان اعلام کنند.
این گزارش حاکیست در ادامه مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان جنوبی و دبیر ستاد انتخابات استان نیز گزارشی از اقداماتی که در راستای برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه انجام شده، ارائه کرد.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند، ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه دارد.

 

 

 

«طبل‌زنی» آئین خاص طبسی‌ها در ماه مبارک رمضان

در ماه مبارک رمضان مراسم طبل‌زنی که آئین خاص مردم شهرستان طبس است در دو نوبت سحر و افطار در این شهرستان اجرا می‌شود.

«طبل‌زنی» آئین خاص طبسی‌ها در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، سید احمد برآبادی اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان مراسم طبل‌زنی که آئین خاص مردم شهرستان طبس است در دو نوبت سحر و افطار در این شهرستان اجرا می‌شود.

وی افزود: هر بار اجرای مراسم طبل‌زنی، به مدت ۱۰ دقیقه تا یک ربع و هر نوبت شامل سه بار به فاصله یک ساعت از مرتبه قبل نواخته می‌شود.

مسؤول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این موسیقی با ضربات هماهنگ زمان باقیمانده به اذان را اعلام می‌کرد و در پایان یک بخش کوتاه داشت که ریتم آن به‌هم ریخته بود، تصریح کرد: مردم با شنیدن این ریتم متوجه می‌شدند که زمان کوتاهی به اذان مانده است.

برآبادی اضافه کرد: پس از اجرای این موسیقی، توپ خاصی به نام زنبورک (شمخال) به صدا در می‌آمد که به برگزارکنندگان این عمل زنبورک زن و نقاره‌زن می‌گفتند و تمامی این کارها در اکثر مناطق به‌طور موروثی صورت می‌پذیرفت.

وی ادامه داد: زمان اجرای طبل‌زنی، به کمک ساعت‌های آبی (شامل تشتی بزرگ و فنجان مسی متوسطی که ته آن سوراخ ریزی داشت مشخص می‌شد) صدای پرطنین این طبل‌ها با ترتیبی موزون و دلنشین خاطره نقاره‌زنی بارگاه امام هشتم (ع) را در یادها زنده می‌کند.

مسؤول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی عنوان داشت: این سنت حسنه بیش از ۱۰۰ سال است که رواج دارد و طبل‌نوازان طبق وقف‌نامه مقرری دریافت می‌کنند که وقف‌نامه آن در اداره کل اوقاف شهرستان طبس موجود است.

گفتنی است آئین و مراسم طبل‌زنی در شهرستان طبس به شماره ۱۸۹-۱۷/۱۱/۸۹ در فهرست آثار میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

فارس من | غربت حکیم نزاری ۷۰۰ ساله شد!

امروز اگر در کوچه و پس کوچه‌های شهر قدم بزنی و از کسی سؤال کنی کمتر کسی را می‌بینی که محمد نزاری بیرجندی را بشناسد و اگر هم بشناسد بداند این شاعر اهل خراسان‌جنوبی بوده و اشعار زیادی از وی به یادگار مانده است.

فارس من | غربت حکیم نزاری ۷۰۰ ساله شد!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در ابتدای سربالایی نه‌چندان تند خیابان حکیم نزاری، سال‌ها است که روزگار در سکوت می‌گذراند، سایه ساختمان ممتد و بلند بانک بر آن سنگینی می‌کند، بنایی کوچک با نمای آجری، دولنگه در آهنی با قفل و زنجیر به هم بسته شده و پوستری برای دعوت علاقه‌مندان به خوشنویسی و معرفی صاحب مقبره روی نرده‌های بنا نصب شده است.

پشت نرده‌ها و قبل از ورودی بنا، در آهنی دیگری وجود دارد که تلاش برای دیدن داخل فضا را غیر ممکن می‌کند اما پشت این درها و دیوارها فرهیخته‌ای آرمیده است، جایی که قرار بود مانند سعدیه و حافظیه شیراز، تبدیل به نزاریه شود اما پیشنهاد مطرح‌شده هنوز روی کاغذ هم نیامده و انگار قرار نیست به این زودی‌ها راه به جایی ببرد.

اینجا آرامگاه سعدالدین نزاری قهستانی، ملقب به «حکیم نزاری» سراینده و شاعر سده هفتم هجری است، مکانی که بدون شک هر شهروند بیرجندی برای یک بار هم که شده از کنار آن عبور کرده اما کمتر هستند افرادی که شناخت کاملی از شخصیت وی داشته یا بدانند که مقبره او اینجا است.

معرفی محمد نزاری/ غربتی به درازای ۷ قرن!

محمد نزاری فوداجی بیرجندی قهستانی متولد حدود ۶۵۰ هجری قمری است که در سال ۷۲۱ وفات یافت، وی از شاعران غزل‌سرای  اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم است.

او جزو کسانی است که عنوان «حکیم» در دوران حیاتش نیز به او گفته می‌شد، عده‌ای نزاری را یک اسماعیلی معتقد می‌دانند او مردی دانشمند در زمان خویش بود و علاقه خاصی به تحصیل فلسفه و آشنایی با تعالیم فرقه‌های مختلف داشته است.

حکیم سعدالدین بن شمس‌الدین نزاری بیرجندی قهستانی از شاعران بزرگ قرن هفتم و هشتم است که او را نخستین نویسنده دوره بعد از الموت دانسته‌اند که زبان شعر، تعبیرات و اصطلاحات صوفیان را برای پنهان کردن عقاید اسلامی برگزید.

بسیاری از شعرا و نویسندگان از جمله جامی، شاعر و عارف نامدار قرن نهم برخی از اشعار حافظ را متأثر از اشعار حکیم نزاری می‌دانند و به عبارت دیگر معتقدند که حافظ از شیوه نزاری پیروی کرده است.

تألیفات مهم حکیم نزاری عبارتند از دیوان نزاری، سفرنامه، ادب‌نامه، ماجرای شب و روز، مثنوی ازهر و مزهر، دستورنامه که مشهورترین مثنوی نزاری است.

اظهار بی‌اطلاعی شهروندان

به میان مردم و کسبه محل رفته و با پرس‌وجوی کوتاهی متوجه می‌شویم که این حکیم بزرگ چنان به فراموشی سپرده شده که حتی مردم ساکن خیابان حکیم نزاری نیز او را نمی‌شناسند و نمی‌دانند مقبره او در کجا قرار دارد.

از یکی از جوانان محل آدرس آرامگاه حکیم نزاری را جویا می‌شوم که با کمی مکث اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌‌گوید: آدرسی که به شما داده‌اند کجا است؟ مطمئنید بیرجند است؟!

از یکی دیگر از کسبه محل جویای آدرس می‌شوم و در پاسخ سؤالم می‌گوید: خیابان حکیم نزاری که همین خیابان است اما تا جایی که یادم است مقبره‌ای در این مکان وجود ندارد!

این ساکن خیابان حکیم نزاری بیرجند از مقبره و شخصیت حکیم نزاری اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و ما را به یکی از افراد قدیمی محل ارجاع می‌دهد و می گوید: شاید ایشان بتوانند کمکتان کنند!

حکیم بیرجندی در غربت!

حسینی از کسبه قدیمی خیابان حکیم نزاری بیرجند است که بیش از ۶۰ سال از عمرش را در این خیابان گذرانده است، وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر آرامگاه حکیم نزاری کجا است، می‌‌گوید: همین راهی که آمده‌اید را برگردید همان ساختمان پهلوی بانک ملی است.

از او در خصوص حکیم نزاری می‌پرسم که می‌افزاید: محمد نزاری شاعر و مفسر قرآن بوده و مقبره وی نیز پهلوی بانک ملی ورودی خیابان حکیم نزاری است.

این کسبه خیابان حکیم نزاری در خصوص بنای این مقبره می‌گوید: این شاعر بیرجندی در غربت به سر می‌برد و از همان زمانی که به یاد دارم این مقبره همین‌جوری مانده و هیچ نهادی برای این مقبره کاری انجام نداده است.

حسینی می‌افزاید: حتی برای این حکیم بزرگ ارزش یک تابلو و اسم را هم قائل نشده‌اند تا حداقل از روی اسم و تاریخچه آن مردم متوجه شوند، متأسفانه مسؤولان امر این کار ساده را هم انجام نداده‌اند.

شهروند دیگری آدرس مقبره‌ای که داخل مسجد آیت االله حائری است را می‌دهد و می‌گوید: به گمانم باید همانجا باشد چون بیشتر شهروندان به آنجا می‌روند!

مقبره‌ای رها شده و مسؤولانی در خواب

شهروندی دیگری که این حکیم بیرجندی را به خوبی می‌شناسد از بی‌توجهی‌های صورت‌گرفته به این شاعر بیرجندی گلایه می‌کند و می‌گوید: در غفلت مسؤولان، بانک ملی نوسازی شد و این آرامگاه در بی‌توجهی کامل به سر می‌برد.

سلطانی اضافه می‌کند: متأسفانه کاری برای مشاهیر و عرفا از جمله نزاری انجام نمی‌شود و وضعیت مقبره شایسته این شخصیت و مردم شهر فرهنگی بیرجند نیست.

وی متذکر شد: مسؤولان باید فکری برای آن بردارند در حالی که این همه سال این مقبره به امان خدا رها شده و عین خیال هیچ کدام از مسؤولان نیست و از مردم هم نمی‌شود توقعی داشت چون کاری نمی‌توانند انجام دهند.

برای حکیم بیرجندی هیچ اقدامی انجام نداده‌اند

یکی دیگر از شهروندان که خود اهل شعر و شاعری است، می‌گوید: امروزه بسیاری از شهرها و حتی کشورها شهرت و آوازه خود را مدیون نام شخصیت‌ها و بزرگانی هستند که آرامگاهی در شأن آن‌ها احداث شده است.

غفرانی با اشاره به شهرت شاعرانی مانند سعدی، حافظ و شهریار، می‌افزاید: دلیل شهرت چنین شاعرانی تبلیغات زیاد و معرفی آثار آن‌ها در ایران و حتی جهان است که متأسفانه این اقدام‌ها در خصوص این شاعر بیرجندی انجام نشده است.

وی از ناشناخته ماندن این شاعر بیرجندی در بین اذهان مردم خبر می‌دهد و می‌گوید: متأسفانه بسیاری از شهروندان بیرجندی این شاعر را نمی‌شناسند در حالی که ممکن است بارها از کنار مقبره وی عبور کرده باشند.

مقبره‌ای که اجاره داده شد

چند سالی است که این بنای ارزشمند توسط میراث فرهنگی به یکی از خوشنویسان نامدار بیرجندی اجاره داده شده و وی نیز هر سال قرارداد را تمدید و دوره‌های آموزش خوشنویسی را برگزار می‌کند.

به گفته وی درب این مکان عصرها از ساعت ۱۶:۳۰ به بعد باز است و گاهی هم برای بازدیدها با هماهنگی میراث فرهنگی درب آرامگاه باز می‌شود.

به گفته «زهرا علیزاده بیرجندی» استادیار دانشگاه بیرجند، در کتاب تاریخ برگزیدگان و مشاهیر بیرجند آورده است که نزاری در قبرستان شرقی بیرجند به خاک سپرده شده بود و قبر او به همت حاجی ملک تاجر تعمیر ولی در سال‌های دهه ۳۰، قبرستان به جای دیگری انتقال یافت و به جای آن پارک ساخته شد و آرامگاه او ویران شد.

حکیمیه می‌سازیم!

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۳۶  شمسی، شهرداری بیرجند باغ ملی را به بانک ملی می‌فروشد و سال بعد از آن اقداماتی برای احداث بنای یادبودی به نام نزاری قهستانی از طرف شورای حفاظت آثار باستانی و مسؤولان محل و سایر علاقه‌مندان انجام می‌شود. آن چنان که این استاد دانشگاه در سال ۱۳۵۲ شورای بانک ملی در مورد واگذاری زمینی به مساحت ۱۵۸٫۳۷ متر مربع از اراضی بانک که در حدود ۵ هزار متر مربع می‌شود موافقت و در سال ۵۴ کار ساخت آرامگاه آغاز می‌شود.

سوم خردادماه ۱۳۹۳ بود که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت آرامگاه حکیم نزاری در بیرجند، گفت: متأسفانه بنای تاریخی مجاور آرامگاه نزاری از بین رفته و ساختمان بانک در مجاورت آن گسترش داده شده و امکان استفاده را از علاقمندان هنر و ادب فارسی گرفته است.

وی اضافه کرد: با همت قائم مقام نماینده ولی فقیه و امام جمعه وقت مقرر گردید شهرداری نسبت به تملک پلاک‌های مجاور آرامگاه اقدام که به محض عملی شدن این بحث، با توجه به اینکه آرامگاه در فهرست ملی کشور ثبت است ما نیز با اختصاص اعتبار در راستای طراحی و ایجاد حکیمیه در این محل اقدام خواهیم کرد.

درخواست هنرمندان از رئیس جمهور

همچنین در دوم دی‌ماه سال ۱۳۹۳ جمعی از هنرمندان استان طی نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند؛ مرمت و ساخت بنای حکیمیه در آرامگاه حکیم نزاری قهستانی یکی از دغدغه­‌های اصلی اصحاب قلم و هنر در این خطه می­باشد لذا این آرامگاه قابلیت تأسیس و تجهیز آرامگاهی مشتمل بر مجموعه‌ای با امکانات مناسب، کتابخانه‌ای بزرگ و فرهنگ‌سرایی مجهز و غیره است.

در پی ثبت سوژه «مرمت، توسعه، تجهیز و مرمت مقبره حکیم نزاری»  درسامانه فارس من، خبرنگار فارس موضوع را از مسؤول مربوطه پیگیری کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، به ثبت آرامگاه حکیم نزاری در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: بنای مقبره حکیم نزاری ۲۴ خرداد ۹۰ در فهرست آثار ملی ثبت و در چند سال گذشته هم به خوشنویس ممتاز برای کار هنری اجاره داده شده است.

شهرداری پای کار بیاید

وی به توسعه این بنا اشاره و تبیین کرد: جهت توسعه شهرداری باید بناهای اطراف را خریداری کند زیرا ملک مجاور آن ثبت آثار ملی نیست که میراث فرهنگی بتواند در این کار دخالتی داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی به اقدامات انجام‌شده در این مکان، گفت: مقبره در چند مرحله مرمت و از محل اعتبارات ملی ۳۰ میلیون تومان برای مرمت و نورپردازی آن هزینه شد.

توسعه مکان در دستور کار میراث فرهنگی نیست

وی با بیان اینکه آرامگاه نیاز به بازسازی ندارد و سالم است، اضافه کرد: اگر کسی و یا ارگانی دنبال توسعه این مکان باشد ما حاضر به همکاری هستیم.

رمضانی با اشاره به سخنانی مبنی بر تبدیل مکان به حکیمیه، تصریح کرد: طرح مربوط به ما نبوده و امام جمعه سابق (رضایی بیرجندی) مطرح کرد مشروط بر اینکه شهرداری اراضی اطراف را تملک کند.

وی با تأکید بر اینکه کمک نه به معنای پول بلکه به معنای اینکه اجازه می‌دهیم اطراف آن را پارک کنند، تبیین کرد: توسعه این مکان در دستور کار میراث فرهنگی نیست!

و اما…

امروز اگر در کوچه و پس کوچه‌های شهر قدم بزنی و از کسی سؤال کنی کمتر کسی را می‌بینی که محمد نزاری بیرجندی را بشناسد و اگر هم بشناسد بداند این شاعر اهل خراسان‌جنوبی بوده و اشعار زیادی از وی به یادگار مانده است.

در حالی که شهرهای شاعرخیز کشور از جمله شیراز را به حافظ و سعدی می‌شناسند اما با گذشت ۷۰۰ سال از وفات نزاری در حالی مقبره او ثبت آثار ملی کشور شده که این حکیم فرزانه حتی در شهر و دیار خویش غریب مانده و هنوز هم از هاله گمنامی به در نیامده ‌است‌ …

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ج/ر

 

 

 

۱۸ برنامه سالروز حماسه فتح خرمشهر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از برگزاری ۱۸ برنامه محوری به مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر در استان خبر داد.

18 برنامه سالروز حماسه فتح خرمشهر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدرضا فخرظهر امروز در ستاد بزرگداشت آزادی خرمشهر اظهار داشت: امام کلام ماندگاری دارند که فرمودند “خرمشهر را خدا آزاد کرد” و این نشان از نگاه بلند و خدایی امام دارد.

وی با اشاره به برگزاری ۱۸ برنامه محوری به مناسبت سالروز حماسه فتح خرمشهر در استان گفت: سال گذشته در پشتیبانی مجموعه‌های مختلف برپایی نمایشگاه عکس و کتاب دفاع مقدس، صبحگاه مشترک، بانگ مقاومت و پیروزی در مساجد، اجرای گروه‌های رزم نواز، رونمایی از نماهنگ و کارهای فرهنگی دیگر انجام شد.

تجمع بزرگ نیروهای مسلح در حسینیه جماران

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: اجرای همایش ویژه بانوان و گلباران و عطرافشانی گلزار شهدا، جشنواره پرواز شهرداری بیرجند در فوداج، میزگرد با حضور فرماندهان بیت المقدس در صدا و سیما از جمله برنامه‌های سال گذشته بود.

فخر اظهار داشت: تجمع بزرگ نیروهای مسلح با میزبانی سپاه، برگزاری نشست‌های بصیرتی در حوزه‌های علمیه و مدارس، اجرای شب‌های شعر با اشعار شاعران در دفاع مقدس، خاطره‌گویی و پیشکسوتان دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهدا از جمله برنامه‌های امسال است.

در عملیات آزادسازی خرمشهر از همه اقشار و طوایف مملکت اسلامی حضور داشتند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از عملیات‌هایی که در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس بوده آزادسازی خرمشهر است که نقطه امیدی را برای ملت ایران باز کرد و نشاط و امید و پیروزی را به ملت داد.

ناصر خوش‌خبر افزود: در این عملیات از همه اقشار و طوایف مملکت اسلامی حضور داشتند و در این دفاع جانانه تلاش کردند و خونشان را در سرزمین تفتیده خرمشهر به زمین ریختند.

وی هدف از برگزاری این جلسه را بحث ولایتمداری و حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دوران دفاع مقدس دانست و گفت: نخستین راهبرد در این زمینه نقش و فرماندهی ولی فقیه در حیات معنوی است و همه رزمندگانی که در صف اول این عملیات بودند.

بیشتر بخوانید

ناصر خوش‌خبر ادامه داد: تعیین نقش بصیرت در همگرایی طوایف جوامع از دیگر آثار این عملیات بود و نیز راهبرد دیگر در بحث عملیات بیت‌المقدس مقاومت مردم و خانواده‌هایی بود که فرزندان خود را به میدان‌های نبرد اعزام کردند.

وی متذکر شد: باید در برنامه‌ها با نگاه به شعار “ما پیروز هستیم” روی این موضوع متمرکز شویم.

تقویت روحیه ایثار و مقاومت در جوانان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه‌ها باید مشخص و با جامعه هدف جوانان و نوجوانان رقم بخورد عنوان کرد: تقویت روحیه ایثار و مقاومت به ویژه در شرایط امروز کشور با سبقه فرهنگی خاص و با تقویت نگاه به ولایت و ارزش‌ها باید لحاظ شود.

خوش‌خبر با بیان اینکه بصیرت و آگاهی و حضور در میدان تضمین کننده شعار “ما پیروز هستیم” خواهد بود افزود: ملت ایران بعد از عملیات بیت‌المقدس نشان دادند که حرف‌های صدام حرفی واهی بیش نیست و امیدواریم در چنین برنامه‌هایی قدرشناس رزمندگان باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: برنامه‌های سال‌های قبل باید آسیب‌شناسی شود که کدام برنامه اثرگذاری خوبی داشته و کدام برنامه‌ها در حوزه سخت افزاری مشکل داشته است و برنامه‌هایی که مشکل محتوایی داشته در کارگروهی به بحث گذاشته شود و بهترین‌ها به مخاطب ارائه شود.

برگزاری ۲۴ نشست بصیرتی در سطح مدارس علمیه

معاون حفظ آثار سپاه پاسداران خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: برنامه محوری در سطح استان داریم که شامل تجمع بزرگ نیروهای مسلح با میزبانی سپاه در حسینیه جماران پنجشنبه ۲ خرداد خواهد بود، برگزاری مراسم گرامیداشت سوم خرداد، ۲۴ نشست بصیرتی در سطح مدارس علمیه و  اعزام تیم‌های پزشکی شهید رهنمون از یک خرداد تا ۵ خرداد از دیگر برنامه‌ها است.

زهرایی افزود: اجرای نمایش دفاع مقدس در سه مسجد توسط بسیج هنرمندان از یکم تا پنجم، برگزاری نمایشاه دستاوردهای دفاع مقدس و برگزاری میز خدمت با حضور کارشناسان ادارات در تمامی شهرستان‌های استان از دیگر برنامه‌ها است.

شبهات نسل جوان به درستی پاسخ گویی شود

فرماندار شهرستان بیرجند نیز با بیان اینکه خاطره‌گویی رزمنده زمانی جذاب است که در آن فضا قرار بگیرد و عنادی با آن نداشته باشد گفت: شبهات و سوالاتی برای نسل جوان پیش آمده که پاسخ دادن کار هرکسی شاید نباشد و باید بنیاد حفظ آثار جلساتی را در دانشگاه و مدارس برگزار کرده و موضوع را برای نسل جوان باز کنند.

ناصری بیان کرد: در حوزه دانشگاه و مدارس دوره دوم که ضرورتش احساس می‌شود این هماهنگی باید اتفاق بیافتد که لازم است جوانان را با این حال و هوا آشنا کنیم و از آسیب‌هایی که در فضای مجازی است جلوگیری کنیم.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه قبل از این نشست‌هایی برای برنامه‌های مشترک داشته‌ایم گفت: اختتامیه گردهمایی منطقه گرافیک طوفان شن است که اول اردیبهشت تولید شده و گردهمایی اصلی آن برگزار می‌شود و فعالیت‌های در حوزه شعر و ادبیات و شب‌های خاطره به صورت مشترک برگزار می‌شود.

کریمیان داشت: توجه به اقشار خاکستری مغفول است که اگر اولویت به آن سمت برود موثرتر است و گرنه نسل جوان ارتباط موثری نمی‌گیرند.

گردهمایی رزمندگان در شهرستان‌های استان

مدیر عامل موسسه آیه‌های استقامت نیز با بیان اینکه گردهمایی رزمندگان همیشه در مرکز استان اجرای می‌شود و بهتر است در سطح شهرستان‌ها گسترش یابد گفت: به عنوان مثال در شهرستان درمیان رزمندگان زیادی هستند که در این عملیات شرکت کردند و بهتر است از این بزرگواران استفاده کنند.

معتمدی تصریح کرد: لازم است نشست فرزندان شاهد و ایثارگران  برگزار شود چون بسیاری از فرزندان شاهد حتی نمی‌دانند هم رزمان پدرشان چه کسانی بوده‌اند و روزنامه‌ها باید به سراغ افراد گمنام در این زمینه بروند.

کنسلی جشنواره پرواز در رمضان

قلاسی مدیر سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری  بیرجند هم گفت: جشنواره پرواز در سال قبل برگزار شده اما امسال به دلیل گرمی هوا و روزه داری مردم و همچنین مصادف بودن با شهادت حضرت علی (ع) کنسل شده و به جای آن اجرای سرودهای حماسی در روز هفدهم در شمال شهر برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

رقابت‌های فوتسال جام رمضان بانوان شهرستان بیرجند آغاز شد

در این دوره از مسابقات ۶ تیم به صورت دوره‌ای با یکدیگر به مدت ۵ شب به رقابت خواهند پرداخت.

 

 

بیرجند میزبان رقابت‌های پینگ پنگ جام رمضان

حمیدی رئیس هیئت پینگ پنگ خراسان جنوبی گفت: رقابت‌های پینگ پنگ جام رمضان استان در بخش بانوان به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار می شود.

حمیدی ادامه داد: این دوره از رقابت‌ها در سالن ورزشی شهید سرحدی بیرجند بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهدشد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*