چند خبر از خراسان جنوبی

اعتبار پروژه راه آهن زاهدان ـ زابل ـ بیرجند به ۳۱ میلیارد تومان افزایش یافت‌

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبار تخصیصی به پروژه راه آهن زاهدان ـ زابل ـ بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق ـ مشهد از ۱۶ میلیارد تومان پیش بینی شده در لایحه بودجه به ۳۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

اعتبار پروژه راه آهن زاهدان ـ زابل ـ بیرجند به 31 میلیارد تومان افزایش یافت‌

نظر افضلی در گفت‌وگو با تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: در دیدار با جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت که به همراه رؤسای شبکه‌های بهداشت نهبندان و سربیشه انجام شد کمبودهای حوزه بهداشت و درمان این شهرستان‌ها بررسی شد و در راستای اختصاص با فوریت دستگاه دیالیز ویژه بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) سربیشه و اختصاص آمبولانس برای پایگاه‌های نیازمند سربیشه پیگیری‌ها انجام شد که موفق به اخذ دستور و موافقت معاونت درمان وزارت بهداشت در این زمینه شدیم.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه در مورد تامین دستگاه هورمون شناسی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) سربیشه و تهیه دستگاه اکسیژن ساز نیز دستور پیگیری و اقدام صادر شد.

وی بیان کرد: امیدواریم با تامین تجهیزات و نیازهای درمانی بیمارستان سربیشه در گذر زمان شاهد ارتقای خدمات رسانی در حوزه سلامت به مردم این شهرستان باشیم.

افضلی افزود: تاکنون تجهیزاتی نظیر سل کانتر، الکتروشوک، مانیتور، دستگاه سونوگرافی و آمبولانس در چند سال اخیر خاص شهرستان سربیشه با پیگیری‌ها تامین شده است و مکاتبات و مذاکرات برای تامین سایر نیازهای این شهرستان در حوزه درمان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در تدوین لایحه بودجه ۹۸ کل کشور با پیشنهاد نمایندگان استان اعتبار تخصیصی به پروژه راه آهن زاهدان – زابل – بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق-مشهد از مبلغ  ۱۶ میلیارد تومان پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی اظهار داشت: در متن پیشنهاد این ردیف بودجه‌ای تغییر از ۱۶ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد ذکر شده بود که در نهایت و با پیگیری‌های نمایندگان استان مبلغ ۳۱ میلیارد تومان در مجلس مصوب شد.

افضلی افزود. امیدواریم پروژه راه آهن استان خراسان جنوبی با گشایش‌های اعتباری صورت گرفته در حاضر و آینده هرچه سریعتر به مرحله بهره‌برداری و خدمت رسانی به مردم برسد.

 

استاندار خراسان جنوبی:
تزریق ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به استان/ طرح های ملی و منطقه ای در خراسان جنوبی مغفول مانده است
معتمدیان با بیان اینکه از مهمترین آسیب ها مغفول ماندن طرح های ملی و منطقه ای در خراسان جنوبی است، گفت: طرح ترانزیتی راه آهن در سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی سال هاست شروع شده اما در خراسان جنوبی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«محمد صادق معتمدیان» امروز (۲۹ اردیبهشت) در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اظهار کرد: استان خراسان جنوبی برخوردار از مواهب الهی و محروم از توجه ملی است

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف استان در حوزه های مختلف، گفت: در بخشی از معادن برند منطقه ای داریم و وجود انواع مواد معدنی ظرفیت خوبی برای خراسان جنوبی ایجاد کرده است و استان رتبه چهارم معدنی کشور را داریم.

 

معتمدیان با تاکید بر اینکه در شهرستان طبس بیش از ۷۵ درصد ذخایر قطعی زغال سنگ کشور را داریم، عنوان کرد: بیش از ۶ میلیارد ذخایر شناسایی نشده معادن زغال سنگ استان است که به عنوان بزرگترین ذخایر خاورمیانه می توان از آن نام برد.

 

وی به وجود معادن طلا در شهرستان نهبندان  و واگذاری بخش های مختلف آن اشاره کرد و افزود: براساس برآورد اولیه ۲۰ تن طلای قابل استحصال در پنج محدوده استان در شهرستان های خوسف و نهبندان شناسایی شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: علی رغم اینکه در استانی با اقلیم خشک قرار داریم و خشکسالی ۲۰ ساله را تجربه کردیم اما در تولید محصولات کشاورزی بیش از ۱۷ نوع محصولات استان دارای رتبه کشوری است و زعفران، زرشک از مزیت های مطلق استان در سطح کشور است.

 

معتمدیان با بیان اینکه در حوزه گردشگری و صنایع دستی با توجه به ثبت ملی و جهانی یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارای ظرفیت های هستیم که زمینه رونق و توسعه صنعت گردشگری را فراهم کرده است، گفت: در حوزه مرز، خراسان جنوبی با توجه به مرز مشترک با افغانستان بهترین موقعیت را از نظر استراتژی و دسترسی به بازارهای شاهراه های ارتباطی آسیانه میانه دارد و می تواند به منطقه ای ترانزیتی تبدیل شود.

 

وی از مهترین مشکلات را عدم وجود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و تولیدی استان دانست و بیان کرد: متاسفانه محصولات استان خام فروشی می‌شود و در تمام تولیدات کمتر از ۸ درصد صنایع تبدیلی و فرآوری آن را انجام شده و بیشترین ارزش افزوده نصیب دلالان می شود.

 

استاندار خراسان جنوبی افزود: سرمایه گذاری جدی در بحث فرآوری محصولات معدنی انجام نشده و به صورت محدود شرکت های دولتی در این مناطق سرمایه گذاری کردند که نیمه فعال هستند، اظهار کرد: در بخش فعال معادن نیز خام فروشی می شود و به دلیل عقب افتادگی تاریخی در بحث زیرساخت مشکلات جدی در توسعه صنایع معدنی و گردشگری داریم.

 

معتمدیان با بیان اینکه از مهمترین آسیب ها مغفول ماندن طرح های ملی و منطقه ای در خراسان جنوبی است، گفت: طرح ترانزیتی راه آهن در سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی سالهاست شروع شده اما در خراسان جنوبی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

 

وی تاکید کرد: خراسان جنوبی جزو معدود استان‌های کشور است که حتی یک متر آزادراه ایجاد نشده علی رغم اینکه در مسیر دو کریدور ملی و بین المللی قرار داریم.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی ۲۰ ساله در استان با کمبود تامین آب شرب و کشاورزی و صنعتی مواجه هستیم و مشکلاتی جدی داریم، افزود: محدودیت ها و تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران مشکلاتی را در بحث تأمین منابع ملی ایجاد خواهد کرد.

 

معتمدیان با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی در خراسان جنوبی، بیان کرد: ۱۴ دانشگاه در سطح استان با ۵۰ هزار دانشجو و یک هزار و ۷۰۰ اعضا هیات علمی فعال است.

 

وی با بیان اینکه در سال جاری احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی توسط بنیاد مسکن و کمیته امداد در دستور کار است، گفت: امیدواریم در دهه فجر امسال به عنوان بزرگترین پروژه استانی شاهد بهره برداری از این واحدهای مسکونی باشیم.

 

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برنامه بلندمدت اجرایی و توسعه در استان تدوین شده، افزود: برای دوسال آینده ۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌ها در استان پیش بینی شده است.

 

معتمدیان بیان کرد: خوشبختانه دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به استان قول تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای بحث توسعه صنایع، فرآوری محصولات کشاورزی، بسته بندی، برندسازی و توسعه صادارت محصولات خراسان جنوبی را دادند و در مجموع بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار طی دوسال آتی به خراسان جنوبی تزریق خواهد شد.

 

 

 

 

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی خبر داد:
پرداخت ۲۸۸ میلیارد ریال به بیمه شدگان تأمین اجتماعی
درویشی گفت: ۲۸۸ میلیارد ریال در قالب تعهدات کوتاه مدت به بیمه شدگان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مجید دروشی» امروز (۲۹ اردیبهشت) به رسانه های گروهی گفت: بخش بیمه‌ای با ۹ شعبه اصلی و ۱۰ شعبه اقماری و سه کارگزاری رسمی در استان ارائه خدمت می‌کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان اسفند ۹۷ تعداد بیمه شدگان اصلی سازمان ۱۱۵ هزار و ۸۴۰ نفر شده است، افزود: در سال ۹۶ تعداد بیمه شدگان اصلی در استان خراسان جنوبی تعداد ۱۱۴ هزار و ۸۶۰ نفر بوده اند که با افزایش یک درصدی تعداد ۹۸۰ نفر به جمعیت بیمه شدگان اصلی تأمین اجتماعی در استان افزوده شده است.

درویشی ادامه داد: جمعیتی بالغ بر ۳۶۳ هزار نفر معادل ۴۷ درصد از جمعیت خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که از این تعداد ۷۰ درصد آن جمعیت شهری را شامل می شود.

وی بیان کرد: تا پایان اسفند ۹۷ مبلغی بیش از  ۲۸۸ میلیارد ریال در قالب تعهدات کوتاه مدت که شامل  غرامت دستمزد، کمک هزینه ازدواج، کمک بارداری، اروتز و پروتز در سطح استان به بیمه شدگان پرداخت شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در همین راستا مبلغ ۷۳۷ میلیون تومان بابت کمک هزینه ازدواج، و مبلغ ۶۲۳ میلیون تومان بابت غرامت دستمزد ایام بیماری و همچنین ۳۶۴ میلیون تومان نیز بایت کمک وسایل پزشکی (اروتز وپروتز) به بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان پرداخت گردیده است.

وی با بیان اینکه تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری لغایت اسفندماه ۹۷  نسبت به مدت مشابه آن در سال ۹۶ نیز ۱۹درصد افزایش را نشان می دهد، اظهار داشت: در سال ۹۶ تعداد ۹۵۲ نفر مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری بوده اند که این عدد تا پایان سال ۹۷ به یک هزار و ۱۳۷ نفر رسیده است و ماهانه مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون تومان نیز از این بابت به آنان پرداخت شده است.

 

 

پنجمین اجلاسیه استانی نماز در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

بیرجند- رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی از برگزاری پنجمین اجلاسیه استانی نماز در آبان ماه سال جاری در استان خبر داد.

حجت‌الاسلام حسین کمیلی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های ماه مبارک رمضان بیان کرد: طی این ماه مبارک، مسابقه پیامکی «رمضان با قرآن» در سطح استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی ستاد اقامه نماز در سال جاری بیان کرد: برگزاری ۷۰ نشست نماز شناسی و شیوه‌های دعوت به نماز برای گروه‌های مؤثر شامل بازاریان، اصناف، دانشگاهیان، دهیاران و شوراها برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام کمیلی از برگزاری ۱۰۰ نشست دانش آموزی با موضوع نماز خبر داد و افزود: همچنین ۷۰ نشست خانواده با شیوه‌های دعوت به نماز از دیگر برنامه‌های سال جاری است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری نماز ویژه مهد کودک‌ها و برگزاری مسابقه کتابخوانی نماز از دیگر برنامه‌های قابل اجرا است.

وی بیان کرد: برگزاری پنجمین اجلاسیه استانی نماز در آبان ماه سال جاری یکی از برنامه‌های مهم ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی در سال جاری است.

حجت‌الاسلام کمیلی اظهار کرد: برگزاری جشنواره نماز دانش آموزی با عنوان «ترنم الهی» و برگزاری جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی، رمان، قصه و شعر از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است.

 

 

درمان سخت با بیم و امید

بیرجند – ایرنا – زیر آسمان هر شهری انسان هایی زندگی می کنند که سهم شان از دنیا بیماری های خاص و سخت درمان است؛ آنها که در شرایط مالی دشوار با بیم هزینه های درمان و امید به شفا روزگار می گذرانند.

به گزارش ایرنا، پی روزهای ناخوشی اش را که بگیریم به یک حادثه در سال های دور می رسیم، آن زمان که صبح عازم محل کارش می شود موتورسیکلت را روشن و چند خیابان را رد می کند اما ناگهان به یک مانع برخورد می کند، تعادلش را از دست می دهد و دیگر هیچ نمی فهمد.
از آن روز تاکنون ۹ سال می گذرد و غلام به خاطر ضربه ای که به سرش وارد شده در زندگی نباتی به سر می برد.
همسرش به تنهایی در این ۹ سال بار پرستاری او را شب و روز بدون هیچ منتی به دوش می کشد. در روز چند نوبت باید داروهایش را بدهد و حواسش هست که از وقت داروها نگذرد.
وعده غذایی که می رسد مجبور است با یک دست دهانش را باز کند و با دست دیگر آرام قاشق غذا را روی زبانش بریزد و لب هایش را روی هم گذارد تا او آرام آرام بتواند غذایش را قورت دهد.
درد دل های نجمه از روزهای سختی حکایت دارد؛ شب هایی که باید تا صبح بیدار باشد و به ناله های همسرش گوش دهد.
کار هر روز صبحش این است که بستر غلام را تمیز نگه دارد لباس و پوشکش را به موقع عوض کند تا زخم بستر نگیرد.
خدیجه هم زنی است که بیماری سرطان در ۴۰ سالگی به زندگی اش رخ نشان داد و از ۲ سال پیش تاکنون کام او را از روزگار تلخ کرده است.
چند سال پیش از همسرش جدا شد و اکنون با ۲ فرزندش به تنهایی در رنج نداری و بیماری به سر می برد. دختر بزرگش آخرین مقطع ابتدایی را پشت سر گذاشته اما پسرش با بیماری سندرم داون شرایط خاصی دارد که بر نگرانی های مادر افزوده است.
از ۲ سال پیس شیمی درمانی تغییری در روند بیماری اش نداشته و اکنون با ریه های معیوب حتی نفس کشیدن هم برایش دشوار شده است.
غیر از مستمری کمیته امداد و یارانه منبع درآمد دیگری ندارد و بعد از هر سه بار شیمی درمانی در بیرجند یک بار برای پرتو درمانی با شرایط دشوار مجبور است به شهر مشهد سفر کند.
رنج بیماری تنها درد این بانوی بیرجندی نیست بلکه نگرانی از آینده فرزندانش به خصوص پسری که سندرم داون دارد و در نبود مادر کسی نیست مراقبتش را به عهده گیرد بر درد بیماری اش افزوده است.
مشابه این بیماران، ۲ هزار و ۸۴۰ نفر دیگر در استان خراسان جنوبی با بیماری های مختلف از نوع خاص و صعب العلاج دست و پنجه نرم می کنند و زیر چتر نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
کارشناس بهداشت و درمان اداره کل کمیته امداد خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۵۵۰ بیمار تحت حمایت کمیته امداد، افرادی هستند که از پوشک استفاده می کنند.
سید حسین یوسفی با بیان اینکه هر بسته پوشک بزرگسالان ۸۰ هزار تومان است افزود: هر بیمار ماهانه چهار بسته پوشک استفاده می کند که با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید ۳۲۰ هزار تومان فقط برای پوشک این بیماران هزینه می شود.
وی تهیه لوازم پانسمان، زخم بستر و تزریق سرم را از دیگر مواردی عنوان کرد که جزو هزینه های بیماران صعب العلاج و خاص است و گفت: گاهی این هزینه ها نیز برای بیماران ماهانه به ۳۰۰ هزار تومان می رسد که کمیته امداد از محل اعتبارات داخلی یا کمک های خیران آن را پرداخت می کند.
این کارشناس بهداشت و درمان از صدور کارت اولویت خدمت برای یک هزار و ۵۰۰ بیمار در استان خبر داد و افزود: از یک سال پیش روند صدور این کارت آغاز شده و همچنان ادامه دارد تا زمانی که تمام بیماران صعب العلاج و خاص بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.
وی یادآور شد: افراد با داشتن این کارت در حوزه خراسان جنوبی می توانند از خدمات بستری و پزشکی در تمام بیمارستان ها و مراکز بهداشتی به صورت رایگان استفاده کنند.
یوسفی اظهار داشت: ۲ داروخانه در خراسان جنوبی نیز طرف قرارداد کمیته امداد است که برای بیماران با شرایط خاص به صورت رایگان دارو ارایه می دهد.

** «شفا» حامی بیماران نیازمند
معاون سلامت و حمایت از خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم گفت: کمک های این نهاد حدود ۶۰ درصد پاسخگوی هزینه های درمانی مددجویان و بیماران خاص است.
علی اکبر نخعی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۸۴۲ بیمار خاص و صعب العلاج در خراسان جنوبی که تحت حمایت کمیته امداد هستند افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۷۱۸ نفر بیمار صعب العلاج و ۱۲۴ نفر بیمار خاص هستند که هزینه ماهانه آنها حدود ۱۵۰ هزار تومان است.
وی طرح شفا را از جمله برنامه های کمیته امداد برای جذب حامی عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون ۲۰۰ حامی در این طرح برای کمک به بیماران خاص و صعب العلاج جذب شده اند.
معاون سلامت و حمایت از خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: سال گذشته این حامیان ۷۷۵ مورد واریزی داشته اند که مبلغ جمع آوری شده بیش از ۴۳ میلیون تومان بوده است.
وی با بیان اینکه هزینه ‌های درمانی بیماران صعب‌العلاج و نیازمند بسیار بالا است، تصریح کرد: این نهاد به منظور تامین حداقل هزینه‌های درمان و کاهش فشارهای روحی و جسمی خانواده‌های تحت حمایت تلاش کرده است.
نخعی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت مسئولان دستگاه‌های اجرایی، مردم خیر و نیکوکار و کمیته امداد بتوان شرایط زندگی بیماران را به بهترین نحو ممکن بهبود بخشید.

** بسته های حمایتی جوابگو نیست
مدیر مرکز جامع درمان بیماران خاص خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در حال حاضر در بحث تامین دارو برای بیماران خاص مشکلی نداریم گفت: اکنون برای بیمارانی همچون هموفیلی و تالاسمی بسته های حمایتی دارو وجود دارد و تا چند ماه آینده مشکلی نداریم ولی ترس ما از آینده است.
هادی دهقانی با اشاره به گران شدن داروهای مورد نیاز بیماران دیالیزی و ام اس اضافه کرد: حتی پیدا کردن برخی داروها هم مشکل شده اما در تعاملی که با هلال احمر و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی برقرار کرده ایم اکنون کمبودی در استان احساس نشده و همچون گذشته تامین می شود.
وی با تاکید بر اینکه تفاوت قیمت ها نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است گفت: پیش بینی می کنیم که با روال موجود تا ۶ ماه آینده در بحث تامین داروی برخی بیماری های خاص با مشکل مواجه شویم.
وی به افزایش قیمت لوازم دیالیزی اشاره و بیان کرد: این درحالی است که خدمات بیمه نسبت به قبل تغییر نکرده و معمولا حق بیمه با پنج یا ۶ماه تاخیر پرداخت می شود.
مدیر مرکز جامع درمان بیماران خاص خراسان جنوبی از ثبت نام یکهزار و ۱۶۵ بیمار خاص و یکهزار و ۵۶۰ بیمار نابارور در مرکز بیماری های خاص استان خبر داد و گفت: تلاش کردیم بیماری هایی همچون اوتیسم، EB و بیماری های متابولیک را هم جزو بیماری های خاص معرفی و خدمات رسانی کنیم.
وی یادآور شد: یکی از خدمات وزارت بهداشت در حوزه تشخیص زود هنگام سرطان، راه اندازی مراکزی ویژه این مهم در بیرجند، قاین و طبس بوده و پزشکانی هم در بخش های جراحی، گوارش، زنان، رادیولوژی و غیره در حال آموزش هستند.
دهقان گفت: امیدواریم با تکمیل بانک اطلاعاتی از بیماران سرطانی و با ظرفیت هایی که در بحث غربالگری و تشخیص زودهنگام در استان ایجاد شده بتوانیم حمایت ها از این بیماران را نسبت به قبل بیشتر کنیم.
وی افزود: با همه تلاش ها اما هزینه های درمان بیماری خاص بالا است و بسته های حمایتی جوابگوی نیاز بیماران نیست.

 

 

 

 

نجات کارگر بیرجندی از زیر آوار

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: مرد ۴۰ ساله گرفتار در زیر آوار با تلاش نیروهای امدادی هلال احمر نجات یافت.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، محمد رحیم شهریاری، امروز ۲۹ اردیبهشت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عصر روز گذشته (۲۸ اردیبهشت) با اعلام حادثه مبنی بر گرفتار شدن کارگر ۴۰ ساله در زیر آوار در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند یک تیم از پایگاه امداد و نجات بین شهری میاباد و تیم واکنش سریع هلال احمر به محل حادثه اعزام شد.

وی افزود: فرد گرفتار که بر اثر گود برداری در زیر آوار محبوس شده بود پس از یک ساعت تلاش نیروهای امدادی نجات یافت.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی یادآور شد: پس از خارج کردن حادثه دیده از زیر آوار، مصدوم تحویل اورژانس و به مرکز درمانی منتقل شد.

 

 

 

اتاق آموزش مجازی در دانشکده پیراپزشکی بیرجند راه اندازی شد

بیرجند – ایرنا – با راه اندازی اتاق آموزش مجازی دانشکده پیراپزشکی، امکان آموزش از راه دور برای دانشجویان خارج استان و کشور در بیرجند فراهم شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، آزمایشگاه هماتولوژی و اتاق آموزش مجازی دانشکده پیراپزشکی با حضور رئیس و جمعی از مسئولان دانشگاه به بهره برداری رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از این دو مجموعه بازدید کرد و راه اندازی آزمایشگاه و اتاق آموزش مجازی را اقدامی ارزشمند در دانشکده پیراپزشکی دانست.
رئیس دانشکده پیراپزشکی نیز با اشاره به برنامه ریزی این دانشکده از حدود پنج سال پیش برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی با هدف ارتقای دانشکده پیراپزشکی گفت: به همین منظور مقدمات جذب اعضای هیات علمی و امکانات مورد نیاز طبق شرایطی که مورد تاکید وزارت بهداشت است فراهم و خوشبختانه پس از بازدید هیات بورد هماتولوژی از دانشکده پیراپزشکی، با تصویب رشته کارشناسی ارشد خون شناسی (هماتولوژی) و پذیرش هفت دانشجو در این رشته موافقت شد.
دکتر محمد ملکانه با اظهار اینکه برای آزمایشگاه هماتولوژی فضایی به مساحت ۴۵ مترمربع در نظر گرفته و اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان هزینه شد اضافه کرد: این آزمایشگاه برای دانشجویان کاربرد دوگانه آموزشی پژوهشی دارد.
وی با اشاره به پذیرش دانشجوی کاردانی به کارشناسی از کشور افغانستان گفت: دروس تئوری به دانشجویان هراتی از طریق آموزش از راه دور توسط اساتید دانشگاه انجام می شود و این دانشجویان دروس عملی را می بایست به صورت حضوری در دانشگاه بگذرانند.
رئیس دانشکده پیراپزشکی با اشاره به راه اندازی اتاق آموزش مجازی افزود: اتاقی به مساحت ۱۲ مترمربع و با اعتباری حدود ۳۰ میلیون تومان تجهیز شد تا اساتید دانشگاه از این طریق به دانشجویان افغانستانی که به صورت همزمان و آنلاین در شهر هرات مستقر هستند به تدریس دروس مدنظر بپردازند و در حال حاضر ترم اول این دانشجویان رو به اتمام است.
وی تصریح کرد: این اتاق می تواند به عنوان آموزش از راه دور برای دانشجویان خارجی و همچنین تدریس به دانشجویان سایر دانشگاهای استان و سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار گیرد.
ملکانه با اظهار امیدواری از حمایت های دانشگاه برای توسعه آموزش از راه دور در دانشگاه گفت: باید بستری فراهم شود تا دانشکده ها بتوانند در جهت گسترش تحصیلات تکمیلی و ارتباط با دانشجویان خارج از کشور و بین الملل گام بردارند و بی شک این مساله نیاز به حمایت تمامی مجموعه های دانشگاه به ویژه رئیس دانشگاه و معاون آموزشی دارد.
خراسان جنوبی با افغانستان و ۶ استان کشور همجوار است.

 

 

 

 

طرح در کمین وقت در قاین اجرا شد

بیرجند – ایرنا – مدیر کتابخانه امام رضا (ع) قاین گفت: طرح در کمین وقت در ۳۰ مکان پر تردد شهر قاین با هدف اشاعه فرهنگ کتابخوانی اجرا شد.

رضا احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با هدف جلوگیری از اتلاف وقت مراجعان و گسترش فرهنگ کتابخوانی اولین بار در هشت آرایشگاه اجرا و قفسه های کتاب جایگزین میزهای عسلی موجود در آن مکان ها شد.
وی بیان کرد: با استقبال همشهریان در حال حاضر ۳۰ قفسه در مکان های پرتردد شهر نصب شده است.
مدیر کتابخانه امام رضا (ع) قاین گفت: برای اجرای این طرح ابتدا اماکن مورد نظر (آرایشگاه ها) شناسایی و مطالعه شد تا مشخص شود چه زمانی شلوغ است و نیاز به چه نوع منبع مطالعاتی داشته و چه میزان وقت مشتریان در آنجا صرف می شود.
وی افزود: با توجه به آسیب شناسی طرح، موضوعات مورد علاقه مراجعان شناسایی و کتاب های روان شناسی، خانواده، تاریخ و غیره تهیه و کتاب های کم حجم و پرمحتوا در قفسه ها قرار داده شد.
احمدی درباره سایر فعالیت های فرهنگی کتابخانه امام رضا (ع) گفت: ۱۰ هزار عضو از ۴۵ هزار کتاب و ۶ هزار نرم افزار موجود در واحد سمعی بصری کتابخانه استفاده می کنند و همچنین مهدالرضا و پیش دبستانی ضامن آهو در خدمت کودکان علاقه مند است.
شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۰۰ کیلومتری شمال بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.

 

 

 

دانش آموز بشرویه در مسابقات بین المللی نقاشی سوم شد

بیرجند – ایرنا – مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: «منیره صفری» دانش آموز شهرستان بشرویه مقام سوم مسابقات بین المللی نقاشی سازمان جهانی بهداشت در کشور مصر را کسب کرد.

علی حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانش آموزان ایرانی بیشترین برندگان مسابقه نقاشی سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی بهداشت بودند.
وی گفت: با توجه به حجم مسابقات ۹۰۰ اثر از هفت هزار و ۹۰۰ شرکت کننده ایرانی به دفتر مدیترانه شرقی این سازمان ارسال شد.
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: در مرحله نهایی این مسابقات، صفری در رده سنی ۱۶ تا ۱۸ سال موفق به کسب مقام سوم نقاشی موضوعی سال ۲۰۱۹ شد.
وی گفت: این دانش آموز پایه دوازدهم هنرستان کاردانش قدس شهرستان بشرویه قبل از این هم ۲ مقام جهانی در کشورهای اسلوونی و بلغارستان در زمینه نقاشی را از آن خود کرده است.
به گزارش ایرنا از ۹۰۰ اثر ارسالی به دفتر مدیترانه شرقی سازمان بهداشت بهانی در کشور مصر ۱۳ نقاشی برگزیده نهایی مسابقه نقاشی ۲۰۱۹ شدند.
به غیر از منیره صفری، راستین عظیمی، محمدرضا بکایی و پرهام گودرزی از کرمانشاه، پرهام خیری از کرج، فاطمه جوانمردی قهدریجانی از اصفهان، هلن کلانتر هرمزی از اهواز، احسان شمسی از نجف‌آباد، تینا اسدی از اصفهان، نازنین محمد فخر از تاکستان قزوین، سحر بلوری‌فر از رشت و پریسا فتحی از تبریز دیگر برگزیدگان ایرانی در گروه‌های سنی ۱۸-۸ سال هستند که توانستند رتبه‌های اول تا پنجم این مسابقه بین‌المللی را کسب کنند.

 

بشرویه یکی از ۱۰ شهر خشت و گِل ایران است

بیرجند – ایرنا – سرپرست فرمانداری بشرویه گفت: بشرویه یکی از ۱۰ شهر خشت و گِل ایران است و آثار باستانی از قبل اسلام تا دوره قاجار در این شهرستان موجود است.

به گزارش ایرنا، علی شفیعی روز یکشنبه در دیدار امام جمعه و مسئولان شهرستان بشرویه با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: یکی از مهم ترین مزیت های بشرویه بافت تاریخی زنده این شهرستان است که هنوز مردم داخل آن زندگی می کنند و این ظرفیت باید در حوزه گردشگری شهرستان مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: سابقه بشرویه به دوران قبل از اسلام بر می گردد از این رو باید به گردشگری آن توجه بیشتری شود.
شفیعی اظهار داشت: شهرستان بشرویه ۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که دارای ۲ شهر، ۲ بخش و چهار دهستان است و ۷۷ درصد جمعیت شهرستان شهری و بقیه روستایی هستند.
وی ادامه داد: این شهرستان در گذشته مرکز عبور استان های مرکزی و جنوبی کشور بوده که متاسفانه امروز کمی وضعیت آن از این حیث متفاوت با قبل است.
سرپرست فرمانداری بشرویه بیان کرد: در حوزه کشاورزی ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زراعی و باغی در این شهرستان داریم که ۱۸ هزار هکتار زراعی و هشت هزار هکتار باغی است.
شفیعی گفت: بسیاری از محصولات شهرستان مثل پنبه، جالیز، جو ، خاکشیر و بعضی گیاهان دارویی بشرویه در خراسان جنوبی رتبه نخست را دارد و بالاترین سطح زیر کشت پنبه در استان را داریم و ۱۵ استان کشور نیز از این شهرستان تامین بذر پنبه می شوند.
وی افزود: تنها شهرستانی در کشور که خاکشیر را به شکل زراعی کشت می کند بشرویه است، آویشن و آنغوزه بشرویه هم منحصر به فرد است.
وی با بیان اینکه در بخش باغی پسته بشرویه بالاترین سطح زیرکشت را در استان دارد یادآور شد: هشت هزار هکتار باغ پسته داریم که پنج هزار هکتار آن بارده و بقیه در حال حاضر غیربارده است و در مجموع ۱۰۰ هزار تن محصول زراعی، باغی و دامی نیز در این شهرستان تولید می شود.
سرپرست فرمانداری بشرویه بیان کرد: معادن سرب، روی، آهن و سولفات سدیم در بشرویه داریم که کیفیت بالایی دارد که در بخش معدن سرب و روی اقداماتی انجام شده و فعالیت همه معادن در سال های اخیر شروع شده است.
وی گفت: معتمدیان استاندار خراسان جنوبی از زمان انتصاب خود توجه ویژه ای به شهرستان بشرویه داشته است.
شفیعی افزود: در حال حاضر وضعیت کنونی جاده های بشرویه مناسبت نیست و نارضایتی هایی در بین مردم ایجاد شده که باید این موضوع هم پیگیری شود.
رئیس شورای اسلامی شهر بشرویه هم در این دیدار گفت: در سال ۱۳۵۵ در بشرویه راه هایی ایجاد شد که تردد زیادی از آنجا انجام می شد اما متاسفانه بعضی لابی گری ها موجب شد که مسیر بشرویه تغییر پیدا کند و این شهر در بن بست کامل قرار گیرد.
حسن سلیمی افزود: جاده ای در بشرویه بود که همه افرادی که از طبس به مشهد عزیمت می کردند از آن مسیر تردد داشتند که این مسیر به دلیل اعمال نفوذ نماینده وقت در سال ۱۳۵۳ تغییر کرد و مسیر ۵۰ کیلومتری بشرویه به طبس به ۱۲۸ کیلومتر افزایش یافت، این جاده برای ما نعمت بود چون تردد انجام می شد.
وی اظهار داشت: همچنین قرار بود خط آهنی را از بافق مشهد به منطقه کشیده شود که به دلیل لابی گری تغییر عمده کرد و ۳۰ کیلومتر دورتر شد و خط آهنی که قرار بود از ۱۸ کیلومتری بشرویه عبور کند اکنون در ۵۵ کیلومتری است.
سلیمی گفت: در سال ۱۳۸۸ طرح مصوبی از جاده طبس – بشرویه تصویب شد و از سال ۱۳۸۹ اعتبار داشت که متاسفانه طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی چون این پروژه بی تصدی بوده اعتبار آن هزینه نشده و امروز بعد از ۱۰ سال کمتر از یک درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
۷۵۵۹ *

 

 

 

مقرری بگیران بیمه بیکاری خراسان جنوبی افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری استان ۱۹ درصد در سال گذشته نسبت به سال قبل آن افزایش داشته است.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی مجید درویشی افزود: سال ۹۶ تعداد ۹۵۲ نفر مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری بوده اند که این رقم تا پایان سال ۹۷ به یکهزار و ۱۳۷ نفر رسید.
وی ادامه داد: ماهانه مبلغ یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون تومان نیز از این بابت به مقرری بگیران بیکاری پرداخت شده است.
مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: پارسال بیش از ۲۸۸ میلیارد ریال در قالب تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد، کمک هزینه ازدواج، کمک بارداری، اروتز و پروتز به بیمه شدگان تامنی اجتماعی استان پرداخت شد.
درویشی گفت: در این زمینه مبلغ ۷۳۷ میلیون تومان بابت کمک هزینه ازدواج، ۶۲۳ میلیون تومان غرامت دستمزد ایام بیماری و ۳۶۴ میلیون تومان کمک وسایل پزشکی (اروتز وپروتز ) به بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان پرداخت شده است.
وی عنوان کرد: اکنون بخش بیمه ‌ای تامین اجتماعی با ۹ شعبه اصلی، ۱۰ شعبه اقماری و سه کارگزاری رسمی در استان ارایه خدمت می ‌کند.
درویشی با بیان اینکه تا پایان اسفند ۹۷ تعداد بیمه شدگان اصلی سازمان ۱۱۵ هزار و ۸۴۰ نفر اعلام شد افزود: سال ۹۶ تعداد بیمه شدگان اصلی در استان ۱۱۴ هزار و ۸۶۰ نفر بود که با افزایش یک درصدی تعداد ۹۸۰ نفر به جمعیت بیمه شدگان اصلی تأمین اجتماعی افزوده شد.
وی یادآور شد: اکنون ۳۶۳ هزار نفر معادل ۴۷ درصد از جمعیت خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که از این تعداد ۷۰ درصد در مناطق شهری ساکن هستند.

 

 

 

 

 

اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در استان خراسان جنوبی آغاز شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از آغاز اجرای طرح ملی کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور از امروز در این استان خبر داد و گفت: فشار خون افراد بالای ۳۰ سال در مراکز بهداشت کنترل می‌شود.

اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در استان خراسان جنوبی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند‌،کامبیز مهدیزاده عصر امروز در حاشیه آغاز اجرای این طرح با تاکید بر اینکه مردم مصرف نمک را در وعده‌های غذایی کاهش دهند، اظهار داشت: شهروندان با مراجعه  به مراکز بهداشتی از راهنمایی ها و اطلاع رسانی  و کمکهای این مراکز بهره مند  می شوند.

وی از افزایش دو برابری مصرف نمک در استان خبر داد و گفت: مصرف نمک در خراسان جنوبی بالاتر از نرم جهانی است و این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرانه مصرف نمک برای هر نفر، ۳ تا ۵ گرم در روز است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با هشدار به این مهم در خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس پیمایش کشوری ، مصرف نمک در خراسان جنوبی برای هر نفر ۱۰٫۵ گرم در روز است.

بیشتر بخوانید

مهدیزاده با بیان اینکه در طرح پیمایش کشوری، میانگین  مصرف نمک در ایران،  ۷ گرم در روز بوده است افزود: به لحاظ مقدار مصرف، خراسان جنوبی بیشترین مقدار مصرف نمک را در کشور دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی اظهار داشت: مصرف نمک زیاد سبب بیماریهای مختلف از جمله افزایش فشار خون و ناراحتی قلبی می شود و شهروندان می توانند با مراجعه  به مراکز بهداشتی از راهنمایی ها و اطلاع رسانی  و کمکهای این مراکز در این خصوص بهره مند شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل اوقاف خراسان‌جنوبی:
جشن میلاد امام حسن(ع) در ۲۶ بقعه متبرکه خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود
حجت الاسلام بخشی پور از برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در ۲۶ بقعه متبرکه استان خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  از بیرجند، حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» امروز (۲۹ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در سال جاری با توجه به رویکرد فرهنگی فعالیت‌های بقاع متبرکه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع به قطب‌های فرهنگی، بقاع متبرکه استان خود را برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم جشن میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) آماده کرده‌اند.

 

وی از برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در ۲۶ بقعه متبرکه استان خبر داد و گفت: در قالب طرح ضیافت الهی این بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص این استان به صورت ویژه میزبان زائران در جشن میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) هستند.
 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی افزود: سخنرانی، مولودی‌خوانی، اجرای برنامه های شاد و متنوع و برپایی سفره‌های افطاری ساده از برنامه‌های ویژه جشن میلاد امام حسن مجتبی در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه است.
 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و مذهبی طرح ضیافت الهی، تبیین کرد: برپایی خیمه‌های معرفت و پاسخگویی به مسائل شرعی، تهیه جزوات احکام و برپایی نمایشگاه فرهنگی و قرآنی و ایستگاه «قرآن بخوان جایزه بگیر» از جمله برنامه‌های آستان مقدس امامزادگان در راستای اجرای این طرح است.
 

وی ماه مبارک رمضان را فرصتی برای اجرای امینانه نیات واقفان در بخش‌های مختلف از جمله اطعام روزه داران و ترویج معارف دینی دانست و تصریح کرد: از فرصت برگزاری ویژه‌برنامه ولادت امام حسن (ع) در جوار امامزادگان برای اجرای طرح مودت استفاده می‌کنیم تا به ترویج احسان و نیکوکاری بپردازیم.
 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از مهمترین ویژگی امام حسن مجتبی (ع) را سخاوت آن حضرت ذکر و تصریح کرد: سفره کریمانه امام حسن (ع) همیشه پهن بود و همه مردم به ویژه مساکین و یتیمان از آن بهره می‌بردند و این سخاوت وجود باید برای همه الگو باشد.

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*