وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با CNBC؛ خواهان جنگ با ایران نیستیم / قبلا هم این نیرو‌ها را در منطقه داشته ایم / گزینه‌های دیپلماتیک را برای ترامپ آماده کرده ام

در مصاحبه با هدلی گمبل از شبکه خبری CNBC، دیپلمات ارشد آمریکایی مدعی شده که شاهد افزایش تهدیدات از سمت ایران است و دولت دونالد ترامپ توانایی خود را برای پاسخ به هرگونه اقدام خشونت بار از جانب ایران تقویت می کند. به همین دلیل بود که، به گفته پامپئو، ایالات متحده یک ناو گروه و تسلیحات دیگر را به منطقه اعزام کرد.

پومپئو گفت: ما تمام کارهای درست را انجام داده ایم تا موقعیت امنیتی مان را به بهترین وجه در توان خود افزایش دهیم؛ اما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که نیروهای بازدارنده ای را در جای خود داشته باشیم، تا اگر ایران در پی تصمیم برای ضربه زدن به منافع آمریکا بود ـ چه در عراق و چه در افغانستان یا یمن و یا در هر نقطه ای از خاورمیانه ـ ما آمادۀ پاسخ مناسب به آنها باشیم.

خواهان جنگ با ایران نیستیم / قبلا هم این نیروها را در منطقه داشته ایم / گزینه های دیپلماتیک را برای ترامپ آماده کرده ام

وزیر امور خارجه آمریکا، با وجود حضور نظامی بیشتر آمریکا در منطقه، بیان کرده که ایالات متحده به دنبال جنگ نیست و همچنین این حضور نظامی به لغزش در جنگ دیگری ختم نمیشود.

وی با تکرار دعاوی که پیش از این نیز از سوی مقامات آمریکایی بیان شده بود، گفته: ما قصد نداریم اشتباه محاسباتی کنیم: هدف ما جنگ نیست، هدف ما تغییر در رفتار رهبران ایران است. ما امیدواریم، مردم ایران آنچه در نهایت می خواهند و آنچه اینقدر لایق آن هستند به دست آورند. نیروهایی که ما در منطقه قرار دادیم، نیروهایی است که ما از قبل هم در منطقه داشته ایم؛ می دانی که ما اغلب ناوهای هواپیمابری در خلیج فارس داریم، اما رئیس جمهور خواستار اطمینان از این شد که در صورت وقوع رویدادی، ما آماده پاسخ به آن به شیوه ای مناسب باشیم.

بیشتر بخوانید

پومپو افزود: فهرست گزینه های دیپلماتیک را تهیه کرده است تا ترامپ در صورتی که ایرانیان تصمیم بدی بگیرند، قدرت انتخاب داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اینکه کاخ سفید در صورتی که تهران دست به مخاصمه بزند چه اقداماتی خواهد کرد، جزئیات اندکی ارائه کرده، اما تأکید کرد که واشنگتن بیکار نخواهد نشست.

وی گفته: در صورت حمله به منافع آمریکا از یک سوی نیروی تحت رهبری ایران، چه یک نیروی ایرانی باشد یا یک موجودیت که توسط ایران کنترل می شود، ما رسما طرف مسئول را پاسخگو می دانیم. رئیس جمهور ترامپ در مورد این مسأله بسیار واضح گفته است: پاسخ ما مناسب خواهد بود.

پومپئو همچنین با تکرار ادعا در مورد نقش تهران در تروریسم، جریان سلاح به کشورهای بی ثبات و افزایش در حمایت ایران از گروه های افراطی، بیان کرده که تغییر وضعیت نفوذ ایران در سراسر جهان نیز از جمله اهداف کاخ سفید است و گفت: ایران بزرگترین نفوذ بی ثبات کننده در خاورمیانه است و ما قصد داریم این مسأله را تصحیح کنیم.

آنچه به نظر می رسد اینکه استراتژی اصلی آمریکا برای کاهش نفوذ ایران، تحریم ایران است. این محدودیت های اقتصادی منجر به ایجاد شرایط سخت برای زندگی روزمره مردم ایران شده است. طبق گفته صندوق بین المللی پول، تورم در ایران به ۴۰ درصد رسیده و می تواند بالاتر برود. اما پامپئو استدلال کرده که ایالات متحده فقط حاکمان کشور را هدف قرار می دهد. این مقام آمریکایی گفته: پیکان این تحریم ها به سمت رهبری ایران جهت تغییر رفتار آنهاست.

با وجود خصومت آشکار واشنگتن با تهران طی بیش از یک سال گذشته، پومپئو تکرار کرده که کاخ سفید خوشحال خواهد شد تا از طرف ایران مقدمه ای برای رفع برخی از اختلافات استفاده کند.
وی به CNBC گفت: البته که ما از چنین تماسی استقبال می کنیم. قطعا ما خواهان حل و فصل صلح آمیز دیپلماتیک برای هر یک از این اختلافاتی هستیم که امروز درباره آن صحبت کرده ایم. این کاملا معقول است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*