آخرین خبر :

شورای شهر تصویب کرد/ یکشنبه بازار در بیرجند

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / با انتقال میدان میوه و تره بار شهرداری از بلوار مسافر و آماده سازی این مکان برای راه اندازی بازارچه فروش محصولات سنتی و صنایع دستی عملا از چند ماه گذشته شاهد فعالیت دو چهارشنبه بازار در مرکز استان بودیم که مورد استقبال مردم در شمال شهر، منطقه مهرشهر و حتی اهالی دستگرد قرار گرفت چرا که برای تهیه مایحتاج ضروریشان با قیمت ارزان تر مجبور نبودند مسافتی را طی کرده و به جنوب شهر بروند. در همین راستا بر اساس تصمیم شورای شهر و شهرداری مدتی این دو چهار شنبه بازار همزمان با هم فعالیت داشتند تا بعد از بررسی شرایط تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود. شورای شهر بیرجند در جلسه روز شنبه خود مصوبه ای را در این مورد گذراند که بر اساس آن یکشنبه بازار در خیابان بهشتی و چهارشنبه بازار در بلوار مسافر فعالیت داشته باشد تا از این طریق دسترسی مردم بخصوص اقشار ضعیف جامعه به اجناس ارزان تر در دو روز از هفته فراهم شود.
ارسال مصوبه شورای شهر به کمیته تطبیق فرمانداری
یکی از اعضای شورای شهر بیرجند و رئیس سابق کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه مصوبه فوق برای اجرایی شدن به هیات تطبیق در فرمانداری ارسال شده است، گفت: راه اندازی چهار شنبه بازار در شمال شهر یکی از خواسته ها و نیازهای مردم ساکن در این محدوده بود که با پیگیری های صورت گرفته از چند ماه قبل این خواسته محقق و عملا وارد فاز عملیاتی شد. دکتر رضا حسنی صفت از ترافیک شدید ، شلوغی بیش از حد برای خرید و وجهه نادرستی که خود این مکان یعنی چهار شنبه بازار خیابان بهشتی داشت به عنوان ایرادات این بازار یاد کرد و افزود: بر همین اساس چهارشنبه بازار جدیدی در خور شأن مردم مرکز استان سال گذشته در بلوار مسافر راه اندازی شد.
دو چهارشنبه بازار همزمان کارایی لازم را ندارد
وی با بیان اینکه فعالیت دو چهار شنبه بازار به طور همزمان کارایی و توجیه لازم را ندارد، گفت: بر همین اساس با بررسی های صورت گرفته در جلسه روز شنبه شورای شهر با تصویب اعضا مقرر شد یکشنبه بازار در خیابان بهشتی و چهارشنبه بازار در بلوار مسافر در یک بازه زمانی دو ماهه دایر شوند. وی با اشاره به یکسری مخالفت ها در مورد این مصوبه گفت: برخی از اعضای شورای شهر خواستار تبدیل چهارشنبه بازار خیابان بهشتی به بازار روز هستند که باید گفت بین بازار روز و چهار شنبه بازار یا یکشنبه بازار تفاوت زیادی وجود دارد و به نظر می رسد فعالیت بصورت یکشنبه بازار بیشتر به نفع مردم است تا روز بازار .
نیاز مردم مرکز استان به یکشنبه بازار
و چهارشنبه شنبه بازار
این عضو شورای شهر بیرجند ادامه داد: فعالیت یکشنبه بازار در خیابان بهشتی برای مردمی که از سراب، معصومیه و جنوب شهر می آیند بسیار خوب است چرا که مجبور نخواهند بود فاصله زیادی را طی کنند. حسنی صفت بیان کرد: هم چنین فعالیت چهارشنبه بازار در بلوار مسافر بعد مسافت را برای ساکنان شمال شهر کم کرده و به اقشار آسیب پذیر و محروم جامعه هم کالای مناسب تری را ارائه خواهد داد.
فعالیت دو مکان به صورت چهار شنبه و یکشنبه بازار
به اصناف صدمه می زند
یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند و عضو کمیسیون خدمات شورا هم به عنوان یکی از مخالفان فعالیت چهارشنبه بازار و یکشنبه بازار در بیرجند به خبرنگار ما گفت: در روزبازارها محصولات محلی همان منطقه بفروش می رسد و در تمامی شهرها از جمله شهرهای شمالی هم یک بازار روز و یا بطور مثال در کنار آن یک جمعه بازار و یا چهارشنبه بازار هم فعال است. یزدان شناس افزود: فعالیت دو مکان بصورت چهارشنبه و یکشنبه بازار در بیرجند به صنوف آسیب جدی وارد می کند و ما باید به فکر این قشر هم باشیم چرا که مالیات، عوارض و تمام حق و حقوق دولت را می پردازند و درست نیست در این بین رها شوند. وی با تاکید بر اینکه فعالیت دو چهارشنبه بازار بطور همزمان بهتر از فعالیت آنها در دو روز بصورت یکشنبه و چهارشنبه بازار است، ادامه داد: ما باید کاری بکنیم که اجناس با کیفیت تر با قیمت مناسبت تر در این اماکن عرضه شود نه هر نوع کالا و محصول بی کیفیتی. وی تأکید کرد: فعالیت این دو مجموعه به کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد.
هر چند این مصوبه شورای شهر هنوز به تصویب هیات تطبیق فرمانداری نرسیده اما به نظر می رسد در شرایط اقتصادی فعلی و گرانی حاکم بر بازار ، مسئولان باید برای کاهش بار گرانی از دوش مردم بویژه طبقه کارگر و محروم گام بردارند و شاید فعالیت چهار شنبه بازار و یکشنبه بازار در بیرجند تا حدودی بتواند قیمت ها را بشکند و مردم بتوانند اجناس ارزان تری را تهیه کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*