سهم ۷۵ میلیارد تومانی آبخیزداری و بیابان زدایی استان از صندوق توسعه ملی در سال جاری / اعتبار ۹۸ معادل ۱۴ سال گذشته

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۱۶ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آبخیزداری و ۱۴ میلیارد تومان هم برای عملیات بیابان زدایی به خراسان جنوبی اختصاص یافته که با توجه به عملکرد خوب استان در این دو حوزه و در پی پیگیری هایی که از طریق مدیران استانی و شخص استاندار از طریق سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور صورت گرفته، در سال جاری شاهد یک جهش عظیم اعتباری در این حوزه ها هستیم که به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می توان از آن بعنوان یک حرکت عظیم یاد کرد چرا که فقط اعتبار تخصیص یافته در سال جاری با تمام اعتبار تخصیص یافته به حوزه آبخیزداری استان طی ۱۴ سال گذشته برابری می کند .
مهندس علیرضا نصرآبادی در نشست خبری با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیون یورویی به حوزه آبخیزداری و ۱۰۰ میلیون یورویی به حوزه بیابان زدایی از طریق کارگروه پدیده مقابله با گردو غبار از محل صندوق توسعه ملی برای سال جاری در سراسر کشور گفت: با توجه به تاثیر بسزایی که اجرای پروژه های آبخیزداری در کاهش خسارات بارندگی های چند مدت گذشته در استان ایفا کرده و این مهم برای همگان روشن شده است در سال آبی ۹۸ – ۹۷ شاهد آبگیری بیش از ۶۲ میلیون و ۱۰۰ متر مکعب آب در ۲ هزار و ۳۰۰ سازه استان بوده ایم که این رقم در سال آبی قبل ۴۶ میلیون متر مکعب بوده است.
وی با اشاره به رویکرد واقع بینانه ای که در کل کشور در راستای اجرای پروژه های آبخیزداری اتفاق افتاده، گریزی به سخنان مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اجرای اینگونه پروژه ها زد و افزود : در سال جاری از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای حوزه آبخیزداری استان اعتبار ۶۰ میلیاردی و برای حوزه بیابان زدایی اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی پیش شده است که امید می رود پروژه های زیادی در این حوزه ها در استان اجرایی شود.
پرهیز از چرای پیش از موعد
وی در ادامه با اشاره به اینکه بارندگی های امسال وضعیت مراتع را نسبت به سنوات گذشته مطلوب تر و ایده آل تر کرده ، از عشایر و دامداران استان خواست با چرای بیش از حد و پیش از موعد، وضعیت بهبود نسبی مراتع را با فشار بیش از حد بر آن به شرایط قبل از بارندگی ها برنگردانند.
۱۰۰ هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت آنغوزه
وی یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی را زراعی سازی برخی از گیاهان دارویی مانند آنغوزه، آویشن و زیره در استان دانست و گفت: ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت گیاه آنغوزه است که هزار خانوار از این مراتع بهره برداری می کنند.
اجرای پروژه های مشارکتی آبخیزداری
در مناطق مرزی و محروم
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای طرح های آبخیزداری مشارکتی با آستان قدس رضوی، بسیج سازندگی و قرارگاه شهید ناصری سپاه خبر داد و افزود: در شهرستان سربیشه تعدادی طرح اجرایی و به اتمام رسیده و در شهرستان هایی مانند درمیان، نهبندان و سربیشه تعدادی طرح در دست اقدام است که مناطق محروم و مرزی در اولویت اجرای این طرح ها قرار دارند.
هدر رفت ۷۰۰ میلیون متر مکعبی روان آب
نصرآبادی اجرای طرح های آبخیزداری را در استان موفق دانست و از افزایش پوشش گیاهی، برگشت بدون وقفه اکوسیستم و بهبود سریع چرخه طبیعی و پوشش گیاهی به عنوان گوشه ای از دستاوردهای این طرح یاد کرد و ادامه داد: سالانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب روان آب در استان هدر می روند که برای آنها برنامه ای وجود ندارد.
راه اندازی کارگروه جامع آب بجای دهها کارگروه
بدون ثمر
وی با انتقاد از برگزاری ده ها کارگروه در حوزه آب استان خواستار تشکیل کارگروه جامع آب شد و گفت: همه دستگاه های اجرایی در این کارگروه عضوند که با مشخص کردن وظیفه هر کدام می توان به نتیجه قابل قبولی رسید. وی با بیان اینکه مدیریت بحران منابع آب استان به نگاه فرابخشی، برنامه ریزی مدون و دقیق و تشکیل کارگروه جامع آب نیازمند است، گفت: پایین بودن قیمت آب در آینده به کشور ضربه می زند. وی هم چنین با تأکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف آب همیشه یک ضرورت مهم است، پایین بودن قیمت آب را در آینده برای کشور مضر دانست و بیان کرد : قیمت آب باید واقعی شود تا به آینده کشور ضربه وارد نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*