در جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان مطرح شد : توسعه علی آباد؛ آری یا نه

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان با ۱۱ دستور کار روز گذشته به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی استان در ابتدای جلسه به عنوان دبیر کارگروه، گفت: در جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان علاوه بر بررسی طرح‌ها، برنامه‌های پنج ساله و ۲۵ ساله دستگاه ها را نیز بررسی می کنیم که تاکنون برنامه هفت دستگاه ارائه شده و مورد بررسی قرار گرفته است و البته نظر استاندار بررسی برنامه‌های کوتاه مدت و پنج ساله بود.
مهندس جعفری با بیان اینکه در سال ۹۷ هر ماه یک جلسه کارگروه را برگزار کردیم، افزود: کل طرح های ما به روز است و طی ۱۰جلسه کارگروه ۱۰۳ مصوبه داشتیم که ۸۵ درصد آنها تایید و ۱۵ درصد رد شده است. وی اضافه کرد: در راه و شهرسازی هم ۱۶ جلسه کمیته فنی با ۲۸۵ مصوبه برگزار که ۷۷ درصد مصوبات تایید و ۲۳درصد رد شد. در ادامه دو دستور کار جلسه شامل دو طرح احداث واحد پرواربندی ۳۰ و ۹۹ رأسی گوسفند در حریم شهر فردوس مطرح گردید. کاظمی شهردار فردوس در این باره با اشاره به درخواست های متعدد برای ایجاد دامداری در حریم شهر و مشکل آنها به لحاظ بوی نامطبوع و ناخوشایند و مسائل بهداشتی و نیز مطالباتی که برای آب دارند و همچنین احتمال توسعه ظرفیت این دامداری‌ها در آینده خواستار عدم تصویب این دو طرح شد.
ممنوعیت استقرار دامداری در حریم شهرها
اصغرزاده مدیر کل دامپزشکی استان نیز با اشاره به ممنوعیت استقرار دامداری در حریم شهرها و به منظور جلوگیری از صدور مجوز برای واحدهای دامداران بعدی با توجه به درخواست های متعدد با تصویب این دو طرح مخالفت کرد.
امامی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز با ذکر اینکه این واحدها آب مورد نیاز خود را از منابع محلی تأمین می‌کنند و تقاضایی از ما ندارند، تصریح کرد: البته ما در درازمدت تعهدی برای تأمین آب مورد نیاز این واحدها نخواهیم داشت. دستور کار نهایی این جلسه افزایش ۵۵ درصدی محدوده روستای علی آباد لوله در ۳ کیلومتری شهر بیرجند بود که مدیر کل بنیاد مسکن استان در این باره گفت: روستای رزگ در بالادست روستای علی‌آباد با پدیده لغزش زمین روبرو بود و لذا قبلا تصمیم بر جابجایی آن گرفته شد و توسط هیئت هفت نفره زمین، ۷۳خانوار آن در حاشیه روستای علی‌آباد جا داده شدند که به شهرک دهسلم مشهور است.
جمعیت علی آباد لوله ۱۰۲۷ نفر
آسمانی مقدم افزود: جمعیت روستای علی آباد در سال ۷۵ تعداد ۷۱ نفر با ۲۰ خانوار بود و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۸۰ جمعیت این روستا به هزار و ۴۴۹ نفر برسد. وی اضافه کرد: بر این اساس پیشنهاد ما این است که ۸ هکتار به ۲۱ هکتار حریم روستا اضافه شود و به ۲۹ هکتار برسد که ۲ هکتار آن برای مسکونی در نظر گرفته شود و ۶ هکتار دیگر برای کاربری‌های غیر مسکونی از جمله فضاهای عمومی، معابر و غیره مورد استفاده قرار گیرد.
نباید اجازه دهیم دهلکوی دیگری به بیرجند تحمیل شود
عضو شورای شهر بیرجند نیز با طرح این سوال که چرا باید یک روستا را در ۳ کیلومتری شهر بیرجند به شهرک تبدیل کنیم؟ گفت: متولی شهرسازی، راه و شهرسازی است یا بنیاد مسکن؟ قطعاً ساکنین این روستا کشاورزی و روستایی نیستند. میری افزود: در گذشته که بحث دهلکوه پیش آمد هم ابتدا که گفته می‌ شد که یک روستاست اما کم کم جمعیت آن افزایش یافت و به شهر متصل شد و با وجود مشکلات عدیده شهر در کمبود فضاهای عمومی از جمله فضای سبز و آموزشی، مسئولیت تأمین خدمات این محدوده نیز به شهر بیرجند تحمیل شد که هنوز هم مشکلات ما به پایان نرسیده است و نباید اجازه دهیم که یک دهلکوی دیگر به شهر بیرجند تحمیل شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیز در این باره گفت: روستاهای حاجی آباد، چهکند و امیر آباد در حال حاضر ۲۸ هزار نفر جمعیت دارند و می‌توان گفت یک شهر را در نزدیکی بیرجند ایجاد کرده ایم و ما برای تأمین آب شرب چهکند مشکل داریم. صفوی نژاد افزود: علاوه بر این فاضلاب این روستاها در بالادست محل تأمین آب خودش و نیز شهر بیرجند قرار دارد و روستای علی آباد هم همین وضعیت را دارد ضمن اینکه اینها همه سرریز جمعیت شهر بیرجند و استان هستند و اصلاً روستایی نیستند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز با بیان اینکه با نظر آقای میری موافق هستم، گفت: ما آب مورد نیاز مهرشهر را از فاصله ۵۶کیلومتری انتقال می دهیم.
توسعه روستا بدون تأمین خدمات
فرماندار شهرستان بیرجند نیز گفت توسعه این روستاها بدون توسعه خدمات شکل گرفته و در شرایط موجود هم فاقد فضاهای خدماتی است و باید به بحث فاضلاب و تصفیه فاضلاب این روستاها ورود کنیم. ناصری با بیان اینکه قیاس مهرشهر با علی آباد قیاس مع الفارق است گفت: مهرشهر به شهر چسبیده بود و البته جانمایی نامناسب مسکن مهر باعث بزرگ شدن آن شد در هر صورت جلوی ساخت و سازها را نمی توان گرفت و ناچاریم نسبت به تأمین آب و ارائه خدمات جمع آوری فاضلاب آنجا اقدام نماییم. وی افزود: بهتر است به موقع افزایش حریم را داشته باشیم و سپس سقف توسعه را ببندیم.
بررسی کارشناسی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در این خصوص گفت: بهتر است مشاور طرح جامع بیرجند و مشاور طرح هادی روستای علی آباد در قالب کمیته فنی از محل بازدید و در یک جلسه کارشناسی مسائل شهر و روستا را جمع بندی و مورد بررسی قرار دهند تا در ادامه بتوان در این خصوص تصمیم‌گیری کرد.
اقدام موفق استان در فروش سوخت مرزنشینان
میرجعفریان با اشاره به اینکه واژه های توسعه نیافتگی و محرومیت برازنده مردم فرهنگی و استان غنی خراسان جنوبی نیست، افزود: اگر امروز وارث چنین شرایطی هستیم کسی غیر از خودمان مقصر نیست و کمبود اعتبار نباید وقفه ای در کارها ایجاد کند زیرا ما از شرایط به مراتب سخت‌تر از این در هشت سال دفاع مقدس عبور کرده‌ایم و مشروط به داشتن روحیه جهادی و عزم جدی از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.
فرش قرمز ما برای سرمایه گذاران ایجاد انگیزه باشد
وی با تأکید بر لزوم حمایت از واحدهای فرآوری محصولات استراتژیک استان گفت: استعلامات غیرضروری و موانع سرمایه‌گذاری باید در این کارگروه رفع شود و زمان پاسخگویی به استعلامات به حداقل برسد و زمینه کارهای اقتصادی در استان تسهیل و تسریع گردد و فرش قرمز ما برای سرمایه گذاران باید ایجاد انگیزه باشد.

خراسان جنوبی استاد تهیه اپلیکیشن‌ها
سامانه‌ها و دولت الکترونیک
میر جعفریان با ذکر اینکه خراسان جنوبی در تهیه اپلیکیشن‌ها، سامانه ها و دولت الکترونیک استاد است، اضافه کرد: این ظرفیت استان باید در کشور به عنوان پایلوت مطرح شود و ما هم حمایت می‌کنیم.
پاسخگویی به استعلامات حداکثر ظرف ده روز
در این جلسه مقرر شد برنامه‌های کوتاه مدت برای توسعه استان پنج ساله و برنامه‌های میان مدت ۱۰ ساله پیش بینی شود و مدیران دستگاه‌های عضو کارگروه نیز در حوزه کاری خود سامانه تعریف کنند و زمان پاسخگویی به استعلامات سرمایه گذاری نیز از ۱۵ روز به حداکثر ۱۰ روز کاهش یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*