اخبار علمی

از امشب با یک لحاف پشمی بخوابید

لحاف‌های پشمی، علاوه بر حفظ تعادل دمای بدنتان خوابی عمیق و آرام به شما هدیه می‌کند؛ محققان می‌گویند پتوهای سنگین، خواب شبانه را آرام و حرکات فرد در طول خواب را کمتر می‌کند، با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، ۶۳ درصد کودکانی که پتوهای سنگین داشتند، اضطراب کمتری در طول خواب تجربه می‌کردند. محققان حتی تاثیر مثبت پتوهای سنگین بر بهبود کیفیت خواب کودکان مبتلا به اوتیسم را هم مشاهده کردند و در پایان بررسی‌ها متوجه شدند که بچه‌ها، پتوهای سنگین را بیشتر دوست دارند.

البته قبل از انداختن یک پتوی سنگین روی کودک، باید سن و شرایط او را در نظر بگیرید تا این روانداز، احتمال خفگی کودک را بالا نبرد.

راهکاری ساده برای داشتن خوابی ارام/ با این روغن عملکرد سیستم گوارش را بهبود ببخشید/ ارتباط عجیب مصرف نمک با سرطان معده

ارتباط عجیب مصرف چربی با افسردگی

محققان در بررسی‌های اخیر خود نحوه انباشت اسیدهای چرب در مغز موش‌ها و تاثیر این مواد بر سلامت روحی و تغییرات رفتاری مرتبط با افسردگی را بررسی کردند؛ نتایج نشان داد در موش‌هایی که رژیم غذایی چرب دارند، نفوذ پالمیتیک اسید در بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس بسیار زیاد است.
این بخش از مغز مسئول تنظیم ترشح هورمون‌های مختلف به جریان خون است و اختلال در آن می‌تواند عوارض جانبی بسیاری از جمله افسردگی به همراه داشته باشد.

راهکاری ساده برای داشتن خوابی ارام/ با این روغن عملکرد سیستم گوارش را بهبود ببخشید/ ارتباط عجیب مصرف نمک با سرطان معده

حفظ سلامت پوست با روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان ماده غذایی بسیار مفیدی است که در سبد غذایی اغلب خانواده‌ها جایگاه ثابتی دارد؛ این ماده سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود؛ از این رو می تواند اکسایش رادیکالی را که نقش مهمی در بروز آکنه دارد، درمان کند همچنین می‌تواند با توجه به ویتامین های A و E که دارد به فرآیند بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست کمک می کند.

این روغن در پخت و پز نقش مهمی دارد، تمایل به استفاده از روغن آفتابگردان به دلیل جذب آسان آن در دستگاه گوارش است. همچنین خاصیت ملین بودن آن به رفع یبوست کمک می‌کند.

راهکاری ساده برای داشتن خوابی ارام/ با این روغن عملکرد سیستم گوارش را بهبود ببخشید/ ارتباط عجیب مصرف نمک با سرطان معده

افزایش احتمال بروز سرطان معده در نمک خور‌ها

دانشمندان در بررسی‌های خود دریافتند مصرف زیاد نمک به رشد باکتری هلیکوباکترپیلوری کمک می‌کند و با رشد این باکتری در معده، سلول‌های بسیاری از این بخش به عفونت دچار می‌شوند از طرفی افزایش این عفونت به ایجاد سلول‌های سرطانی منجر خواهد شد و در نهایت فرد به بیماری سرطان معده مبتلا می شود.

مهمترین عامل خطر ابتلا به سرطان معده، ایجاد عفونت ناشی از یک نوع باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) است که باعث بروز التهاب و عفونت در معده و در نهایت سبب افزایش خطر ابتلاء به سرطان می‌شود.

راهکاری ساده برای داشتن خوابی ارام/ با این روغن عملکرد سیستم گوارش را بهبود ببخشید/ ارتباط عجیب مصرف نمک با سرطان معده

خواص شگفت‌انگیز رازیانه را بشناسید

رازیانه یک گیاه طعم‌دهنده و معطر است که برای درمان انواع مختلفی از مشکلات جسمی مفید است، در هند مردم به جویدن رازیانه بعد از هر وعده غذایی عادت دارند؛ این گیاه به راحتی رشد می‌کند و به مراقبت زیادی نیاز ندارد.

این گیاه می‌تواند شما را در درمان سرفه، کنترل کلسترول، بهبود بینایی و درمان حالت اسیدی در بدن کمک کند، همچنین می‌تواند بوی بد نفس را از بین ببرد و شیر مادر در مادران شیرده را افزایش دهد.

راهکاری ساده برای داشتن خوابی ارام/ با این روغن عملکرد سیستم گوارش را بهبود ببخشید/ ارتباط عجیب مصرف نمک با سرطان معده

عوارض کار با ترکیب‌های شیمیایی کاشت ناخن

استفاده از ترکیب‌های شیمیایی موجود در مواد کاشت ناخن و انواع لاک می‌تواند سبب ایجاد واکنش آلرژیک دربانوان، ناباروری، ابتلا به انواع سرطان، سمی شدن خون و حتی بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین شود.
بیشتر کارکنان پالایشگاه و سالن‌های آرایشی دچار مشکل‌هایی چون سردرد، حساسیت‌های پوستی یا تحریک چشم و بروز مشکل‌هایی، چون خارش و سوزش چشم‌ها هستند.
کارشناسان به صاحبان آرایشگاه‌ها و مدیران پالایشگاه‌ها و تعمیرگاه‌های خودرو توصیه می‌کنند، نظارت بیشتری بر استفاده از سیستم‌های تهویه هوای مناسب درون فضای کاری کارکنان خود داشته باشند.

به طور مثال در سالن‌های آرایشی قرار دادن چوب یا زغال چوب می‌تواند تا میزانی سبب جذب مواد شیمیایی موجود در هوا شود.
کارشناسان برای مقابله با آلودگی هوا درون سالن‌های آرایشی در تلاش برای طراحی سیستم‌های جذب آلودگی حتی از راه نصب آثار هنری، چون تابلو‌های نقاشی هستند که آلودگی هوا را جذب می‌کنند.

ساخت چسب زیستی با قدرت ترمیم زخم در ۲۰ ثانیه

تهران- ایرنا- محققان چینی ژل چسبناکی ساخته‌اند که می‌تواند زخم‌های وارده به سرخرگ‌ها و قلب را در مدت ۲۰ ثانیه ترمیم کند.

خونریزی‌های غیرقابل‌کنترل پس از ضربه جسمی یا در طی عمل جراحی، از عوامل عمده مرگ بوده و به‌سختی می‌توان این زخم‌ها را بدون بخیه بست.
اگر قرار باشد از ژلی برای این منظور استفاده شود، این ژل باید قدرت چسبندگی بالایی برای چسبیدن به بافت خیس و قدرت بالایی برای مقاومت در برابر فشار بالای خون و تپش‌های قلب داشته باشد. با این وجود، تنها مواد غیر سمی محدودی از شرایط لازم برای این منظور برخوردارند.
تیمی به هدایت محققان دانشگاه چجیاگ چین و دانشگاه علوم و تحقیقات شرق این کشور ژلی طراحی کرده است که از ساختار ماتریکس برون یاخته‌ای (extracellular matrix) تقلید کرده و به‌محض آن‌که در معرض اشعه ماورای بنفش قرار می‌گیرد، خشک می‌شود.
یی هونگ از مولفان این پژوهش می‌گوید: «این ژل فوق کارآمد را می‌توان تزریق کرد و می‌توان از آن برای بند آوردن خونریزی در جریان جراحی و بستن فوری زخم در مواردی چون جراحی‌های باز و جراحی کم تهاجمی آندوسکوپیک استفاده کرد.»
محققان در آزمایش‌های مقدماتی بر روی جانوران آزمایشگاهی، نشان دادن که این ژل قابلیت ترمیم جراحت‌های وارده به کبد خوک را دارد.
آن‌ها همچنین با انجام جراحی‌هایی بر روی خوک‌ها نشان دادند که با استفاده از این ژل می‌توان جراحت‌های وارده به قلب را بست بدون این‌که به بخیه زدن نیازی باشد.

تاکید WHO بر اهمیت ورزش و رژیم غذایی در پیشگیری از زوال عقل

زوال عقل

سازمان بهداشت جهانی (WHO) طی دستورالعمل جدیدی بر اهمیت رژیم غذایی مدیترانه‌ای و ورزش کردن در پیشگیری از زوال عقل (دمانس) تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان بهداشت جهانی در اولین دستورالعمل جهانی که به منظور کاهش خطر ابتلا به زوال عقل منتشر کرده، تاکید کرده‌ است: فعالیت بدنی در کنار رژیم غذایی مناسب و خودداری از استعمال سیگار و مصرف برخی مکمل‌ها می‌تواند بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری باشد.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی طی بازبینی شواهد موجود از تاثیر سبک زندگی بر احتمال ابتلا به زوال عقل به این نتیجه دست یافتند که این بیماری پیامد اجتناب‌ناپذیر و طبیعی افزایش سن نیست.

درحالیکه سازمان بهداشت جهانی پیش از این دستورالعملی را در رابطه با بیماری زوال عقل صادر کرده بود، این اولین بار است که گزارشی در مورد اقدامات لازم برای کاهش خطر ابتلا به این اختلال تهیه شده‌ است.

کارشناسان در این گزارش به ۱۲ حوزه تاثیرگذار اشاره کردند که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری داشته باشد. به گفته کارشناسان درحالیکه افزایش سن مهم‌ترین فاکتور خطرزا در تحلیل رفتن قدرت حافظه است، بهبود سلامت عمومی نکته کلیدی در پیشگیری از این بیماری است.

محققان با تاکید بر تاثیر ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از زوال عقل اظهار داشتند: رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از پروتئین ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، خشکبار و روغن زیتون است می‌تواند در پیشگیری از این بیماری بیشترین تاثیر را داشته باشد. هرچند، شواهد کافی از تاثیر مولتی‌ویتامین‌ها، امگا ۳ و مکمل‌های دیگر در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل وجود ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، همچنین کنترل فشار خون، خودداری از استعمال سیگار و مواد الکلی به افراد سالم کمک می‌کند تا خود را در برابر ابتلا به زوال عقل حفظ کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*